Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
91laura schreef:Ik kom hier ook even binnenvallen met een vraag..
Een paar pagina's geleden was het ook al uitgelegd maar ik snap het niet zo goed.
Ik moet a.s maandag weer naar school toe, maar dan is mijn OV kaart nog niet geldig (pas vanaf dinsdag 1 sept.) maar mag ik wel een kaartje met korting kopen?
Citaat:Voor een week-/weekendwissel gelden de volgende regels:
- je kunt per jaar maximaal twee keer van abonnement wisselen;
- je kunt niet van abonnement wisselen van 1 mei tot 1 september;
- als je een wissel hebt aangevraagd, blijft deze 6 weken voor je klaar staan bij de ophaalpunten. Daarna verloopt de wissel.
- Als je de wissel niet ophaalt, telt hij niet mee voor het maximale aantal jaarlijkse wissels.
x_spekkie_x schreef:Dankjewel
Volgens het foldertje wat ik bij mijn studentenOV kreeg moet je overal waar je kan in- en uitchecken. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het systeem (en ZEKER die van de NS) nog niet helemaal goed werkt. Fijn om te weten dat dat dus ook nog niet hoeft
milatje schreef:Nee, bij mijn weten niet omdat je OV kaart nog niet geldig is.
Overigens; wat een aparte datum 1 september.
Gaat ie niet in vanaf het volgende kwartaal (1 oktober)?
Szan schreef:milatje schreef:Nee, bij mijn weten niet omdat je OV kaart nog niet geldig is.
Overigens; wat een aparte datum 1 september.
Gaat ie niet in vanaf het volgende kwartaal (1 oktober)?
Nope, volgens mij gaat het op schooljaar. En over het algemeen begint 1 september het schooljaar officieel weer... Zoiets was het
Szan schreef:Ik had vorig jaar ook al een OV ja
Ik weet wel dat als je net een nieuwe OV krijgt, er dan ook naar wordt gekeken wanneer je jarig bent oid.. Mijn vriend is eind augustus jarig, en om de een of andere reden ging zijn OV toen pas op 1 oktober in terwijl hij verder precies dezelfde schooldata had. Maar daar heb ik niet zoveel verstand van
Szan schreef:Ik had vorig jaar ook al een OV ja
Ik weet wel dat als je net een nieuwe OV krijgt, er dan ook naar wordt gekeken wanneer je jarig bent oid.. Mijn vriend is eind augustus jarig, en om de een of andere reden ging zijn OV toen pas op 1 oktober in terwijl hij verder precies dezelfde schooldata had. Maar daar heb ik niet zoveel verstand van
Renee__ schreef:Ik zat vandaag te kijken en je kan ook een weekabbonement nemen, maar ik snap niet hoe dat in zijn werk gaat? Staat ook iets met sterwaarde enzo...
Dus heeft iemand verstand van dat maand-/weekabbonement?
Renee__ schreef:Ik vind het echt balen dat ik pas vanaf 1 okt gratis kan reizen (ben nog geen 18), nu moet ik elke dag een kaartje kopen voor de trein en dan met ov (saldo erop) met de tram. Woohoo.
x_spekkie_x schreef:Renee__ schreef:Ik zat vandaag te kijken en je kan ook een weekabbonement nemen, maar ik snap niet hoe dat in zijn werk gaat? Staat ook iets met sterwaarde enzo...
Dus heeft iemand verstand van dat maand-/weekabbonement?
Van waar naar waar moet je en hoe vaak per week?
Een abonnement heeft vaak pas zin als je echt 4 of 5x per week hetzelfde traject reist.
Een ster-abonnement is speciaal voor de bus en tram (meestal in de grote stad). Het aantal sterren staat voor het aantal zones wat je mag reizen vanaf jouw basiszone. Voorbeeld: stel je woont in zone 3. 1-ster-abonnement zegt dan dat je alleen in zone 3 mag reizen. 2-ster-abonnement mag je reizen in zone 2, 3 en 4. Want 1ster = zone 3 en de tweede ster is een aangrenzende zone. Lastig uit te leggen, maar zo werkt het. Ga anders nog even langs een loket als je het niet snapt via internetHeb je nu een 4-sterrenabonnement nodig, dan is het voordeliger om een treintrajectkaart te kopen plus OV-supplement. Dit kost ongeveer 130 euro per maand en hierbij mag je in heel Nederland met bus en tram reizen en niet alleen in één stad.(niet voordeliger met reductietarief)
[edit]
Volgens mij ben je dus ook nog 18? Dan heb je bij een sterabonnement recht op het reductietarief.
Zie hier de tarievenpagina: http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekope ... ement.aspx
Let wel op: met een sterrenabonnement mag je NIET in de trein (met enkele uitzonderingen, als je bijvoorbeeld de centrumzone als hoofdzone hebt)
Met sterabonnement in de trein
Op de trein (2e klas) binnen het Amsterdamse vervoergebied mag u, naast NS-vervoerbewijzen, van uw sterabonnement gebruik maken.
Let op: uitsluitend het 3- of meer sterabonnement mèt keuzezone 5700 (Centrum) is geldig op de trein binnen Amsterdam. U kunt reizen op de trajecten tussen de NS-stations:
Holendrecht - Bijlmer ArenA - Duivendrecht - Amstel - Muiderpoort - Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Lelylaan
Zuid - RAI - Duivendrecht - Diemen-Zuid
Zuid - Bijlmer ArenA
Muiderpoort - Diemen
U kunt dus niet met uw sterabonnement (of een ander GVB vervoerbewijs) naar Schiphol.