Bij Cuban style dans je niet op een lijn maar de man danst ook om de man heen, je 'draait' a.h.w. meer om elkaar heen. (check de filmpjes die ik eerder linkte maar, heb geprobeerd goede voorbeelden te vinden).
Klopt dat er in het vrijdansen minder strak op lijn gedanst wordt, is ook mijn ervaring. Hier in het 'oosten' wordt er - heb ik me laten vertellen - ook wat minder 'strak' LA-style gedanst. In het westen en een aantal fanatiekelingen hier dansen echter wel heel strak op de lijn en ik ben er echt al wel es op gewezen door mannen die wilden dat ik wel 'daar' uit kwam (recht tegenover zich wijzend). Als ik dat merk let ik er dus wel extra op, ik oefen mezelf er ook wel in om echt netjes recht te dansen, maar merk dat ik bijv. het dansen met Chris, m'n maatje, veel lekkerder vindt en dan ook echt 'op gevoel' kan gaan dansen. Dat 'op gevoel' komt met meer op lijn dansen ook wel maar daar heb je gewoon meer kilometers voor nodig zeg maar
Ik wil daarom ook nog wel es naar een congres in Duitsland, volgens mijn dansleraar wordt daar heel veel Cubaans gedanst.