Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:32

We kunnen hisr een wedstrijd gaan houden wie het ergst beperkt is :D .
Als je inderdaad echt beperkt bent, hoef jij je niet aangesproken te voelen. Ben je niet beperkt en sta je niet op, dan vind ik jou lui, maar vooral egoistisch. :D
Verder ben ik wel klaar met dit onderwerp. :evaw:

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:48

Aan veel reacties kan ik zien dat "de jeugd" wel wat lesjes sociale normen kan gebruiken.
Je ziet het ook terug bij de blijkbaar gebruikelijk geworden weigering van hulphonden van slechtzienden in openbare taxi's en zelfs winkels... terwijl vroeger alleen al uit fatsoen de slechtziende met hond óveral welkom was, ook daar waar normaal gesproken huisdieren verboden waren.
Nu moet er zelfs een regeling in het leven geroepen worden die taxichauffeurs verplicht hulphonden voor slechtzienden toe te laten in de taxi. Wat een land... "O tempora, o mores!" -O-

Voor de mensen die moesten opstaan maar niet konden vanwege een kwaal: leg het even vriendelijk uit als iemand iets vraagt. Details hoeven niet, maar dan weten mensen dat niet iedereen uit onwil niet opstaat. Ik vraag me trouwens wel af hoe iemand een bus in kan klimmen als die persoon nog te slecht is om even op te staan uit fatsoen. Fatsoen gaat niet om een zieligheidswedstrijd te houden wie het slechtst eraan toe is, maar je gunt iemand die eruit ziet alsof staan wat onprettig is, gewoon spontaan een comfortabele rit... Tenminste, dat was vroeger zo. >;)

Van beide kanten even vriendelijk iets vragen en eventueel kort uitleggen, is dat nou zó moeilijk?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 06:38

Had laatst een stank voor dank momentje. Tenminste zo voelde het een beetje.
Ik zat in de bus,op een officieel voor invalide vrijgehouden plek.
Het was nogal druk in de bus en er kwamen mensen binnen die nogal grote koffers bij zich hadden, dus ik dacht sta op, zodat zij hun koffers daar neer kunnen zetten, zodat het nog een beetje praktisch blijft in een te drukke bus. Om een lang verhaal kort te maken, zette ze niet haar koffers daar neer, nee ze ging zelf zitten. En d'r koffers lieten ze lekker midden in het looppad staan. %)
Dat doe ik dus ook nooit meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:28

Zoolgangster schreef:
Aan veel reacties kan ik zien dat "de jeugd" wel wat lesjes sociale normen kan gebruiken.
Je ziet het ook terug bij de blijkbaar gebruikelijk geworden weigering van hulphonden van slechtzienden in openbare taxi's en zelfs winkels... terwijl vroeger alleen al uit fatsoen de slechtziende met hond óveral welkom was, ook daar waar normaal gesproken huisdieren verboden waren.
Nu moet er zelfs een regeling in het leven geroepen worden die taxichauffeurs verplicht hulphonden voor slechtzienden toe te laten in de taxi. Wat een land... "O tempora, o mores!" -O-

Voor de mensen die moesten opstaan maar niet konden vanwege een kwaal: leg het even vriendelijk uit als iemand iets vraagt. Details hoeven niet, maar dan weten mensen dat niet iedereen uit onwil niet opstaat. Ik vraag me trouwens wel af hoe iemand een bus in kan klimmen als die persoon nog te slecht is om even op te staan uit fatsoen. Fatsoen gaat niet om een zieligheidswedstrijd te houden wie het slechtst eraan toe is, maar je gunt iemand die eruit ziet alsof staan wat onprettig is, gewoon spontaan een comfortabele rit... Tenminste, dat was vroeger zo. >;)

Van beide kanten even vriendelijk iets vragen en eventueel kort uitleggen, is dat nou zó moeilijk?

Dus eigenlijk is op staan sowieso nooit echt nodig want iemand waarvoor je zou moeten op staan komt toch de bus niet in...

Overigens is op de bus stappen inderdaad moeilijk voor mij de handvaten helpen gelukkig iets maar dan nog. In en uit de auto stappen zal ik ook trager doen dan de gemiddelde jongere (al heb ik nu een fijne auto ) maar je moet toch ergens geraken. ja, ben blij dat ik niet meer met een bus hoef.

RenskeFrea

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:27

Ik had vandaag nog in de trein. Ik zat op een klapstoeltje bij de deur, wordt het druk. Dus ik sta op om vriendin haar kinderwagen wat opzij te zetten om meer ruimte te maken en met het idee van dan kan iemand anders wel op mijn plaats gaan zitten. Gaat er zo'n oud mannetje voor dat klapstoeltje staan en blijft er de rest van de reis staan... Dan heb ik echt zoiets van ga dan in hemelsnaam ook zitten of ga opzij zodat iemand anders, desnoods ik, alsnog kan zitten :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 00:49

Nou taz, het valt me wel op dat er in dit topic erg veel mensen te ziek, zwak of misselijk zijn om te kunnen staan.... Althans, wat ze zeggen....
De waarheid zal in het midden liggen en wie de schoen past... Om even met spreekwoorden te gooien.

Vorige week ven ik ook opgestaan, ondanks mijn alles behalve comfortabele schoenen met -voor mij- veel te hoge hak....
Die heb ik halverwege dus maar uit gedaan :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:10

Ik denk dat op dit soort onderwerpen ook vaker mensen reageren die iets mankeren. Gewoon omdat het erg vaak voorkomt dat je met een (on)zichtbare handicap moet blijven staan.

Ik ga nu overigens niet met de bus want dat kan gewoon niet maar ik begrijp het onderwerp wel heel goed.

Overigens top dat je toch bent opgestaan ondanks je oncomfortabele schoenen! +:)+

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:20

in nederland zijn bijna alle bushalte's verhoogd en de bussen verlaagd zodat je er zo in kan lopen/rijden, moet van de EU dus eigenlijk zou belgie dat ook moeten hebben.

wat mij opvalt in dit topic is dat men doet alsof de bus/trein een prive voertuig is.
dat is het niet! je bent te gast in de bus. en net als dat je je als betalende klant van een pensionstalling aan de regels dient te houden moet je dat ook in de bus.
sterker nog de wet geeft alle macht aan de chauffeur en als passagier moet je dus doen wat de chauffeur zegt en de regels van het busbedrijf opvolgen.

bij het bedrijf waar ik werk zijn de regels heel duidelijk, stok/oud/krupel/zwanger is zitplaats .....geen goede reden om niet op te staan is voetganger, en die laatste regel is van mij :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:45

Ik had laatst dat ik opstond voor een oudere dame die de bus inkwam, het was nogal druk. Ik sta op en loop weg zijn de stoel, gaat een of andere gast met een petje op en oordoppen in op die plek zitten. Iedereen keek hem ook echt zo aan van; Gast, wtf?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:03

Die is hoop ik wel van zijn plek gestuurd dan?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:13

Helaas was iedereen te verbaasd om er wat van te zeggen... Er stond wel iemand anders op.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:35

Vaak zijn dat ook van die typjes waar je vooral geen ruzie mee wil maken.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:12

Ik sta altijd op voor iedereen die eruit ziet alsof ze moeilijker ter been zijn Dan ik, OOK als ik zelf heel moe ben van een dagje werken, OOK als ik me niet zo lekker voel, OOK als ik pijn in mijn voeten heb, gewoon, omdat dat fatsoenlijk is. Gelukkig staan hier in England de meeste mensen wel makkelijk Hun plaats af, maar ik was op vakantie in nl en jezus hoe onbeschoft kunnen mensen zijn hoor, vooral de jongeren, maar de volwassenen hebben er ook een handje van.
heb t zelf trouwens wel 1 keer gehad dat ik mijn been van enkel tot heup in een brace had en met krukken liep, maar toch bij uitzondering met de bus moest. Stond echt gewoon niemand op, toen heeft de chauffeur ook de bus stil gezet tot ik kon zitten, duurde nog best Lang ook :')

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:33

Tuurlijk sta ik op als iemand slechter ter been is, of ouder is bijvoorbeeld en dan bedoel ik grijze haren leeftijd :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:24

Punt met ouderen vind ik wel altijd: wanneer is iemand oud? ;)

perryxhartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:49

Ik zou denk wel opslaan, maar wat ik altijd kijk aan hem zie je nu dat er wat mis ik. Een vriendin van mij is ernstig ziek maar aan haar zie je niks, zei kan niet lang staan en kort ademig. maar vaak staan mensen voor haar niet op dus ik vind het soms wel moeilijk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:02

LadyMadonna schreef:

Je kunt het vaak ook wel zien aan de manier hoe goed of slecht iemand ter been is als diegene de bus in komt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 17:43

En als ik t niet helemaal zeker weet vraag ik gewoon even of die persoon zou willen zitten, als ze ja zeggen hebben ze t dus blijkbaar harder nodig Dan ik :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:16

LadyMadonna schreef:

Gewoon, grijs haar, watergolfje, dikke steunkousen, bloemetjesjurk of bruin/grijze pantalon, wandelstok of rollator. Minimaal 70 jaar :D