Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:14

Over het algemeen ben ik niet zo snel ontvreden. Alleen als je echt belachelijk lang op je eten moet wachten. (Meer dan een uur tussen 2 gangen vind ik écht idioot!)

Ik erger me vooral heel erg als het personeel niet regelmatig op zoek is naar oogcontact of iemand nog iets wilt. Het is soms zo godsgruwelijk moeilijk om de aandacht van de bediening te krijgen. Gewoon eens stilstaan en de ruimte in kijken of er iemand je aandacht zoekt is toch niet zo moeilijk?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:01

Na mijn zeer positieve verhaal op de vorige bladzijde schiet mij een zeer negatief verhaal te binnen.
restaurant was beoordeeld met 1 michelin ster (mag je toch wel iets verwachten)
Goed wij komen binnen, hadden om 7 uur gereserveerd. Gastvrouw vangt ons op, ik vertel dat we gereserveerd hadden om 7 uur zegt ze doodleuk, nee hoor dat kan niet jullie zijn pas vanaf half 8 welkom. Goed, daar stond ik eerst met een open mond. Toch even heel duidelijk gemaakt dat we om 7 uur gereserveerd hebben en dat we dan ook gewoon aan tafel willen.
Aan tafel begon het gezeur dat je perse per tafel hetzelfde menu moet eten. Ik vind het raar, wat ik lekker vind hoeft mijn pap toch niet lekker te vinden. Uiteindelijk noodgedwongen ala cart gegeten.
Ook hier weer gevraagd voor de wijn en gelukkig wist deze man waar hij het over had.
Al met al was het eten prima, niet zo goed als wat je verwacht van zo'n restaurant, bediening was matig en over de gastvrouw hou ik helemaal mijn mond. wat een secreet!
Verder een hele portomonnee lichter maar wel de ervaring rijker om hier nooit meer terug te komen.

Ik geef ook altijd fooi als ik tevreden ben. Rond sowieso het bedrag altijd naar boven af en geef dan afhankelijk van mijn afronding 2 a 3 euro erbij.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:59

Het valt mij wel eens op (het meest op terrasjes) dat een ober het oog contact wel wat laag heeft. Dit vooral bij wel gevormde dames met maatje D. Vind dat nou net weer niet netjes. (een dame heeft het met een cola opgelost :D , dat was wel lachwekkend)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:05

aikon schreef:
Het valt mij wel eens op (het meest op terrasjes) dat een ober het oog contact wel wat laag heeft. Dit vooral bij wel gevormde dames met maatje D. Vind dat nou net weer niet netjes. (een dame heeft het met een cola opgelost :D , dat was wel lachwekkend)

Die heeft ze over hem heengegooid, of wat moet ik me hierbij voorstellen?

In Tsjechie kunnen ze er inderdaad wat van.. Heb het ook allemaal meegemaakt.. Kreeg een verkeerd gerecht, toen heel lang moeten wachten op het goede, borden werden voor je neus weggehaald terwijl je bijna nog zat te eten.. En dan nog een verplichte tip op de bon zetten (moet je dat betalen?)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:08

In Tsjechie vond ik het personeel wel heel beleefd. Het is inderdaad wel zo dat zodra je bord leeg is het onder je neus weggehaald wordt. Dat zal daar wel de normale gang van zaken zijn?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 19:43

Ik zie daar het probleem ook niet van eigenlijk. Lieven dan een half uur met vuil goed voor je neus zitten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:01

Tanya, de ober zat onder, was goed gemikt :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:11

Ik ga zeer regelmatig uit eten en het enige waar ik me mateloos aan stoor is onoplettendheid van bedienend personeel. Dat je moet vragen om nog een drankje, (terwijl de omzet in de horecoa juist van drankjes moet komen, dat moeten veel bedrijven echt eens gaan leren) onbeschoft zijn, zeer lang op je eten moeten wachten, of op de rekening, en met verkeerd begrepen bestellingen komen. Over het algemeen gaat het in veel zaken goed, maar daar waar de bediening ongeinteresseerd is kom ik zeker niet terug. Hoe goed het eten ook is. Vroeger gaf ik altijd fooi, tegenwoordig alleen nog maar als het persoon goed is.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:06

Ik bedien ook en soms gaat er wel eens iets fout ja.. maar ik moet zelf de soep bestellingen maken en wegbrengen, dus als het heel erg druk is kan het lang duren.. mensen willen hun voorgerecht dan snel en dat lukt dan weer niet. Dan roept iemand tegen je rug aan dat hij zijn pannekoek NU wil terwijl ik niet van de pannekoeken ben. Dat leg ik dan uit en krijg ik terug "ga dan maar iemand halen". Nee dat doe ik dan niet, ik heb mijn eigen taak en anders loopt dat weer in de soep :+ (Ja de soep loopt in de soep, haha). Ik snap dat mensen dat kan frustreren..maar ik kan daar ook niks aan doen.
Verder krijg ik wel vaak complimentjes dat ik vriendelijk serveer, dat is leuk om te horen :) Ik doe het ook zeker met plezier! En als het een rustigere dag is dan neem ik ook wat meer tijd bij de mensen, anders is het gewoon "u tomaten(of andere) soep, eetsmakelijk!"
Waar ik me dan weer als bediening aan irriteer zijn de vragen, wat zit er in mijn soep/pannenkoek :+, ik ben hier aangenomen om te serveren en zal het echt niet weten :') meestal vraag ik het even aan de kok na maar dat kan ook niet altijd.. als het druk is dan hebben de mensen pech, het staat gewoon op de menukaart en die hebben ze ingezien voordat ze bestelden!

Iedereen die soms ontevreden is over de horeca bediening, kijk om je heen, heeft de servering het druk? Ze kunnen niet vliegen en doen hun best! :D Maar als er mensen gewoon in een hoekje staan te kletsen, dat is natuurlijk niet netjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:10

x_Heidi schreef:
Waar ik me dan weer als bediening aan irriteer zijn de vragen, wat zit er in mijn soep/pannenkoek :+, ik ben hier aangenomen om te serveren en zal het echt niet weten :') meestal vraag ik het even aan de kok na maar dat kan ook niet altijd.. als het druk is dan hebben de mensen pech, het staat gewoon op de menukaart en die hebben ze ingezien voordat ze bestelden!

Je bent dus ook aangenomen om het product te kennen. Misschien niet tot de letter, maar het kan best handig zijn om te weten welke allergie gevoelige ingrediënten er in het product wat jij uitserveert zit.

Hetzelfde gaat trouwens voor niemand willen halen om iemands bestelling op te nemen of klacht af te handelen: daar ben je óók voor aangenomen. Ik zou t echt gigantisch asociaal vinden als de serveerster niet eventjes haar collega wil halen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:10

Heidi, ik vind dat je als serveester toch echt wel basiskennis moet hebben van wat je serveert. Je zou in ieder geval moeten weten of iemand met een veelvoorkomende allergie het kan eten, wat mij betreft, en wat de belangrijkste ingrediënten zijn. Of laat ik het anders zeggen: als ik zeker wil weten dat er geen bleekselderij in mijn tomatensoepje zit en de serveester weet 't niet, ziet geen kans erachter te komen en de conclusie is dat ik pech heb, dan ga ik wel ergens anders eten waar ze mij dat wel kunnen vertellen..

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:20

Ik wil mijn collega best halen, maar het is gewoon zo geregeld dat iedere serveerster haar eigen "blok" mensen in de gaten houd en bediend. En die ziet de mensen dus waarschijnlijk heel erg snel helpen hoor :) het is bij ons heel vriendelijk geregeld vind ik!

Ik kan de mensen alles vertellen over de soep en het brood (met sausjes) wat ik ze serveer, ik maak het zelf voor ze (brood afbakken en soep in een kom doen.. niet zo moeilijk) en daar weet ik goed van wat er in zit! Alleen de pannenkoeken die bedien ik niet, dus als mensen daar naar vragen zeg ik ze dat ik het niet weet omdat ik die niet serveer, best begrijpelijk denk ik.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:24

Je kan ook zeggen, sorry dat weet ik niet maar ik zal het even navragen bij mijn collega/even vragen of mijn collega het u uit kan leggen. Een stuk klantvriendelijker imo ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:25

Persoonlijk vind ik dat alles wat er op de kaart staat bekend moet zijn voor iedereen die er werkt. Zou het zeer vervelend vinden als degene bij wie ik bestel, niets over een pannenkoek kan vertellen, omdat ze die niet naar mijn tafel komt brengen... Helemaal als je dan ook niet iemand anders gaat halen of er navraag over gaat doen. Heb dat ook nog nooit meegemaakt.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:28

x_Heidi schreef:

Je spreekt jezelf tegen ...

x_Heidi schreef:
Ik kan de mensen alles vertellen over de soep en het brood (met sausjes) wat ik ze serveer, ik maak het zelf voor ze (brood afbakken en soep in een kom doen.. niet zo moeilijk) en daar weet ik goed van wat er in zit! Alleen de pannenkoeken die bedien ik niet, dus als mensen daar naar vragen zeg ik ze dat ik het niet weet omdat ik die niet serveer, best begrijpelijk denk ik.

Ik zou het trouwens ook niet zo fijn vinden als je zegt dat je je collega gaat halen en 't vervolgens lekker niet doet.
Nu denk jij misschien "Boeien, pech voor de klant" maar die klant kan bij een goede ervaring of 2 een vaste klant worden en zo voor veel omzet/fooien zorgen.

:n

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:28

Ik ben zelf vegetariër waardoor mijn productkennis zwaar onder de maat is. Maar ik leer door andermans (smaak)ervaringen en aangezien wij veel versiering op het bord hebben, wat ook vaak wisselt, ga ik vaak naar de kok voor informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:01

Gisteren op een terrasje in Volendam... We hadden allebei een salade besteld en het was echt heel erg lekker, tot ik een vliegje-achtig-beestje in mijn sla ontdekte >;)

Okee, eentje kan gebeuren, maar brrr eigenlijk hoef ik niet meer. Nou ja, toch maar dooreten. En daar was beestje nummer 2 :r

Vriendin liep naar binnen om het door te geven omdat ze vond dat dat niet zo vriendelijk richting het restaurant was en kreeg te horen 'het is een veel voorkomend probleem waar we alles aan doen'.

Euhm, juist ja... beter wassen? :+

Afijn, uiteindelijk kwam de serveerster. Of alles naar wens was? Tja, nee niet echt, de beestjes...

Haar reactie 'Oh...' en verder niks 8)7

Overigens had serveerster in kwestie eerder ook al een compleet dienblad uit haar handen laten stuiteren en maakte ze geen daadwerkelijk oogcontact.

Ik ben normaal best riant met fooien, maar ik ergerde me zó aan de non-reactie dat ik exact de rekening heb betaald.

Als er zoiets voorkomt dan toon je toch iets meer medeleven en/of bied je een gratis drankje aan, zoiets?

Het was dat het grootste gedeelte van mijn salade al op was, anders had ik hem eerder teruggestuurd en dan had ik er ook absoluut niet voor betaald.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:09

Ohh gatver lente, groot gelijk dat je geen fooi gegeven hebt, belletje naar de keuringsdienst is misschien ook wel op zn plek, dat kan toch niet :n

Ik vind ook dat je als bediening gewoon ingredienten moet kennen, nieuw personeel krijgt bij ons een uitgewerkte menukaart die ze moeten kennen, tot dan mogen ze alleen drankjes lopen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:15

Ik ben niet zo heel kritisch bij het uit eten gaan, maar als het mis is kom ik ook echt nooit meer.
Zo heb ik ooit 's middags een lunch gehad met tomatensoep. De soep was goed, maar toen ik zag dat er in de stokbroodjes spaghetti bolognaise hing (van een vorige klant dus) had ik gelijk gegeten en gedronken :r

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:16

Tja, wij hebben een menukaart die om de x aantal weken veranderd dus dat is bijna gekkenwerk. Moet zeggen dat ik de meeste dingen wel weet en eigenlijk meteen ook navraag als er iets nieuws is.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:03

Wij ook, elk seizoen nieuwe kaart en dan nog 2 dagverse menus en specialiteiten :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:12

x_Heidi schreef:
Ik wil mijn collega best halen, maar het is gewoon zo geregeld dat iedere serveerster haar eigen "blok" mensen in de gaten houd en bediend. En die ziet de mensen dus waarschijnlijk heel erg snel helpen hoor :) het is bij ons heel vriendelijk geregeld vind ik!

Zorgt het niet voor verwarring bij mensen als ze niet gedurende de hele avond dezelfde serveerster hebben?
Ik weet uit eigen ervaring dat ik graag dezelfde serveerster heb zodat ik weet wie ik aan kan spreken.
Ben zelf ook serveerster geweest en wij hadden ieder een eigen deel met eigen tafels en daarvoor regelde wij alles de gehele avond, mensen weten precies wie ze moeten hebben bij een vraag (of klacht natuurlijk) of als ze nog iets willen bestellen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 08:35

Wij werken met lopers en opnemers. Werkt ook prima. Mensen hebben al snel door dat ze moeten bestellen bij degene met de terminal. Bovendien doet diegene al alles, kaart geven en alles opnemen. Dan is het wel duidelijk denk ik. Als wij topdrukte hebben werkt ieder zijn eigen deel opnemen en ook nog lopen echt totaal niet.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:35

Wij werken met 3 man op de vloer op een zaterdagavond. 2 bediening ( m'n manager en ik ) en 1 barman. Ik neem zowel op als loop weg, zelfde voor mijn manager en barman neemt vaak alleen drankjes op.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:41

Wij werken op zaterdagavond ook met 3 man en iedereen doet alles.