"Me paard is me liefde"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:29

Erger me altijd dood aan al die spelfouten.. Net zoals d's en t's.......... 8)7 Leer alsjeblieft een keer normaal spellen. 'Mijn' paard, 'uw' paard (en niet U PAARD..!!) etc. Frustraties komen er even uit, haha. Oja en dan altijd het excuus dat mensen gebruiken: ik ben dyslectisch. Nee sorry, dat ben je niet, gewoon een slap excuus. Vind het gewoon een schande tegenover echte dyslecten.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:30

Maaike_Melis schreef:
elizexbeau schreef:
Ook mijn Nederlands is niet altijd correct, maar ik doe 'me bestd'.

ik wilde nog wel vragen wat er mis is met 'my proud'. Misschien een domme vraag, maar ik kan nu niet op het antwoord komen.

Volgens mij is het my pride zoals ik uit Engelstalige liedjes kon opmaken maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik gebruik die termen nooit namelijk.

ah zo! Dank je wel

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:30

elizexbeau, het is 'I am proud' of 'my pride'

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:32

Voor iedereen die zijn of haar spelling op peil wil houden: meld je aan bij 'beterspellen.nl' elke dag een korte test van vijf vragen in je mailbox.
Wat ik altijd zo bijzonder vind, is dat mensen bepaalde zaken consequent fout kunnen schrijven... Dan kan je het toch ook consequent goed schrijven?

NeverGiveUp

Re: "Me paard is me liefde"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:34

Die d'tjes en t'jes kan ik me voorstellen, dat is hartstikke lastig soms!! De Nederlandse taal is echt niet makkelijk, beetje empathie mensen.

Maar dat ME is echt tenenkrommend inderdaad! Me is gewoon MIJN, No rocket science.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:35

Werkwoordspelling ben ik zelf redelijk sterk in, maar helaas heb ik jarenlang de fout gemaakt van "hun hebben". Klasgenoot wijst mij daar nu op en daardoor leer ik t wel.

M'n (dit mag toch??) vriend maakt de beruchte dan/als fout vaak. Hier wijs ik hem ook gewoon op.

Ik vind Nederlands heel belangrijk en zeker als het gaat om solliciteren. Typfoutjes daar gelaten. Ik typ soms perongelijk -t achter een ik-vorm. Heeel erg fout terwijl ik t heel goed weet.

Vroeger had ik een vriendinnetje en die zei altijd "tot" inplaats van "dat"
Dus: "tot je het weet" ipv "dat je het weet"
Bah bah bah

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:40

Dan ga je nog de mist in met Friesland als streek. Friesland is de enige provincie in Nederland met een officiële eigen taal. Andere provincies wordt dialect gesproken. Wanneer er in Nederland over streek gesproken wordt, zou ik meer aan bijvoorbeeld de bollenstreek denken.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:42

dt is inderdaad ook een moeilijke voor mij persoonlijk.

Waar ik het naast de "me" (lijkt vooral iets uit NL?) vooral lastig mee heb is "fotograven" - echt waar, hoe moeilijk is het?!

Dt is lastig toe te passen, maar gewoon woorden kan je gewoon simpelweg opzoeken - hoef je echt niet bij na te denken, als je het niet weet: google...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:45

cupcake1986 schreef:
dt is inderdaad ook een moeilijke voor mij persoonlijk.

Waar ik het naast de "me" (lijkt vooral iets uit NL?) vooral lastig mee heb is "fotograven" - echt waar, hoe moeilijk is het?!

Dt is lastig toe te passen, maar gewoon woorden kan je gewoon simpelweg opzoeken - hoef je echt niet bij na te denken, als je het niet weet: google...

Je weet wel: een foto graven. :') ik Google inderdaad vaak ook woorden als ik twijfel.

Vind overigens de (onofficiële) afkorting naar woord ook zo mooi. "Sws" en dan zowiezo schrijven.... Uh hoe dan?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:45

Dream_lot, dat is erg inderdaad, doet mijn broertje ook :')

Ik had laatst per ongeluk ''januarie'' in mijn CV staan, oh schaamde me kapot.
Het was een oude die ik ooit gemaakt heb op de middelbare school en ik dan steeds aanvul.
Maar toch, dat kan écht niet.

Ik vind het niet vreselijk als mensen wat spelfoutjes maken, vind ik een beetje schijnheilig.
Maar ik vind het wel sieren als mensen een beetje hun best doen.
Ik heb me net ook aangemeld bij die site beterspellen.nl , bedankt voor de tip.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:51

Iolanthe schreef:
"Je" is wel een bezittelijk voornaamwoord, hoor. "Jouw" is eerder om de nadruk er op te leggen ;)

Ik snap niet wat er fout is aan je eerste zin? :o?

edit: over "je" heb ik het nog even nagekeken ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezittelijk_voornaamwoord

Thanks en ook aan Maaike_Melis. Ik ben, voor zover ik weet, niet dyslectisch, dus kan het vanaf nu wel goed toepassen. }:0

@ Ceetje_bokt: soms "leer" je jezelf dingen foutief aan. Zo heb ik jaren lang met een laptop op het lab gewerkt. Ooit als geintje begonnen met het woord labtop (fonetisch dus ook laptop en geen leptop). Dit werd voor mij de "juiste" schrijfwijze en ik stond uiteindelijk met een mond vol tanden toen ik merkte dat ik door mijn eigen "grapje" niet meer in de gaten had wat goed en fout was :o

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:09

Lithya schreef:
Dan ga je nog de mist in met Friesland als streek. Friesland is de enige provincie in Nederland met een officiële eigen taal. Andere provincies wordt dialect gesproken. Wanneer er in Nederland over streek gesproken wordt, zou ik meer aan bijvoorbeeld de bollenstreek denken.

Ik PB je wel even want we dwalen teveel af op deze manier en dat is zonde :) Het is een grappig en leuk topic!

Nog iets dat ik trouwens erg apart vind als het gaat om grammaticale fouten is 'kon' als verleden tijd van kennen. Of ik geloof toch dat het dat is :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:12

Dan ben ik daar ook nieuwsgierig naar want Friesland is toch echt een provincie en geen streek. :+

"Kon" wordt ook veel in Fries/Leeuwarders gebruikt als zijnde: "Ik kon Piet wel". Alhoewel ik dat nog steeds niet vind klinken, hoor ik het wel ontzettend vaak.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:14

Oh crap, nu ga ik zelf erg twijfelen :').

Of wat ik ook vaak hoor:"Ik ga vandaag na me paard".
Na i.p.v. naar..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:16

magda_90 schreef:
"Kon" wordt ook veel in Fries/Leeuwarders gebruikt als zijnde: "Ik kon Piet wel". Alhoewel ik dat nog steeds niet vind klinken, hoor ik het wel ontzettend vaak.

Kun je "kon" in Leeuwarders gebruiken? Is dat niet eng? :+

Sorry, kende het niet laten.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:16

xHaithi schreef:
Lithya schreef:

Ik PB je wel even want we dwalen teveel af op deze manier en dat is zonde :) Het is een grappig en leuk topic!

Nog iets dat ik trouwens erg apart vind als het gaat om grammaticale fouten is 'kon' als verleden tijd van kennen. Of ik geloof toch dat het dat is :')

Volgens mij kan dat wel. Je zegt immers dat KON ik toch niet weten. Ik heb nog nooit dat kende ik niet weten gezegd :')

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:18

Oeps! Even problemen met het QUOTE vs PB knopje :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:20

Rocamor schreef:
magda_90 schreef:

Kun je "kon" in Leeuwarders gebruiken? Is dat niet eng? :+

Sorry, kende het niet laten.

Leg uit, ik slaap nog. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:21

xHaithi schreef:
Oeps!

Hoezo? "Kon" is dan toch de verleden tijd van "kunnen"?
Kan jij die toets maken? --> Kon jij het verhaal op het bord lezen?

Kennen heeft toch als verleden tijden kenden?
Ken jij de neef van Bram? Kende jij al die mensen die op het feestje waren?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:22

Omdat het moeilijk lijkt te zijn :P

Persoonlijke voornaamwoorden: onderwerp
Worden gebruikt op de initiële positie in de zin. Voorbeeld: "Ik smurf"
Ik
Jij of je
Hij/zij of ze/het
Wij of we
Jullie
Zij of ze

Persoonlijke voornaamwoorden: object
Dus persoonlijk voornaamwoord gebruikt op een andere plek in de zin. Voorbeeld: "Hij houdt van mij".
Mij of me
Jou of je
Hem/haar/hem
Ons
Jullie
Hen

Bezittelijk voornaamwoord
Gebruikt om bezit aan te duiden. Voorbeeld: "Mijn auto".
Mijn
Jouw of je
Zijn/haar
Onze
Jullie
Hun

1) Dus, wat je hieruit kunt halen is dat je nóóit kunt zeggen "Hun gaan weg", omdat "hun" alleen maar een bezit kan aanduiden, zoals "hun huis".

2) Tevens kan "jouw" ook alleen maar bezit aanduiden: "Jouw huis", en kan dat woord dus nooit door elkaar gebruikt worden met "jou."
"Hij houdt van jouw" en "dit is jou auto" zijn dus ALTIJD fout.

3) "Je" kan zowel verkorte vorm zijn van het onderwerp als het object áls de bezittelijke vorm:
"Je gaat nú naar je kamer"
"Hij houdt van je"
"Je huis is net geverfd".

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:24

magda_90 schreef:
magda_90 schreef:

Leg uit, ik slaap nog. :+

Volgens mij bedoelde je te zeggen:
"Kon" wordt ook veel in Fries OF veel DOOR Leeuwarders gebruikt. Door het "/" teken, schrijf je nu eigenlijk:
""Kon" wordt ook veel in Fries / in Leeuwarders gebruikt"

Vandaar dat ik schreef: Kun je "kon" IN Leeuwarders gebruiken? :P

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:28

Rocamor schreef:
xHaithi schreef:
Oeps!

Hoezo? "Kon" is dan toch de verleden tijd van "kunnen"?
Kan jij die toets maken? --> Kon jij het verhaal op het bord lezen?

Kennen heeft toch als verleden tijden kenden?
Ken jij de neef van Bram? Kende jij al die mensen die op het feestje waren?

Oei sorry, ik doelde niet op een post hoor. Ik had op de Quote knop gedrukt ipv op PB en ik heb dat ook effectief gepost :') Vandaar de 'Oeps'. Maar ik wilde snel zijn dus ik had geen tijd om die post gelijk volledig te typen, dus ik heb het naderhand aangepast.

Wat Maaike_Melis schreef klopt gewoon inderdaad :) Wat jij uitlegt ook.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:29

Ah zo, duidelijk nog niet wakker. Het moest inderdaad in Fries en Leeuwarders zijn. :j

[edit] Rocamor: In Fries en Leeuwarders wordt "kon" ook als "kennen" gebruikt.
Ik ken Piet en ik kon Piet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:33

magda_90 schreef:
Ah zo, duidelijk nog niet wakker. Het moest inderdaad in Fries en Leeuwarders zijn. :j

[edit] Rocamor: In Fries en Leeuwarders wordt "kon" ook als "kennen" gebruikt.
Ik ken Piet en ik kon Piet.

Ik loop regelmatig in West-Friesland rond (niet te verwarren met het westelijk deel van Friesland :D ) en hier maken ze ook een potje van de woorden kunnen, kennen en kannen en elke (on-)mogelijke vervoeging...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:38

Kannen is voor mij ook nieuw. :+