Vriend met een andere nationaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:07

Nouka schreef:
Qua links rijden niet, want ik reed met mijn Nederlandse auto ook wel hier. Maar schakelen met je andere hand is wel even wennen ja :))

Rechts in de auto rijden vond ik niet zo gek, maar ik bleef maar met mijn linkerhand in het luchtledige naar mijn gordel grijpen die uiteraard gewoon rechts zat :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:08

Jess_vH schreef:
Goof hoe is het er nu? Veel schade ed?

Geen idee, hij is er weg in ieder geval. Heb het verder niet gevraagd eigenlijk.

Jess_vH

Re: Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 22:03

Nou gelukkig laat hij wat van zich horen.
Mijn ventje is nu in Turijn voor werk. Donderdagavond is hij terug.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:34

Jemig wat griezelig met die aardbevingen!

Hier iets minder spannend, maar mijn lief heeft een paar belangrijke toetsen gehaald :D Dat brengt hem weer een stapje dichter bij zn diploma :-)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:24

oeh spannend! Wat voor toetsen exact?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:46

Al sla je me dood :'). Iets met elektriciteit :P Hij heeft geprobeerd het uit te leggen maar snap het gewoon echt niet hihi :=

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:25

:D hahaha

maar herkenbaar. Ik vraag regelmatig ook wat het werk van hem precies inhoudt. maar snap er niks van haha

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:37

Oeh leuk topic! Ik heb net een flink deel van het topic doorgelezen, echt leuk om al die ervaringen te lezen!
Mag ik me hier ook melden?

Mijn vriend is Schots :) (en heeft een Noorse naam, studeert momenteel in Polen en we hebben elkaar in Oostenrijk ontmoet ... om het lekker gecompliceerd te maken :Y) )

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 21:53

Oh het is nog net te volgen hoor Jetske. Haha
Welkom!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:45

Leuk Jetske!

Ha, ik ben nu echt euforisch. Een mankement in het registreren bij de organisatie die de communicatie voor zijn facility verzorgt is opgelost. Dit betekent EMAILEN! En nog belangrijker; videobellen!!! Mijn dag kan echt niet meer stuk. Suf eigenlijk he, zo blij om mailen en skypen :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:50

Amethyst_ schreef:
Leuk Jetske!

Ha, ik ben nu echt euforisch. Een mankement in het registreren bij de organisatie die de communicatie voor zijn facility verzorgt is opgelost. Dit betekent EMAILEN! En nog belangrijker; videobellen!!! Mijn dag kan echt niet meer stuk. Suf eigenlijk he, zo blij om mailen en skypen :o

Ah, nou kan me voorstellen hoor :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 18:46

Oh snap dat je euforisch bent!!!

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:50

Kan ik me heeeeel goed voorstellen hoor Amethyst!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 02:47

Wat fijn Amethyst!

Ondanks dat we, uiteindelijk, zelf willen bouwen gaat er wrs een bod uit naar een relatief goedkoop huis. Moet wel het een en ander aan gebeuren maar dat heeft voornamelijk met uiterlijk te maken. Veel dure dingen zijn in de laatste paar jaar al gedaan/vernieuwd dus het is meer cosmetisch. Vooral oude vloerbedekking/zeil en houtpanelen aan de muur. Dus dat wordt voornamelijk de houtpanelen vd muur trekken, isoleren en schilderen, nieuwe vloeren ed en een nieuwe keuken en badkamer. Het is zeker livable right now en zouden er ip kunnen wonen en dan kamer bij kamer alles opknappen :)
Waarschijnlijk wil hij wel alsnog dat stuk grond ook kopen en daar uiteindelijk wel alles op bouwen maar dit zou een mooie tussenoplossing zijn. Opknappen en uiteindelijk weer verkopen :)
Hopen dat alles werkt, want op zich zou ik best graag hier uit huis willen en gewoon iets samen hebben :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:04

Rosa__ schreef:
Mijn vriend (net 25 geworden) is Italiaans en woont ook in Italië, we hebben dus een lange-afstandsrelatie. We streven er zo veel mogelijk naar om ten minste eens in de drie maanden af te spreken. We zijn dan gelukkig wel zo'n twee weken 24/7 samen. :D De reis stelt niet eens veel voor, met een vlucht van 1 uur en 40 minuten zijn we al bij elkaar (hij woont in het noorden). Wat betreft zouden we elkaar wel vaker kunnen zien, maar de kosten voor vliegtickets lopen dan toch te veel op. Zo'n vliegreis maak je niet voor een weekendje, dat is gewoon zonde. Dan liever dagen 'opsparen' zodat we echt twee weken vrij zijn met elkaar. :)
Het missen blijft lastig hoor, er zijn zo veel momenten in een dag die ik zou wel delen met hem. :j Maar er is iets dat ik eigenlijk nog vervelender vind... Mijn vriend en ik hebben allebei de wens om uit huis te gaan, samen te wonen en zo een leven op te bouwen (ws in Italië!). Dat hoeft allemaal niet binnen vier maanden of zo, maar het zou wel fijn zijn als we een béétje perspectief hadden. Bijvoorbeeld een jaar van nu, dat we daar min of meer op kunnen rekenen. Dat voelt voor hem overigens net zo. Het punt is dat we allebei hebben gekozen om voor ons zelf te werken, via de computer. We moeten allemaal nog maar zien hoe het financieel gaat lopen. Hij krijgt er misschien nog werk bij, maar dat weten we allemaal pas over een paar maanden. Uit huis gaan betekent zo veel nieuwe vormen van kosten. We kunnen absoluut niets zeggen wanneer we er financieel klaar voor zijn en dat voelt heel vervelend. Het kan in theorie vijf jaar zijn en daar voel ik me best machteloos over. :o Kan m'n draai namelijk echt niet vinden hier met m'n uit elkaar gevallen familie, ik heb echt de behoefte om wat nieuws op te bouwen. Ach ja, ik moet me ook niet blindstaren op die termijn. Het is namelijk zo dat ik pas net deze switch heb gemaakt, dus misschien gaat het allemaal wel veel sneller!
Ik ben al heeel erg blij met mijn vriend zelf. <3 We hebben echt een superdiepe band en zijn de liefde van elkaars leven. Hoeveel is dat waard?! Het voelt op alle fronten in balans. :j Naast de liefde is er ook echt vriendschap aanwezig.

Het is hier sowieso nogal apart! Van mijn ouders (uit elkaar) heeft mijn moeder nu een Marokkaanse vriend (woont wel in NL), mijn vader een Duitse vriendin (woont in het midden van DL) en mijn zusje van 17 heeft al twee jaar een Duits-Russisch vriendje (woont in het westen van DL).
Het contact is zeker leuk wanneer ik hen ook zie, maar het is behoorlijk pijnlijk als iedereen van je gezin met z'n partner is en ik zit lekker geïsoleerd thuis... Gelukkig heeft mijn vriend net zoals ik geen drukbezet leven, hij is dus in principe altijd online beschikbaar en dat geeft wel veel steun!

Cultuurverschillen merken wij niet, maar nu is het ook wel zo dat ik geen voorbeeld ben van een gemiddelde Nederlander en hij is geen voorbeeld van een gemiddelde Italiaan. ;) We hebben eigenlijk gewoon dezelfde normen, waarden, visies, meningen, voorkeuren, zelfs gewoonten... Het voelt niet alsof er een 'grens' is. En dat is niet saai hoor! :P We noemen onszelf zielsverwanten, maar het is niet zo dat onze karakters nou 100% identiek zijn, zoiets is ook niet mogelijk.

Gelukkig zijn wij allebei erg goed met Engels. Ik hoef niet bang te zijn dat ik me i.v.m. de taal anders uitdruk dan in het Nederlands. Ik zou het denk ik wel moeilijk vinden als ik of hij niet zo goed was in Engels, omdat ik duidelijke communicatie superbelangrijk vind. Ondanks dat Engels voor ons geen beperkingen oplevert, ben ik wel bezig met het leren van Italiaans en dat gaat best goed! Ik vind het al heel wat dat ik basisgesprekken kan hebben met zijn ouders. :))
Hij zou zelf wel meer willen weten van Nederlands, maar tot nu toe gaat het niet verder dan 'lekker' (eten), 'kusjes', etc. :D

Wat leuk! Hoe lang zijn jullie al bij elkaar?
Haha toch grappig om te zien hoe anders iedereen met een LAT relatie omgaat enzo. Ik heb ook een Italiaanse vriend alleen wij zien elkaar elke 1.5 maand ongeveer, soms ook 2 en dan is het meestal voor een week (hij woont in midden/zuid). Dit gaat nu al 4.5 jaar zo (het eerste jaar ong woonde ik daar, toen 2 jaar LAT, toen jaar samengewoond en nu alweer bijna een jaar LAT maar ik vind het nog prima uit te houden. We hebben eigenlijk ook nog geen concrete toekomstplannen (we zijn ouder dan jullie :P ), ik wil eerst sowieso klaar zijn met studeren enzo en dan zie ik wel. Wij praten trouwens Italiaans samen. Cultuurverschillen onderling zijn er niet echt (mentaliteitsverschillen soms wel :') ) maar hij is natuurlijk ook wel weer anders dan Nederlandse jongens.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:29

Wij zijn nu 14 maanden bij elkaar, en het voelt eigenlijk heel gek om dat te typen, want het is alsof we elkaar al veel langer kennen. Apart genoeg voelde dat zelfs na één maand al zo. :P Gevoel en tijd rijmden gewoon echt niet meer, haha.
Maar dat terzijde... Jullie twee zien elkaar dan eigenlijk nog best wel regelmatig voor die afstand. :) Ook met 't vliegtuig, denk ik?
Ik ben ook benieuwd of jij al Italiaans kon spreken voordat je hem leerde kennen, want spreken is toch best wat! Ik schrijf soms zelf als verrassing een Italiaans bericht naar mijn vriend i.p.v. Engels, want ik moet hem toch even op de hoogte stellen van mijn vorderingen, haha. :P Zelfs als je je partners taal enkel op basisniveau beheerst geeft dat al veel voordelen, vind ik, vooral bij reizen naar 't andere land. :j Ik hoop het nog verder uit te breiden, want ik zou graag een hoger niveau willen hebben.
Tja, het allergrootste cultuurverschil voor ons is en blijft toch het eten, denk ik. Wat eigenlijk alleen maar leuk is. Italië heeft zo sterk een eigen stijl qua gerechten, terwijl Nederland toch meer een smeltkroesje is.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:34

Grappig, ik heb het altijd juist andersom! Ik vind 4,5 jaar altijd zo lang klinken, denk dat dat komt doordat je elkaar minder vaak ziet dus dan blijft het 'nieuwe' en 'spannende' een beetje meer in de relatie, al is het natuurlijk niet zo dat we nog in de elkaar leren kennen fase zitten ofzo. :')
Ja, wij gaan ook altijd met het vliegtuig. Lijkt me nog wel een keer leuk om met de auto te gaan, maar daar mag je wel een paar dagen voor uittrekken. :P
Toen ik hem leerde kennen werkte ik als aupair daar (zat er denk ik 3 maanden toen), dus ik kon het al een beetje. En aangezien mijn Italiaans toen al net iets beter was dan zijn Engels ( := ) hebben we altijd Italiaans met elkaar gepraat en heb ik het dus steeds beter geleerd. Ik spreek het nu beter dan Engels. Maar het is idd ook handig om te kunnen, vooral als je daar ook heen wil te wonen. :) Engels is nou niet een sterk punt van de meeste Italianen, en voor een baan heb je het ook wel echt nodig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:55

Knap hoor dat latten, ik zou daar snel klaar mee zijn.

Mijn vriend is nu ruim een week weg en ik vind er al niks meer aan :')
Gelukkig is hij er woensdag weer.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:08

Hihi brengt wel rust met zich mee latten denk ik haha
Maar ook niets voor mij hoor. Wel super veel respect voor degene die het doen hoor!

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:42

Zeker respect voor latrelaties! Niks voor mij :+
Ik ben weer volop bezig met Libanees leren, best pittig.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:57

Ik heb het Turks leren opgegeven :| we zijn nu 12 jaar samen en het is niet echt mijn ding volgens mij. Komt ook wel omdat de familie van mijn man tataren zijn en dat is dan weer met als fries hier im nederland. Dus haal alles door elkaar. Kan wel veel verstaan maar daar blijft het bij

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:13

Ik had net weer een hilarisch gesprek op whatsapp met mijn vriend.

Morgen komt hij terug vanuit Turkije, hij is de laatste dagen in zijn oude woonplaats bij zijn moeder geweest. Zijn moeder ziet hem altijd als koerier die wel van alles mee kan nemen voor zijn zus die ook in Nl woont. Vorig jaar heeft ze, nadat hij zijn koffer had gepakt, deze weer open gemaakt en zo vol gestouwd met spullen voor zijn zus dat hij bij het inchecken op het vliegveld geld moest bij betalen omdat hij ineens over het max gewicht zat....
Om dat te voorkomen had hij dit keer gezegd dat ze twee dingen mocht meegeven aan hem, meer niet.
Stuurt hij me vandaag dus een foto met de twee 'dingen' die hij van haar mee moet nemen:

een citroenboom en een olijfboom ....... :') :') :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:38

Geweldig zo'n moeder. :')

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:57

@ Goof Hahahaha omg, gelukkig past dat nog wel even in de koffer erbij natuurlijk :Y)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:41

ja je betaalt grof geld bij overbepakking. Ik kan het weten van ooit uit Griekenland al betwijfel ik het nog hoor of het terecht was...

Trouwens, neem hem vanavond mee naar de PubQuiz. Ik ga regelmatig met een vriendenclubje, maar veel konden niet vanavond. Nu gaat hij mee. Ideaal om wat nederlands op te doen haha