De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 12:50

wie heeft het nu weer over tekortkomingen? :?

Faux

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:05

Moll. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:07

goed blijven lezen he, en het persoonlijk maken is wel weer heel makelijk Faux, dat is namelijk ook een te korkoming, en gebrek aan bijbel kennis

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:19

iedereen heeft tekortkomingen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:24

trustHim schreef:
iedereen heeft tekortkomingen

helemaal met u eens...

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:11

Moll schreef:
goed blijven lezen he, en het persoonlijk maken is wel weer heel makelijk Faux, dat is namelijk ook een te korkoming, en gebrek aan bijbel kennis

ja maar het gaat niet over gebrek aan bijbelkennis, maar dat atheïsten meer verstand hebben van regeltjes en wetten rond godsdiensten in het algemeen.
Als je dat al een tekortkoming kunt noemen... Het is volgens mij sowieso al geen wedstrijd, en je kan ook niet overal verstand van hebben toch?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:51

Wie zegt er dat er een tekortkoming is dan? Het is maar net wat je belangrijk vindt om te weten. Ik vind het persoonlijk niet zo spannend wat het Supreme Court heeft gezegd over bepaalde activiteiten en ik ben ook niet erg geinteresseerd in de religie van Joseph Smith. Dat ik het toch wist is vooral logisch denken. Ik zie het dan ook totaal niet als een tekortkoming als je die dingen niet weet.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:17

Blue_Eyes schreef:
Wie zegt er dat er een tekortkoming is dan? Het is maar net wat je belangrijk vindt om te weten. Ik vind het persoonlijk niet zo spannend wat het Supreme Court heeft gezegd over bepaalde activiteiten en ik ben ook niet erg geinteresseerd in de religie van Joseph Smith. Dat ik het toch wist is vooral logisch denken. Ik zie het dan ook totaal niet als een tekortkoming als je die dingen niet weet.

Dat bedoelde ik dus.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:06

weet iemand waar ik de nationale bijbelquiz kan doen? ik krijg alleen die van 2009 te pakken en daar moet ik voor inloggen maar kan geen wachtwoord meer krijgen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:10

Uhm... moet ik zoeken op mijn andere pc, vrees ik. Ik heb hem de dag nadat hij op tv was geweest, gedaan. Zal straks even kijken :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:25

Moll schreef:

Jij sprak over tekortkomingen, iemand vroeg; wie heeft het over tekortkomingen en ik gaf gewoon antwoord. Jij bent hier degene die het persoonlijk maakt, door te zeggen dat ik een tekortkoming heb en ook nog eens gebrek aan bijbelkennis. Wel goed blijven opletten hé? ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:29

Miepie1980 schreef:
Zit op m'n werk dus heb niet veel tijd.

Maar de tijdslijnen die in de Bijbel staan moet je niet letterlijk nemen.
Zo zul je getallen tegen komen van mensen die bv 600 jaar zijn geworden.
Het gaat zoals Maya beschrijft om de metafoor achter de gebeurtenis en de boodschap achter het verhaal.

Zo zul je verder op in de Bijbel een verhaal vinden van de Ark van Noach. Ik heb nooit geloofd dat dit letterlijk gebeurd is. Want niet alleen Adam en Eva zouden dan onze voorvaderen zijn maar ook Noach met zijn gezin aangezien alle andere mensen en dieren die niet in de Ark zaten volgens het verhaal verdronken zijn.

Ik geloof niet dat God ooit alle dieren en mensen op aarde heeft laten verdrinken en van elk diersoort een stel heeft veilig gesteld en dan het gezin van Noach.

Voor mij is oa bovenstaande eigenlijk het bewijs dat je niet alles in de Bijbel letterlijk moet vertalen naar het leven zoals het vroeger was.

Ik had het er laatst over met mijn wiskunde leraar.
ik zit op een christelijke school :+
mijn wiskunde leraar vertelde iets over de opa van noach ik weet niet meer precies
maar als je de tijden bij elkaar opteld dan is hij door die waternood omgekomen.

ik geloof het wel.

ik lees ook ff mee vind het altijd wel intressant hoe iedereen denkt :+

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:17

Ik vond het laatste boek van Dan Brown (het verloren symbool) voor MIJZELF een goed beeld geven van wat de bijbel is en wie god is....
Ik ben niet gelovig en geloof ook in geen enkele god. Ik leef volgens gewone normen en waarden, en heb mijn naasten lief en respecteer mens en natuur. Dat vind ik voldoende. Als ik hierdoor naar de hel ga omdat ik niet bekeerd ben tot een geloof, so be it.
In dat boek van Dan Brown (volgens mij even fictief al de bijbel zelf...Sorry...) kon ik me wel vinden.

Ik weet niet wie het allemaal gelezen heeft? Anders ga ik hier vanalles uitleggen wat al bekend is! ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:19

Volgens mij heb ik het gelezen. Ik heb echter een poosje terug in een paar maanden al die Dan Brown-boeken gelezen, dus ik weet even niet meer welk boek bij welke titel hoort :o

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:03

ik heb het iig niet gelezen, dus shoot

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:09

Ten eerste is het boek van Dan Brown fictief. Dus het zijn natuurlijk geen waarheden die erin staan (misschien wel gebaseerd op feiten).
Maar er worden in het verhaal stukken uit de bijbel genoemd, en er wordt dan uitgelegd hoe die tekst in de loop van de eeuwen herschreven is, vertaald enz. En daardoor zijn bepaalde teksten vervormd, niet meer zoals ze zouden moeten zijn. Maar doordat ze nu zo in de bijbel staan, worden ze door de gelovigen aangenomen als waarheden. Terwijl de teksten vervormd zijn geraakt, dus de inhoud van die tekst is niet zoals het nu aangenomen wordt. (teksten worden nu verkeerd geinterpreteerd).
En het gaat er in het boek ook om dat God niet iets of iemand is die over de mens waakt, maar dat God de mensheid zelf is. Iets in jezelf. En dat het niks met geloof te maken heeft.
Dat geloof en bijbel inderdaad bedacht, geschreven en uitgevoerd zijn om hele bevolkingen onder de duim te houden, zoals Moll ook al ergens in het topic aangehaald heeft.

Ik had het boek geleend van mijn zusje, dus ik kan zo even geen passages eruit plaatsen of zo.

Nogmaals: Ik ben een ongelovige. Voor mij zijn het geloof en de bijbel (of de koran of whatever) ooit ergens uit ontstaan en daarna door mensen misbruikt om andere mensen te onderdrukken en onder de duim te houden. Het heeft voor mij geen enkele waarde.
Maar zoals het in dat boek van Dan Brown beschreven wordt, kan ik me er toch wel in vinden. Niet dat ik me dan wel aangetrokken voel tot God of het geloof, maar "it makes sence to me".... Ondanks dat het fictie is, gebouwd of feiten....

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:06

Tsja... ik geloof echt in God als iets wat buiten mezelf is. Maar als je daar niet in gelooft, klinkt het idd volstrekt logisch. Gevoelsmatig heb ik moeite met het idee dat de mens alles is, en dat daarbuiten niets meer te vinden valt.

Ik zat laatst te denken. Juist als ik de evolutietheorie volg, bedenk ik me dat er meer moet zijn dan wij waar kunnen nemen. Het is toch eigenlijk volstrekt onlogisch dat wij als mensen voor álle demensies die er zijn ook zintuigen hebben ontwikkeld, als de enige voorwaarde voor evolutie het voortbestaan is van de soort? In de lijn van de evolutie ontwikkelen we dus geen antenne voor demensies die niet relevant zijn voor ons voortbestaan.
Of je moet er vanuit gaan dat alle demensies die er zijn ook zinvol zijn voor het voortbestaan... Maar dat is dan een geloof op zich.
Volgt nog iemand mij?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:10

kwantumfisica verdie je daar maar eens in

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:36

Nog verder gedacht... dit moet dan ook voor onze hersenen gelden. Er moet dus ook meer zijn dan onze hersenen aankunnen/wij kunnen begrijpen of bevatten. Omdat het simpelweg niet belangrijk is voor ons voortbestaan.

Doet me denken aan mijn hond die ik veel kan leren, maar hij bepaalde dingen gewoon de antenne voor mist. Hijzelf is zich daar absoluuut niet van bewust.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:44

Moll schreef:
kwantumfisica verdie je daar maar eens in

sorry even geen tijd voor, volgens mij is het aardig ingewikkeld. Maar wil je je punt aub maken zonder me een studieopdracht te geven?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:56

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:19

Sorry, ik snap nog steeds je punt niet.
Het hele artikel staat vol van aannames, waar ik de herkomst niet van begrijp.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:57

Grappig.... dit staat dus ook beschreven in dat boek van Dan Brown. Dat het menselijk brein veel meer kan, dan je zou "denken".
Maar het is WEL waar dat ons brein geconditioneerd is! Lees het boek "rijden met gevoel" van Mary Wanless maar eens (om bij de paarden te blijven ;) ). Daar staat ook in dat "wij" bv onze rechterhersenhelft nauwelijks meer gebruiken, waardoor we een deel van ons "gevoel" uitschakelen.
En zo geloof ik dan weer wel, dat ons brein in de loop der eeuwen zoveel onderdrukt is geweest, zo gehersenspoeld enz. Dat sommige antennes het inderdaad niet meer doen. Ze zijn er wel, maar we kunnen er niks meer mee.....

Hoe komt het dat er hoog sensibele mensen zijn, paranormale mensen enz?
Ik heb wel ooit gehoord, dat elk mens bij zijn geboorte een zuurstoftekort krijgt doordat je het geboortekanaal moet passeren. En door dat zuurstof gebrek sterft net dat kleine beetje hersenen af, waar je dus deze "zintuigen" hebt. De mensen die ze dus nog wel hebben, hebben minder zuurstof gebrek gehad.
Weet niet of het waar is hoor......

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:49

Oke, maar dat spreekt de evolutie toch juist tegen? Waarom zou ons brein antennes ontwikkelen die niet van belang zijn?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:23

_Ella_ schreef:
Oke, maar dat spreekt de evolutie toch juist tegen? Waarom zou ons brein antennes ontwikkelen die niet van belang zijn?

waarom hebben we soms nog een extra pink, vinger of teen? en dan is het nog eens zo dat de mens minder dan x aantal % van hun hersens maar gebruikt