Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:02

Er zijn een heleboel gnostische, apocrieve ed. boeken :j
Bizzybijtje schreef:
Ik vind het jammer dat mensen een "God" nodig hebben om ze dat te vertellen.

Mensen zelf doen het blijkbaar niet of te weinig? :P

Als je het hele goddelijke gebeuren en de dreiging van hel en verdoemenis weg haalt, blijft er imo een (grotendeels) mooi verhaal van 'Jezus' over over hoe mensen met elkaar om horen of zouden moeten te gaan. Toch hoor je daar haast niemand over, iedereen hamert maar over God bestaat niet en waarom is er dan dit of dat. Puur de 'boodschap' (heb uw naasten lief e.d.) van 'Jezus' zelf, ook als hij mens van vlees of bloed zou zijn ofwel verzonnen door een groepje mensen vind ik een mooi streven om naar te leven. Utopisch zeer zeker, maar een mooi streven niet te min :) Ik doel niet op de tien geboden, trouwens :+ Dat is OT, Jezus is NT. Sommige gelijkenissen zijn mooi, sommige verhalen zijn mooi. Of ze nu verzonnen zijn of niet. Een nobel, maar wel onrealistisch streven :) (waar imo ook geen stok achter de deur voor nodig zijn hoeven zijn) Vervolgens hebben een aantal kerken de boel aardig weten te verdraaien en allerlei regeltjes er aan vast geplakt die nergens staan..

cooper schreef:
Je zegt dat je de bijbel moet lezen alvoor je mag reageren, maar de bijbel is voor interpretatie vatbaar, en wanneer er in de bijbel staat dat de zonde kwam toen er van de boom van kennis werd gebeten (ingefluisterd door een slang) dan bedoelen ze daarmee dat als je van de boom van kennis eet, je uit de hof van eden geflikkerd wordt. God zegt; eet niet van de boom van kennis, hij verbied het niet, maar raad het aan;Dat is voor elke mens op deze aarde geldig en niet enkel voor adam en eva, door kennis (en dus gedachten) zorg je er zelf voor dat je uit het hof van eden geschupt word, een mens dat gewoon leeft zonder alles te lopen verklaren (dus zonder die kennis) is nog steeds in het paradijs hoor.We zijn nog steeds in de hof van eden, alleen geloven we van niet omdat we door alles te verklaren bepaalde ideeen en overtuigingen hebben over hoe het leven zou moeten zijn, en op die manier maken wij mensen het onszelf moeilijk. (want door te willen weten, vergeten we te leven)Heeft niets te maken met adam en eva en zonde , die twee staan symbool voor wat er in elke mens innerlijk afspeelt, en zo kan je de hele bijbel naar jezelf vertalen, maar het is een manier van interpreteren natuurlijk
Ja dat is ook een manier waarop je over het paradijs kunt denken :) Je mag van mij bést reageren hoor, zonder te lezen. Dat moet iedereen zelf weten. Maar wil je een beetje weten waar het over gaat is lezen verstandig. Het gaat er niet om of het voor interpretatie vatbaar is. Want dat is het wat mij betreft zeker. Al zijn er mensen die het echt letterlijk nemen, daarbij nemen ze dus ook niet in oogschouw dat het een vertaling van vertaling is en er dus woorden verdraaid zijn. Waar het mij om ging is dat er allerlei vragen gesteld worden en dan komen er opmerkingen over wie is Mozes en waarom moesten ze zoveel jaar door de woestijn reizen. Een aantal vragen worden dus beantwoord door het te lezen. Dán kun je dus een discussie aan over de interpretatie en potentieel waarheidsgehalte ervan. Want dat het e.e.a. voor discussie vatbaar is is een ding wat zeker is.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-07-13 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:09

Ik ben blij dat ik niet geloof in God en Duivel, je zult je hele leven toch maar te horen krijgen en dus vrezen voor hel en verdoemenis, heb je ook geen leven. Ik geloof oprecht in Wie goed doet, goed ontmoet en daar is geen hogere macht voor nodig. Dat is opvoeding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:11

bigone schreef:
Ik ben blij dat ik niet geloof in God en Duivel, je zult je hele leven toch maar te horen krijgen en dus vrezen voor hel en verdoemenis, heb je ook geen leven. Ik geloof oprecht in Wie goed doet, goed ontmoet en daar is geen hogere macht voor nodig. Dat is opvoeding.
En dat is ook deel van de leer van het geloof. Ethiek en moraal zijn niet geloofsgebonden, maar wel richtlijnen om je leven naar in te richten.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:28

verootjoo schreef:
Ik zie dat als een glimp van God, die zegt dat hij bij ons is en we niet bang hoeven te zijn. De mooie wereld komt nog.

Je kan perfect leven volgens Gods geboden, en toch getroffen worden door iets ergs. Dat komt omdat de wereld nog niet perfect is. Bovendienn is het in deze tijd vrijwel onmogelijk om volledig naar Gods geboden te leven. De wereld is al te veel doordrongen van het kwaad, ik denk doordat de mensen teveel denken dat ze het zelf wel kunnen en zich te weinig door God laten leiden en Hem daardoor buitenspel zetten.

als ik even mag reageren op de tekst in het vet.
Ze maar eens aan de mensen in Syrië dat ze niet bang moeten zijn terwijl de bommen naast hun vallen en je 5jarige dochter hierdoor sterft. of tellen die niet mee omdat ze allah aanbidden?

Volgens mij heeft hij dan toch echt het schijt aan je als je perfect leeft volgens zijn geboden en hij toch beslist om je je job af te nemen waardoor je als alleenstaande moeder in de armoede terecht komt.

Als iedereen zich door god zou laten leiden (of moet ik zeggen: lijden??) dan stonden we terug op straat met onze hooivorken en fakkels de moslims te verjagen of te vermoorden. want die zijn immers ongelovigen.
Laatst bijgewerkt door inochiyo op 27-07-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:29

Ik geloof niet, wel gedaan maar sinds er een nieuwe pastoor is die zo ontzettend veel onzin uitkraamt zonder ook maar enig argument is het voor mij over. Eerst was er een pastoor (vrouw, mss niet geheel onbelangrijk) die serieus antwoord gaf op vragen en ook niet zo strikt was met wat in de bijbel staat klopt.
De man die nu zegt pastoor te zijn is nogal onnozel en is ervan overtuigd dat alles wat in de bijbel staat ook echt letterlijk zo gebeurd is..
Ik ben vlak voor mijn Vormsel gestopt met geloven, druk in de vormselvoorbereidingen vond ik geen voldoening in de antwoorden van de pastoor en geen God te bekennen om me de antwoorden te geven..
Het verhaal dat je nooit het geluk en de heilige geest zult ervaren als je geen vormsel doet vond ik dan ook totale onzin, elk mens ervaart dat soort dingen niet alleen de gelovigen..
En als op elke vraag het antwoord is: Dat is gewoon zo, dat moet je als waarheid aannemen, dat moet je gewoon geloven, enz.. houdt het voor mij al heeeel snel op.

Wat ik zelf nog het leukst van alles vond is dat iedereen vormsel heeft gedaan behalve ik, maar ik wel de enige was die ook maar iets van de bijbel of het geloof af wist. De vraag wat herdenken we op Goede Vrijdag wist bijvoorbeeld al verder niemand een antwoord op, laat staan dat ze wisten welke dagen elkaar opvolgde in die reeks en hoeveel dagen ertussen zaten of wat er 'gevierd' wordt...
Nou snap ik dat je dán wel kan geloven, als je er toch niks van weet is er ook niks om aan te twijfelen of kritiek op te hebben, maar ik wist er dingen van en had vragen, vragen die niet beantwoord werden op een manier waar ik iets mee kon. Ik hou sowieso niet van dingen die niet bewezen of onderbouwd kunnen worden, maar dit was echt het toppunt.

Ohja nog een paar vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie antwoord:
Je mag geen beeld van god maken, niemand weet wat god is en toch is het een hij/vader??
Waarom hebben mannen meer rechten in de kerk, een vrouwelijke pastoor mag niet alles en in de hogere rangen (of hoe je het ook noemt) komen vrouwen al (haast) niet voor?
En als je een baby doopt zijn al die zonden toch weg? dus wat kan een baby na de doop dan nog voor zonden hebben begaan waardoor hij een ziekte of iets anders verschrikkelijks verdient?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:33

marleen_usar schreef:
Dat is wat ik al zei, iedereen is God, God is in iedereen.

Met dit soort uitspraken kan ik dus helemaal niets...komt op mij over als domweg iets quoten uit een boek of herhalen wat er als kind in je hersenen is gestampt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:35

Kinke schreef:
marleen_usar schreef:

Met dit soort uitspraken kan ik dus helemaal niets...komt op mij over als domweg iets quoten uit een boek of herhalen wat er als kind in je hersenen is gestampt.

En toch is het zo. Om dat te begrijpen moet je het echter wel wel een keer hebben meegemaakt.

En ook voor jouw de tip om je eens in de gnostische teksten te verdiepen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:37

Kinke schreef:
marleen_usar schreef:

dat is dan ook de reden waarom je eigenlijk nooit deftig met gelovigen kun discussiëren.
ze zullen altijd wel afkomen met een zinnetje waar je niets kan.
vooral als je veel waarom-vragen stelt. als ze er geen antwoord op weten dan komt er bijna altijd uit: omdat god het zo wilt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:39

je lijkt gelijk te hebben inochiyo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:41

inochiyo schreef:
Kinke schreef:

dat is dan ook de reden waarom je eigenlijk nooit deftig met gelovigen kun discussiëren.
ze zullen altijd wel afkomen met een zinnetje waar je niets kan.
vooral als je veel waarom-vragen stelt. als ze er geen antwoord op weten dan komt er bijna altijd uit: omdat god het zo wilt

Amen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:41

Voor het gemak even de link.

http://gnosis.org/gnintro.htm

En wat betreft het niet met gelovigen kunnen discussieren: sommige dingen zijn niet in woorden te vatten, die moet je beleven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:42

Wat ik me afvraag bij gelovigen is waar je de grens legt qua "leefregels". Waarom is seks voor het huwelijk wél acceptabel voor de een en voor de ander niet? Terwijl ze hetzelfde geloof aanhangen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:44

Heino schreef:
Wat ik me afvraag bij gelovigen is waar je de grens legt qua "leefregels". Waarom is seks voor het huwelijk wél acceptabel voor de een en voor de ander niet? Terwijl ze hetzelfde geloof aanhangen?

Dat is persoonlijk voor iedereen. Net zoals anticonceptie en vaccinaties (die je wel of niet aan je kinderen geeft uit eigen wil of door indoctrinatie van de kerk)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:52

Cassidy schreef:
Voor het gemak even de link.

http://gnosis.org/gnintro.htm

En wat betreft het niet met gelovigen kunnen discussieren: sommige dingen zijn niet in woorden te vatten, die moet je beleven.

Alle die teksten zijn door mensen geschreven om mensen te onderdrukken.
er staan heus wel mooie dingen in, maar als je het in zn geheel bekijkt en naar de geschiedenis kijkt dan is het altijd gebruikt om mensen te onderdrukken en te verdelen.

Tegenwoordig is het geloof voornamelijk nog benim uw naaste en wees goed, etc...
maar waarom moet je daarvoor een geloof aanhangen? als iedereen wat vriendelijker, verdraagzamer en eerlijker zou zijn tegenover de ander dan zou de wereld er een heel stuk beter uitzien. en dit staat los van ieder geloof.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:59

Heino schreef:

Omdat iedereen het zo uitlegt dat het in zijn straatje het beste past.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:05

Een vraag voor de gelovigen:

Ik ben dan eigenlijk heel nieuwsgierig hoe jullie andere geloven zien?
Bijvoorbeeld de islam of boeddha.

Zijn de mensen die daar in geloven volgens jullie "fout" omdat er maar 1 god is?
Of bestaat er meer dan 1 god en sluiten mensen zich bij een god aan die bij hen past?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:08

Raponsje schreef:
Een vraag voor de gelovigen:

Ik ben dan eigenlijk heel nieuwsgierig hoe jullie andere geloven zien?
Bijvoorbeeld de islam of boeddha.

Zijn de mensen die daar in geloven volgens jullie "fout" omdat er maar 1 god is?
Of bestaat er meer dan 1 god en sluiten mensen zich bij een god aan die bij hen past?

Allemaal de zelfde God maar iedereen ziet hem anders :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:19

inochiyo schreef:
Alle die teksten zijn door mensen geschreven om mensen te onderdrukken.
er staan heus wel mooie dingen in, maar als je het in zn geheel bekijkt en naar de geschiedenis kijkt dan is het altijd gebruikt om mensen te onderdrukken en te verdelen.

Tegenwoordig is het geloof voornamelijk nog benim uw naaste en wees goed, etc...
maar waarom moet je daarvoor een geloof aanhangen? als iedereen wat vriendelijker, verdraagzamer en eerlijker zou zijn tegenover de ander dan zou de wereld er een heel stuk beter uitzien. en dit staat los van ieder geloof.

De Bijbel is een gevaarlijk boek, en door een select groepje gemaakt. Er zijn meer teksten geweest die het niet gehaald hebben. Met de Bijbel in de hand zijn vreselijke dingen gedaan, allemaal in de naam van het geloof. Hoef je nieteens zo heel ver voor terug te gaan in de geschiedenis.

Wat je zegt, dat we allemaal wat vriendelijker tegenover elkaar moeten zijn, klopt helemaal. Maar geloof gaat verder, het geloof heeft het over wat er na je dood gaat gebeuren. Dat het niet stopt als wij dood zijn. En mensen vinden daar kracht in.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:25

Cassidy schreef:
Heino schreef:

Dat is persoonlijk voor iedereen. Net zoals anticonceptie en vaccinaties (die je wel of niet aan je kinderen geeft uit eigen wil of door indoctrinatie van de kerk)

Maar da's toch raar dan? Dat maakt geloof wel heel subjectief en daarmee in mijn ogen minder waardevol :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:31

Heino schreef:
Maar da's toch raar dan? Dat maakt geloof wel heel subjectief en daarmee in mijn ogen minder waardevol :)

Als je geloof alleen maar ziet als naleven van regels die door mensen zijn gemaakt en niet door God, dan heb je de essentie van geloven niet helemaal begrepen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:40

Cassidy schreef:
Heino schreef:

Als je geloof alleen maar ziet als naleven van regels die door mensen zijn gemaakt en niet door God, dan heb je de essentie van geloven niet helemaal begrepen.

god komt zijn regels influisteren bij jouw?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:42

God fluistert me geen regels in. God begeleidt me en steunt me in alles wat ik doe, en bij hem kan ik troost vinden in moeilijke tijden.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:55

Cassidy schreef:
God fluistert me geen regels in. God begeleidt me en steunt me in alles wat ik doe, en bij hem kan ik troost vinden in moeilijke tijden.

Hoe weet je dan welke regels van god zijn en welke er geschreven door mensen zijn?

heb je dan nooit gedacht als je zat te bidden: joh nu zit ik hier gewoon tegen mezelf te praten.
hoe weet je dat hij je steunt?

of als je sex hebt, nooit gedacht dat hij dan zit mee te kijken zonder dat je het weet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:59

Ik hoef niet hardop te bidden, praat dan ook niet tot mezelf.
De regels van God zijn de tien geboden, de rest is van de mens. Dus ook dat geen sex voor het huwelijk, of op vrijdag geen vlees eten en iedere zondag naar de kerk gaan. Als ik op zondag moet werken, dan doe ik dat gewoon.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:04

verootjoo schreef:
saffiralove1 schreef:
Ik geloof wel in God.
Ja ja, er is honger en armoede in de wereld, maar alles ligt in Zijn hand.

God zegt letterlijk, als iedereen eet wat hij nodig heeft is er genoeg voor iedereen.

Het is alleen erg krom verdeeld in de wereld. Wij in het westen eten ons hartaanvallen, obesitas en diabetes, ergens anders hebben ze niks.
Er is een aantal jaar geleden een studie gedaan naar die uitspraak, en het blijkt zelfs dat met al het voedsel op de aarde je iedereen twee keer zoveel kan voeden als dat een mens nodig heeft. Het probleem is alleen, het zit allemaal hier...

Het voedsel is niet daar te krijgen. Door onze goeie grond kunnen wij zoveel omdat je daar niet alleen eten op kan verbouwen, maar heeft het meerdere functies. Het is daar te dor en te dood en het weer is ook niet gunstig