Rook jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rook jij?

Ja
187 (19%)
Nee
689 (72%)
Soms
78 (8%)

Totaal aantal stemmen: 954

vuurneon

Re: Rook jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:20

Goede sigaren ruiken lekker, maar die goedkope meuk stinkt :=

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:27

assileM schreef:
BarryPlopper schreef:
Leven is dodelijk

Klopt... >;)

Dus lijkt het me logisch dat je moet genieten van de tijd die je hebt, en dat je het niet moet verzieken door je longen te verkloten..

En wie ben jij om te bepalen hoe iemand moet genieten van het leven?

Ik geniet nml van een sigaretjes en vanmiddag was ik bij een cliënt die zware shag rookt en tussen de middag een borreltje of twee jenevers drinkt.. Meneer is 93 en geniet hier van. Laat ieders zijn eigen keuzes maken

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:32

En ik geniet ook van mijn peuken,niemand die bepaalt waar [behalve binnen] en wanneer ik mag roken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:34

Nee ik rook niet, zelfs nog nooit een trekje genomen en ook echt niet van plan. Vind het verschrikkelijk vies. Als ik door die rook loop moet ik er gewoon van kokhalzen, bah.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:22

Nee ik rook niet, ook nog nooit een hijsje genomen en daar ben ik heel erg blij mee. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:28

Ojajoh schreef:
BarryPlopper schreef:
Leven is dodelijk

kijk, dat is nou eens de beste uitspraak van het hele topic _/-\o_

Het is natuurlijk een uitspraak die klopt van geen kant. Het leven is eindig ja, maar niet dodelijk, dat spreekt zichzelf nogal tegen. En een dergelijke opmerking vind ik erg onverschillig ten opzichte van het leven. Een beetje meer respect mag wel. Het is niet omdat het stuk kàn dat het ook móet, zeg maar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:35

Nikass schreef:
Het is natuurlijk een uitspraak die klopt van geen kant. Het leven is eindig ja, maar niet dodelijk, dat spreekt zichzelf nogal tegen. En een dergelijke opmerking vind ik erg onverschillig ten opzichte van het leven. Een beetje meer respect mag wel. Het is niet omdat het stuk kàn dat het ook móet, zeg maar.

Als zij daar zo tegenaan kijkt is daar toch niets respectloos aan? Laat mensen toch een mening hebben zonder daar altijd maar iets van te vinden. Respect voor elkaars mening zou ook wel leuk zijn, ookal is het niet de jouwe.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:37

En MIJN MENING is dat het onverschillig en respectloos is om zo met het leven om te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:39

Trouwens ook een beetje lastig Mars, dat je wil dat mensen een mening hebben, maar er niets van vinden... en op een discussie forum is het vaak de bedoeling om een mening te geven. Wat zou je er anders moeten :+

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:15

wat ik daar mee wil is zeggen is dat iedereen die leeft uiteindelijk zal overlijden, hoe gezond je ook leeft en dat is een feit :Y)
Als ik wil genieten van MIJN leven door dingen te doen die ik leuk,lekker en fijn vind mag jij dat respectloos vinden zoveel als je wilt maar daardoor ga ik mijn levensstijl niet veranderen. Ja roken is slecht voor je, maar je moest eens weten hoeveel slechte zooi je wel niet in ademt als je gewoon over straat loopt en wat dacht je van al die straling die er rond zwerft tegenwoordig?
ik heb 11 jaar lang in de bouw gewerkt in in het laatste jaar kregen ineens te horen dat we niet meer met een normale boormachine in het beton mochten boren want dan kwam er kwartsstof vrij.

Citaat:
Wat zijn de gevolgen?

Het inademen van kwartshoudend stof kan ernstige longaandoeningen veroorzaken;

Diep in de longen kunnen de kwartsstofdeeltjes bindweefselvorming veroorzaken.
Dat wordt longfibrose of ook wel stoflongen (of silicose) genoemd. Het longweefsel kan dan minder zuurstof opnemen en wordt minder elastisch. Dat kan betekenen dat werknemers bij inspanning kortademig en benauwd worden, gaan hoesten en last krijgen van pijn op de borst. De meer stof er is ingeademd, de meer schade er ontstaat en die schade is niet meer te herstellen. De beschadiging van de longen gaat namelijk door ook al is er geen blootstelling meer aan kwartsstof. Het kwarts is dan namelijk nog in de longen aanwezig. Het verraderlijke is dat de meeste mensen er in eerste instantie niet eens zoveel van merken, pas op latere leeftijd krijgt men er pas echt last van.
Kwarts is inmiddels ook opgenomen op de lijst van kankerverwekkende stoffen, blootstelling eraan kan longkanker veroorzaken.

@mars ik ben geen zij :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:31

Ben het helemaal met je eens, Barry, het leven is dodelijk en ik vul het ook in met dingen die ik leuk, lekker en fijn vind. Daarom heb ik mijn levensstijl drastisch verandert. Ik rook niet meer, eet gezonder en sport veel. Maar dat is mijn keuze, niet omdat een ander vind dat ik dit moet doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:24

Nikass schreef:
Trouwens ook een beetje lastig Mars, dat je wil dat mensen een mening hebben, maar er niets van vinden... en op een discussie forum is het vaak de bedoeling om een mening te geven. Wat zou je er anders moeten :+

Volgens mij is het best wel duidelijk wat ik bedoel ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:38

BarryPlopper schreef:
wat ik daar mee wil is zeggen is dat iedereen die leeft uiteindelijk zal overlijden, hoe gezond je ook leeft en dat is een feit :Y)
Als ik wil genieten van MIJN leven door dingen te doen die ik leuk,lekker en fijn vind mag jij dat respectloos vinden zoveel als je wilt maar daardoor ga ik mijn levensstijl niet veranderen. Ja roken is slecht voor je, maar je moest eens weten hoeveel slechte zooi je wel niet in ademt als je gewoon over straat loopt en wat dacht je van al die straling die er rond zwerft tegenwoordig?
ik heb 11 jaar lang in de bouw gewerkt in in het laatste jaar kregen ineens te horen dat we niet meer met een normale boormachine in het beton mochten boren want dan kwam er kwartsstof vrij.

Geen enkele fijnstof is gezond om in te ademen.

De wereld is lang niet meer zo gezond als vroeger, maar zeggen dat er ook al fijnstof in de lucht zit, straling aanwezig is en je dus net zo goed een sigaret kunt opsteken slaat natuurlijk als een banketstaaf op een drumstel... (even heel erg gebagatelliseerd)

Roken is niet alleen ongezond voor jezelf (dat moet je helemaal zelf weten) maar ook slecht voor de omgeving. En het feit dat veel rokers (niet alle) geen rekening houden met hun omgeving is datgene wat mij stoort. Vooral omdat ze vinden dat andere mensen het maar gewoon moeten accepteren.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:50

Ik rook ook en als er iemand bij is vraag ik altijd of er bezwaar is.
We hebben vrienden waarbij thuis niet gerookt word en daar heb ik alle respect voor.
Zelfs als ik thuis ben en er is iemand met een longprobleem of iets anders dan houd ik er ook rekening mee.
Verder houd het rekening houden wel op.
Verder vind ik het heel storend als andere mensen een afkeurende mening hebben over rokers.
Het gaat helemaal niemand aan dat ik rook en als je er zelf voor kiest het niet te doen ook prima.
Er word vaak vergeten dat roken een pittige verslaving is net als drugs en een alcohol verslaving waar overigens klinieken voor bestaan en het stoppen erg moeilijk is.
Tegenwoordig lijk je wel een misdadiger als je rookt en sorry hoor dat bepaal ik toch echt zelf.
Ik denk dat er al heel veel voor niet rokers is gedaan ivm roken in openbare ruimtes vind ik prima.
Als ik er nu voor zou moeten kiezen dan zou ik er ook niet aan beginnen het kost dat het barst en nu weten we hoe ongezond het is maar als je al 40 jaar rookt dan is het verrekte moeilijk om er mee te stoppen graag begrip daarvoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:19

Riddershow schreef:
BarryPlopper schreef:

Geen enkele fijnstof is gezond om in te ademen.

De wereld is lang niet meer zo gezond als vroeger, maar zeggen dat er ook al fijnstof in de lucht zit, straling aanwezig is en je dus net zo goed een sigaret kunt opsteken slaat natuurlijk als een banketstaaf op een drumstel... (even heel erg gebagatelliseerd)

DAAR gaat het me om Barry. Ik heb niet gezegd dat ik het respectloos vind dat jij leuke dingen wil doen in je leven. En ik doe ook ongezonde dingen (helaas) het gaat mij om de instelling: "het maakt niet uit want je gaat toch wel dood"
Dat vind ik onverschillig en het leven is te kostbaar om er zo tegenaan te kijken. MIJN mening.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:22

Mars schreef:
Nikass schreef:

Volgens mij is het best wel duidelijk wat ik bedoel ;)

Ja behalve dat het niet logisch is. We zijn hier toch om een mening te geven? Dat doe ik, op een normale manier (ik scheld niemand verrot ofzo :D ) dus wat is dan je probleem?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:47

Ik heb begrip voor mensen die niet kunnen/willen stoppen met roken -mijn vriendje is er één van - helaas brengt een verslaving bepaald gedrag met zich mee: als het erop aan komt gaat het voor alles, dus ook voor rekening houden met de omgeving. En rokers die zich nu gediscrimineerd voelen: bedenk je eens hoe lang niet rokers zich hebben moeten aanpassen. (En soms nog). Niet uitgaan of uit eten gaan vanwege de rook bijvoorbeeld (toen je destijds nog in een restaurant mocht roken)
Ik denk dat het een goede ontwikkeling is dat steeds meer mensen "tegen" roken zijn. Het is begrijpelijk dat rokers zich daardoor nu een beetje in het nauw gedreven voelen, maar bedenk dat het prettig is voor de samenleving als er steeds minder gerookt wordt. En ja die minderheidspositie is een andere dan je gewend bent als roker.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:53

Al 2 jaar gestopt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:03

Het heeft niet zozeer te maken met aanpassen maar met verdraagzaamheid.
In de tijd dat ik begon met roken rookte de meerderheid en was het heel normaal.
Nu tegenwoordig roken er steeds minder mensen en vind ik het een goed plan om daar rekening mee te houden niet zozeer voor het meeroken maar omdat het en dat geloof ik zeker stinkt.
Waar het mij om gaat is vooroordelen en dat praten en veroordelen erg makkelijk is.
Want eigenlijk word er gezegd ik betaal mee aan de ziekenkosten veroorzaakt door roken, wie rookt is dom en eventueel asociaal.
Ik denk dat rokers daarom in de verdediging gaan want er is niemand die dan kan vertellen hoe je er vanaf komt want dat lukt niet bij iedereen namelijk.
De tabak industrie en de staat zijn de enige die er door de jaren heen beter van zijn geworden en waarschuwde helaas te laat voor de gevaren van het roken.
Voor de mensen hier die succesvol gestopt zijn neem ik mijn petje voor af, heel erg knap

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:42

Het is ook niet dat ik geen rekening houd met een ander maar sommige mensen stellen zich ook wel heel erg aan. Stond ooit eens op de bus te wachten en ben ik 5 meter van het bus hokje gaan staan roken en nog begon er een oude taart te zeiken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:01

Lady62; ben het met je eens dat rokers niet veroordeeld moeten worden. Het is niet eenvoudig om te stoppen. En niet iedereen wil stoppen. Hoeft ook niet wmb. Mogelijk komt dat veroordelen nog als reactie op (ik weet dit niet, probeer hardop te denken)?
Ik kan me nl legio voorbeelden herinneren waarbij rokers zich asociaal opstelden als ik vriendelijk aangaf last te hebben van hun rook. Niet goed te keuren, maar misschien dat niet-rokers hun opgekropte irritatie nu durven uiten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:04

Barryplopper je geeft een duidelijk voorbeeld van je niet kunnen inleven in een ander en je niet respectvol opstellen. Misschien had die "ouwe taart" wel degelijk last van jouw rook (kan ook op 5 mtr hoor)
Jouw verslaving gaat op dat moment boven jouw goede manieren om op dat moment je te verontschuldigingen en je sigaret uit te maken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:09

Nikass schreef:
Jouw verslaving gaat op dat moment boven jouw goede manieren om op dat moment je te verontschuldigingen en je sigaret uit te maken.

Heel herkenbaar :o - al had ik dat natuurlijk nooit durven toegeven toen ik nog rookte! O:)
Eén van de (vele) redenen dat ik per se wilde stoppen, is dat ik me realiseerde dat ik zelf nauwelijks/geen controle had over mijn rookgedrag en de nicotineverslaving me op sommige momenten een ronduit asociaal mens maakte Y;(

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:45

Nikass schreef:
Barryplopper je geeft een duidelijk voorbeeld van je niet kunnen inleven in een ander en je niet respectvol opstellen. Misschien had die "ouwe taart" wel degelijk last van jouw rook (kan ook op 5 mtr hoor)

Ja het is goed, als ik 5 meter van een gesloten bushokje sta te roken met wind kracht 3 ga je mij niet wijsmaken dat mevrouw daar last van heeft. De rook waaide meteen de andere kant op. Mevrouw had gewoon enorm last van de zeur spier, want die mensen zijn er ook, altijd maar zeiken en zaniken om niks

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:13

Nikass schreef:
Ja behalve dat het niet logisch is. We zijn hier toch om een mening te geven? Dat doe ik, op een normale manier (ik scheld niemand verrot ofzo :D ) dus wat is dan je probleem?

Correctie, jij víndt het niet logisch, is wat anders :D en verder zie mijn vorige reactie. Verder heb ik geen probleem hoor, ik heb wel iets anders te doen dan een probleem te hebben met iets dat op een forum geschreven wordt.

*steekt er nog een sigaretje bij op*