Kirsha schreef:Deze gelegenheid grijp ik direct even aan om SindyKaya te complimenteren met haar reacties. Ik vind je in veel posts volwassen overkomen en zeker niet als iemand van 13. Jammer dat je weggaat uit dit topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tirzashetje schreef:Kirsha schreef:Deze gelegenheid grijp ik direct even aan om SindyKaya te complimenteren met haar reacties. Ik vind je in veel posts volwassen overkomen en zeker niet als iemand van 13. Jammer dat je weggaat uit dit topic.
![]()
![]()
helemaal mee eens!
Danique_G schreef:Oke, los van mijn mening van pesten. Het is imo gewoon een soort survival of the fittest. Je bent anders, je valt buiten de boot omdat mensen die anders waren meer opvielen en werden opgevreten door roofdieren. Het is in het belang van het soort dat mensen die 'anders/zwakker' zijn werden verstoten.
Maar in hoeverre heeft dit nog nut? Het is iig niet meee van levensbelang, maar het geeft wel een sociale rangorde aan, wat okk heel erg belangrijk is voor de mens. Het zit in de mens geprogrammeerd dus volledog zal je het pesten niet stoppen.
Even duidelijk zijn ik ben tegen het leven zuur maken van de ander. Maar een sociale rangorde ontkom je nooit aan. Dat mensen buiten een groep vallen houd je niet tegen, wat je wel tegen houdt is hoe je daar als groep mee omgaat.
Tigra_ schreef:Okey nu ga ik even offtopic maar je hoeft niet uit dit topic te blijven misschien moet je diegene op de foeilijst zetten dan lees je hun berichten niet meer maakt negeren een stuk makkelijker. Zou zonde zijn dat een aantal mensen nu gaan verdwijnen die een goede bijdrage aan het topic leveren.
Storm schreef:Jolien, soms weten ze het zelf niet, maar dat wil niet zeggen dat je er iets aan kunt doen. Kritisch naar jezelf kijken is moeilijk maar leer je als je ouder en ouder wordt. Ik heb vroeger ook dingen gedaan waar ik nu van denk; 'hoe kon ik dat doen, ik had kunnen weten dat ik met deze actie/uitspraak nog harder gepest zou worden.'
Joolien schreef:Storm schreef:Jolien, soms weten ze het zelf niet, maar dat wil niet zeggen dat je er iets aan kunt doen. Kritisch naar jezelf kijken is moeilijk maar leer je als je ouder en ouder wordt. Ik heb vroeger ook dingen gedaan waar ik nu van denk; 'hoe kon ik dat doen, ik had kunnen weten dat ik met deze actie/uitspraak nog harder gepest zou worden.'
Nou ik had graag gewild dat ik het had gekund maar zat toen ook niet goed in mijn vel en ben nooit opgevangen voor ouderen. Het was zelfs zo dat ik als gepeste apart werd gezet van de klas omdat de leraren niet wisten wat ze met me aan moesten.
Storm schreef:Herkenbaar Jolien![]()
Hier hetzelfde, ik zat vaak voorin de klas.
Maar als je zelf nu kritisch kijkt, weet je dan wel waarom je zo gepest werd?
Joolien schreef:Dat ben ik als gepeste met je eens, helaas zal pesten ook nooit verdwijnen. Maar dat wil niet zeggen dat de gepeste er wat aan kan doen.
_San87_ schreef:Joolien schreef:Dat ben ik als gepeste met je eens, helaas zal pesten ook nooit verdwijnen. Maar dat wil niet zeggen dat de gepeste er wat aan kan doen.
In het begin van dit topic hebben we het daar redelijk uitgebreid over gehad. Ik ben van mening dat de gepeste wel stappen kan ondernemen, het is verre van makkelijk, maar de eerste stap ligt over het algemeen bij degene die gepest wordt, de pester zal die stap niet nemen.
_San87_ schreef:Joolien schreef:Dat ben ik als gepeste met je eens, helaas zal pesten ook nooit verdwijnen. Maar dat wil niet zeggen dat de gepeste er wat aan kan doen.
In het begin van dit topic hebben we het daar redelijk uitgebreid over gehad. Ik ben van mening dat de gepeste wel stappen kan ondernemen, het is verre van makkelijk, maar de eerste stap ligt over het algemeen bij degene die gepest wordt, de pester zal die stap niet nemen.
Joolien schreef:_San87_ schreef:
Misschien val ik in de herhaling maar als ik er op terug kijk heb ik nooit de kans gehad om er iets aan te doen. Als er maar een manier was, had ik dat gedaan. Dus dat ben ik niet met je eens. De pester moet aangesproken worden imo, apart gezet te worden en niet de gepeste. Dan wordt juist het pesten alleen maar bevestigd.
_San87_ schreef:Ik betwijfel of je nooit de kans hebt gehad. Ik neem aan dat jij ook leraren en decanen hebt gehad. Onder andere deze mensen zijn personen waar je mee kunt spreken, anderzijds via verenigingen waar je lid bent, ouders, familie. Ik geloof niet dat er geen enkele mogelijkheid is geweest. Misschien zag je het zelf zo, maar of het ook daadwerkelijk zo was... Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat je het niet gedurfd hebt de stap te nemen, dat geloof ik maar al te graag.
Joolien schreef:_San87_ schreef:Ik betwijfel of je nooit de kans hebt gehad. Ik neem aan dat jij ook leraren en decanen hebt gehad. Onder andere deze mensen zijn personen waar je mee kunt spreken, anderzijds via verenigingen waar je lid bent, ouders, familie. Ik geloof niet dat er geen enkele mogelijkheid is geweest. Misschien zag je het zelf zo, maar of het ook daadwerkelijk zo was... Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat je het niet gedurfd hebt de stap te nemen, dat geloof ik maar al te graag.
Ik heb best veel verdrongen dus ik weet het ook niet meer zo goed, ik heb laatst zelfs geneigd mijn oude schooldirectrice aan te spreken en te vragen hoe het nou zat maar dat leek me niet echt relevant. Wat ik wel weet, is dat ze het op school probeerde maar het haalde niks uit, daarbij had ik een jaar een stagiaire als juf die mij elke keer de schuld gaf als ik gepest werd omdat ik iets deed.
Het komt er wel bij kijken dat ik nooit echt steun heb gevoeld van mijn ouders. Ik voelde me niet veilig op school.
Storm schreef:Dynamite, het hele verhaal hoef ik niet, maar ik ben wel erg benieuwd of het geholpen heeft?