Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:08

KiWiKo schreef:
nee ik zeg dat deze beperkt is :) :)

Onderbouwing volgt? Of wat?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:08

balli schreef:
@christel: kun je mij vertellen wat je er zo kwetsend (of welk woord gebruikte je ervoor?) aan vind als er een niet nl'se vlag wordt opgehangen, op welke dag dan ook (of het slagen, bevrijding, herdenking is maakt volgens mij niet zoveel uit)?
Wat is er zo erg aan dat mensen van een andere cultuur het met ons mee willen vieren, maar wel op hun eigen manier?

Ik heb het niet over welke dag dan ook, ik heb het over specifieke dagen. Wanneer iemand de rest van het jaar 1 of andere vlag wil uithangen dan zie ik daar het probleem niet van in.
Ik vind dat er bepaalde dagen zijn waarop je dat echter niet kunt maken, of het slaat nergens op.

Op koninginnedag vieren we de verjaardag van (de moeder van) de koningin. De koningin van Nederland, de Nederlandse koningin. Turkse vlag? --> schoppen tegen de traditie.
Op bevrijdingsdag vieren we (boven alles) de bevrijding van Nederland. Niet de bevrijding van Turkije, of de bevrijding van Friesland, maar de bevrijding van Nederland. Turkse vlag --> totaal onlogisch.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:10

xNursiex schreef:
KiWiKo schreef:

Dat begrijp je toch zelf wel...

Vrijheid van meningsuiting wordt beperkt wanneer deze de andere grondwetten overtreed. En daarmee beperken de grondwetten elkaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:11

xNursiex schreef:
KiWiKo schreef:

ja hoor........... je mag roepen dat nederlanders niet tolerant zijn en discrimineren........ maar je mag niet roepen dat allochtonen zich niet aan willen passen.........

think about it :D

ennuh voordat ik weer weet ik veel wat voor een onzinsjit over me heen krijg....... mijn bedrijf draaide op allochtonen, en gruwelijk goede mensen die heel hard werken......... enne......... ik heb SP gestemd :D

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:12

@christel: Naja ok, dat mag je vinden, dat dat schoppen is. Ik zie dat anders, want naar mijn idee gaat het meer om het "vieren". Maar dan even de volgende vraag: Wat is er erg aan dat mensen "schoppen" tegen de (volgens jou) traditie?

Ik vind het een super interessante discussie en ik ben echt oprecht geïnteresseerd in hoe je er over denkt, maar nu ga ik zelf even schoppen: Ik heb nu met dit mooie weer wel wat beters te doen dan deze discussie, ik ga dus naar buiten! *na het weekend zal ik verder lezen, ik ben erg benieuwd!*

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:13

christel1857 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Bevrijdingsdag is tegenwoordig feest van de vrijheid van meningsuiting. Daarom stonden Palestijnen op BVpop Haarlem anti-Israel propaganda te verkondigen.

4 mei is boven alles een herdenkingsdienst aan de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Dat we daarbij stilstaan bij de andere vrijheden die we koesteren is eigenlijk niet relevant voor het wel of niet kiezen voor een Nederlandse vlag.

4 mei is een herdenkingsdag voor alle slachtoffers van oorlogsgeweld, in welke oorlog dan ook. Dat is tenminste wel hoe het gepropageerd wordt.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:13

christel1857 schreef:
Dat begrijp je toch zelf wel...
.

Ik dacht dat jij van mening was dat er in een discussie onderbouwt moest worden :D
Of zullen we weer overgaan op welles/niettes ..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:16

balli schreef:
@christel: Naja ok, dat mag je vinden, dat dat schoppen is. Ik zie dat anders, want naar mijn idee gaat het meer om het "vieren". Maar dan even de volgende vraag: Wat is er erg aan dat mensen "schoppen" tegen de (volgens jou) traditie?

Dat vind ik respectloos. En aangezien ik mij indentificeer met mijn Nederlander-zijn trek ik me dat deels persoonlijk aan. Uiteraard is Nederlander zijn maar een heel miniem deeltje wat mij Christel maakt. Maar het hoort er wel bij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:17

Overigens gaat nu ineens de discussie over Turkse vlaggen op Bevrijdingsdag en Koninginnedag (wat ik in heel Eindhoven en/of Rotterdam en/of Amsterdam nog nooit gezien heb), dat is nog wel weer wat anders dan een Turkse of andere buitenlandse vlag ophangen als je geslaagd bent. En dat was het originele onderwerp van discussie!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:20

Blue_Eyes schreef:
Overigens gaat nu ineens de discussie over Turkse vlaggen op Bevrijdingsdag en Koninginnedag (wat ik in heel Eindhoven en/of Rotterdam en/of Amsterdam nog nooit gezien heb), dat is nog wel weer wat anders dan een Turkse of andere buitenlandse vlag ophangen als je geslaagd bent. En dat was het originele onderwerp van discussie!

U heeft gelijk :j Maar aan de andere kant, echt offtopic is het ook weer niet. Denk ik.
Ik ga in ieder geval achter de pc uit, lijkt me veel beter voor mijn gemoedstoestand :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:25

1 maal per jaar slagen er studenten voor een studie.Dat wil zeggen dat 1 maal per jaar een paar dagen misschien een week de vlag met tas naar buiten gaat. Waarom maken mensen zich druk omdat dit toevallig een andere vlag is dan de Nederlandse. Deze mensen zijn trots op waar ze vandaan komen , en trots dat ze geslaagd zijn voor een opleiding. Laat ze die ene week die vlag buiten hangen. Mij is het in ieder geval nooit opgevallen dat er ergens een niet Nederlandse vlag buiten hing.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:38

Blue_Eyes schreef:
4 mei is een herdenkingsdag voor alle slachtoffers van oorlogsgeweld, in welke oorlog dan ook. Dat is tenminste wel hoe het gepropageerd wordt.

Hier ben ik het totaal niet met je eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking

In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Een dag later, op 5 mei wordt de bevrijding van de Duitse bezetting (1940-1945) gevierd.

Tot 1961 had de herdenking slechts betrekking op de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1961 worden op 4 mei ook de gevallenen tijdens andere militaire conflicten (zoals de politionele acties in Nederlands-Indië) en vredesoperaties (zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan) herdacht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:39

Inderdaad: alle oorlogsslachtoffers sinds WOII dus.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 24-06-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Inderdaad, zag van de week een Griekse vlag met rugtas hangen.

Kon mij er echt niet druk over maken of zelfs denken "belachelijk, wat een integratie..."

May the Peace be With YOU

kimmie88

Ja ging even fout, heb het al veranderd ;)

Blue_Eyes

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:41

Ik zga het, heb ook al even ge-edit ;)

pniekepnak

KiWiKo schreef:
xNursiex schreef:

ja hoor........... je mag roepen dat nederlanders niet tolerant zijn en discrimineren........ maar je mag niet roepen dat allochtonen zich niet aan willen passen.........

think about it :D

Nee hoor, dat mag je ook niet zomaar roepen als het niet waar is. Ik word ook héél boos als iemand dat zonder gegronde reden zomaar roept. En met mij vele anderen. En daar zit het hem juist het probleem. Mensen roepen zo vaak iets zonder dat ze het kunnen onderbouwen. En in mijn ogen is het vaak gewoon niet wáár wat ze zeggen, dat idee danken ze slechts aan de manier waarop zij er zélf tegenaan kijken.
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 24-06-10 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Overigens zou je met bevrijdingsdag/dodenherdenking ook nog wel een Marokkaanse vlag uit kunnen hangen. Er zijn redelijk wat Marokkanen gesneuveld om ons te bevrijden. Zoek maar op in de geschiedenis.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:43

Apple schreef:
Overigens zou je met bevrijdingsdag/dodenherdenking ook nog wel een Marokkaanse vlag uit kunnen hangen. Er zijn redelijk wat Marokkanen gesneuveld om ons te bevrijden. Zoek maar op in de geschiedenis.

Zo akn je dus van ieder land we; een vlag ophangen?
Sorry maar het is NL en niet Marokko.
Denk maar niet dat er in Turkije of Marokko een NL vlag hangt op zulke dagen.

Ben 2 jaar terug op dodenherdenking en bevrijdingsdag in Turkije geweest en in de stad waar ik was, gebeurd er niks en al zeker geen NL vlag,

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:44

Ik geef alvast toe dat ik niet alle 16 pagina's gelezen heb maar om bij de oorspronkelijke vraag weer terug te komen: Ik heb er (als 2e generatie allochtoon :D ) totaal geen moeite mee.

Het uithangen van schooltas en vlag is volgens mij inderdaad een typisch Nederlandse gewoonte. Als allochtonen dat ook doen geeft het juist aan dat ze wèl ingeburgerd zijn. Maar het zou als allochtoon wel een beetje vreemd zijn om dan de Nederlandse vlag uit te hangen. Een andere vlag uithangen is dan denk ik niet bedoeld om af zetten maar gewoon omdat degene die het uithangt zich daarmee identificeert.

Let wel: dat is niet onaangepast gedrag. Ik zelf heb een Nederlandse moeder en een Oostenrijkse vader. Daardoor heb ik niet de Nederlandse nationaliteit. Inmiddels zijn de regels daaromtrent veranderd maar bij mijn geboorte was het nog zo dat een kind automatisch de nationaliteit van de vader kreeg. Ik heb me dus nooit Nederlander gevoeld, hoewel ik hier al mijn hele leven woon en niets anders gewend ben. Ik heb het hier ook prima naar mijn zin zelfs en hoewel ik er weleens van droom denk ik niet dat ik ooit naar mijn (letterlijke! ;) ) vaderland zal gaan verhuizen. Daar zou ik namelijk ook een buitenbeentje zijn: Ik ben er niet opgegroeid en hoewel ik Duits heel redelijk beheers blijft het een tweede taal. Eigenlijk komt het zelfs op de derde plaats, mijn Engels is beter. Dus, om een lang verhaal kort te maken (too late!...): Hoewel Nederland onmiskenbaar mijn thuis is en ik behoorlijk ingeburgerd ben voel ik me geen Nederlander. Ik zou dus ook niet de Nederlandse vlag uithangen om dat uit te dragen.

Op een bootje wat ik had hing ik wel de Nederlandse vlag: het was immers ingeschreven in Nederland en voer dus letterlijk onder die vlag. Ik had wel een klein Oostenrijks vaantje van in de mast, op gelijke hoogte met het vaantje van de jachthavenvereniging.

Wat andere feest- en gedenkdagen betreft: op Koninginnedag en andere verjaardagen van het Koninklijk huis vier je de monarchie. De Nederlandse vlag uithangen is dan niet meer dan logisch, elke andere vlag zou absurd zijn. Op 4 en 5 mei is de situatie weer anders. De (bijvoorbeeld) Turkse of Marrokkaanse vlag zou dan volgens mij gewoon moeten kunnen. Op 4 mei wel halfstok, natuurlijk. Bij de Duitse en Oostenrijkse vlaggen ligt het natuurlijk weer wat gevoeliger op die data. Ik vraag me nu af hoe ze dat dan bij de ambassades oplossen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:45

kimmie88 schreef:
Apple schreef:

Zo akn je dus van ieder land we; een vlag ophangen?
Sorry maar het is NL en niet Marokko.
Denk maar niet dat er in Turkije of Marokko een NL vlag hangt op zulke dagen.

Ben 2 jaar terug op dodenherdenking en bevrijdingsdag in Turkije geweest en in de stad waar ik was, gebeurd er niks en al zeker geen NL vlag,

Hoe weet jij dat nou? Misschien wonen daar wel Nederlanders die gewoon een Nederlandse vlag ophangen?! Oftewel: precies andersom?!! Ik neem tenminste aan dat je niet in twee dagen heel Turkije doorgecruised bent? ;)

kimmie88

Re: Turkse/Marokkaanse vlag als je geslaagd bent. Wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:47

Daarom zeg ik erbij, dat de stad waar ik zat er helemaal niks aan gedaan werd.
(ja heb een heel erg groot deel van de stad en omgeving gezien daar)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:48

Alecks schreef:
Wat andere feest- en gedenkdagen betreft: op Koninginnedag en andere verjaardagen van het Koninklijk huis vier je de monarchie. De Nederlandse vlag uithangen is dan niet meer dan logisch, elke andere vlag zou absurd zijn.

Dank u.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Wil niet zeggen dat ik de meningen van een ander niet respecteer, maar ik sta er niet achter

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:48

Apple schreef:

is dat zo? ik hoor dit nu voor het eerst :)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:49

Ik moet ook meteen zeggen dat ik niet alle bladzijde's gelezen heb, maar heb er persoonlijk geen moeite mee, het is de afgestudeerde zijn of haar feestje, laten we hartstikke blij zijn dat ze geslaagd zijn!

Waar ik me op dit moment wél aan erger zijn alle voetbalidioten die nu ineens wél de Nederlandse vlag kunnen ophangen, kompleet met oranje wimpel, en deze dan gewoon 24/7 laten hangen!

Op échte feest- en gedenkdagen vlaggen ze niet, maar met deze voetbalgekte ineens wel, zonder verder enig respect voor de Nederlandse vlag, en dat vindt ik wel heel ergelijk!