Salsa dansen/les

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Salsa dansen/les

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:06

Nou, dat hoef je niet 'heel stiekem' niet netjes te vinden hoor, ik vind het heel erg niet netjes want inderdaad, hij heeft wel een voorbeeldfunctie vind ik.
Maar goed, ga er voorlopig geen woorden aan vuil maken, als het volgende week dinsdag weer zo gaat ga ik gewoon niet meer en zal ik er naar hem toe zeker ook wat van zeggen.
Vanavond gewoon lekker les en zeker weten wel voldoende vrijdansen dus lekker m'n nieuwe schoenen uitproberen. Ben wel heel benieuwd hoe het gaat op deze schoenen en of het echt zoveel uit maakt als nu in eerste instantie lijkt.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:55

Ik heb vanavond geen les, maar ga vrijdansen in Eindhoven. Daar is het elke donderdag erg druk, dus heb er zin in. Heb ook besloten voorlopig even te stoppen met lessen, ik heb nu tweemaal niveau 6 (Gevorderd 2) afgerond, nu even klaar wat mij betreft. Wel lekker elke donderdag vrijdansen en feestjes.
Ik vond het een heel verschil toen, van lossere schoenen naar strakke goede dansschoenen. Je merkt meteen dat je veel zekerder staat en ook kunt vertrouwen op je draaien en jezelf. Ben benieuwd of jij dat zo ook ervaart!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:58

Gisterenavond héérlijk gedanst. M'n dansmaatje was weer beter dus ook flink nagedanst en m'n schoenen zijn echt súper. Maakt echt wel verschil hoor. Morgen party in SamSam, dan ga ik m'n 'Francis' schoenen uitproberen :D

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:11

Super Francis, goede schoenen, goed dansmaatje, klinkt als een topavond!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:03

gisterenavond echt ZO fijn gedanst! Ik zweefde nog toen ik thuis was. Hoewel ik met heel veel mannen echt geweldig kan dansen - en ook gedaan heb - is het met m'n maatje uit de les - die ook weer es mee was - toch net anders. Dat klikt, dat loopt en dat gaat als vanzelf waardoor we er echt in op kunnen gaan. Gewoon bewegen op de muziek zonder na te denken.
En ik ben letterlijk uit m'n panty gegaan met dansen! :P

Ik had gisteren voor het eerst naar salsa en voor de tweede keer in m'n volwassen leven (afgezien van m'n trouwjurk dan) geen broek aan maar een rokje. (eerste keer was met oud en nieuw dit jaar en ook alleen maar omdat ik er op 't laatste moment achter kwam dat de party waar ik heen ging dresscode 'coctail' had).
Nét voor ik vertrok nog even snel naar 't toilet, zie ik dat m'n mooie grijze kousen compleet geladderd zijn over de hele breedte van m'n kuit. Shoot! Naar boven, andere aan, nieuwe... Nahja, 1 heeft gewoon een mega gat! Dus zwarte uit een pakje gehaald en aangetrokken en voor de zekerheid het andere pakje zwarte maar mee.
Daar aangekomen kom ik tot de ontdekking dat ik het verkeerde paar schoenen bij me heb. De lesschoenen, niet die mooie suède 'Francis' schoenen. oliebol!! |o Juist voor die schoenen had ik dat rokje aan gedaan! Nou ja, hup maar, aan en dansen en niet miepen, er komen nog meer feestjes.

Halverwege de avond merk ik dat door het zweten de rubberen 'anti-afzak-stroken' aan die kousen niet zo best meer werken (ik draag van die 'zelfophoudkousen' omdat panty's vaak te korte benen hebben voor mij waardoor het kruis ergens halverwege m'n bovenbenen beland).
Als de dans voorbij is dus toch maar even naar toilet, orde op zaken stellen voor ik die dingen om m'n enkels heb hangen op de dansvloer. Blijkt dat een van de twee gewoon van de rand aan't afscheuren is. Ok, geen nood, reservepaar uit de tas (wat ben ik blij dat ik díe bij me heb.) zit daar gewoon óók een gat in! Die kwamen nieuw uit het pakje! Ik dacht dat ik gék werd. Nu dus 1 kous van't ene paar en toch maar weer de hele van het vorige paar terug aan, het kleine verschil tussen de kousen ziet (hoop ik) niemand. Maar met het aantrekken trek ik die dus ook aan gort. Godzijdank niet zo ver dat hij niet meer boven bleef dus het ging nog net lang genoeg goed om het laatste uur uit te dansen.
Áls ik dus nog weer een keer een rokje aan trek, dan alleen als ik passende gewone panty's kan vinden óf als m'n benen bruin genoeg zijn om het zonder te doen. Eerder niet!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:59

@Francis dat klinkt als een geslaagde avond.

Vrijdag ben ik naar een open avond geweest bij een salsa danschool in Leiden. De dansleraar is zelf een cubaan wat een sfeer, toch heel anders dan de eerdere proefles waar ik ben weze kijken. Het dansen opzich was ook anders, andere passen en een andere houding. Meer mijn ding in elk geval :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:03

Geloof gelijk dat dat 'anders' was Happie, klinkt leuk!!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:06

Het was zeker leuk. Ik had na jou uitleg wel verwacht dat er verschil zat tussen 2 stijlen maar dit leek wel totaal een andere dans. Helaas zijn deze cursus periode de beginnerslessen erg vroeg en moet ik nog even geduld hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:46

Ja, in 'extreme uitersten' lijkt het idd iets totaal anders, maar dat hoeft niet hoor en op party's is het dat meestal ook niet. Ik dans met mijn dansmaatje meer Cubaans maar daar zitten toch ook gewoon cross body leads in enzo. Ik ben alleen wel nieuwsgierig wat er tussen die twee proeflessen zo verschillend was. Tijdens een proefles krijg je meestal toch gewoon de basispas en een draai linksom en rechtsom en die zijn in beide stijlen toch wel gelijk. De muziek kan iets anders zijn en natuurlijk de demo die meeste leraren geven, die zal zeker anders zijn geweest. Maar qua 'pasjes', wat was daar het verschil in voor jou gevoel?

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:29

Dat klinkt als een geslaagde "panty" avond Francis!

Cubaanse style lijkt jou dus leuker happie?

Ik ben vrijdagavond na de les naar Arnhem geweest voor een dansfeestje. Was erg leuk maar wel een erg kleine en krappe danszaal.
gisteravond met wezen stappen met oa wat mensen van salsa. Zo leuk om iedereen eens op een andere manier te zien dansen ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:52

Waar was je heen in Arnhem Tuttebel, Ziko's? Ik wil daar zelf nog es kijken, had begrepen dat 't niet groot is daar, maar ach, da's SamSam ook niet en daar is't ook altijd gezellig.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:06

We waren bij Contigo. Je weet het zaaltje van salsa shakers, daar de dansvloer van was hele zaal incl bar en bankjes.
Ik ben wel bij feestjes van Ziko geweest maar dat was in de sonsbeek villa

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:18

Cubaanse stijl lijkt mij inderdaad leuker. De demo was inderdaad erg anders. Het verschil in voor mij zat hem in de houding. Bij cubaans heb je nooit 2 voeten naast elkaar en dans je rond en de heer houdt je anders vast dan bij LA. (ik hoop dat ik het goed uitleg en onthouden heb hoor)Was ook meer in de grond tja hoe zeg je dat. LA deed mij een beetje aan stijldansen denken. We hebben 3 verschillende soorten passen gedaan. Waarvan 1 pas bij beiden gelijk was ook de draaien waren anders. Maar wellicht lag dat gewoon aan de proefles zelf dat kan natuurlijk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:21

Nee het klopt wel hoor, de LA Salsa heeft heel veel weg van de Latin dansen bij stijldansen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:45

Echt LA is idd wel wat meer 'stijldansen' maar het hangt er toch ook wel vanaf hoe en waar je les krijgt. Bij ons is het dat echt niet en dat 'in de grond' herken ik wel, doen wij ook. Maar goed, wij leren dan ook meer een combi van beiden en geen pure LA.
Houdt er alleen wel rekening mee dat het lastiger is om met 'vreemden' te dansen als je puur Cubaans leert, tenminste, dat lijkt mij wel. Hangt natuurlijk ook wel weer van je eigen gevoel voor ritme af en hoe makkelijk je je laat leiden, ikzelf pak beiden vrij vlot op. Maar als ik moest kiezen tussen púúr LA en puur Cuban dan koos ik ook 't laatste :j

Oh ok, ik wist niet dat Contigo ook zo klein is, ik had gehoord dat Ziko's ook niet zo groot is. Zo'n party in het Musis Sacrum heeft vast ook wel wat maar ik wil zelf gewoon een keer naar 't vrijdansen bij Ziko's zelf.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:53

Was mijn omschrijving toch niet zo slecht. Die combi van beiden ben ik hier in de buurt nog niet tegen gekomen maar wie weet :D

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:17

cuban style is wat losser dus? tijdens de les horen we wel dat we in een lijn moeten dansen zeg maar.. maar ik merk wel dat daar buiten de lessen om veel losser mee om gegaan word

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:26

Bij Cuban style dans je niet op een lijn maar de man danst ook om de man heen, je 'draait' a.h.w. meer om elkaar heen. (check de filmpjes die ik eerder linkte maar, heb geprobeerd goede voorbeelden te vinden).
Klopt dat er in het vrijdansen minder strak op lijn gedanst wordt, is ook mijn ervaring. Hier in het 'oosten' wordt er - heb ik me laten vertellen - ook wat minder 'strak' LA-style gedanst. In het westen en een aantal fanatiekelingen hier dansen echter wel heel strak op de lijn en ik ben er echt al wel es op gewezen door mannen die wilden dat ik wel 'daar' uit kwam (recht tegenover zich wijzend). Als ik dat merk let ik er dus wel extra op, ik oefen mezelf er ook wel in om echt netjes recht te dansen, maar merk dat ik bijv. het dansen met Chris, m'n maatje, veel lekkerder vindt en dan ook echt 'op gevoel' kan gaan dansen. Dat 'op gevoel' komt met meer op lijn dansen ook wel maar daar heb je gewoon meer kilometers voor nodig zeg maar ;)
Ik wil daarom ook nog wel es naar een congres in Duitsland, volgens mijn dansleraar wordt daar heel veel Cubaans gedanst.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:18

Fijn dat je leuke avond hebt gehad Francis. Die andere avond snel vergeten ;)
Qua panty's, ik koop altijd veel te grote maten.
Heb maat 34/36 en ben gewoon 10 cm te lang volgens de maatvoering van die panty's.
En omdat ze groter zijn, staat er minder druk op dus minder snel ladders :)
Maar ja, als andere vrouwen hun hak er in prikken.. :+

Was afgelopen week ziek, ongeveer een winterslaap gehouden dus verstandig alle feestjes geskipt.
Morgen beginnen de lessen weer. Zin in :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:41

Hallo, ik val ook ff binnen :D

Is er iemand bekend met de salsadansschool in Weert? En zit er in Roermond ook een goede dansschool? Ik wil met een collega gaan dansen en we zijn ons aan het oriënteren op dansscholen tussen Weert en Sittard.. Tips en ervaringen hier vwb salsalessen in deze regio?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:43

Volgens mij kan Sjouks je helpen.

Francis, als ik jouw links van Youtube lijst aan klik, krijg ik maar 1 liedje :?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:23

Huh? En kun je dan niet via dat liedje naar m'n playlist? Es kijken...
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... Qkx0Z-t1PG

ok, ik heb deze bovenstaande link gecheckt, als je daar op klikt krijg je mijn playlist en boven de plaatjes van de nummers zie je een knopje 'alles afspelen'. Volgens mij moet je die playlist ook weer in z'n geheel aan je eigen lijsten toe kunnen voegen.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:48

Hoi Kjoetie!

Er zitten twee dansscholen in Weert, ik zal je beide even linken.
Je hebt Salsa Club Havana; http://www.salsaclubhavana.nl/
En daarnaast nog Salsa Club Weert; http://salsaclubweert.nl/scw/
Dan is er nog een dansschool die alle soorten dansen geeft, waaronder salsa. Ik durf niet te zeggen of dat een aanrader is, die andere twee zijn echt alleen op Salsa, Bachata en Kizomba.

Ik kom zelf uit Weert, heb vroeger bij Salsa Club Weert gedanst, maar sinds een jaar ga ik naar Eindhoven voor de lessen. (Salsa Sensation in Eindhoven). Ook een aanrader, maar dat is voor jou misschien te ver weg.) Ik ga regelmatig nog naar feestjes hier, is misschien een tip om naar een feestje van beide te gaan? Kun je rondkijken en sfeer proeven. Feestjes zijn altijd toegankelijk voor leden en niet-leden. Proeflessen zijn volgens mij al geweest afgelopen week, maar binnenlopen kan volgens mij bij beiden altijd op lesavonden om te kijken. Mocht je verder vragen hebben, kom maar op :P
Leuk hoor, welkom hier ;)

Heb nu trouwens even een Kizomba half uurtje, mijn playlist op Spotify aan. (Nelson Freitas - Something Good, Stony - Danca Kizomba, Jonathan Leroy Band - Tonight, Caló Pascoal - Titiriti en zo verder.. ) Iemand nog nummers die ik toe moet voegen? ;)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:12

heej sjouks :D bedankt voor de info! Wat vond jij van salsaclub weert? tevreden over de lessen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:51

Ja Francis, zo werkt de link wel! Veel bekende nummers er tussen staan.

Sjouks, kan je daar niet de eerste les gratis volgen? Bij ons heb je open dagen en deze week is de eerste lesweek, maar je hoeft pas vanaf les 2 te betalen, om je de kans te geven de les te ervaren.

Van Diamonds in the sky is een hele mooie kizomba versie, gezongen door een man, volgens mij Kaysha?