Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Re: Kerstmenu 2013, wie is al bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:43

Ah er heeft iemand naar 24kitchen gekeken? Zien er lekker uit!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:26

Bedankt Lielle! Inderdaad uiteindelijk bij ekoplaza gevonden! Wel duur zeg, had ik niet verwacht :=

Ziet er goed uit trouwens die peren!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:25

@friendly, yup, dat was secricible en ik vond ze prachtig. Ze zijn ook erg mooi geworden, heb ze inmiddels uit de port gehaald (en die opgedronken :D ). Verrassend eenvoudig trouwens :-)

Colorado, graag gedaan. Ik zie het er regelmatig staan, elders nooit.

Hier is inmiddels eea af (twee hapjes, soep, peren, kruidenboter, knolselderijpuree, aardappelen) en het lijstje voor morgen is ook al georganiseerd. Fijne kerstdagen allemaal, geniet ervan!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 22:27

Ik twijfel nog steeds of ik toch deze peertjes zal maken, maar ik denk dat ik heel traditioneel de rode doe, die past toch het beste bij het gerecht qua uiterlijk...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:32

ze zijn wel heeeeel mooi :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:32

En lekker!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:39

Ik had vanavond uitgebreid gekookt omdat ik met Kerst buiten de deur eet. Ik had o.a. Ook stoofpeertjes, de gewone rode en had bij het opwarmen geitenkaas en walnoten erbij gedaan. Een zeer verrassende en heel lekkere combinatie.
Eet smakelijk allemaal.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:56

Het is helemaal geslaagd :D Niet alle gerechten waren helemaal gelukt zoals de bedoeling was maar het was enorm gezellig en iedereen heeft heerlijk gegeten, dus helemaal top!

Voor degenen die vandaag gaan koken, veel plezier en succes :9

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 10:59

Heb je fotos?
Ik ga miss vandaag wat voorbereiden, morgen het echte werk!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:15

Wel van de hele tafel maar niet echt van het eten speciaal, zal kijken of ik ze kan uploaden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:45

hier gaat het lekker. chocolademousse is af, proefaardbeikerstman is ook gelukt, garnalen in de marinade , basisingredienten voor de tuin zijn klaar en de gehaktballetjes staan op.
Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:51

:D nice!

Ik ben nog steeds niet uit mijn voorgerecht voor morgen -O- denk maar gewoon een lekker soepie of meloen met spaans gedroogde ham.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:15

Ik heb zojuist een paar eerste chocoladebollen geprobeerd, maar krijg ze nog niet uit de siliconen vorm... Nog even iets langer laten staan, heb geen vriezer om ze te laten vriezen, alleen een koelkast.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 16:43

Nou, met veel moeite er uitg ekregen, maar de randjes zijn erg dun, dus op elkaar gaat zeker niey lukken. Waarschijnlijk worden het dus enkele bollen gevuld met bavarois en fruit.

Ook het hert maar vast opgezet zodat dat morgenochtend alvast lekker gaar is, en ik alle tijd heb om er een bitterbal van te maken. Geen zin om morgen te gaan stressen...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:12

Die kerstmannetjes van aardbeien zien er erg leuk uit zeg. Dat ga ik onthouden voor volgend jaar!
Gister heerlijk bij mijn ouders gegeten en vandaag zelf aan de bak in de keuken.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:39

Mijn kerstmenu was helemaal gelukt!
Volgend jaar in plaats van drie gangen, vier of vijf gangen proberen.

Mijn ouders waren ook heel blij met het eten.
Voelt toch goed, ook al kost het was moeite. Stukken beter dan kant en klaar of afhalen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:04

Hier ook alles goed gegaan. Helaas begaf de weegschaal het halverwege de middag, dus ik heb een paar dingetjes moeten laten (eigenlijk alleen de tuile). De rest was goed geslaagd, paar kleine slordigheidsfoutjes, maar dat krijg je met die drukte :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:31

Bij ons was het ook allemaal gelukt maar het kostte erg veel tijd. Daardoor niet met onze verjaardagsvisite kunnen borrelen, dat vond ik jammer. En het irritante was dat we weinig konden voorbereiden doordat we in andermans keuken kookten. Oh en mijn schoonmoeder had geen staafmixer of blender, daar kwam ik achter toen ik de soep wilde pureren. Gelukkig wonen mijn eigen ouders vlakbij :))

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:57

Super kerstdiner achter de rug! Man en zwager hadden perfect 'voorgekookt', zodat alles goed in de hand te houden was. 6-gangen voor 18 personen, en zowel de koks als ikzelf hadden ook nog tijd om tussen de bedrijven mee te borrelen, eten en te genieten. Iedereen blij, en zo fijn als je dan na een paar dagen hectiek weer lekker met zijn tweeën op de bank kunt ploffen!

Vandaag uit eten geweest, ook lekker als je even alleen hoeft te proeven ipv te verzinnen, voor te bereiden en te bereiden/serveren.......... Nu weer ideeën sparen voor volgende kerst.

Topper was hier trouwens de stoofpeertjes die hier voorbij gekomen waren (makkelijk te bereiden met een groots effect: daar houden we van!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:09

Ik heb het gefrituurd ijs geprobeerd. Best goed gelukt! En erg lekker :)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:49

Bij ons ook alles goed geslaagd!! Kon alleen de cake die nodig was voor de trifle nergens meer vinden (weet zeker dat ik die mee gepakt had :+ ) dus moest smorgens nog even eentje uit eigen oven toveren. Hierdoor was ik nog bezig toen mijn ouders kwamen, maar wij hebben een open keuken, dus gewoon vanaf het aanrecht mee geproost! :D
Het was in ieder geval erg lekker allemaal en gezellig met elkaar!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:09

Wat mooi om te horen dat het bij iedereen zo goed is gegaan! Super :D

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:14

Ik heb een heeeeerlijke kerst gehad!
Nog wel een paar recepten die zo leuk lukten dat ik ze graag even met jullie wil delen!

Black Forest Trifle

Afbeelding

Benodigdheden voor 8 personen

500 ml slagroom
3 eierdooiers
25 gram fijne kristalsuiker
1 theelepel maizena
1 theelepel vanille-extract
150 gram pure chocolade (waarvan 50 gram geraspt)
360 gram (pot) zwarte kersen in lichte siroop
1 pot kersenjam
2-4 eetlepels Kirsch of Cherry Brandy (naar eigen smaak)
1 chocolade boerencake
1 glazen trifleschaal of 8 kleine schaaltjes/glazen
evt een paar verse kersen voor decoratie of een meringue (zie hier onder ;) )

Smelt 100 gram pure chocolade au-bain-marie. Houd dit apart en warm. Verwarm voor de custard de helft van de slagroom in een steelpan, laat het niet koken. Klop ondertussen de eierdooiers, suiker, maizena en het vanille-extract in een kom. Haal de pan van het vuur en giet de hete slagroom al kloppend bij het eiermengsel. Giet de ongekookte custard terug in de pan en verwarm deze op matig vuur tot de custard is ingedikt (het mengsel mag wederom niet aan de kook komen)/ Als de custard klaar is, haal je deze van het vuur en voeg je de gesmolten chocolade al roerend toe, tot het goed gemengd is. De schaal dek je af met huishoudfolie en laat je goed afkoelen.

Laat de kersen uitlekken en vang het vocht op. Meng het vocht met een of twee eetlepels likeur. Snijd de cake in plakjes en besmeer de helft met jam. Leg de andere plakjes cake erop en snijd je cakesandwiches in dobbelsteentjes. Verdeel de dobbelsteentjes over de bodem van de schaal(tjes).

Verdeel de kersen in een laagje over de cake en besprenkel het met of twee eetlepels likeur. Laat het geheel goed intrekken, maximaal twee uur. Gebruik niet teveel vocht, anders gaan de kersen ‘drijven’. Bedenk vervolgens met een dikke laag chocoladecustard en sluit af met een dikke laag losgeklopte slagroom. Bewaar tot gebruik goed afgedekt in de koelkast. Strooi de geraspte chocolade vlak voor het serveren over de trifle en decoreer met verse kersen.

TIP: Heb je geen zin om lang in de keuken te staan? Gebruik dan kant-en-klare custard.

PS: de cake moet heeeeel dun gesneden worden voor het lekkerste resultaat met zo klein mogelijke dobbelsteentjes!

Winterse Kaasfondue

Benodigdheden (8 personen)

Olijfolie
2 sjalotten
1 bakje tijm (alleen de blaadjes)
50 ml cider
400 gram cheddar of belegen boerenkaas, geraspt
400 Gruyère, geraspt
150 gram blauwaderkaas, verbrokkeld
2 el crème fraîche
wat maïzena

1. Verhit een pan met wat olijfolie. Zet, terwijl die pan opwarmt, een andere pan op het vuur met een paar cm water en zet er een vuurvaste kom op (je kunt dit natuurlijk ook in een fonduepan doen). Doe de sjalotten in de pan met olie en doe er peper & zout en naar smaak tijm bij. Bak dit 5 minuutjes op niet te hoog vuur en schep het daarna in de vuurvaste kom met de cider en alle kaas.

2. Laat de kaas op laag vuur in de kom smelten. Roer af en toe. wanneer de kaas begint te smelten voeg je de crème fraîche toe en de maïzena waar je een papje van maakt (maïzena zorgt dat het kaasmengsel gebonden blijft. Als de kaas te heet wordt ontstaat er dan geen klont). Roer het erdoor en voeg een flinke scheut heet water toe om het geheel een beetje los te maken. proef, breng op smaak met peper en zout en zet de ingrediënten om te dippen klaar op tafel.

3. Wanneer het kaasmengsel lekker gesmolten is, kun je iedereen erbij roepen en toetasten.

Tips: ingrediënten om te dippen

Natuurlijk bak je flink wat stokbroden af (of haal je ze vers, nog lekkerder). Ander soort brood (bijvoorbeeld zuurdesem) is ook erg lekker. Verder zijn eigenlijk alle soorten groente en fruit wel lekker om mee te dippen. Mijn favorieten zijn witte druiven, stukjes peer, verse vijg, gegrilde courgette, gebakken hele kastanjechampignons, komkommer en cherrytomaatjes. Maar ook rauwe bloemkool, worteltjes en aardappeltjes zijn lekker. Zelfs stukjes gebakken vis en vlees kunnen prima in de dip.

En dit Meringue recept is echt heerlijk, de meringues smelten op je tong en zijn heerlijk zacht maar niet draderig van binnen!

Afbeelding