Het meest asociale gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:05

Jullie gaan van de hak op de tak, er is een groot verschil tussen een accent of turks praten op straat.
Overigens vind ik dat persoonlijk zeer asociaal en ben ik van mening dat ze allemaal nedelands moeten leren en dus ook praten.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:05

Vjestagirl schreef:
dus als jij verhuisd naar Ierland dan leer je ook Gaelic?

Als dat de taal is daar, dan ja :j

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:06

Nou lekker is dat, geen vrijheid om te communiceren in de taal die jij wil spreken met vrienden.
Laatst bijgewerkt door patatkraam op 13-04-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Morfeo schreef:
Jullie gaan van de hak op de tak, er is een groot verschil tussen een accent of turks praten op straat.
Overigens vind ik dat persoonlijk zeer asociaal en ben ik van mening dat ze allemaal nedelands moeten leren en dus ook praten.

Mwoah, onderling vind ik het prima, maar je moet je gewoon verstaanbaar kunnen maken naar een NL toe en niet schaapachtig lachen als er iets word gevraagd en mompelen 'ik niejt versjtaan'

RelarDevi

Everytime schreef:
Dove mensen kunnen er toch niets aan doen, daarmee ben je vaak geboren!
Nederlands kan je leren, het hoeft niet perfect, maar wel dat je het een beetje fatsoenlijk kan en niet half in de andere taal.

Misschien zijn die mensen wel net uit Turkije gekomen? Misschien hebben ze niet vrijwillig kunnen kiezen om in hun eigen land te blijven etc.
Ik vind dat je hun niet te snel moet veroordelen. Verder is er niks heerlijkers dan in je moedertaal te spreken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:07

patatkraam schreef:
Nou lekker is dat, geen vrijheid om te communiceren in de taal die jij wil spreken met vrienden.

Dat word helemaal niet gezegd!!! Het gaat over communiceren met NL

RelarDevi

patatkraam schreef:

_/-\o_

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:07

Morfeo schreef:

Maar waarom? Mensen mogen onderling toch spreken wat ze willen, daar heb je toch helemaal geen last van?

patatkraam

JessAndHope schreef:
patatkraam schreef:

Dat word helemaal niet gezegd!!! Het gaat over communiceren met NL

Ik haal een quote aan:

Morfeo schreef:

Jess1989

MoonChloe schreef:
Everytime schreef:
Dove mensen kunnen er toch niets aan doen, daarmee ben je vaak geboren!
Nederlands kan je leren, het hoeft niet perfect, maar wel dat je het een beetje fatsoenlijk kan en niet half in de andere taal.

Misschien zijn die mensen wel net uit Turkije gekomen? Misschien hebben ze niet vrijwillig kunnen kiezen om in hun eigen land te blijven etc.
Ik vind dat je hun niet te snel moet veroordelen. Verder is er niks heerlijkers dan in je moedertaal te spreken.

Zou je mijn post eens terug willen lezen? Ik referreer voornamelijk naar die jonge gasten of meiden die hier geboren zijn...

RelarDevi

Re: Het meest asociale gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:08

Maar ik quote jou niet ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:09

En al die dialecten dan hier in Nederland?
Een echte Limbo versta ik ook soms niet helemaal hahaha

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:09

:j Ik ook. Die gewoon hier op het ROC zitten bv. bedoel ik ja.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:11

Vjestagirl schreef:
Morfeo schreef:

Maar waarom? Mensen mogen onderling toch spreken wat ze willen, daar heb je toch helemaal geen last van?

Daar heb ik wel degelijk last van, want ik versta niet wat ze zeggen.
Ik heb het hier voornamelijk over de turken/marokkanen die in Nederland geboren zijn.
Ze kunnen prima NL, waarom dan turks praten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:11

om even door te gaan op de ergenissen

De vuile pokkensnotjong die met 15 sterk afgelopen maandag hier bij de AH de beagle die daar netjes op zijn baasje lag te wachten bekogelden met steentjes, ondergooiden met drinken etc. En nog gingen tieren tegen het dier ook toen deze erg begon te blaffen..
In de 1e instantie ben ik doorgelopen naar binnen, maar ik ben omgedraaid en heb ze alle 15 ontzettend de huid volgescholden en was echt érg boos.. :o niet slim, we wonen niet in de meest vriendelijke wijk, maar ik had ontzettend medelijden met het hondje
Als zijn riem was gebroken en hij had zon rotjong in zijn flikker gebeten moest 't hondje dood want mag niet bijten.. nou geloof me. kreeg zelf allemaal zin om te bijten van die klere-blagen

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:12

@Morfeo: onderling vind ik het nog niet eens zo'n heel groot probleem, al erger ik me wel lichtelijk, maargoed, ieder zijn ding zeg ik maar. Aangezien ik in een ander land ook NL praat met mijn fam.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:12

Morfeo schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar heb ik wel degelijk last van, want ik versta niet wat ze zeggen.
Ik heb het hier voornamelijk over de turken/marokkanen die in Nederland geboren zijn.
Ze kunnen prima NL, waarom dan turks praten?

Ze hebben het toch ook niet tegen jou, maar tegen elkaar? Dan heb jij er toch ook geen zak mee te maken wat ze zeggen?

Omdat Turks makkelijker is? Omdat ze zich beter uit kunnen drukken in het Turks? Omdat ze niet willen dat iedereen meeluisterd met hun gesprek?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:13

Dat laatste vind ik een rare Vjesta... ik wil ook wel eens niet dat iedereen mee kan luisteren, maar praat dan gewoon NL en zonder ik me af ofzo.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:13

@ JessAndHope: Als je daar woont niet neem ik aan? Als je ergens op vakantie bent is het wat anders, maar als jij hier geboren bent...

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:14

Dat beter uitdrukken vind ik klinklare onzin, dat kan je ook leren in het nederlands.
Kwestie van gewenning? En als ik niet wil dat iedereen meeluisterd ga ik toch een eindje verder staan?

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:15

Nou, laat ik het dan goed uitleggen: Ik heb geen hekel aan mensen die hier in hun eigen taal spreken. Als mijn vriendinnen uit NL naar Finland komen, spreek ik ook Nederlands met haar, al zou het in het Fins ook wel lukken. Nederlands is de taal waar ik me het prettigst bij voel, dus dat spreek ik het liefst.

Waar ik een hekel aan heb is dat mensen zich tegenover mij niet in mijn taal kunnen uitdrukken, terwijl ze hier wel wonen (en vaak zijn ze hier dan niet net binnengekomen, maar wonen ze hier al een behoorlijke tijd.) Ik heb gewerkt voor een callcenter en ik had het grootste respect voor mensen die hier net waren en goed hun best deden om Nederlands met me te spreken. Ik vind het gewoon aso als ze het helemaal niet leren. Daar stoor ik me aan. (En dan niet alleen de bevolkingsgroepen als Turken en Marokkanen, maar ook Engelsen. Die hebben volgens mij nogal vaak de instelling dat "mensen toch wel Engels spreken". Ook die moeten bij mij gewoon aan de bak.)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:16

naaltje:volgende keer een end hout pakken O:)

jessandhope:vind ik ook je woont hier dus moet je ook gewoon de taal spreken
of als ze boos zijn en een een discussie niet kunnen winnen dan slaan ze ook over op hun eigen taal
vind ik ook aso

xRoosje

Ik zit in de klas met best veel buitenlanders.
En die gaan dan in de klas onderling met elkaar Turks praten..
Dat vind ik toch niet echt netjes..

Jess1989

Morfeo schreef:
@ JessAndHope: Als je daar woont niet neem ik aan? Als je ergens op vakantie bent is het wat anders, maar als jij hier geboren bent...

Als ik ergens geboren ben dan zouden mijn ouders al me aanleren in die taal te praten en zelf ook de taal machtig maken :j Dus komt het er op neer dat ik eigenlijk alleen maar de taal van het land zou spreken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 12:16

Morfeo schreef:
Dat beter uitdrukken vind ik klinklare onzin, dat kan je ook leren in het nederlands.
Kwestie van gewenning? En als ik niet wil dat iedereen meeluisterd ga ik toch een eindje verder staan?

Nee, dat kun je eigenlijk niet leren. De kans dat je je in een andere taal dan je moederstaal net zo goed uit gaat kunnen drukken is miniem. Ik spreek al jaren vooral veel Engels, heb ook in een Engels (en Gaelic) talig land gewoond, maar k kan me in het Engels niet zo goed uitdrukken als in het Nederlands. Taalnuances etc. zijn ontzettend moeilijk.