OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

91laura

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:31

Ik kom hier ook even binnenvallen met een vraag..
Een paar pagina's geleden was het ook al uitgelegd maar ik snap het niet zo goed.

Ik moet a.s maandag weer naar school toe, maar dan is mijn OV kaart nog niet geldig (pas vanaf dinsdag 1 sept.) maar mag ik wel een kaartje met korting kopen?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:34

91laura schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen met een vraag..
Een paar pagina's geleden was het ook al uitgelegd maar ik snap het niet zo goed.

Ik moet a.s maandag weer naar school toe, maar dan is mijn OV kaart nog niet geldig (pas vanaf dinsdag 1 sept.) maar mag ik wel een kaartje met korting kopen?

Nee, bij mijn weten niet omdat je OV kaart nog niet geldig is.
Overigens; wat een aparte datum 1 september.
Gaat ie niet in vanaf het volgende kwartaal (1 oktober)?

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:36

ik heb dus ook een mega probleem met dat stomme ding! Wil ik mijn abonnoment ophalen omdat ik zo een ov studentenpas heb. Ga ik dat ophalen staat er bestelling studentweek terwijl ik studentweekend had besteld! Echt ik wordt daar zo gek van! Waarom gaat dat niet in 1x goed? :(

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:38

Je kunt na 1 september je weekproduct omzetten in een weekendproduct. Let wel op:

Citaat:
Voor een week-/weekendwissel gelden de volgende regels:
- je kunt per jaar maximaal twee keer van abonnement wisselen;
- je kunt niet van abonnement wisselen van 1 mei tot 1 september;
- als je een wissel hebt aangevraagd, blijft deze 6 weken voor je klaar staan bij de ophaalpunten. Daarna verloopt de wissel.
- Als je de wissel niet ophaalt, telt hij niet mee voor het maximale aantal jaarlijkse wissels.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:39

x_spekkie_x schreef:
Dankjewel :)

Volgens het foldertje wat ik bij mijn studentenOV kreeg moet je overal waar je kan in- en uitchecken. Maar ik weet uit eigen ervaring dat het systeem (en ZEKER die van de NS) nog niet helemaal goed werkt. Fijn om te weten dat dat dus ook nog niet hoeft :)

Klopt.. bij andere bussen/trams/metro's moet het inderdaad wel :) Geloof alleen dat Qbuzz nog geen chippaaltjes heeft, maar dat weet ik niet zeker. Anders gewoon wel altijd in- en uitchecken ja :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:40

milatje schreef:

Nope, volgens mij gaat het op schooljaar. En over het algemeen begint 1 september het schooljaar officieel weer... Zoiets was het :j

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:49

Szan schreef:
milatje schreef:

Nope, volgens mij gaat het op schooljaar. En over het algemeen begint 1 september het schooljaar officieel weer... Zoiets was het :j

Had jij vorig jaar dan ook al een OV?
Want normaal gesproken gaat het pas het volgende kwartaal in.
Daar had ik namelijk vorig jaar ook last van. Ik heb vorig jaar een hele maand zonder OV moeten doen. ;)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:53

Ik had vorig jaar ook al een OV ja :j
Ik weet wel dat als je net een nieuwe OV krijgt, er dan ook naar wordt gekeken wanneer je jarig bent oid.. Mijn vriend is eind augustus jarig, en om de een of andere reden ging zijn OV toen pas op 1 oktober in terwijl hij verder precies dezelfde schooldata had. Maar daar heb ik niet zoveel verstand van ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:55

Szan schreef:
Ik weet wel dat als je net een nieuwe OV krijgt, er dan ook naar wordt gekeken wanneer je jarig bent oid.. Mijn vriend is eind augustus jarig, en om de een of andere reden ging zijn OV toen pas op 1 oktober in terwijl hij verder precies dezelfde schooldata had. Maar daar heb ik niet zoveel verstand van ;)

Maar dan is je OV toch allang weer geldig?
Tenminste, mijn was alleen niet geldig van 16 juli t/m 16 augustus. Nu reis ik er gewoon weer gratis mee hoor. =)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:57

Die van mij is ook allang weer geldig (gelukkig) :))

Maar het geldig zijn vanaf 1 sep. was meer een reactie op 91laura, die zo te zien wel een nieuwe OV heeft en nu dus nog niet geldig is :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:01

Szan schreef:
Die van mij is ook allang weer geldig (gelukkig) :))

Maar het geldig zijn vanaf 1 sep. was meer een reactie op 91laura, die zo te zien wel een nieuwe OV heeft en nu dus nog niet geldig is :)

Ik snap nu al waarom ie geldig is vanaf 1 sep, en niet vanaf 1 okt. >.<

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:16

Ik vind het echt balen dat ik pas vanaf 1 okt gratis kan reizen (ben nog geen 18), nu moet ik elke dag een kaartje kopen voor de trein en dan met ov (saldo erop) met de tram. Woohoo.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:35

Dus de ov-chip werkt wel gewoon in de tram?
Ik ging net mijn reis vanaf Scheveningen naar A'dam Centraal berekenen via 9292ov.nl en deze gaf als prijs voor de tram "3 strippen". :7

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:36

Als het goed is werkt ie daar zeker gewoon :)
In Amsterdam kan je niet eens meer het openbaar vervoer gebruiken zonder OV chipkaart (op de trein na) :=

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:37

Szan schreef:
Als het goed is werkt ie daar zeker gewoon :)
In Amsterdam kan je niet eens meer het openbaar vervoer gebruiken zonder OV chipkaart (op de trein na) :=

Nee, in A'dam is het goed geregeld. :D
Het gaat om de tram vanaf 't strand naar Den Haag Centraal.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:53

Daar is de tram ook goed geregeld voor de OV chip, dat weet ik zeker :D Neem ik ook vaak :j

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:55

Tram of metro, weet niet wat het is. Maar ik kan er wel al mee reizen, maar gewoon normaal tarief.

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:20

Szan schreef:

Dat is omdat zijn ouders t/m september kinderbijslag krijgen voor hem ;) Vanaf oktober niet meer, dus dan gaat zijn ovrecht in ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:25

Renee__ schreef:
Ik vind het echt balen dat ik pas vanaf 1 okt gratis kan reizen (ben nog geen 18), nu moet ik elke dag een kaartje kopen voor de trein en dan met ov (saldo erop) met de tram. Woohoo.

Wellicht is een maandtrajectabbonnement goedkoper?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:45

Ik zat vandaag te kijken en je kan ook een weekabbonement nemen, maar ik snap niet hoe dat in zijn werk gaat? Staat ook iets met sterwaarde enzo...
Dus heeft iemand verstand van dat maand-/weekabbonement?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:56

Renee__ schreef:
Ik zat vandaag te kijken en je kan ook een weekabbonement nemen, maar ik snap niet hoe dat in zijn werk gaat? Staat ook iets met sterwaarde enzo...

Van waar naar waar moet je en hoe vaak per week?
Een abonnement heeft vaak pas zin als je echt 4 of 5x per week hetzelfde traject reist.

Een ster-abonnement is speciaal voor de bus en tram (meestal in de grote stad). Het aantal sterren staat voor het aantal zones wat je mag reizen vanaf jouw basiszone. Voorbeeld: stel je woont in zone 3. 1-ster-abonnement zegt dan dat je alleen in zone 3 mag reizen. 2-ster-abonnement mag je reizen in zone 2, 3 en 4. Want 1ster = zone 3 en de tweede ster is een aangrenzende zone. Lastig uit te leggen, maar zo werkt het. Ga anders nog even langs een loket als je het niet snapt via internet :)

Heb je nu een 4-sterrenabonnement nodig, dan is het voordeliger om een treintrajectkaart te kopen plus OV-supplement. Dit kost ongeveer 130 euro per maand en hierbij mag je in heel Nederland met bus en tram reizen en niet alleen in één stad. (niet voordeliger met reductietarief)

[edit]
Volgens mij ben je dus ook nog 18? Dan heb je bij een sterabonnement recht op het reductietarief.
Zie hier de tarievenpagina: http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekope ... ement.aspx

Let wel op: met een sterrenabonnement mag je NIET in de trein (met enkele uitzonderingen, als je bijvoorbeeld de centrumzone als hoofdzone hebt)

Met sterabonnement in de trein
Op de trein (2e klas) binnen het Amsterdamse vervoergebied mag u, naast NS-vervoerbewijzen, van uw sterabonnement gebruik maken.

Let op: uitsluitend het 3- of meer sterabonnement mèt keuzezone 5700 (Centrum) is geldig op de trein binnen Amsterdam. U kunt reizen op de trajecten tussen de NS-stations:

Holendrecht - Bijlmer ArenA - Duivendrecht - Amstel - Muiderpoort - Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Lelylaan
Zuid - RAI - Duivendrecht - Diemen-Zuid
Zuid - Bijlmer ArenA
Muiderpoort - Diemen
U kunt dus niet met uw sterabonnement (of een ander GVB vervoerbewijs) naar Schiphol.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:40

ik heb het aanvraag formulier van het aanvraagformulier net ingevuld, ik ben benieuwd wanneer ie komt!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:36

Renee__ schreef:

Je kunt de OVchipkaart (niet de studenten) ook gewoon gebruiken voor de trein hoor ;) (hier tenminste, ik weet niet of dat overal zo is..)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:01

Vanaf wanneer mag ik met een ov-chipkaar reizen?
Ik had hem al maar toen moest het vrij reizen eraf omdat ik geen student meer ben, maar nu heb ik het er vandaag weer op gezet omdat ik weer naar school ga.
En ik heb sf vanaf 1 september?

Sorry als het al ergens staat.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:33

x_spekkie_x schreef:
Renee__ schreef:

Van waar naar waar moet je en hoe vaak per week?
Een abonnement heeft vaak pas zin als je echt 4 of 5x per week hetzelfde traject reist.

Een ster-abonnement is speciaal voor de bus en tram (meestal in de grote stad). Het aantal sterren staat voor het aantal zones wat je mag reizen vanaf jouw basiszone. Voorbeeld: stel je woont in zone 3. 1-ster-abonnement zegt dan dat je alleen in zone 3 mag reizen. 2-ster-abonnement mag je reizen in zone 2, 3 en 4. Want 1ster = zone 3 en de tweede ster is een aangrenzende zone. Lastig uit te leggen, maar zo werkt het. Ga anders nog even langs een loket als je het niet snapt via internet :)

Heb je nu een 4-sterrenabonnement nodig, dan is het voordeliger om een treintrajectkaart te kopen plus OV-supplement. Dit kost ongeveer 130 euro per maand en hierbij mag je in heel Nederland met bus en tram reizen en niet alleen in één stad. (niet voordeliger met reductietarief)

[edit]
Volgens mij ben je dus ook nog 18? Dan heb je bij een sterabonnement recht op het reductietarief.
Zie hier de tarievenpagina: http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekope ... ement.aspx

Let wel op: met een sterrenabonnement mag je NIET in de trein (met enkele uitzonderingen, als je bijvoorbeeld de centrumzone als hoofdzone hebt)

Met sterabonnement in de trein
Op de trein (2e klas) binnen het Amsterdamse vervoergebied mag u, naast NS-vervoerbewijzen, van uw sterabonnement gebruik maken.

Let op: uitsluitend het 3- of meer sterabonnement mèt keuzezone 5700 (Centrum) is geldig op de trein binnen Amsterdam. U kunt reizen op de trajecten tussen de NS-stations:

Holendrecht - Bijlmer ArenA - Duivendrecht - Amstel - Muiderpoort - Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Lelylaan
Zuid - RAI - Duivendrecht - Diemen-Zuid
Zuid - Bijlmer ArenA
Muiderpoort - Diemen
U kunt dus niet met uw sterabonnement (of een ander GVB vervoerbewijs) naar Schiphol.

Jeetje, moet deze post echt 3x lezen voor ik hem helemaal begrijp denk ik. :+ Ik moet dus met trein en metro, dus ik kan dus zegmaar zo'n abbo voor de trein krijgen? Dat scheelt een hoop geld (7.70 per dag x idd 4, meestal 5 dagen) tot 1 oktober...
Vanaf Nieuw Vennep > Amsterdam zuid

Edit // Oke, ik begrijp het niet.
Wat heb ik nou aan die zones als ik met de trein wil? Loket hebben we hier niet, dus kan het hier niet vragen. (Moet opladen bij tabakszaken etc. en die hebben er geen verstand van)
Volgens mij is de route Nw Vennep - Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam Zuid (zoiets) en dan natuurlijk retour.
Pff ik ben echt een hopeloos geval qua ov... Maar kan ik dus nu wel of geen maandabbo nemen als ik alleen een abbonement voor de trein wil? En ik ben 17, dus ik heb wel recht op restitutie geloof ik.
Laatst bijgewerkt door Renee__ op 28-08-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt