Wat jij schrijft is heel herkenbaar voor (heel) hoogbegaafde kinderen.
Ik kreeg als voorbeeld bij mijn HBbijspijkercursus
Een kleuter die voor het eerst op school komt ziet een ander kind tekenen/krabbelen. De juf zegt tegen dat kind wat heb jij een mooie tekening gemaakt. De hoogbegaafde kleuter denkt dan O dus dat is een mooie tekening en gaat op school ook krabbelen want dat hoort op school
Het is dus slim als een school bij de intake/aanmelding al vraagt om een tekening of het kind dan al wat laat tekenen. En dan maar hopen dat dit kind ook op de BSO nog niet heeft gezien/gehoord hoe er op andere tekeningen wordt gereageerd.
Moeilijk is de "onderpresteerders" eruit te vissen.
Ik heb een vriendin met een kind dat heel hoog begaafd is, ik geloof dat de intelligentie niet te meten was (kan dat? het is alweer een aantal jaar geleden ik weet het niet meer precies)
Zij vond het eerder een handicap dan een zegen.
Het meisje heeft twee klassen over geslagen maar kon na een paar maanden eigenlijk alweer verder.
Inmiddels is ze rond de 20 en kleinkunstenares geworden, zij vond aansluiting en een uitlaatklep bij musicalklas.
Voor een reguliere basischool was zij eigenlijk niet geschikt, misschien was een Leonardoschool voor haar wel wat geweest maar dat bestond toen nog niet.
Er is zeker al veel meer aandacht voor dan een aantal jaar geleden maar of je voor deze kinderen ook echt precies de goede begeleiding kunt vinden weet ik niet, het blijft toch schipperen met je tijd.