Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tirzaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:29

Kirsha schreef:
Deze gelegenheid grijp ik direct even aan om SindyKaya te complimenteren met haar reacties. Ik vind je in veel posts volwassen overkomen en zeker niet als iemand van 13. Jammer dat je weggaat uit dit topic.

:j :j :j helemaal mee eens!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 13:31

Tirzashetje schreef:
Kirsha schreef:
Deze gelegenheid grijp ik direct even aan om SindyKaya te complimenteren met haar reacties. Ik vind je in veel posts volwassen overkomen en zeker niet als iemand van 13. Jammer dat je weggaat uit dit topic.

:j :j :j helemaal mee eens!

Daarvoor wil ik jullie toch nog even voor bedanken !
Bedankt :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:33

Ik heb op de basisschool kanjertraining gehad, in groep 8 (kreeg iedereen), dat gaf een beetje vertrouwen.
Je hebt de angsthaas, de sluwe vos, en nog twee van die types. Meelopen en de gepeste niet helpen zijn allebei ook flink aan bod gekomen, samen met pesten zelf. Je moet jezelf zo'n petje geven ook.
Verder doe je vertrouwensoefeningen met de hele groep en in tweetallen. Ik heb er best veel van geleerd, maar helaas ben ik later toch weer buiten de groepen beland. Denk niet dat het als pesten bedoeld is, maar ik was gewoon heel onopvallend en werd dus gewoon vaak vergeten. :+

Edit: Sorry dat ik zo kom binnenvallen en zeker op dit aflopende moment. Maar ik hoop dat degene die om Kanjertraining vroeg nu iets meer weet? Je mag altijd pb'en uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 11-08-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:33

Okey nu ga ik even offtopic maar je hoeft niet uit dit topic te blijven misschien moet je diegene op de foeilijst zetten dan lees je hun berichten niet meer maakt negeren een stuk makkelijker. Zou zonde zijn dat een aantal mensen nu gaan verdwijnen die een goede bijdrage aan het topic leveren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:35

Ja en nee, ik ben gepest, en ook nog eens flink.

Op dat moment wist ik niet waarom, maar nu ik terugkijk, weet ik het wel.

Ik wilde zo graag aardig gevonden worden, dat ik gek begon te doen, ik wist me gewoon geen houding te geven.
Als ik nu terugkijk op dat meisje, geen vrienden, geen zelfvertrouwen en geen eigen ik, zou ik mezelf even flink willen knuffelen en zeggen dat het later écht goed met me komt ;(

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:37

fresley schreef:
En nog doe je er niks mee.. Dan is er toch wel iets mis of niet?

Nu ben ik echt weg ;)

doei :wave:

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:38

Oke, los van mijn mening van pesten. Het is imo gewoon een soort survival of the fittest. Je bent anders, je valt buiten de boot omdat mensen die anders waren meer opvielen en werden opgevreten door roofdieren. Het is in het belang van het soort dat mensen die 'anders/zwakker' zijn werden verstoten.

Maar in hoeverre heeft dit nog nut? Het is iig niet meee van levensbelang, maar het geeft wel een sociale rangorde aan, wat okk heel erg belangrijk is voor de mens. Het zit in de mens geprogrammeerd dus volledog zal je het pesten niet stoppen.

Even duidelijk zijn ik ben tegen het leven zuur maken van de ander. Maar een sociale rangorde ontkom je nooit aan. Dat mensen buiten een groep vallen houd je niet tegen, wat je wel tegen houdt is hoe je daar als groep mee omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:39

Danique_G schreef:
Oke, los van mijn mening van pesten. Het is imo gewoon een soort survival of the fittest. Je bent anders, je valt buiten de boot omdat mensen die anders waren meer opvielen en werden opgevreten door roofdieren. Het is in het belang van het soort dat mensen die 'anders/zwakker' zijn werden verstoten.

Maar in hoeverre heeft dit nog nut? Het is iig niet meee van levensbelang, maar het geeft wel een sociale rangorde aan, wat okk heel erg belangrijk is voor de mens. Het zit in de mens geprogrammeerd dus volledog zal je het pesten niet stoppen.

Even duidelijk zijn ik ben tegen het leven zuur maken van de ander. Maar een sociale rangorde ontkom je nooit aan. Dat mensen buiten een groep vallen houd je niet tegen, wat je wel tegen houdt is hoe je daar als groep mee omgaat.

Dat ben ik als gepeste met je eens, helaas zal pesten ook nooit verdwijnen. Maar dat wil niet zeggen dat de gepeste er wat aan kan doen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 13:39

Tigra_ schreef:
Okey nu ga ik even offtopic maar je hoeft niet uit dit topic te blijven misschien moet je diegene op de foeilijst zetten dan lees je hun berichten niet meer maakt negeren een stuk makkelijker. Zou zonde zijn dat een aantal mensen nu gaan verdwijnen die een goede bijdrage aan het topic leveren.

Foei lijst is een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:44

Heb nog niet het hele topic gelezen maar wilde toch even reageren.

Van uit mijn oogpunt zou ik zeggen dat pesten niet iets is wat je over je afroept. Maar het 'probleem' in mijn geval was dat ik mezelf ook zo op ging stellen omdat ze mij toch altijd wel moesten hebben en juist dat maakt het pesten nog erger omdat je dan een makkelijk slachtoffer wordt, en ik snap eerlijk gezegd ergens ook wel dat je liever iemand pest die makkelijk is daar in dan iemand die weerstand bied. (Niet dat ik pesten goed keur hoor!!) Ik denk dan ook dat je je houding wel degelijk zelf in de hand hebt en dat dat het punt is waar aan gewerkt moet worden, vanuit scholen, instanties etc. Je kan de pesters wel straffen voor hun gedrag maar dat uit zich negen van de tien keer in nog erger pest gedrag tegenover de slachtoffers, en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht van onzekerheid; gepest worden; nog onzekerder, nog meer pesten.

Maar dit is hoe ik er tegen aan kijk, ik ga nu terug lezen en ben benieuwd naar jullie meningen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:44

Jolien, soms weten ze het zelf niet, maar dat wil niet zeggen dat je er iets aan kunt doen. Kritisch naar jezelf kijken is moeilijk maar leer je als je ouder en ouder wordt. Ik heb vroeger ook dingen gedaan waar ik nu van denk; 'hoe kon ik dat doen, ik had kunnen weten dat ik met deze actie/uitspraak nog harder gepest zou worden.'

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:47

Hier zit een kanjer!! Ik heb de kanjertraining gevolgd in groep 6. Was heel leerzaam! Als jullie willen, leg ik het zo goed mogelijk uit of stuur me een pb (als de inbox het weer doet).
Maar zit op gsm en om dan een heel verhaal te typen is erg irritant.

Storm

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:48

Dynamite, het hele verhaal hoef ik niet, maar ik ben wel erg benieuwd of het geholpen heeft?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 13:52

Kanjer training heb ik ook op school gehad, ik vond het erg nuttig!
Wij hadden namelijk petjes
een zwarte
een rode
een gele
en een witte
als je je slecht gedragen had moest je de zwarte de hele dag op, dan liep je natuurlijk voor schut want dan zag iedereen hoe slecht je je had gedragen
Als je bang bent en je zelf buiten sluit moet je een gele op, zodat mensen je helpen en je niet meer bang bent/word
Een rode moest je op als je een meeloper was
en een witte moest je op als je je top had gedragen.
Dit was bij de basisschool tot groep 6, maar we moesten ons wel goed blijven gedragen.
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 11-08-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:55

Storm schreef:
Jolien, soms weten ze het zelf niet, maar dat wil niet zeggen dat je er iets aan kunt doen. Kritisch naar jezelf kijken is moeilijk maar leer je als je ouder en ouder wordt. Ik heb vroeger ook dingen gedaan waar ik nu van denk; 'hoe kon ik dat doen, ik had kunnen weten dat ik met deze actie/uitspraak nog harder gepest zou worden.'

Nou ik had graag gewild dat ik het had gekund maar zat toen ook niet goed in mijn vel en ben nooit opgevangen voor ouderen. Het was zelfs zo dat ik als gepeste apart werd gezet van de klas omdat de leraren niet wisten wat ze met me aan moesten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:59

Herkenbaar Jolien :(:)
Hier hetzelfde, ik zat vaak voorin de klas.
Maar als je zelf nu kritisch kijkt, weet je dan wel waarom je zo gepest werd?

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:01

Joolien schreef:
Storm schreef:

Nou ik had graag gewild dat ik het had gekund maar zat toen ook niet goed in mijn vel en ben nooit opgevangen voor ouderen. Het was zelfs zo dat ik als gepeste apart werd gezet van de klas omdat de leraren niet wisten wat ze met me aan moesten.

Maar veel scholen weten ook niet goed wat ze met gepeste kinderen aan moeten, er is zelfs tegen mijn ouders gezegd dat pesten niet voor kwam op deze school terwijl ik toch echt huilend thuis zat omdat ik niet meer naar school durfde....

Ik ben niet naar kanjer training geweest maar wel iets wat daar op lijkt, helaas had dit voor mij niet zo veel zin. Kreeg er wel meer zelfvertrouwen van maar ze bleven me toch wel pesten. Heb daar door wel wat vrienden kunnen maken in de laatste twee jaar van de basisschool dat was wel fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:05

Storm schreef:
Herkenbaar Jolien :(:)
Hier hetzelfde, ik zat vaak voorin de klas.
Maar als je zelf nu kritisch kijkt, weet je dan wel waarom je zo gepest werd?

Genoeg, dat had niet alleen maar met mijn ding op school te maken maar ook de thuissituatie. Ik zat overigens in een leeg klaslokaal omdat ik blijkbaar niet eens meer in de klas kon zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:09

Joolien schreef:
Dat ben ik als gepeste met je eens, helaas zal pesten ook nooit verdwijnen. Maar dat wil niet zeggen dat de gepeste er wat aan kan doen.

In het begin van dit topic hebben we het daar redelijk uitgebreid over gehad. Ik ben van mening dat de gepeste wel stappen kan ondernemen, het is verre van makkelijk, maar de eerste stap ligt over het algemeen bij degene die gepest wordt, de pester zal die stap niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:11

_San87_ schreef:
Joolien schreef:

In het begin van dit topic hebben we het daar redelijk uitgebreid over gehad. Ik ben van mening dat de gepeste wel stappen kan ondernemen, het is verre van makkelijk, maar de eerste stap ligt over het algemeen bij degene die gepest wordt, de pester zal die stap niet nemen.

Misschien val ik in de herhaling maar als ik er op terug kijk heb ik nooit de kans gehad om er iets aan te doen. Als er maar een manier was, had ik dat gedaan. Dus dat ben ik niet met je eens. De pester moet aangesproken worden imo, apart gezet te worden en niet de gepeste. Dan wordt juist het pesten alleen maar bevestigd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:14

_San87_ schreef:
Joolien schreef:

Om die reden konden de pestkoppen mij ook niet pesten. O ze hebben het geprobeerd, maar ze konden er niet in slagen. Niet op de basisschool, niet op de middelbare school. Dat had ik namelijk in de hand, weigerde hun speelbal te worden :+
Zo heb ik ook een klasgenoot geholpen die ook al meer dan 10 jaar lang gepest werd. Had niets met uiterlijk te maken, of accent of wat dan ook; het was haar reactie op de plagerijen die haar tot pestobject maakten. Heb haar toen erdoor heen geholpen met een boel handvatten, ze heeft alsnog een geweldige schooltijd gehad.
Wat al eerder is gezegd; je hebt het niet in de hand dat je geplaagd wordt, maar je heb wel een aardige troef in handen om te voorkomen dat je daadwerkelijk gepest gaat worden. Kracht in jezelf.

Maar vaak speelt er zoveel mee dat het pesten niet 1 probleem is, maar onderdeel van een serie problemen waar pesten een onderdeel van is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:19

Joolien schreef:
_San87_ schreef:

Misschien val ik in de herhaling maar als ik er op terug kijk heb ik nooit de kans gehad om er iets aan te doen. Als er maar een manier was, had ik dat gedaan. Dus dat ben ik niet met je eens. De pester moet aangesproken worden imo, apart gezet te worden en niet de gepeste. Dan wordt juist het pesten alleen maar bevestigd.

Ik betwijfel of je nooit de kans hebt gehad. Ik neem aan dat jij ook leraren en decanen hebt gehad. Onder andere deze mensen zijn personen waar je mee kunt spreken, anderzijds via verenigingen waar je lid bent, ouders, familie. Ik geloof niet dat er geen enkele mogelijkheid is geweest. Misschien zag je het zelf zo, maar of het ook daadwerkelijk zo was... Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat je het niet gedurfd hebt de stap te nemen, dat geloof ik maar al te graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:22

_San87_ schreef:
Ik betwijfel of je nooit de kans hebt gehad. Ik neem aan dat jij ook leraren en decanen hebt gehad. Onder andere deze mensen zijn personen waar je mee kunt spreken, anderzijds via verenigingen waar je lid bent, ouders, familie. Ik geloof niet dat er geen enkele mogelijkheid is geweest. Misschien zag je het zelf zo, maar of het ook daadwerkelijk zo was... Nee, dat gaat er bij mij niet in. Dat je het niet gedurfd hebt de stap te nemen, dat geloof ik maar al te graag.

Ik heb best veel verdrongen dus ik weet het ook niet meer zo goed, ik heb laatst zelfs geneigd mijn oude schooldirectrice aan te spreken en te vragen hoe het nou zat maar dat leek me niet echt relevant. Wat ik wel weet, is dat ze het op school probeerde maar het haalde niks uit, daarbij had ik een jaar een stagiaire als juf die mij elke keer de schuld gaf als ik gepest werd omdat ik iets deed.
Het komt er wel bij kijken dat ik nooit echt steun heb gevoeld van mijn ouders. Ik voelde me niet veilig op school.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:25

Joolien schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb best veel verdrongen dus ik weet het ook niet meer zo goed, ik heb laatst zelfs geneigd mijn oude schooldirectrice aan te spreken en te vragen hoe het nou zat maar dat leek me niet echt relevant. Wat ik wel weet, is dat ze het op school probeerde maar het haalde niks uit, daarbij had ik een jaar een stagiaire als juf die mij elke keer de schuld gaf als ik gepest werd omdat ik iets deed.
Het komt er wel bij kijken dat ik nooit echt steun heb gevoeld van mijn ouders. Ik voelde me niet veilig op school.

:(:)

herken jou verhaal wel ergens

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:41

Storm schreef:
Dynamite, het hele verhaal hoef ik niet, maar ik ben wel erg benieuwd of het geholpen heeft?

Ja, eigenlijk wel. Ik ben veel bewuster geworden van wat ik had gedaan en wat ik deed en hoe ik ermee om moest gaan. Want toen ik gepest werd, was ik niet bang om terug te slaan als ze dat bij mij deden. Maar dat mocht dan weer niet. Idd gewerkt met die petjes.
Zwart = de pester
geel = de.. bangerik (konijn)
rood = de meeloper (aap)
wit = de kanjer (tijger)
Vergeet ik er nog een? Wij werkten meestal met die dieren, alleen weet ik niet meer wat zwart was.
We hebben veel rollenspelletjes gespeeld, hadden zelf een boek waar we dingen in moesten vullen en bij moesten houden. Zo hadden we ook staafdiagrammen die we moesten invullen naarmate we een aap, konijn, zwarte pet of kanjer waren. Als er op school iets gebeurd was moesten we dat vertellen en ook hoe we gereageerd hadden, en eventueel hoe we zouden moeten reageren.

het heeft me echt geholpen, als ze nu een poging doen tot pesten weet ik hoe ik (niet) moet reageren.
Ik had bij hun ook echt het idee dat ze me wilden helpen. Ik was ook niet bang om mijn verhaal te doen, wat ik bij anderen altijd wel was omdat die meestal alles in twijfel trokken.

Er was wel een jongen die de kanjertraining over moest doen.. Dat bleek later maar weer, we hadden pauze en ik was met hem en een vriendin aan het basketballen (dat was op zo'n training). Ik had de bal, maakte een of andere manoevre en ineens stond ik tegen het hek aan gepind met zijn handen om mijn keel. En boos dat ie op me was om de een of andere reden.. Wss omdat ik al had gescoord en hij nog niet :+ Net op dat moment ging de deur van de school open en vroeg de begeleidster of we binnen kwamen. Ze zag ons niet omdat we om de hoek stonden, en om de een of andere reden heb ik het ook niet verteld.. Benieuwd wat er van die jongen is geworden.. Mijn keel doet nog pijn als ik eraan denk.

Anyway, ik zag dat iemand zei dat ze ouders er bij sommige lessen ook bij waren, maar bij ons hadden de ouders elke keer apart les in hoe ze moesten reageren enzo. er waren ook 2 lessen waarbij een leerkracht van school ofzo mee mocht komen. Ik had toen gelukkig een hele lieve juf die graag mee wilde. Daar moesten we ook vertrouwensoefeningen mee doen.

Kanjertraining is echt een goede training! De 2 begeleidsters die ik had waren echt gemotiveerd, de een was ontzettend lief en begripvol, de ander ook wel, maar die was wat stoerder en knettergek. Daar moest ik meestal om lachen :) Door haar kon ik, godzijdank, naar een andere school.

Want in tegenstelling tot mijn school toen, boekte ik wel vooruitgang met de trainingen.. :')