Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mriekie

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:24

Kennen jullie deze site al? http://www.robsbudgetmenus.nl/

Rob maakt budget menu's met producten die in de reclame zijn. Ook staan er een hoop budget menu's op zijn website

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:25

Succubi schreef:
Ik ben vroeger in de bijstand opgegroeid, toen hadden we het heel krap maar we rooide het wel.
Daarna kreeg mijn moeder 80,- gulden! Meer dan bijstand vanwege een weduwe uitkering en werd ze uit de bijstand geknikkerd... Tóen werd het pas lastig! Geen bijdrage voor de sport voor de kinderen, dat kan van die 80,- gulden. Geen bijdrage voor een nieuwe bril, dat kan van die 80,-. Geen lening voor een nieuwe wasmachine want ja, van die 80,- gulden kan je nu sparen!....
In die zin kan je beter in de bijstand zitten met een schijt huurtje. Dan van werkend, koophuis de ziektewet oid in en nét boven bijstand zit met je eigen huis en nérgens bijdrage's voor krijgen.

Zo ben ik ook opgegroeid met een alleenstaande moeder. Ze werkte zich de schompes met een minimum loontje, maar hand ophouden voor iets wat kapot was kon niet.
Geld voor sport voor ons kreeg ze niet.
Daarom vind ik het nu denk ik ook heel normaal om zuinig aan te doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:25

@russel
Als ze ons vragen waarom we niet op vakantie gaan zeg ik dat we het hele jaar door al kamperen bij de boer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:30

Succubi, maar al die bijdrages, is dat eerlijk? Een verdieners en verdieners net boven bijstand, moeten alles zelf betalen en krijgen geen geld voor sport, bril, wasmachine...er zijn zat wasmachines op marktplaats te koop voor een paar tientjes, zo hebben wij onze overtollige wasmachine na samenwonen voor 30 euro verkocht aan een studente...en een bil heb je bij specsavers voor 30 euro, niet de mooiste nee, de mooiste die ik zou willen kost met glazen mij ook 500 euro en die koop ik ook niet.

Bijdrage sport? Ik heb als kind nooit mogen en kunne sporten omdat dat er niet af kon bij ons thuis, dan wel zuur als bijstandskinderen dan wel mogen sporten...is een leuk kadootje vooe de beide oma's wetende dat die oom regelmatig iets leuks voor de kinderen kopen en betalen.

Klinkt hard, maar ik vind dat er grenzen zijn.

Mijn vriendin werkt part time bij een schoonmaak bedrijf, de rest is bijstand en subsidies, meer uren weeken wil ze niet omdat ze dat te vermoeiend vind, bedoel maar......??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:31

little_king schreef:
@russel
Als ze ons vragen waarom we niet op vakantie gaan zeg ik dat we het hele jaar door al kamperen bij de boer :)

Paarden aan huis, mooie smoes toch? :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:32

mriekie schreef:
Kennen jullie deze site al? http://www.robsbudgetmenus.nl/

Rob maakt budget menu's met producten die in de reclame zijn. Ook staan er een hoop budget menu's op zijn website

Hey dat is wel handig :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:36

Leuk, in favorieten gezet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:38

Mooie link, bedankt voor het delen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:43

@Russel: Tja, ik vind een grens stellen aan zoiets altijd lastig.
Mijn moeder heeft een prisma bril met bijzondere sterkte á 800,- excl montuur!
Zij heeft meer dan 15 jaar met 1 bril gedaan, van een erfenis een nieuwe kunnen kopen en ze zag voor het eerst in 10 jaar weer wat! Maar het bijstand moedertje naast haar mocht elke 3 jaar een nieuwe bril halen, en haar kinderen zaten allemaal op een sport en kregen een bijdrage om op vakantie te gaan. En dat omdat zij 80,- gulden per maand minder kreeg. Maar ja, je moet die grens ergens trekken.

Er zijn 2 kanten van een verhaal. Waarom mag de buurjongen in de bijstand wel op voetbal, en het buurmeisje waar de alleenstaande moeder keihard moet werken mag niet op turnen....

Wij zitten net boven minimum maar wel een koophuis met hogere hypotheek (wij leven in die zin onder de bijstand norm) en krijgt nada vergoed. Een klein beetje zorgtoeslag dan. Maar kom verder nergens voor in aanmerking.
Maar goed, mij hoor je daar niet over klagen. Het is soms alleen frustrerend.
En door alle voorwaarden en regels kan je door de bomen het bos niet meer zien. Instanties weten het zelf ook allemaal niet meer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:48

Maar zo leven wij ook, maar klagen ook niet. We zijn heel rijk vinden we.
Maar waarom dan wel klagen hoe erg het is als mensen wel in de bijstand zitten?

En dan lees ik er is geen werk.
Een jaar geleden werd ik bij mijn baan gekort in uren door bezuinigingen.
De week erop had ik werk in een fabriek om die uren op te vangen.
Zwaar werk voor mij als niet gezond persoon.
Maar ik kan het ook niet doen, we hebben nergens recht op. Dan hebben we gewoon te kort elke maand.
Bij die fabriek springen ze om mensen, altijd te kort. Ik kan dan niet begrijpen dat er in diezelfde gemeente mensen, gezond, in de bijstand zitten.
Die mensen zelf begrijp ik wel, ze houden met werk in die fabriek minder over dan met thuis zitten.
Maar dat zou toch niet moeten kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:49

Ja met zo een bril snap ik dat...mijn glazen goedkoopst zijn ook 150 euro per stuk, maar is jouwvmoeder dan niet een klantje voor het ziekenfonds? Boven een bep sterkte is het toch medisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:51

Instanties werken naar de grootste mond die roert....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:53

Even voor de groente aanbiedingsmensen:
500 gram Sperziebonen bij de AH deze week: 0,44 (Spar: 500 gram voor 0,99, Jumbo 0,79 voor 500 gram)
750 gram Broccoli bij de Plus: 1,00
500 gram Perziken of Nectarines bij de Plus: 1,00
Bloemkool bij de Jumbo: 0,89

Lidl deze week ben ik zwaar teleurgesteld in :') http://www.lidl-pageflip.com/nl.html?kid=YrLM2z

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:13

Ik ben eens de discussie aangegaan met m'n ex en haar huisgenote.
Die beweerden dat ik veel meer te besteden had dan zij omdat ik niet rook. :+
Ik heb ze even voorgelegd dat ik €20,- per week aan leefgeld kreeg (nu €30,- en €40,- boodschappengeld) en zij beiden ruim €60,- en wat ik er van deed en wat zij ervan deden.
We kwamen uit op dat zij elk iets van €50,- per maand overhielden na hun vaste uitgaven en ik met wat geluk €10,-. :Y)
Toen snapten ze ineens ook dat ik niet elke keer mee kon als ze een terrasje gingen pakken ofzo en waarom ik dan bijv maar 1 (fris)drank nam.
In die tijd kregen we trouwens niet elk apart boodschappengeld maar per huis een vast bedrag waar we boodschappen van moesten doen (€120,- pw voor 3 personen).

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:10

Dat noem je de armoedeval en die heb je in elke samenleving. Op een gegeven moment moet je ergens een grens trekken.

Ik heb ook wel eens met dit idee rondgelopen, maar vraag me altijd af hoeveel je nu werkelijk "vrij" te besteden hebt als je in de bijstand zit. Ik lees hier ook verschillende bedragen terug. Van €50,- in de maand red je het namelijk vrij makkelijk in je eentje. Dat is voor mij redelijk normaal?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:23

Niet aanvallend bedoeld.. Maar de mensen die hier schrijven over dat je in de bijstand "rijker" bent dan mensen met een laag inkomen die geen "subsidies" krijgen...schijven wel dat ze een eigen huis hebben of dat ze benzinegeld niet mee rekenen. Een eigen huis zie ik toch als een luxe, een spaarpotje voor later (mits de markt weer aantrekt, maar in principe is het een conjuctuur). Mensen in de bijstand hebben écht niks om op terug te vallen..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:31

Nee klopt ik tel benzine geld niet mee.
Auto is om naar het werk te gaan. Heb ik geen werk dan heb ik ook geen auto.
Ben nu zelfs duurder uit want verzekering en belasting mag ik ook dokken omdat ik voor een minimum wel ga werken.
Dus ja ik denk zeker dat wij niet meer over houden dan andere in de bijstand. Wat ik overigens niet erg vind. Ik doe het liever zelf. Bepaal zelf wat ik koop zonder dat er een ambtenaar mee kijkt.
En ons huis, dat kost nu bakken met geld, beraamd op een ander loon dan dat we nu hebben.
Toch zal het onderhouden moeten worden. Verkoop nu is geen optie. Dus iets om op terug te vallen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:33

Ik vind dat heel raar, benzine niet meetellen. Ik kon tot verkort een auto er gewoon niet bij hebben als vaste last. Werken op grote afstand? Gewoon niet dus, werk dichterbij zoeken of verhuizen...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:35

Grapjas, dat is stadspraat, werk dichterbij zoeken. Vanuit een dorp. En zoveel banen liggen er ook niet voor het oprapen.
Huis verkopen? Heb je de huizenmarkt gevolgd de laatste jaren?
Onzin praat dus.

Als ik in de bijstand zit kan ik de auto ook niet hebben als vaste last.
Omdat ik nu werk kan ik die er wel bij hebben, maar dat houd wel in dat ik daardoor niet meer over houd dan iemand in de bijstand zonder auto. Dat geld is namelijk op,naar die auto. een auto die geen luxe is, maar noodzaak.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:47

Een koophuis is voor iemand in de bijstand al luxe...

Bijstand kan je op geen manier vergelijken met mensen die weinig over houden in de maand. Bijstand is overhouden een gevolg van dat er weinig binnen komt, men moet al snijden in de noodzakelijke uitgaven om rond te komen. Mensen die weinig over houden per maand geven schijnbaar in verhouding tot hun inkomen teveel uit.

Zo logeerde ik bij kennissen die op een dag beweerde dat hun geld nagenoeg op was, of ik mee wou betalen aan benzine van onze gezamenlijke ritjes en de boodschappen. Uiteraard geen enkel probleem, maar vervolgens kunnen ze wel 3 keer per week de bbq aanzetten...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:51

Bij elkaar verdient door sparen, hard werken zonder vakanties,uitjes en met dan nog een berg hypotheek.
Dat zijn keuzes, heeft niets met luxe te maken.
En nee geen dikke lonen hier. Dus echt de keuze in wat je wilt.
Nu ze aan de hypotheekaftrek willen gaan sjorren vraag ik me zelfs af of het wel een goede keuze was.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:54

Op je aanvulling,
Als je 3 keer in de week kunt bbq-en heb je idd geen krap budget.
maar als je bijvoorbeeld leest wat Russel en ik schrijven gaat dat hier niet op.
Ik heb ook niet meer dan die eerder genoemde 50 euro te besteden aan boodschappen, kleding enz.
Maar dat haal ik zelfs ruim. Geef ik dan teveel uit? Of ben ik gewoon niet zo'n zeur en vind ik dat ik met 50 euro genoeg te besteden heb?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:05

"veel" is een relatief begrip, daar kan ik niet over oordelen.

Wat mij opvalt is dat mensen soms naïef dingen roepen.

Ja, een grote zak aardappelen is naar verhouding goedkoper dan steeds een klein zakje. Dat is heel leuk bedacht en ook zeker waar. Maar wat als je niet genoeg hebt om die grote zak in een keer te betalen?

En zo zijn er nog tal van voorbeelden, klein en groot. Over het algemeen is het zo dat je ergens eerst in moet investeren voordat je er "voordeliger" mee uit kan zijn, en dat investeren is voor mensen echt van de onderste plank vaak erg lastig.

(Gelukkig is die tijd inmiddels voor mij voorbij)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:15

mijn ouders hebben het ook niet breed. een 7 jaar geleden hadden wij wel veel geld,
maar mijn vader is ontslagen en kon nergens meer werk vinden was te oud.
en ook al ging hij naar de komkommer plukkers hier in de buurt ze wouden hem niet,
nu is hij bus chauffeur en dat is al helemaal geen vet pot en je mag ook neit eens meer dan 32 uur in de week werken dus je mist ook elke week een paar uur.
hun kijken gewoon wat ze op dat moment kunnen missen.
en ja soms kunnen ze geen zak aardappelen kopen van 10 kilo omdat ze het geld gewoon niet hebben. dus dan maar een klein zakje maar wat moet je dan niet gaan eten is ook geen optie.

mijn ouders verkopen nog wel eens spulletjes vanuit huis of dat ze zelf opknappen en dan hebben ze weer eens een paar cent extra.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:17

en het zelfde is mijn beide zusje hebben allebei een paard.
en dan zeggen de mensen ja dan heb je geld genoeg toch.
nee mijn zusjes hebben ook geen veel geld ook al werken ze.
maar hun hebben als enige hobby paardrijden en verders er niks om heen, zoals kleren, stappen enz, waar een ander wel geld aan uitgeeft.
en wij verzekeren daarom ook ons paarden altijd.