Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:09

Maar wat is er mis met zelf je kind naar school brengen? Dat gebeurt toch ook met kinderen die niet naar speciaalonderwijs gaan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:21

kohtje schreef:
Maar wat is er mis met zelf je kind naar school brengen? Dat gebeurt toch ook met kinderen die niet naar speciaalonderwijs gaan?

Miss. is daar voor de TS geen mogelijkheid voor?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:28

rainbow8 schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en sommige reacties zijn echt tenenkrommend!! Maar om toch even een knuppel in het hoenderhok te gooien.... Als het (school)vervoer voor gehandicapten wordt wegbezuinigd.... Waarom blijft het schoolvervoer voor zwaar christelijke kinderen die naar een school veel verder weg gaan, omdat de school die dichterbij (lees: in hetzelfde dorp) is niet zwaar genoeg is... dan wel vergoed?? Dit mede dankzij de christelijke partijen in ons politieke stelsel....

Dat zal voor een groot gedeelte particulier betaald worden of uit een kerkelijke pot. Dit wordt (kan ik redelijk stellig zeggen) niet door de overheid gesubsidieerd.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:39

kohtje schreef:

sbo's en vso's zijn een stuk minder dikbezaaid dan 'gewone' basis- en middelbare scholen. Hier in de regio bijvoorbeeld alleen in de grotere steden.
Zo zitten er kinderen om de vso waar ik stage loop die 's morgens al om zeven uur opgehaald moeten worden omdat ze anders niet op tijd zijn. Kun je je voorstellen hoe dat moet zijn voor de ouders als ij hun kind zelf weg moeten brengen? en wellicht andere kinderen ook nog? En ook nog op tijd op het werk verschijnen?
Dat is simpelweg niet te doen.

Ik kan me heel goed voorstellen TS dat dit een lastig parket is.
Excuses als ik er overheen heb gelezen, maar misschien kun je contact opnemen met de school van je kind? Er zullen vast meer ouders zijn met dit probleem. Zij zijn vast op de hoogte van de regelingen hieromtrent. Misschien hebben zij ook nog wel een goed idee voor het vervoer. Zij kennen je kind immers ook erg goed.

Wat is nu de belangrijkst reden is dat ze niet met het ov kan?
Is dat vanwege de pesters, het lange traject of vanwege haar beperking? Als het vooral de pesters zijn, dan valt er misschien iets te regelen. De situatie met de pesters is mij ook niet helemaal duidelijk. Zijn dit leerlingen die ook bij haar op school zitten? Misschien kan er iets afgesproken worden met de ouders van de pesters. Dat zij bijvoorbeeld een kwartiertje later de metro pakken dan jouw kind. Zo ontloop je elkaar.

Ik kan me trouwens goed indenken dat het voor een slechthorend kind met autisme heel heftig is om met het ov te gaan, zeker 's ochtends vroeg in de spits.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 09:58

Waarom ze niet met het OV kan, als er op school iets is gebeurd kan ze later een reactie daar op krijgen. Dat kan een woede aanval zijn, haar pesters reizen ook met het O.V. Ze heeft zelf een verhaal verzonnen en dat staat in de schoolkrant zonder haar naam.

Het is een schokkend verhaal, en ze heeft me gisteren ook iets schokkend verteld. Ik wil dat hier niet neer zetten, maar uit zelf bescherming kan ze niet alleen reizen. Als iemand meer wil weten dan via PB, ik ben er nog erg emotioneel van.

Kiwipitje

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:09

Maar waarom is het dan geen optie dat je haar zelf weg brengt? Als ik het goed begrijp heb je geen 9 tot 5 baan (correct me if I'm wrong). Stop met klagen dat het taxivervoer weg gaat maar ga iets bedenken om het probleem op te lossen! Mensen hier op Bokt kunnen het probleem niet voor je oplossen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:19

Ceriadwen schreef:
rainbow8 schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en sommige reacties zijn echt tenenkrommend!! Maar om toch even een knuppel in het hoenderhok te gooien.... Als het (school)vervoer voor gehandicapten wordt wegbezuinigd.... Waarom blijft het schoolvervoer voor zwaar christelijke kinderen die naar een school veel verder weg gaan, omdat de school die dichterbij (lees: in hetzelfde dorp) is niet zwaar genoeg is... dan wel vergoed?? Dit mede dankzij de christelijke partijen in ons politieke stelsel....

Dat zal voor een groot gedeelte particulier betaald worden of uit een kerkelijke pot. Dit wordt (kan ik redelijk stellig zeggen) niet door de overheid gesubsidieerd.

Helaas, maar dit was 'laatst' nog bij journaal te horen. Dus dit wordt niet wegbezuinigd en blijft gewoon door de staat gesubsidieerd...

050206051012

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:23

Misschien kun je contact opnemen met het meldpunt van de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad, 030 - 297 04 04 (bereikbaar op dinsdag en woensdag: 13.00 - 16.00 uur, donderdag en vrijdag: 09.30 - 12.30 uur).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:25

Kiwipitje schreef:
Maar waarom is het dan geen optie dat je haar zelf weg brengt? Als ik het goed begrijp heb je geen 9 tot 5 baan (correct me if I'm wrong). Stop met klagen dat het taxivervoer weg gaat maar ga iets bedenken om het probleem op te lossen! Mensen hier op Bokt kunnen het probleem niet voor je oplossen.

En hier kan ik me inmiddels alleen maar bij aansluiten.
Ik snap echt dat het echt een gigantisch rotte situatie is. Zeker als er wat meer is voorgevallen dan dat wij weten. Maar door op bokt te klagen komen er niet spontaan oplossingen. Er gaat echt niemand van bokt jouw kind ophalen en brengen van huis en naar school met de auto zonder bijkomende kosten..

Afhankelijk van hoe ver de school is, wil ik desnoods nog wel met d'r meereizen met het OV. Dan is ze niet alleen en neemt het jou wat uit handen, maar dat is dus wel afhankelijk van hoever het is. Naar pernis is niet zo ver hier vandaan maar als de school ergens in capelle is bij wijze van houdt het voor mij wel weer snel over.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:28

kohtje schreef:

Ik werk op een zorginstelling in de buurt van DenBosch waar ook onderwijs aan is gekoppeld. Op die school komen kinderen uit alle provincies van Nederland, behalve Groningen en Friesland.

Zo zit op de de groep waar ik werk een jongen die maar liefst 127 km moet rijden. Iedere dag gaat hij 127 km naar school en weer 127 km naar huis. Zou jij je kind dan iedere dag zelf halen en brengen?

Ik weet niet hoe ver de TS moet rijden, maar oordeel niet te snel.
Daarnaast is de zorg voor ouders vaak erg zwaar. Ik vrees dat het door de vele bezuinigingen op lange termijn duurder wordt. Ouders die het nu nog net redden doordat hun kind bijv met de taxi opgehaald wordt, of in het weekend naar een logeerhuis kan. Door alle bezuinigingen wordt de druk op ouders nog hoger en is de kans groot dat er meer kinderen intern zullen gaat, wat uiteindelijk duurder is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:40

Wat vervelende situatie, vooral ook voor je dochter. Je hoeft inderdaad niet alle details hier weg te zetten over wat je dochter overkomen is, je moet haar ook beschermen. Ik denk dat het duidelijk genoeg is dat ze niet alleen kan reizen.

Wat is ongeveer de reisafstand? Als je goed is ontvangen jullie toch PGB? Als dat inderdaad zo is kun je daar vervoer van inkopen.

Er is al meerdere keren gevraagd waarom jij haar niet zelf kan brengen en halen. Dat is eigenlijk ook mijn vraag. Is de reisafstand te groot (en hoe groot is die dan) of zijn er andere redenen voor?
Wellicht is het een optie haar enkele keren per week zelf te brengen en op de resterende dagen zelf vervoer in te kopen?

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:43

Ik vind het belachelijk dat er bezuinigd word op het taxi vervoer. Er zijn kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan en daarbij hebben ouders vaak meerdere kinderen die niet op dezelfde school zitten en ligt de speciale school vaker verder van de wijk af of zelf in een andere wijk!

Ik vind dat ze minder geld naar het buitenland moeten pompen, want ze gaan korten op het vervoer, maar hierdoor komen wij als taxi chauffeur ook op straat en word de werkloosheid nog hoger. Wat ook een optie is om de top van de zorg wat in te korten!

Voor TS, bel de gemeente en geef aan dat je dochter niet zelfstandig met het ov of eigen vervoer kan.
Schakel eventueel een rechtsbijstand of jurdisch loket in.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:49

Magrathea schreef:
TS haar kind zit op een cluster 2 school.

Citaat:
Op een cluster 2 school wordt zo veel mogelijk het lesprogramma van een gewone school doorlopen.

Daaruit concludeer ik dat je dus wel de gewone vakken krijgt die je op een 'normale' school ook krijgt. Inclusief huiswerk, neem ik aan.

Ik weet niet waar de dochter van de TS op school zit maar dit hoeft dus helemaal niet.

De school op ons terrein is ook een cluster 2 school. Dit is de omschrijving volgens de sociale kaart;
Citaat:
Cluster 2-school voor leerlingen bij wie het horen, spreken en begrijpen van taal niet vanzelf gaat. Kent leerwegen voor:
Leerlingen met een auditieve beperking en een beperkte verstandelijke ontwikkeling (Moeilijk Lerende Kinderen, MLK)
Leerlingen met een auditieve beperking, een zeer beperkte verstandelijke ontwikkeling en een complexe hulpvraag (Zeer Moeilijk Lerende Kinderen, ZMLK)
Leerlingen met een auditieve beperking, een (zeer) beperkte verstandelijke ontwikkeling en een Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Zeer Ernstige Spraak/taal Moeilijkheden (ZESM)
Op basis van een persoonlijk plan, dat door ouders, leerkrachten en eventuele andere deskundigen is opgesteld, wordt het onderwijs op de individuele leerling afgestemd. Het onderwijs is gericht op ontwikkeling en verbetering van (elementaire) communicatie. Interactie en taalontwikkleing krijgen veel aandacht. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van aangepaste leermiddelen, zoals pictogrammen en diverse technische hulpmiddelen. Valt onder REC ZeON.

Zoals je hierboven kan lezen zitten hier kinderen met een zeer beperkte verstandelijke ontwikkeling, tel daar een auditieve beperking en vaak ook nog een syndroom of een stoornis als Autisme of ADHD of ADD bij op en geloof mij maar dat deze kinderen geen huiswerk mee naar huis krijgen en ook niet zelfstandig een paar uur zich kunnen vermaken zonder toezicht.

Cluster 2 betekend niet dat een kind automatisch alleen maar een auditieve beperking heeft.

Nogmaals ik weet niet hoe het zit met de dochter van TS. En er zijn ook genoeg clienten binnen onze instelling die wel met het OV kunnen reizen en zichzelf bezig kunnen houden, maar om er gewoon vanuit te gaan dat ze huiswerk krijgt en zich wel even een paar uur op school bezig kan houden is wel makkelijk gedacht.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:51

dejong_wever schreef:
Ik vind het belachelijk dat er bezuinigd word op het taxi vervoer. Er zijn kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan en daarbij hebben ouders vaak meerdere kinderen die niet op dezelfde school zitten en ligt de speciale school vaker verder van de wijk af of zelf in een andere wijk!

Ik vind dat ze minder geld naar het buitenland moeten pompen, want ze gaan korten op het vervoer, maar hierdoor komen wij als taxi chauffeur ook op straat en word de werkloosheid nog hoger. Wat ook een optie is om de top van de zorg wat in te korten!

Voor TS, bel de gemeente en geef aan dat je dochter niet zelfstandig met het ov of eigen vervoer kan.
Schakel eventueel een rechtsbijstand of jurdisch loket in.

Tsja mensen in het buitenland mogen letterlijk dus doodvallen van de honger en dorst, zodat we hier met een gefinancierd taxibusje kunnen rijden...

Klinkt heel sociaal inderdaad.

Petpa

marleen_usar schreef:
Waarom ze niet met het OV kan, als er op school iets is gebeurd kan ze later een reactie daar op krijgen. Dat kan een woede aanval zijn, haar pesters reizen ook met het O.V. Ze heeft zelf een verhaal verzonnen en dat staat in de schoolkrant zonder haar naam.

Het is een schokkend verhaal, en ze heeft me gisteren ook iets schokkend verteld. Ik wil dat hier niet neer zetten, maar uit zelf bescherming kan ze niet alleen reizen. Als iemand meer wil weten dan via PB, ik ben er nog erg emotioneel van.

Maar is taxivervoer dan voldoende bescherming?

Ze zal thuis ook een keer alleen zijn! Of is er thuis iemand 24 uur per dag bij haar?

Iemand die een verhaal kan schrijven moet toch ook in staat geacht worden om met het OV te reizen?

mamamier

Van pgb kan je geen vervoer inkopen. Dat is voor zorg en/of begeleiding. Als je überhaupt nog pgb krijgt want ook daar wordt drastisch op bezuinigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:52

rainbow8 schreef:

Oeps
Ik stam uit de begin jaren 60 en toen had je al schoolvervoer voor kinderen met een geloofsachtergrond.
Ik ging naar een kloosterschool in Rotterdam Zuid en werd altijd met de bus gehaald en gebracht.
De nonnen hadden daar overigens kinderen met een verstandelijke beperking bij hun op het klooster waar ze voor zorgden.
Wil dus niet gaan katten maar je kan zeggen wat je wilt er werd goed voor ons gezorgd. Misschien moet er toch maar weer eens in die richting wat geregeld worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:53

mamamier schreef:
Van pgb kan je geen vervoer inkopen. Dat is voor zorg en/of begeleiding. Als je überhaupt nog pgb krijgt want ook daar wordt drastisch op bezuinigd.

De PGB voor begeleiding is allang stop gezet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:54

Wonen er bij jouw in het dorp niet meer gehandicapten die met een busje worden opgehaald? Misschien geen kinderen die naar dezelfde school moeten maar wel naar dezelfde stad bv? Of ouderen met een verstandelijke beperking die naar een dagvoorziening gebracht moeten worden? Kan dat niet gecombineerd worden? Wellicht kun je op die manier iets regelen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:54

mamamier schreef:

Oke sorry dat wist ik niet. Ik dacht dat dat ook onder zorg en begeleiding zou vallen. Een vriendin van mij koopt er speciale zwemlessen van in voor haar zoontje met een zware verstandelijke beperking.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:55

gohya schreef:
mamamier schreef:

De PGB voor begeleiding is allang stop gezet.

Laat staan dat je het dus zomaar voor een taxi kunt gebruiken.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:59

Petpa schreef:
marleen_usar schreef:

Ze zal thuis ook een keer alleen zijn! Of is er thuis iemand 24 uur per dag bij haar?

Iemand die een verhaal kan schrijven moet toch ook in staat geacht worden om met het OV te reizen?

en iemand die niet kan schrijven zou niet zelfstandig kunnen reizen zeker? Het één heeft niets maar dan ook niets met het ander te maken. Sorry maar dit getuigt niet bepaald van kennis en kunde van autisme. De ene autist zal het kunnen, de ander niet en weer een ander is hier leerbaar in. Onder welke categorie dochter van ts valt weet ik niet. Ik ken haar niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:00

Petpa schreef:
marleen_usar schreef:

Goede vragen!! Ik denk alleen dat TS daar geen antwoord op wil geven net zo min als dat ze geen antwoord wil geven op de vraag WAAROM zij zelf niet haar kind naar school kan brengen.

Ik ga ervan uit dat de gevallen waarbij het echt nodig is, die absoluut niet zelf met het openbaar vervoer kunnen dat die het taxibusje gewoon kunnen blijven gebruiken. Het enige wat eigenlijk verandert is de grens (de maatstaf) waarbij taxivervoer vergoed wordt. Die grens bepaald de overheid, niet de ouders.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:01

gohya schreef:
mamamier schreef:

Laat staan dat je het dus zomaar voor een taxi kunt gebruiken.

Het deel dat je niet hoeft te verantwoorden kan je voor taxi gebruiken

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:03

[/quote]Maar is taxivervoer dan voldoende bescherming?

Iemand die een verhaal kan schrijven moet toch ook in staat geacht worden om met het OV te reizen?[/quote]

en iemand die niet kan schrijven zou niet zelfstandig kunnen reizen zeker? Het één heeft niets maar dan ook niets met het ander te maken. Sorry maar dit getuigt niet bepaald van kennis en kunde van autisme. De ene autist zal het kunnen, de ander niet en weer een ander is hier leerbaar in. Onder welke categorie dochter van ts valt weet ik niet. Ik ken haar niet.[/quote]

Ik stel TS de vragen om een beeld te kunnen krijgen!

In mijn beleving kan de dochter prima met OV reizen mits ze daarvoor de juiste begeleiding krijgt.