130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:12

Axel_Valerie schreef:
Nou, hoe sommige mensen van rechts naar links gaan is niet normaal hoor. Daar kun je echt niet ALTIJD op anticiperen..

Jawel hoor, verkeer is uiterst voorspelbaar; kwestie van genoeg opletten.......

Kahawa schreef:
ikke schreef:
Wellicht moet je dan eens nadenken wat je aan het doen bent. OV levert mij geld op...........

Uhm die snap ik niet? OV levert jou geld op? rijd je dan zo onzuinig?

Moet jij dan niet eens nadenken? :+

Nee, juist OMDAT ik goed nagedacht heb, kan ik EN een dikke 4x4 rijden EN levert het OV mij geld op.

Ik geef meteen toe dat de constructie die ik verzonnen heb, niet voor iedereen werkt maar ik ben dan dus in de gelukkige omstandigheid dat ik relaxed op mijn werk aankom, me dat geen geld kost (maar oplevert) en dat ik de auto kan betalen die ik graag wil rijden.

Ik wens jullie alle jakkerstress (ja, ik zie ze elke ochtend weer gaan) toe, zal vanachter mijn OV-raampje naar jullie zwaaien.......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:21

ikke schreef:
Axel_Valerie schreef:
Nou, hoe sommige mensen van rechts naar links gaan is niet normaal hoor. Daar kun je echt niet ALTIJD op anticiperen..

Jawel hoor, verkeer is uiterst voorspelbaar; kwestie van genoeg opletten.......

Ik vind het heel knap als je helderziend bent en in het hoofd van x aantal mensen om je heen die ook in hun auto zitten kunt kijken, maar dat heeft gewoon niets met inschatten of anticiperen te maken.

Een chauffeur die je af en toe om ziet kijken of iets naar links ziet gaan, en zoals het hoort zijn richtingaanwijzer aandoet, daar kan je op anticiperen. Maar de idioten die spontaan naar links manoeuvreren,daar moet je helderziend voor zijn.

Je rukt het stuk van OV uit zijn verband overigens. Niemand had het hier over reiskostenvergoeding in het ov.
Zonder enige vorm van voordelen is het ov gewoon duurder wanneer je een normaal tot zuinige auto hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:23

Air schreef:
Ik vind het heel knap als je helderziend bent en in het hoofd van x aantal mensen om je heen die ook in hun auto zitten kunt kijken, maar dat heeft gewoon niets met inschatten of anticiperen te maken.

Een chauffeur die je af en toe om ziet kijken of iets naar links ziet gaan, en zoals het hoort zijn richtingaanwijzer aandoet, daar kan je op anticiperen. Maar de idioten die spontaan naar links manoeuvreren,daar moet je helderziend voor zijn.

Je rukt het stuk van OV uit zijn verband overigens. Niemand had het hier over reiskostenvergoeding in het ov.
Zonder enige vorm van voordelen is het ov gewoon duurder wanneer je een normaal tot zuinige auto hebt.

Ikke kan dat Air... Dat is voor ons niet te begrijpen, maar voor hem uiterst logisch... :Y)

Shiloh

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:26

Tuurlijk kun je dat anticiperen. Ja het is super vervelend, en uiterst gevaarlijk, maar er is zeker op te anticiperen. Ik ga er gewoon vanuit dat elke auto achter een vrachtwagen er langs wilt en houd ze in de gaten tot ik echt naast ze zit. Zolang er in principe een auto tussen mij en mijn voorganger past, en er iemand rechst langzaam achter een vrachtwagen rijd, houd ik er altijd rekening mee dat diegene in eens naar links komt. En ja, soms moet je dan bovenop je rem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:29

Shiloh schreef:
Tuurlijk kun je dat anticiperen. Ja het is super vervelend, en uiterst gevaarlijk, maar er is zeker op te anticiperen. Ik ga er gewoon vanuit dat elke auto achter een vrachtwagen er langs wilt en houd ze in de gaten tot ik echt naast ze zit. Zolang er in principe een auto tussen mij en mijn voorganger past, en er iemand rechst langzaam achter een vrachtwagen rijd, houd ik er altijd rekening mee dat diegene in eens naar links komt. En ja, soms moet je dan bovenop je rem.

Kijkkijk, zie je wel, ik ben niet uniek........

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:30

ikke schreef:
Nee, juist OMDAT ik goed nagedacht heb, kan ik EN een dikke 4x4 rijden EN levert het OV mij geld op.

Ik geef meteen toe dat de constructie die ik verzonnen heb, niet voor iedereen werkt maar ik ben dan dus in de gelukkige omstandigheid dat ik relaxed op mijn werk aankom, me dat geen geld kost (maar oplevert) en dat ik de auto kan betalen die ik graag wil rijden.

Ik wens jullie alle jakkerstress (ja, ik zie ze elke ochtend weer gaan) toe, zal vanachter mijn OV-raampje naar jullie zwaaien.......

Nou je bent geniaal, gefeliciteerd hoor.

Gelukkig heb ik een constructie verzonnen dat ik niet hoef te reizen voor mijn werk en werken mij geld oplevert. {:}

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:31

ikke schreef:
Shiloh schreef:

Kijkkijk, zie je wel, ik ben niet uniek........

Eén ding vergeet je...

Shiloh heeft het over anticiperen.
Jij zegt dat je het verkeerd kan voorspellen...

Dat zijn twee heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verschillende dingen, ik zou het woordenboek er eens op na slaan ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:34

Kahawa schreef:
ikke schreef:

Nou je bent geniaal, gefeliciteerd hoor.

Gelukkig heb ik een constructie verzonnen dat ik niet hoef te reizen voor mijn werk en werken mij geld oplevert. {:}

Ik wil geen vliegtuigmotoren in mijn achtertuin, mijn buren ook niet en al helemaal geen 4 vliegtuigmotoren..........

Janine1990 schreef:
Eén ding vergeet je...

Shiloh heeft het over anticiperen.
Jij zegt dat je het verkeerd kan voorspellen...

Dat zijn twee heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verschillende dingen, ik zou het woordenboek er eens op na slaan ;)

Nee, het een is het gevolg van het ander. Dat dat antwoord niet in jouw straatje past, heb ik niet zoveel mee.

Netto resultaat is namelijk dat ik behoorlijk zeker weet wat het gedrag van de automobilisten voor mij gaat zijn......
Voor de oplettende chauffeur is verkeersgedrag gewoon voorspelbaar op basis van de geanticipeerde gegevens/gedragingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:36

Ik heb nog wel erger gehad. Rij je netsje 80km/h op een N weg. Besluit iemand voor je neus met een 45km/h wagentje de N weg op te rijden := (in plaats van dat die eventjes wacht todat ik hem voor bij ben gereden)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:37

Je gebruikt het woord anticiperen wel in een beetje een vreemde context Ikke...
Ik betwijfel nog steeds of je wel weet wat het betekent???

Geanticipeerde gegevens????? Kan je me dat definiëren? Dan kan ik misschien ook kijken of jouw antwoord allicht wel in mijn straatje past.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:38

ikke schreef:
Voor de oplettende chauffeur is verkeersgedrag gewoon voorspelbaar op basis van de geanticipeerde gegevens/gedragingen.

Ik heb jarenlang iedere ochtend en avond snelweg gereden in de spits en niemand op de weg, werkelijk niemand is voorspelbaar.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:38

Goof schreef:
ikke schreef:

Ik heb jarenlang iedere ochtend en avond snelweg gereden in de spits en niemand op de weg, werkelijk niemand is voorspelbaar.

En degenen die stiekum met de telefoon in de hand zitten (en dat zijn er veel! let er als passagier maar eens op) kunnen zelf niet eens voorspellen wat ze doen..

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:41

Dat houdt het wel spannend op de weg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:43

Shiloh schreef:

Maar waar komt die vrachtwagen opeens weg in het verhaal? Hier rijden ze met 100/110 waar je 120 mag op de rechterbaan, ook zonder vrachtwagens, op de linkerbaan rijden dan auto's met een afstand van ong. 4 auto's er tussen. Het gebeurt vaak dat iemand nog even voor je kruipt terwijl hij er daarvoor alle ruimte had.
Vrolijk doortuffend met 100 overigens, dus ook al rijd er een vrachtwagen kunnen ze alsnog beter op de rechterbaan blijven.
Of er tussen proppen wanneer daar helemaal geen ruimte voor is(wel afstand, geen veilige afstand voor nog een auto er tussen). En dan ook weer niet de snelheid aanpassen.

Remmen op de snelweg is helemaal niet de bedoeling omdat je daarmee anderen achter je in gevaar brengt. En dat is dan het gevolg van diegene voor je die zo nodig met 100 nog even voor je moest invoegen zonder enige reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:45

Over ov gesproken... Belachelijk duur. Nu ik niet meer gratis mag reizen, zal ik nooit meer voor het ov kiezen. Met de auto ben ik twee keer zo goedkoop uit, zelfs als ik een tunnel door moet a €7,80 retour.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:47

Air, ik begrijp echt helemaal niks van je verhaal. Dat onnodig links rijden vervelend is begrijpen we allemaal en al helemaal als het te langzaam is. Dat lijkt me geen discussie.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:49

Kayleigh_ schreef:
Over ov gesproken... Belachelijk duur. Nu ik niet meer gratis mag reizen, zal ik nooit meer voor het ov kiezen. Met de auto ben ik twee keer zo goedkoop uit, zelfs als ik een tunnel door moet a €7,80 retour.

En dan nog de tijdswinst.
Met het ov ben ik 2,5 uur heen en 2,5 uur terug kwijt.
Met de auto 46 minuutjes enkele reis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 17:58

alexonline schreef:
Kayleigh_ schreef:

En dan nog de tijdswinst.
Met het ov ben ik 2,5 uur heen en 2,5 uur terug kwijt.
Met de auto 46 minuutjes enkele reis.

Heel herkenbaar! Met de bus naar school kost me minstens 1,5 uur, met de auto een kleine 25 min...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:04

Kahawa schreef:
En degenen die stiekum met de telefoon in de hand zitten (en dat zijn er veel! let er als passagier maar eens op) kunnen zelf niet eens voorspellen wat ze doen..

Ik vind het als weggebruiker dan wel weer vrij makkelijk te herkennen wie er aan de telefoon zit, en heel vaak is het voor mij ook wel duidelijk wat ze zelf te laat zien. In die zin is het voorspellen van het gedrag van veel weggebruikers prima te doen, en daar kun je inderdaad op anticiperen door voldoende ruimte te houden, door ergens pas voorbij te gaan als je zeker weet dat iemand je gezien heeft, door alvast de juiste reactie 'klaar te zetten' in je hoofd...

Veel mensen doen alsof verkeer ze maar overkomt, maar dat is meestal niet zo. Alleen, het kan niet altijd. Het anticiperen op de onjuiste reacties van de een gaat wel ten koste van de aandacht ergens anders want je kunt als mens niet alles tegelijk. Dus ja, ik kan rekening houden met veel dingen, alleen als er op 2 plekken tegelijk mensen de regels breken of niet opletten en plotseling iets doen wat ze niet horen te doen, houdt het op een bepaald moment wel op.

Wat betreft bussen: er is een tijd en een plaats voor. Binnen de stad naar het centrum zijn ze over het algemeen sneller en zeker goedkoper dan binnensteedse parkeertarieven, ze rijden vaak en je hoeft niet op te letten en je kunt een wijntje drinken als je daarvan houdt. 's Avonds laat van buitengebied naar buitengebied is het niet te doen met de bus. OV is niet altijd fout of altijd goed, niet altijd duur en niet altijd goedkoop, dat verschilt echt per situatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:15

miss_lizje schreef:
Ik rij het wel, maar alleen als het echt duidelijk aangegeven is. Helaas is het nooit goed duidelijk of je nou 130, 120 of 100 moet rijden. Zeker die borden met een tijdseenheid er onder. Dan staat er zo'n bord met 120 met daaronder 9:00-19:00. Ja, moet ik dan 120 tussen die tijd? Wat mag ik buiten die tijd?

130 dus :') want je mag op elke snelweg 130 tenzij anders aangegeven :+

Zag zo gauw niet dat hierop gereageerd was dus zal je maar ff uit de brand helpen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:17

Shadow0 schreef:
Kahawa schreef:

Ik vind het als weggebruiker dan wel weer vrij makkelijk te herkennen wie er aan de telefoon zit, en heel vaak is het voor mij ook wel duidelijk wat ze zelf te laat zien. In die zin is het voorspellen van het gedrag van veel weggebruikers prima te doen, en daar kun je inderdaad op anticiperen door voldoende ruimte te houden, door ergens pas voorbij te gaan als je zeker weet dat iemand je gezien heeft, door alvast de juiste reactie 'klaar te zetten' in je hoofd...

Veel mensen doen alsof verkeer ze maar overkomt, maar dat is meestal niet zo. Alleen, het kan niet altijd. Het anticiperen op de onjuiste reacties van de een gaat wel ten koste van de aandacht ergens anders want je kunt als mens niet alles tegelijk. Dus ja, ik kan rekening houden met veel dingen, alleen als er op 2 plekken tegelijk mensen de regels breken of niet opletten en plotseling iets doen wat ze niet horen te doen, houdt het op een bepaald moment wel op.

Wat betreft bussen: er is een tijd en een plaats voor. Binnen de stad naar het centrum zijn ze over het algemeen sneller en zeker goedkoper dan binnensteedse parkeertarieven, ze rijden vaak en je hoeft niet op te letten en je kunt een wijntje drinken als je daarvan houdt. 's Avonds laat van buitengebied naar buitengebied is het niet te doen met de bus. OV is niet altijd fout of altijd goed, niet altijd duur en niet altijd goedkoop, dat verschilt echt per situatie.

Zie je wel, ik ben helemaal niet uniek........

Wat OV betreft, ik heb de situatie dat met de auto zonder tegenslagen het 50min is; met fiets en trein ben ik 55min onderweg. Dat weegt niet op, temeer het vaker niet dan wel meezit met het verkeer en mocht de trein een punt zijn, heb ik altijd de optie om met een auto van de zaak naar huis te rijden. De rest van de tijd is het relaxed reizen.
Door mijn reis doordacht in te kopen, kan ik er geld mee verdienen (voor de pessimisten: niet uitgeven) en dat stukje fietsen elke dag is goed voor de conditie.......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:45

Shiloh schreef:
Air, ik begrijp echt helemaal niks van je verhaal. Dat onnodig links rijden vervelend is begrijpen we allemaal en al helemaal als het te langzaam is. Dat lijkt me geen discussie.

Wat begrijp je er niet aan? Ik vertel dat er genoeg mensen zijn die zich voor je drukken terwijl ze rechts helemaal niet achter een vrachtwagen rijden. Zonder enig teken dat ze naar de linkerbaan willen gaan wordt het lastig om dat bij voorbaat al te weten. Daarnaast blijven hier veel achter vrachtwagens rijden omdat ze niet sneller willen of gaan.
Het verschil tussen helderziend zijn en anticiperen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 18:55

Air schreef:
Shiloh schreef:

Wat begrijp je er niet aan? Ik vertel dat er genoeg mensen zijn die zich voor je drukken terwijl ze rechts helemaal niet achter een vrachtwagen rijden. Zonder enig teken dat ze naar de linkerbaan willen gaan wordt het lastig om dat bij voorbaat al te weten. Daarnaast blijven hier veel achter vrachtwagens rijden omdat ze niet sneller willen of gaan.
Het verschil tussen helderziend zijn en anticiperen.

Nee, het verschil tussen het wel of niet herkennen van kleine signalen. Het anticiperen en "lezen" van je medeweggebruikers. Dat je dat ziet als voorspellen in de zin van helderziend is jouw uitleg.
Ik doe niet anders dan kijken wat er gebeurt en op basis van mijn ervaring bepalen wat het te verwachten gedrag gaat zijn, precies zoals Shadow beschrijft....... Niks helderziends aan.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:02

[regelmatig werkwoord]• vooraf rekening houden met wat er kan gebeuren

Je bent inderdaad zeer uniek Ikke, met name in je taalgebruik... Anticiperen van je medeweggebruikers...

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:04

Ik vind het zó vreemd dat er zoveel mensen met een rijbewijs zijn, maar er zo weinig mensen zijn die auto kunnen rijden.. :/
Elke dag houd ik weer mijn hart vast omdat er van die idioten met 90 proberen in te voegen op een A weg, waardoor iedereen bovenop de rem moet, mensen van links naar rechts schieten om die slome te ontwijken, waardoor er een kettingreactie ontstaat en je dus files krijgt. (En dat maar op een stukje A weg van 8 km := )
En niet alleen op A-wegen gaat dit zo, op N-wegen kunnen mensen er ook wat van! Rij gewoon de maximum snelheid, dat scheelt je een hoop ongelukken en stress. -:(- -:(-

Echt hoor, geef mij maar Duitsland! Lekker 180 op de rechterbaan, mensen die voor je aan de kant gaan als jij er met hoge snelheid aankomen en geen idioten die met 100 een vrachtwagen proberen in te halen (die het voorbeeld van mij hierboven weer schetsen)