Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:51

Haha vandaar :'). Bij ons duurt een latte machiato maken 1.5 minuut. Verse bonen, moeten gemalen worden. Melk opgeschuimd en daarna zeeer langzaam de koffie inschenken.

Ik heb nog nooit gasten gehad die weggingen omdat ze geen latte machiatto konden krijgen vanwege de wachttijd. Ik bied ze dan ook altijd een alternatief aan. (Onze koffie verkeerd is in principe hetzelfde als de latté maar dan zonder laagjes, scheelt al snel een hele hoop in bereidingstijd), Ik heb wel gasten gehad die weg gingen dankzij de idioot lange wachttijd, mede dankzij het nog te lang verkopen van arbeidsintensieve producten. Dus het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Ik begrijp echt dat het raar staat maar er is echt niemand die speciaal naar ons toe komt om een lekkere latte te drinken. Ze komen voor het uitzicht en de gezellige dag. Wij bieden extra service door twee verschillende personen (dus niet bij elkaar horende) op een tafel te bedienen, gasten kunnen daardoor alleen geen latte krijgen.
En geloof me, je krijgt een hoop boze mensen als je aangeeft dat je ze niet kunt helpen omdat ze geen tafel hebben.

Vind ik trouwens een interessanter onderwerp dan de latté.
's Zomers is het bij ons erg druk. Vaak zitten we helemaal vol. Soms zien mensen dan nog één stoel bij bijvoorbeeld tafeltje 100, en één stoel bij tafel 101. ( Bijvoorbeeld). Zij pakken die stoelen vervolgens en gaan tussen 100 en 101 zitten. Daarna zijn ze stikverbaasd dat ze meteen moeten afrekenen omdat ze geen eigen tafel hebben. Ik heb daardoor geen tafelnummer voor ze om de bestellingen op te zetten. Worden ze boos..
Ik daarentegen vind het raar dat je ergens gaat zitten waar geen ruimte meer is, maar goed dat accepteren wij, op dus de voorwaarde dat er niets op rekening kan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:53

Rianneke schreef:
Ik hoorde trouwens van mijn moeder iets "aparts"... Die was vorige week met haar zussen op vakantie geweest. Bijna allemaal 65+ en het was gewoon in NL. Ze waren uit eten geweest en mijn moeder kreeg een pizza die koud was. Iemand erbij geroepen en dus gezegt dat de pizza koud was. Pizza namen ze mee en ze kreeg een nieuwe. Op zich helemaal niks geks, totdat ze de rekening kregen en de koude pizza er dus op stond. Toen ze daar iets van zeiden, zeiden ze daar van ja maar je hebt een gratis drankje van het huis gekregen >;) Toen mijn moeder opmerkte dat er wel een flink prijsverschil zat tussen een pizza en een glas water werden ze boos en kreeg ze van alles over zich heen en dat ze gewoon niet wilde betalen en dat ze korte metten met zulke klanten maakten etc etc. Mijn moeder en zussen waren erg geschrokken en hebben betaald en zijn weg gegaan. Snap echt niet waar diegene het lef vandaan haald om tegen een stel 65+ers zo tekeer te gaan :o

Even een vraagje voor de duidelijkheid:
Je moeder heeft daarna een warme, nieuwe pizza gehad?

Toen ze ging afrekenen stond er één pizza (de warme?) op de rekening en ze had een drankje van het huis gehad?

Zo ja: dan vind ik dat je moeder die warme pizza gewoon moest betalen en het principe van het restaurant goed. De manier waarop ze zich geuit hebben wat minder :+ (daar ben ik het sowieso niet mee eens)

Wanneer zowel de koude als de warme pizza op de rekening stonden vind ik dat je moeder gelijk heeft.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:59

Douce schreef:

Toen ze ging afrekenen stond er één pizza (de warme?) op de rekening en ze had een drankje van het huis gehad?

Zo ja: dan vind ik dat je moeder die warme pizza gewoon moest betalen en het principe van het restaurant goed. De manier waarop ze zich geuit hebben wat minder :+ (daar ben ik het sowieso niet mee eens)

Wanneer zowel de koude als de warme pizza op de rekening stonden vind ik dat je moeder gelijk heeft.

Mijn moeder heeft idd een warme pizza gehad maar bij afrekenen stonden er dus 2 pizza's op de rekening. Zowel de koude als de warme :7 Ze rekenden dus 2 pizza's en er stond een drankje minder op de rekening.
Als ze 1 pizza had af moeten rekenen en een drankje had gekregen voor het ongemak was er niks aan de hand geweest en hadden ze vast fooi gegeven en bedankt, maar nu gingen ze met een vieze nasmaak naar huis...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:01

Rianneke schreef:
Douce schreef:

Mijn moeder heeft idd een warme pizza gehad maar bij afrekenen stonden er dus 2 pizza's op de rekening. Zowel de koude als de warme :7 Ze rekenden dus 2 pizza's en er stond een drankje minder op de rekening.
Als ze maar 1 pizza had af moeten rekenen en een drankje had gekregen voor het ongemak was er niks aan de hand geweest en hadden ze vast fooi gegeven en bedankt, maar nu gingen ze met een vieze nasmaak naar huis...

Jeetje, ik dacht echt dat ik het verkeerd had gelezen en situatie 1 aan de hand was. Want deze situatie kon ik me niet eens voorstellen.
Dit kan echt niet. Als ik dit bij een gast zou doen dan zou m'n baas mij zo, hop naar huis sturen.

Palooh

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:14

Ik ga denk ik kappen met mijn werk, ik ben er zo gruwelijk klaar mee.
afspraak met de baas gemaakt dat ik niet meer in de spoel zou moeten.
ja hoor na me eerst 2 weekenden niet in te plannen sta ik weer in die verekte spoelkeuken.
dat terwijl ik van te voren al een paar mails had gestuurd waar ik nu precies stond... en ik kreeg gewoon geen reactie.
Afspraak is afspraak toch?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:17

Dat zou ik ook niet kunnen waarderen. Bij ons moet de bediening zo nu en dan ook invallen in de spoel maar je zult er nooit voor vast ingepland worden. Mijn baas had zo'n afspraak trouwens dan ook niet gemaakt omdat iedereen wel eens invalt in de spoel. Maar hij zou je er niet in plannen.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:22

Douce schreef:
Dat zou ik ook niet kunnen waarderen. Bij ons moet de bediening zo nu en dan ook invallen in de spoel maar je zult er nooit voor vast ingepland worden. Mijn baas had zo'n afspraak trouwens dan ook niet gemaakt omdat iedereen wel eens invalt in de spoel. Maar hij zou je er niet in plannen.

Bij ons heeft iedereen een vaste functie.
ik heb vorig jaar elke dag in de ijssalon en bar gestaan.
nu een nieuwe leidinggevende, hij plande me maar niet in en dus ik gebeld vroeg ie waar kan je staan, dus mijn reactie ik heb op alle afdelingen al een keer gestaan.
vraagt ie wil je een keer spoel doen.
oke een keer is prima, maar sindsdien stond ik er elk weekend vrijdag zaterdag en zondag...
dus ik gesprek met hem aangegaan, ja na de meivakantie hoef jij niet meer in de spoel en dan krijg je dat..
dat moet je dat niet afspreken.
ik bedoel zet 14 jarige daar neer die toch neits anders kunnen/mogen maar geen 18 jarige die elke afdeling kent.
dat is gewoon stom

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:08

Ik werk in de afwas en laatst kregen we wel een rot opmerking te horen. Er zat een tafel van 40/45 (weet niet precies) man met een high wine. De rest van het restaurant zat ook vol en daardoor waren een bepaald soort bakjes of borden niet beschikbaar omdat die nog niet uitgehaald waren. Een tafel moest daarom wat langer wachten, dat werd netjes vermeld door de meiden van de bediening waarop iemand van die tafel zei "Goh, ze hebben zeker geen zin om af te wassen hier." :roll:
Kan daar echt niet tegen, als het zo druk is zijn wij keihard aan het werk in de spoel en we doen hartstikke ons best, maar als die borden nog niet uitgehaald zijn of als die mensen nog niet uitgegeten zijn, kunnen wij daar ook niks aan doen.

Verder is het echt super bij ons, hele fijne sfeer, m'n baas is top en iedereen blijft aardig en gezellig ookal is het ontzettend druk.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:59

Over die lattes; mensen kunnen het altijd krijgen, kan wel langer duren. Ik werk in een Italiaans (specialiteiten)restaurant dus onze koffies moeten écht goed zijn. Melk schuimen etc. met het handje dus. Iedereen krijgt ook een cursus van Bacci.
En extra personeel inplannen is zó lastig. Soms is het mooi weer, is het terras leeg. Slecht weer, terras vol. Compleet afhankelijk van de toeristen.

Wij hebben ook vaste afwassers. Ik heb lang afgewassen vroegâh en nooit een hekel aan gehad, totdat het restaurant die tijd uit ging breiden naar 220 couvert. We stonden als het restaurant dan vol was met slechts 3 afwassers en ook maar 1 vaatwasser. Ik denk dat ik in mijn hele leven nooit meer zo hard zal moeten werken als toen. Dus bij deze: Afwassers, respect! _/-\o_

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:59

@ Douce wij zetten zulke gasten dan op 1000 of 1001 gewoon een extra nul ertussen.

Dat van die pizza is echt belachelijk, die koude had er natuurlijk helemaal niet op mogen staan.

Wat ik trouwens ook wel vreemd vind. Als gasten niet tevreden zijn bieden wij wel eens een drankje aan. Maar dat melden we ook direct. U krijgt een rondje drinken van ons aangezien ... dit of dat. Sommige bedrijven halen gewoon een drankje van de rekening en dat moet je dan zelf maar zien als je gaat afrekenen. Dan heb je er als bedrijf zijnde toch eigenlijk niets aan?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:10

Nee inderdaad.. Als je het vermeld kun je nog een beetje 'slijmen', door het zo van de rekening af te halen niet.

Ons kassasysteem gaat helaas niet verder dan 1 t/m 500.. Daar ligt ook een grote beperking.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:29

Aah das niet handig inderdaad. Wij plakken er gewoon een 0 bij. Net als er een tafel niet is uitgeslagen gewoon verhuizen naar hetzelfde nummer met een extra 0.

Maar hebben jullie ook echt 500 tafels? Anders kun je die gasten toch een nummer geven die in de computer nog vrij is? Bij ons loopt er meestal op elke kant 1 iemand met een mobiele kassa, als die het nummer maar weet is het prima. Diegene kan het dan ook even doorgeven aan de runner als die buiten komt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 16:31

Als er nog een rekening open staat op bijvoorbeeld tafel 53, word de volgende gewoon 530 :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:41

skippy schreef:
Dan heb je er als bedrijf zijnde toch eigenlijk niets aan?

Nee want er zijn ook genoeg mensen die niet eens de rekening nakijken... Wij kijken em altijd na en zeggen het als er iets niet klopt. Zowel in ons nadeel als in ons voordeel! Want tenslotte willen wij dat ze het netjes oplossen als het in ons nadeel is en dan is het ook wel zo netjes om te zeggen als er te weinig op staat :) Gevolg is tot nu toe geweest dat we dan de drankjes die er niet op stonden van het huis kregen... Wij met een goed/eerlijk gevoel naar huis en hun blij omdat we zo eerlijk waren en ze een dikke fooi krijgen :D

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:42

O dat doen wij niet, wat op dat moment zit heeft het gewone tafelnummer. Aan het begin van het seizoen is iedereen vaak nog niet zo scherp. Staat er aan het eind van de dag een hele lijst met 1000 nummers in de kassa :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:51

Laatst trouwens een slechte ervaring gehad. Ergens gaan eten waar we wel vaker gegeten hadden. Waren al een paar kleine puntjes geweest, en we waren nog niet erg enthousiast toen het hoofdgerecht kwam. Hadden asperges met ham. De ham was echt superdroog en de in een los bakje erbij geserveerde friet smaakte echt smerig naar friet zoals je die krijgt wanneer je het allergoedkoopste merk in te oud vet bakt zeg maar. Dat waren we hier wel anders gewend. Dus toen de bediening na afloop vroeg of alles gesmaakt had heb ik dat ook duidelijk aangegeven. Haar reactie "Oh, ik zal het doorgeven aan de keuken". Oke prima. Behalve dan dat het daarbij gebleven is..... De bewuste bediening ging zelf aan haar eigen eten, iemand anders hielp ons verder met het toetje en er is met geen woord meer over gesproken. Dat is toch niet normaal, je koppelt toch altijd even terug naar de gast als zoiets gemeld wordt of ligt dat nou aan mij? Ik had er wellicht zelf weer over moeten beginnen, maar had niet zoveel zin om de situatie weer aan een ander uit te gaan leggen en was er sowieso wel klaar mee. Hebben het toetje opgegeten en zijn gegaan en komen daar nog hooguit voor een drankje (en het huisgemaakte gebak, wat wel erg lekker is) maar niet meer voor een maaltijd :n

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:03

Lastige situatie, snap in ieder geval dat je er liever niet meer komt.

Heb ik nog een lastige situatie:
In de zomer zitten wij regelmatig qua eters vol. Dat betekent dat er nog wel stoelen zijn, maar dat er zoveel reserveringen nog staan dat we geen nieuwe eters aan kunnen nemen, omdat de keuken het anders niet meer aan kan en daar gaat de kwaliteit schrikbarend van achteruit. (Biefstukjes die niet goed gebakken zijn, of juist een doorbakken varkenshaas noem het maar op).
Om dat soort situaties te voorkomen hebben wij op zeer drukke dagen soms een stop. Dat houdt in dat wij nieuwe mensen dan wel wat te drinken kunnen geven maar geen eten.

Dit wordt altijd uitgelegd voordat de mensen drinken bestellen. Dan vragen wij. 'Mag ik u iets vragen? Komt u om iets te drinken of ook om te eten?' Wanneer het antwoord dan is 'Ook om te eten.' Moet ik iets zeggen in de trant van: Sorry ik kan u niet helpen, reden waarom, vooral: Kwaliteit boven kwantiteit en noem maar op.
Had ik vorige zomer een gast die me toch uitviel tegen mij. JAA EN NU KRIJG IK GEEN ETEN appelflap. Kwaliteit kwantiteit verhaal nogmaals. DAT BOEIT ME NIET DIE VERHALEN DIE JIJ OP DE HORECASCHOOL LEERT IK WIL ETEN MAAKT ME NIET UIT OF 'T VIES IS. (in hoofdletters want de gast schreeuwde)
Bijzonder... Ik snap dat het zeer teleurstellend is. Maar ik zou zelf liever hebben dat een restaurant aangeeft geen kwaliteit te kunnen leveren als ze nog meer mensen aannemen, dan dat ze mijn bestelling aannemen en ik vervolgens een uur moet wachten op een flutproduct.

(Nu is het zo dat meneer gerust ergens anders kon eten, redelijk wat restaurantjes in de buurt en desnoods nog een friettent dus niet dat de mensen anders geen eten konden vinden).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:10

Oei, dat is ook een lastige ja. Wel heel goed dat jullie dat meteen aangeven, dat eten niet mogelijk is. Maarja tegen de tijd dat je zit verwacht je dat eigenlijk al niet echt, dus ben je sowieso wel teleurgesteld natuurlijk. Niet dat ik het goedkeur dat een gast daarom zo gaat flippen hoor :n Wel goed dat jullie restaurant de eigen grenzen kent wat dat betreft.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:28

ik zou een bord halen en een blik kattevoer opzetten :') Kwaliteit maakte toch niet uit? ~~}>

Serieus, is sinas bij jullie limonade??? goed om te weten! ik heb wel vaker nederlanders,
ik zou ze idd ook een jusdorange geven O:)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:39

Hahaha zulke mensen vragen er wel bijna om Benno.

Ik begrijp ook zeker dat mensen teleurgesteld zijn. Ook voor ons is het uiteraard niet prettig om een nee te moeten verkopen. Maar inderdaad het kennen van je grenzen levert aan het eind van de dag meer tevredenheid. Onder zowel het personeel als de mensen die we wel hebben kunnen helpen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:48

Dan weet je dat voor de volgende keer, Benno08. :P

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:57

ja eerlijkheid duurd het langst toch, ik geef ook vaak aan als mensen wat langer gaan moeten wachten etc,
de meeste mensen apprecieren dat wel, ik krijg ook altijd veeeeel meer fooi als het druk is en ik alleen sta, mensen hebben dan altijd medelijden, zeker als je je erbij excuseert :j

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:25

Alwiene, wat had ze er meer mee moeten doen? Als je wel gewoon er van gegeten hebt en tussendoor niet aangegeven hebt dat het niet goed was, kan zij er ook weinig mee. Ik zou het ook zo opgelost hebben, tenzij eerder aangegeven dat het eten niet naar wens is.
En wij hebben ook niet constant dezelfden op een tafel lopen. Al het personeel inlichten over alles wat er op verschillende tafels gebeurt is nu eenmaal niet te doen.
Maar aan je bericht te zien ben je echt ontevreden weggegaan dus in dat opzicht vind ik dat je er wel wat van moet zeggen volgende keer (mocht dit nog een keer voorkomen). Dan kan er alsnog eventueel iets met de rekening gedaan worden of een drankje aangeboden worden. Nu weet de bediening slechts dat het niet 'jouw smaak' is. (dwz, als er geen andere klachten zijn gekomen over het gerecht, wordt er niets mee gedaan)

Douce, wij hebben ook soms een stop hoor. Laatst was het zo druk geweest dat op een gegeven moment de hele bar vol stond met glazen en veel tafels nog opgeruimd en schoongemaakt moesten worden. Toen zijn we een half uur 'dicht' geweest om alles weg te kunnen werken. Het staat nu eenmaal niet echt professioneel als de hele zaak vol troep staat... :Y)
En als ik in mijn eentje sta neem ik ook niet meer mensen aan dan een bepaald aantal. Gewoon omdat dan de service voor alle tafels omlaag gaat. Gasten die al zitten moeten imo niet de dupe zijn van mensen die perse nog even snel wat willen eten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:34

Douce ik vind dat een nette oplossing :j Ik heb liever dat ze me "de deur wijzen" als dat ik kwalitatief minder eten op mijn bord krijg! Jaren geleden zijn we eens bij een restaurant binnen gelopen en die vroegen idd dus ook wat we kwamen doen... En we wilden graag eten. Omdat ze erg grote reserveringen hadden en wij die dus net voor waren vroegen ze of ze het simpel mochten houden... Was geen probleem voor ons, want wij wilden eigenlijk gewoon even snel maar wel lekker eten (dus wel restaurant en geen friettent of mac). Samen even de menukaart doorgelopen wat er mogelijk was en bestelt en heerlijk gegeten :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:47

StuiterBall schreef:
Alwiene, wat had ze er meer mee moeten doen? Als je wel gewoon er van gegeten hebt en tussendoor niet aangegeven hebt dat het niet goed was, kan zij er ook weinig mee. Ik zou het ook zo opgelost hebben, tenzij eerder aangegeven dat het eten niet naar wens is.
En wij hebben ook niet constant dezelfden op een tafel lopen. Al het personeel inlichten over alles wat er op verschillende tafels gebeurt is nu eenmaal niet te doen.
Maar aan je bericht te zien ben je echt ontevreden weggegaan dus in dat opzicht vind ik dat je er wel wat van moet zeggen volgende keer (mocht dit nog een keer voorkomen). Dan kan er alsnog eventueel iets met de rekening gedaan worden of een drankje aangeboden worden. Nu weet de bediening slechts dat het niet 'jouw smaak' is. (dwz, als er geen andere klachten zijn gekomen over het gerecht, wordt er niets mee gedaan)

Nou de asperges waren niet mijn smaak, die heb ik voor de helft laten liggen, maar dat heb ik ook als zodanig aangegeven. Maar van de friet hebben we beiden niet gegeten op allebei 1 hapje na om te proeven, die vonden we beide echt vies. Heb aangegeven dat deze in oud vet gemaakt leek te zijn. Dus als iemand dan aangeeft dat aan de keuken door te gaan geven verwacht ik een terugkoppeling van de keuken met een verklaring of excuses o.i.d. en in dit geval zou ik een drankje van het huis wel gewaardeerd hebben omdat het m.i. gewoon echt niet goed was. Heb wel vaker dat iets niet mijn smaak is en als dat reden is dat ik iets laat staan dan zeg ik dat ook altijd, dat het niet hun fout is maar gewoon niet mijn smaak, maar in het geval van de friet en de droge beenham was het echt gewoon niet goed.

Heb trouwens op internet gekeken naar recensies en er zijn meer mensen met wisselende ervaringen bij dit restaurant en met name ervaringen van de laastste tijd/jaren zijn slechter dus lijkt erop dat de kwaliteit gewoon achteruit gegaan is daar, jammer want het was een leuk restaurant.