Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:42

Aan mijn vaders kant zit ook kanker.. hij is er dus een tijdje achter dat hij nu zelf prostaatkanker heeft. En hiervoor word hij hopelijk snel geopereerd. Er is wel een kans dat het uitzaait..

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:12

Jeetje wat jong allebij ThreeFingers :( :(:)

@ lisaD, ik hoop voor je dat ze er optijd bij zijn!

Mijn papa is gister avond 25-07, 31:36 alweer 7 maanden dood.. :(
Vraag me echt af en toe af waar blijft de tijd...

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:53

ThreeFingers schreef:
Mijn moeders moeder is maar 50 geworden en mijn moeder 53, en ik denk te weten dat ik ook niet oud zal worden...

Mijn moeder werd 26 en mijn vader 46 mijn moeder aan een hartinfarct en bij mijn vader is de kransslagader uit elkaar gespat.

Van mijn vaders kant zitten er erfelijke hartproblemen in de familie. Hoe dat bij moederskant zit weet ik niet.

FjordHorse

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:05

Mijn vader is overleden als ik 10 was (ben er nu bijna 21). Darmkanker, laat ontdekt. Ging met hevige buikpijn naar de dokter, paar weken later was hij dood. Ging enorm snel achteruit en met dat ik zo jong was kreeg ik ook niet het volledige verhaal, mocht ik hem niet gaan opzoeken toen hij ziek was (omdat ze schrik hadden dat ik hem zou zien als die "zieke" persoon). Ik heb dus geen afscheid kunnen nemen, behalve aan de telefoon. Heb ik het nog steeds moeilijk mee |( Bijna 11 jaar later en krijg nog steeds stiekem tranen in mijn ogen als ik erover moet praten.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 15:34

Brr trieste verhalen zitten er weer bij. Bah!
FjordHorse , mijn kids 8 en 10 hebben wel mijn moeder dood gezien, juist om dat te accepteren. Heel banketstaaf om te zeggen maar het konijn en het vogeltje en de hamster worden ook met een ritueel begraven en dus ook dood nog geaaid en verzorgd, waarom dan je vader of moeder niet. Zelfs als ze dus erg verranderd zijn door een ziekte of een ongeluk, helpt het om dingen te verwerken en te realiseren dat ze ook daadwerkelijk niet zomaar dood gaan/ zijn. Zo jammer voor jou en alle andere die weggehouden zijn bij hun zieke/overleden ouders of andere geliefde. Het hoort zo bij het leven. En kinderen kunnen vaak meer hebben als men denkt op dat soort punten, zolang men maar eerlijk is. Ik wil je hier dus ook een dikke knuf voor geven want dit is echt niet fijn. :(:)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:07

FjordHorse, wat rot dat je er niet bij mocht zijn. :\ Ga met Pipo mee hierin, ik vind ook dat iedereen dat recht zelf heeft om te zien. Hoe kan je verwachten dat een jong kind de dood van z/h ouder kan verwerken, als het kind de ouder nieteens mag zien als ze ziek en/of dood zijn? Dat lijkt me echt tien keer zo traumatisch dan wanneer je in ieder geval afscheid kunt nemen, samen kunt huilen, en kan zien hoeveel je van elkaar houdt als je nog de laatste keer, nog éven bij elkaar bent... Kan me voorstellen dat je het daardoor ook nooit helemaal goed hebt kunnen verwerken. Naar dat jou dat afscheid is ontnomen. Wel goed dat je er nu hier over praat. :(:)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:26

Bedankt. Ik denk dat moest ik hem gezien hebben alles veel makkelijker zou zijn geweest. Nu tja, echt afscheid hebben we niet gehad. Ik heb hem aan de telefoon gesproken, maar ik besefte toen nog niet hoe ernstig het was en dus herinner ik me ook totaal niets van dat gesprek (wat ik mezelf zo kwalijk neem, want dat was mijn afscheid dan..). Vind ik gewoon zo hartverscheurend. Dat klinkt voor velen onnozel om daar nog zo mee in te zitten want het is "al" 10 jaar geleden.. maar toch. Heb er nog steeds moeite mee hoor. Man wat zou ik graag morgen de stal inlopen en hem daar met zijn paard aantreffen.
Gekke is vb dat ik nog een foto heb van hem, dat exact een maand voor zijn dood is getrokken. Staat hij kerngezond (ok neen, maar alleszins niet zo ziek dat je er iets aan ziet) en vrolijk met een kalfje aan zijn voeten (was veearts) en dan exact een maand later.. is hij plots dood. :? Zo hard te vatten. (verbaast het jullie dan als ik zeg dat mijn moeder en ik totaal niet goed overeenkomen? Onze relatie is dan ook compleet stuk).

Ik heb me nu 10 jaar later een eigen paard in huis gehaald. Lijkt als 2 druppels water op het vroegere paard van mijn vader. Het klikt niet tussen mij en het paard (paard is nog te onzeker, is meer een projectje), maar toch heb ik zo'n moeite met dat beestje terug te sturen omdat ze mij zo doet denken aan dat paard.. Onnozel he, ik weet het. Nog veel therapie nodig voor mij :')

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:03

Wat een triest verhaal, voor beide partijen overigens. Voor jou omdat je je vader niet goed gedag hebt kunnen zeggen en voor je vader die zijn kind niet even op het laatst heeft kunnen zien en vasthouden. Zo verdrietig dit.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:35

Jeetje Fjordhorse wat een heftig verhaal! ook heel vervelend dat je er na 10 jaar nog zo mee zit! Dat vind ik nog wel het aller naarste voor jou :(:)

over erfelijkheidsonderzoek:
Hele domme vraag misschien, maar is de onderzoek alleen voor Borstkanker? of is het een onderzoek naar kanker opzich?

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:51

Als ze dat voor borstkanker kunnen, waarom niet voor andere ook? Ik dacht laatst iets gelezen te hebben omtrent darmkanker, maar dat was iets recents (in belgie) en mij leek het alleszins al interessant aangezien ik een vader verloren heb aan die suikerpoederziekte

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:34

Ladybird schreef:
Hele domme vraag misschien, maar is de onderzoek alleen voor Borstkanker? of is het een onderzoek naar kanker opzich?

Het is een bloedonderzoek waarbij je een klein buisje bloed afstaat en ze checken enkel op die afwijking. :)
Ik heb toentertijd meegedaan aan een grootschalig onderzoek waarbij alle (voormalige) kankerpatiënten werden benaderd of ze een buisje bloed wilde afstaan (met ong 2 theelepeltjes bloed) en alle op dat moment bekende erfelijke afwijkingen op het gebied van kanker werden gescreend.
Hieruit kwam toen de LFS (Li-Fraumeni Syndroom).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:59

Jeetje fjordHorse, dat lijkt me vreselijk, dat je dat ergens niet ook kunt beseffen daardoor. Ik snap ook eigenlijk niet goed waarom ze je dat 'ontnomen' hebben, maar daar valt achteraf niks aan te doen natuurlijk. Snap wel dat dit je relatie met je moeder nu extreem bemoeilijkt heeft, al was het nog zo goed bedoeld.

Wat dat preventief verwijderen van de borsten betreft, dat mag alleen als je dat gen dus schijnt te hebben, anders doen ze dat niet. Doen ze sowieso héél erg moeilijk over...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:14

Vervelend al die verhalen hier en ik kom ook zoveel herkenbaar verdriet tegen.

Zoals al eerder verteld is mijn moeder aan kanker overleden.

Mijn vader is overleden toen ik 5 was....hij werkte in de bouw en was voorman timmerman, nog even snel een klusje voor de kerst, maar de panlatten waren glad en hij is uitgegleden en naar beneden gevallen, hij liep een schedelbasisfactuur op, hij heeft 6 weken in coma gelegen en is overleden.
Helaas kan ik mij niet veel van mijn vader herinneren.
Wel heeft dit een reuze impact gehad op ons gezin wat over bleef....mij en mijn zus werd niet verteld wat er was gebeurd, papa was even weg ( dit omdat hij in coma lag en ons het "beeld" wou besparen ), maar papa kwam niet terug, en ik herinner me dat ik in mijn bed lag en god om hulp vroeg, op mijn manier heb ik gebeden, gesmeekt, maar papa kwam niet, ik was heel erg boos op papa, waarom kwam hij niet terug?
Dus wat is wijsheid? Ik snap best dat ze ons niet bij mijn vader gelaten hebben toen...maar als kind snap je niet dat je vader gewoon niet meer komt. Mijn moeder hertrouwde nooit ook geen nieuwe man/papa in ons leven. Mijn moeder stond er alleen voor, en terwijl mijn zus compleet ontspoorde, waren mijn moeder en ik heel hecht, ik probeerde altijd alles te lijmen alles goed te houden.
Dit allemaal heeft me gemaakt die ik nu geworden ben. Nog altijd boos om wat er allemaal gebeurd is, erg verdrietig, heb een betonnenmuur om me heen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:17

ThreeFingers
Heftig hoor! heb je nooit hulp gezocht om die betonnen muur om je heen af te breken?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:20

gohya
Nee eigenlijk niet, ik blok meteen af en wil er niet over praten.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:35

Wat een verhalen lees ik hier.

Wat ik niet begrijp is dat ouders denken hun kinderen te beschermen om ze niet bij 1 van de ouders te laten op ziektebed. Als je kijkt hebben vele kinderen er op latere leeftijd nog last van, omdat ze geen afscheid hebben kunnen nemen.

Zoals ik al verteld heb is mijn vader ook overleden door een auto ongeluk waar 3 personen bij betrokken waren. (allemaal overleden). Maar ze heeft ons (5 kinderen) overal bij betrokken. Mijn oudste broer heeft zelfs de auto mee leeg gehaald. Wat ik wel erg vond is dat er meerde bewoners uit het dorp wisten dat mijn vader verongelukt was en dat wij het pas 's avonds om half 7 kregen te horen. (Mijn overbuurvrouw wist niet hoe gauw ze naar binnen moest toen ze mijn moeder zag, want die wist nog van niks en mijn overbuurmeiden mochten absoluut niet naar buiten, totdat wij op de hoogte waren gesteld.)

Het enigste is dat ik op de leeftijd van 6 jaar het niet begreep. Op het moment dat ik het te horen kreeg rende ik tot 3 keer hard naar buiten en ben daarna hard gaan krijsen. Maar dit is iets wat ik nog vaag weet. En dat ook ook van een lief vrolijk meisje omgeslagen ben naar chagerijnig en niks willen. Het in 1 keer omgeslagen zijn wist ik zelf niet. Dit is mij verteld op een leeftijd van 15 jaar. Mijn moeder zei toen ik was niet alleen je vader kwijt, maar ook mijn kind. Dit heeft mij toen wel weer met beide benen op de grond gezet. En is onze band nog hechter geworden. Vroeger was ik altijd papa's kindje die altijd overal mee naar toe ging. En dat was in 1 klap weg.

Mijn moeder heeft ook nooit meer een vriend gewild en is nu 18 jaar weduwe vrouw. Wel ben ik van mening dat het toch wel leuk zou zijn als ze een leuke man aan de haak slaat. Mijn broers en zussen wonen allemaal op zichzelf en ik ben de enigste nog die thuis woont. Als ik evt. uit huis ga dan is ze helemaal alleen en dan weet ik dat ze elke avond om 9 uur a half 10 op bed ligt. Wel bestaat onze familie uit een grote familie, maar ik zie der nog niet een paar keer per week bij der broers en zussen langs gaan. Paar jaar geleden begon een man te sms-en, maar dat kapte ze al heel snel af.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:19

ThreeFingers schreef:
gohya
Nee eigenlijk niet, ik blok meteen af en wil er niet over praten.

Ik herken het wel,ik wilde dat ook nooit.Met helemaal niemand wilde ik er over praten.
Miss. komt dat nog wel,maar let wel op dat je geen PTSS gaat ontwikkelen!

justahorse
Als ik dat zo lees,jou moeder is er helemaal nog niet aan toe,aan een nieuwe vriend/man.
Ook al is 18 jaar lang,voor je moeder is het nog als de dag van gister.
Vind jij dat je moeder ongelukkig oogt?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:07

Justahorse
Erg herkenbaar wat je schrijft, geniet van je moeder!!!

gohya
pffff heb PTSS opgezocht, en een zelftest gedaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:35

ThreeFingers schreef:
Justahorse
Erg herkenbaar wat je schrijft, geniet van je moeder!!!

gohya
pffff heb PTSS opgezocht, en een zelftest gedaan.

Je hebt het al! [denk ik].

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:10

Ik snap het aan een kant wel dat ouders jonge kinderen niet overal bij betrekken. Een vriend van me is zijn moeder verloren op 5 jarige leeftijd. Aan hem is duidelijk verteld wat er gaande was en dat zijn moeder er over een tijdje niet meer zou zijn.

Ik ben wel bij mijn moeder geweest de avond voor ze stierf, ik heb op een hele mooie manier afscheid kunnen nemen. Ik heb haar later nog gezien, maar het beeld van mijn moeder in een kist zal ik nooit van mijn netvlies af kunnen halen. Terwijl ik de manier waarop ze lachtte ect wel ben vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:25

lor1_1984 schreef:
Ladybird schreef:

Het is een bloedonderzoek waarbij je een klein buisje bloed afstaat en ze checken enkel op die afwijking. :)
Ik heb toentertijd meegedaan aan een grootschalig onderzoek waarbij alle (voormalige) kankerpatiënten werden benaderd of ze een buisje bloed wilde afstaan (met ong 2 theelepeltjes bloed) en alle op dat moment bekende erfelijke afwijkingen op het gebied van kanker werden gescreend.
Hieruit kwam toen de LFS (Li-Fraumeni Syndroom).

Mijn zus heeft het erfelijkheidsonderzoek gehad dit jaar voor erfelijke borstkanker. Dit is toegespitst op borstkanker, echter heb je dit gen wel, dan heb je ook een erg verhoogd risico op eierstokkanker, alhoewel in mindere mate dan de borstkanker. Veelal worden borsten afgehaald en ook de eierstokken.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:37

Maar in mijn familie heb ik een tante van min vaders kant die borstkanker heeft gehad. Verder dus mijn papa die aan alvleesklierkanker heeft gehad. En beide opas die kanker hebben gehad. Dus ja je kan zeggen dat het in de familie zit...

Ik vind get lastig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:39

Mindim schreef:
Mijn zus heeft het erfelijkheidsonderzoek gehad dit jaar voor erfelijke borstkanker. Dit is toegespitst op borstkanker, echter heb je dit gen wel, dan heb je ook een erg verhoogd risico op eierstokkanker, alhoewel in mindere mate dan de borstkanker. Veelal worden borsten afgehaald en ook de eierstokken.

Klopt, bij mij weigeren ze de eierstokken te verwijderen, ik ben zogezegd nog te jong en stel je voor dat ik een kinderwens heb en blablabla, -O-

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:51

mja, k heb voor eerst besloten om het niet te doen. ik wet niet of je leven er gelukkiger op zou worden als dat je het weet. en zeker weten doe je het nooit denk ik

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:26

Vrouw van m'n vader is verliefd...
Valt me toch zwaarder dan ik dacht,
Weer een stukje minder papa... :(
Hoe hebben jullie dit uiteindelijk geaccepteerd..?