Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ThreeFingers schreef:Mijn moeders moeder is maar 50 geworden en mijn moeder 53, en ik denk te weten dat ik ook niet oud zal worden...
Ladybird schreef:over erfelijkheidsonderzoek:
Hele domme vraag misschien, maar is de onderzoek alleen voor Borstkanker? of is het een onderzoek naar kanker opzich?
ThreeFingers schreef:gohya
Nee eigenlijk niet, ik blok meteen af en wil er niet over praten.
lor1_1984 schreef:Ladybird schreef:over erfelijkheidsonderzoek:
Hele domme vraag misschien, maar is de onderzoek alleen voor Borstkanker? of is het een onderzoek naar kanker opzich?
Het is een bloedonderzoek waarbij je een klein buisje bloed afstaat en ze checken enkel op die afwijking.
Ik heb toentertijd meegedaan aan een grootschalig onderzoek waarbij alle (voormalige) kankerpatiënten werden benaderd of ze een buisje bloed wilde afstaan (met ong 2 theelepeltjes bloed) en alle op dat moment bekende erfelijke afwijkingen op het gebied van kanker werden gescreend.
Hieruit kwam toen de LFS (Li-Fraumeni Syndroom).
Mindim schreef:Mijn zus heeft het erfelijkheidsonderzoek gehad dit jaar voor erfelijke borstkanker. Dit is toegespitst op borstkanker, echter heb je dit gen wel, dan heb je ook een erg verhoogd risico op eierstokkanker, alhoewel in mindere mate dan de borstkanker. Veelal worden borsten afgehaald en ook de eierstokken.