Zorgverzekering 2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:27

Yucca schreef:
Ik denk dat ik eruit ben, als de apotheek morgen te kennen geeft dat hun een contract voor 2011 hebben met Anderzorg stap ik daar op over. (en ik kijk even hoe duur mijn pil is)

Ik zet mijn eigen risico naar 270, neem een Jong pakket en betaal dan 101.75.
Daarvoor krijg ik 12 fysio, 100% of 75% tandartsvergoeding en tot 30 euro de pil vergoed.

Ik heb de zelfde voorwaarden ongeveer.
15 fysio
tandarts 100% controle dan.
30 euro de pil. Is toch belachtelijk eigelijk. Dat is niks vergeleken wat het kost.

Ben overgestapt naar PMA. Totaal nu 105 euro.
Voorheen 115 met collectiviteidskorting.

Wat kost het allemaal een hoop geld he!

Ik weet wel wat ik dit jaar niet ga doen.
Onderzoekjes in het ziekehuis. Kost me teveel geld. oftewel, eigen risico...

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:28

Ik ben nu overgestapt van menzis naar CZ

Ik heb bij CZ nu de top verzekering waarbij je voor brillen en lenzen 200,- per 2 jaar vergoed krijgt,
fysio 1000,-, en tandarts uitgebreid 75% tot 1150,- vergoed.

Ik heb voor top gekozen ipv plus omdat je bij plus maar 100,- per 2 jaar vergoed krijgt voor brillen en lenzen en vele andere krijg je natuurlijk ook meer vergoed. Voor de top zonder collectief betaal je 159,35 en voor de plus 149,35

daffene schreef:
flyfly schreef:
@daffene , heeft je man dan het hele jaar door deze 3 dingen nodig??

Het is echt erg moeilijk om te vergelijken omdat het bij elke verzekering weer anders is.
Meestal krijg je voor brillen ed maar erg weinig vergoed.

Ja, voor brillen gaat het dan om 150 of 200 euro per 2 jaar ofzo geloof ik.
Van fysiotherapie is in principe geen sprake, maar hij is vorige maand door zijn rug gegaan en nu wil hij dat misschien toch eens doen. Wel fijn als het dan vergoed wordt. Aan de andere kant is dat natuurlijk eerst 170 euro van je eigen risico?
Tandarts is wel fijn als het vergoed wordt. We gaan sowieso 2 x voor controle per jaar en daar komen nog wel eens wat dingen bij.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:34

Zoals ik het lees geld het eigen risico alleen voor die dingen uit het basispakket. Dat waar je aanvullend voor verzekerd bent krijg je vergoed zonder dat je eerst je eigen risico hoeft op te maken.

Dit heb ik gecopieerd van de site;

Het eigen risico geldt niet voor alle zorgkosten die je maakt. Het eigen risico geldt bijvoorbeeld alleen voor de Basisverzekering, niet voor de aanvullende verzekeringen.

Hoop dat het wat duidelijker wordt zo, ze maken het ook allemaal wel erg ingewikkeld om de mensen bang te maken.

@sjanie, ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit gaat proberen. Als het tegen valt gaan we volgend jaar weer veranderen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:37

daffene schreef:
Wordt af en toe een beetje moedeloos van het vergelijken, wat een gedoe zeg :D
Ik kom er dus niet achter of fysio vergoed wordt, en heb net al 10 minuten aan de telefoon gehangen, waarop vervolgens wordt gezegd dat het nog een keer minimaal 10 minuten duurt... zucht :P

Mocht iemand een ideaal pakket weten (voor mijn partner). Hij gaat nu 150 euro betalen bij VGZ geloof ik.
Er moet in zitten:
- goede vergoeding brillen/contactlenzen
- goede vergoeding voor tandarts
- goede vergoeding fysiotherapie

Ik hoor het graag :D

FBTO eens vergelijken dan

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:40

Maar is dat dan niet bij alle zorgverzekeraars? En niet specifiek alleen bij Anderzorg?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:04

Yucca schreef:
Maar is dat dan niet bij alle zorgverzekeraars? En niet specifiek alleen bij Anderzorg?

Daar heb je helemaal gelijk in. ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:06

peaches schreef:
Ik ben nu overgestapt van menzis naar CZ

Ik heb bij CZ nu de top verzekering waarbij je voor brillen en lenzen 200,- per 2 jaar vergoed krijgt,
fysio 1000,-, en tandarts uitgebreid 75% tot 1150,- vergoed.

Ik heb voor top gekozen ipv plus omdat je bij plus maar 100,- per 2 jaar vergoed krijgt voor brillen en lenzen en vele andere krijg je natuurlijk ook meer vergoed. Voor de top zonder collectief betaal je 159,35 en voor de plus 149,35

daffene schreef:
Ja, voor brillen gaat het dan om 150 of 200 euro per 2 jaar ofzo geloof ik.
Van fysiotherapie is in principe geen sprake, maar hij is vorige maand door zijn rug gegaan en nu wil hij dat misschien toch eens doen. Wel fijn als het dan vergoed wordt. Aan de andere kant is dat natuurlijk eerst 170 euro van je eigen risico?
Tandarts is wel fijn als het vergoed wordt. We gaan sowieso 2 x voor controle per jaar en daar komen nog wel eens wat dingen bij.

Dus je gaat heel veel premie betalen omdat de vergoeding van de bril een paar tientjes beter is? Kan je zelf niet beter dat geld voor die bril opzij leggen en maandelijks veel premie in de zak houden?

Vue

Re: Zorgverzekering 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:10

Ik ben altijd een beetje huiverig voor een hoog eigen risico, als er iets gebeurt ben je de l*l..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:11

Ik zit nu bij Takecarenow, onderdeel van Agis. Bij de gewone Agis betaalde ik 130 euro, nu 101 euro. Scheelt toch weer.
Uiteindelijk is het toich allemaal hetzelfde. Je betaald overal teveel en je krijgt er steeds minder voor.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:19

Vue schreef:
Ik ben altijd een beetje huiverig voor een hoog eigen risico, als er iets gebeurt ben je de l*l..

Daar heb je wel gelijk in maar in mijn geval (wij zijn redelijk gezond) betaal ik nu op jaarbasis 1534 euro voor twee personen. Mijn man moet steunkousen dragen maar krijg er maar een paar per jaar. Dus je zekert je...maar krijg maar 1 paar steunkousen (die 135 euro kosten) per jaar van de verzekering. Maar eerst moet zijn eigen risico aangsproken worden. Ik heb gewoon sterk het idee dat ons hoog verzekeren helemaal geen zin heeft.
Een ander betaalt nu maandelijke een (zeer) hoog bedrag en zijn dat gewoon kwijt ook al hebben ze helemaal geen kosten. Dat geld ben je dus gewoon kwijt.
Daarom willen wij dit jaar het op deze manier eens proberen. Lukt het niet dan gaan we volgend jaar gewoon wat anders doen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:25

Steunkousenvergoeding komt uit de basisverzekering en je hebt recht op twee paar/stuks per jaar. Telt wel mee voor het eigen risico.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:31

Anne_GTI schreef:
Steunkousenvergoeding komt uit de basisverzekering en je hebt recht op twee paar/stuks per jaar. Telt wel mee voor het eigen risico.

Klopt uit de basisverzekering en telt idd mee voor eigen risico. Maar het is belangrijk te weten wat voor contract de zorgverzekering heeft met de leveranciers. En die contracten zijn zo bagger dat mijn man voor klasse 2 kousen er maar 1 paar per jaar krijgt. Iza had bijv. met de leveranciers een contract voor 135 euro. Nou.... en daar kan maar 1 paar voor geleverd worden. Dus er staat dan wel mooi in de polisvoorwaarden dat je er zoveel krijgt als de leverancier denkt dat jij nodig hebt maar je krijgt er van de verzekering maar 1 paar vergoed. Daarom weten wij nou waar de verzekeringsmaatschappijen zulke mooie gebouwen kunnen neerzetten. En daarom willen wij er niet te veel aan betalen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:35

Mooie misvatting Sjanie, de basisverzekering is gebonden aan strakke regels die vanuit Den Haag worden opgelegd en bij elke maatschappij hetzelfde moeten worden uitgevoerd. Heel veel verschil zit daar niet in tussen de diverse maatschappijen. Wel in service en contractering.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:39

Ziet iemand nadelen in je aanvullende verzekering bij een andere maatschappij afsluiten dan je basis verzekering? Los van het nadeel dat je even goed na moet denken waar je wat moet deklareren. Ik wil namelijk een aanvullende verzekering bij een bepaalde maatschappij omdat ik bepaalde dingen nodig heb. Maar om wat kosten te besparen ben ik misschien wel goedkoper uit als ik de basis ergens anders neem.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik met tand verzekering moet doen. Tandverzekering komt rond de €10 per maand extra en dan krijg je bijv. max €150 vergoed. Dan betaal ik dus €120 om €150 vergoed te krijgen.
Weet iemand hoe het volgende zit? Stel ik neem de simpelste tand verzekering die er is, die vergoed dan wat standaard behandelingen enzo. Maar ik val en breek mijn tand af, wordt dat uit de basis vergoed? Omdat ik in basis verzekeringen ook wel zie staan dat tandarts kosten in bijzondere gevallen worden vergoed, maar wat zijn dan die bijzondere gevallen :?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:40

Ik was ook gezond totdat mijn paard omhoog komt in het land en mij mee trekt :D
Na oa meerdere dag opnames in het ziekenhuis en alle fysiotherapie behandelingen ben ik toch erg blij dat mijn verzekering goed geregeld is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:41

150 euro voor de tandarts is absoluut niet veel als je ziet wat tandartsen rekenen.
Volgens mij zit tandartsverzekering in de basis voor kinderen tot 18 jaar daarna niet meer. Als ik het goed begrepen heb tenminste.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:56

Anne_GTI schreef:
Mooie misvatting Sjanie, de basisverzekering is gebonden aan strakke regels die vanuit Den Haag worden opgelegd en bij elke maatschappij hetzelfde moeten worden uitgevoerd. Heel veel verschil zit daar niet in tussen de diverse maatschappijen. Wel in service en contractering.

De basisverzekering is overal hetzelfde.Maar wat ik niet snap is waarom in de premie van de basisverzekering soms € 15,00 verschil moet zitten voor dezelfde service. De meeste polissen worden tegenwoordig toch per email afgesloten, daar kan het verschil dan ook niet in zitten.

En pas op voor Den Haag, die hebben allemaal wel een dikke portemonnee en kunnen zich wel toppie verzekeren zonder een centje pijn te hebben.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:02

Anne_GTI schreef:

Jij reageerde dat wij recht op twee paar steunkousen zouden hebben en daar reageerde ik met mijn berichtje op, want dat is dus niet per definitie niet zo. Je moet eerst erachter zien te komen wat voor contract ze hebben met de leveranciers.
En ja.... dus nu ook bij anderzorg waar wij komend jaar verzekerd zijn zullen wij maar 1 paar krijgen. Maar het is geen misvatting dat wij bij iza ook maar 1 paar vergoed kregen per jaar terwijl we ons groen en geel betaalden per maand. En de medewerkers bij iza wisten zelf niet hoe het in elkaar zat. Het heeft anderhalf jaar bellen, emailen, gekost eer dat wij het verlossende woord kregen van iza dat het aan het contract lag dat ze met de leverancier hadden. En de polisvoorwaarden waren op dit gebied erg misleidend.
Ik heb met dit voorbeeld aan willen geven dat voor ons een laag eigen risico geen zin heeft. Uiteindelijk moeten we bijvoorbeeld in dit geval de steunkousen toch zelf betalen.
Maar ik denk dat iedereen het ermee eens is dat een keuze maken omtrent de ziektekostenverzekering best moeilijk is de tijd zal het uitwijzen of we het goed hebben gedaan.
Ziek worden kunnen we allemaal. Maar best veel dingen worden dan vergoed uit de basisverzekering.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:03

Bijzondere tandheelkunde vergoeding is alleen bij hele ernstige gevallen een vergoeding uit de basisverzekering voor mogelijk. Dit moet eerst gemachtigd worden. Je hebt het dan over oligodontie in erge mate, (aangeboren tandeloosheid) en ernstige afwijkingen die normaal functioneren belemmeren of heftige trauma's van buitenaf. (complete kaakreconstructies, dat soort werk)

Verder is er voor tanden alleen een gedeeltelijke vergoeding voor volledige protheses uit de basis. Voor de rest NIETS.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:07

MISTRAL94 schreef:
150 euro voor de tandarts is absoluut niet veel als je ziet wat tandartsen rekenen.
Volgens mij zit tandartsverzekering in de basis voor kinderen tot 18 jaar daarna niet meer. Als ik het goed begrepen heb tenminste.

Mijn moeder is laatst geweest bij de tandarts, was rond de 30 euro zei ze :) Dus dat valt wel mee om eventueel zelf te betalen. Tandarts zit idd in de basis tot 18 jaar, maar dat gaat voor mij niet op omdat ik 23 ben :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:07

Je basisverzekering en aanvullende verzekering los van elkaar afsluiten kan wel, maar vaak hangt de verzekeraar van je aanvullende verzekering daar voorwaarden aan vast zoals bijvoorbeeld het eerste half jaar geen of minder vergoedingen. Je zult het even goed moeten navragen wat de nadelen daarvan zijn.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:09

sjanie schreef:
Anne_GTI schreef:

Jij reageerde dat wij recht op twee paar steunkousen zouden hebben en daar reageerde ik met mijn berichtje op, want dat is dus niet per definitie niet zo. Je moet eerst erachter zien te komen wat voor contract ze hebben met de leveranciers.
En ja.... dus nu ook bij anderzorg waar wij komend jaar verzekerd zijn zullen wij maar 1 paar krijgen. Maar het is geen misvatting dat wij bij iza ook maar 1 paar vergoed kregen per jaar terwijl we ons groen en geel betaalden per maand. En de medewerkers bij iza wisten zelf niet hoe het in elkaar zat. Het heeft anderhalf jaar bellen, emailen, gekost eer dat wij het verlossende woord kregen van iza dat het aan het contract lag dat ze met de leverancier hadden. En de polisvoorwaarden waren op dit gebied erg misleidend.
Ik heb met dit voorbeeld aan willen geven dat voor ons een laag eigen risico geen zin heeft. Uiteindelijk moeten we bijvoorbeeld in dit geval de steunkousen toch zelf betalen.
Maar ik denk dat iedereen het ermee eens is dat een keuze maken omtrent de ziektekostenverzekering best moeilijk is de tijd zal het uitwijzen of we het goed hebben gedaan.
Ziek worden kunnen we allemaal. Maar best veel dingen worden dan vergoed uit de basisverzekering.

Dat vind ik hele slechte service van de IZA. Als ik gebeld word door een klant zoek ik de dichtsbijzijnde gecontracteerde leverancier voor hem/haar op voor de kousen die hij/zij heeft voorgeschreven gekregen. (rondbrei/vlakbrij) Als de klant kiest voor een niet gecontracteerde leverancier vertel ik er ook gelijk die lagere vergoeding bij. Netjes volledig voorlichten en de keuze bij de klant laten. Glashelder. Met 1 telefoontje weten waar je aan toe bent zonder poespas, daar heb je wat aan. Als ik zie dat ditzelfde telefoontje bij AnderZorg 70 cent per minuut kost of verschillende keren heen en weer mailen ben je daar dan werkelijk zo goedkoop uit? Als je kosten gaat maken komen er nog een boel extra onvoorziene kosten bij, dat vind ik geen service.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:13

Is het dan verstandig om je dan hoog te verzekeren voor oligodontie . Een dochter van een vriendin heeft dit namelijk. Ze is nu 10 jaar. Als dat wel wordt vergoed hoeven ze toch niet het hoogste pakket te nemen?

Het gaat bij de zorgverzekering net zoals bij een autoglasverzekering. Denk je tegen glasschade verzekerd te zijn en ga je na een herstelbedrijf met wie ze geen afspraken hebben krijg je dus mooi nul komma nul vergoed.(Was even off-topic) Ze proberen je van alle kanten te pakken te nemen.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:24

[Dat vind ik hele slechte service van de IZA. Als ik gebeld word door een klant zoek ik de dichtsbijzijnde gecontracteerde leverancier voor hem/haar op voor de kousen die hij/zij heeft voorgeschreven gekregen. (rondbrei/vlakbrij) Als de klant kiest voor een niet gecontracteerde leverancier vertel ik er ook gelijk die lagere vergoeding bij. Netjes volledig voorlichten en de keuze bij de klant laten. Glashelder. Met 1 telefoontje weten waar je aan toe bent zonder poespas, daar heb je wat aan. Als ik zie dat ditzelfde telefoontje bij AnderZorg 70 cent per minuut kost of verschillende keren heen en weer mailen ben je daar dan werkelijk zo goedkoop uit? Als je kosten gaat maken komen er nog een boel extra onvoorziene kosten bij, dat vind ik geen service.[/quote]

Ja....dat is ook zo. Was 14 jaar bij iza en in de beginjaren was het daar echt goed. Maar ze zijn echt achteruit geboerd. En het heeft ook daar ons veel aan telefoontjes gekost om uiteindelijk na 1,5 jaar te horen dat het aan de contracten lag.
Wij hebben de slechte bereikbaarheid van Anderzorg in onze afweging meegenomen. Maar je kan ook chatten met anderzorg. Ik heb voor de rest nog helemaal geen ervaringen met anderzorg maar we gaan het gewoon proberen. Volgend jaar dan weer nieuwe ronde.....nieuwe kansen :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:25

Vue schreef:

Daarom wil ik ook niet een TE hoog eigen risico, maar als ik hem naar 270 zet, scheeld dit per jaar 50 euro in premie.
De kans dat ik met mijn eigen risico dan 50 euro meer moet betalen neem ik dan voor lief, ALS ik dat nodig heb.
Ik kan beter die 50 euro achteraf betalen als ik het nodig heb, dan bij voorbaad al aan hun geven....