Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:17

Yamcha schreef:
Samurai schreef:
Denkt hier ook wel eens iemand van het ongewenst gedrag negeren (kind brandt vingers aan kachel na waarschuwen, weet meteen hoe laat het is), en het gewenst gedrag belonen?
Of ben ik raar?

Is bij mijn honden heel effectief, die begrijpen dat prima.

Kinderen kunnen meer snappen, lijkt me bij hen ook effectief.

Als je alles gaat negren wat s;lecht gedrag is is straks je hele snoep kast en ''op tijd'' thuis komen voorbij ;)

Maarr zoals die waarschuwing met de kachel is dan wel weer een goeie..(zo zijn er wel meer hoor)
haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:06

Shadow0 schreef:
Maar dat kunnen ze wel leren, denk aan het spekjes-experiment (wil je nu 1 spekkie of straks 2?) Veel jonge kinderen zijn in staat om die keuze te maken. Met moeite, maar ze kunnen het, en ontwikkelen dat steeds verder. :) Alleen al daarom is slaan niet slim, daarmee blijf je in dat korte termijn hangen. Zowel bij belonen als bij straffen moet je toewerken naar een situatie waarin ze ZELF de langetermijneffecten overzien en dan ZELF de afweging maken om wel of niet iets te doen.
Dat gaat niet meteen goed, maar als je zelf blijft hangen in instantreacties denk ik niet dat je van kinderen iets anders terugkrijgt.

De biologische hersenontwikkeling doet dat helaas pas echt functionerend vanaf een jaar of vijftien, zestien. (Zou het eens na moeten zoeken, dezelfde leeftijd als waarop ze grote verbanden kunnen gaan zien, weet jij dat toevallig zo uit je hoofd?)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:10

Had begrepen dat de hersenen van een puber nog in ontwikkeling zijn, en zelfs op de leeftijd van 15 jaar en ouder nog niet volledig benut kunnen worden...En slaan helpt ook een puber niet verder, hooguit de vernieling in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:16

Samurai schreef:
Vindt niet dat je kinderen direct met honden kunt vergelijken, hoewel geconditioneerd gedrag ook bij kinderen als bij volwassenen lijkt te werken...

Bedoelde meer dat als mijn honden dat kunnen snappen, een kind het helemáál moet kunnen snappen....

Ik schat het gemiddelde kind wat intelligenter in dan de gemiddelde hond. Dat ze die intelligentie niet altijd gebruiken is een feit, maar daar zal ook wel een pedagogische aanpak voor zijn :+

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:21

xSaarSaar schreef:
Toen ik klein was en heeeeeeel stout was kreeg ik wel eens een tik voor mijn billen en dan moest ik op de mat in de gang zitten. :+

hihi hier hetzelfde. ik had stiekem met mijn vriendin op de gordijnen getekend :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:25

Samurai schreef:
Had begrepen dat de hersenen van een puber nog in ontwikkeling zijn, en zelfs op de leeftijd van 15 jaar en ouder nog niet volledig benut kunnen worden...En slaan helpt ook een puber niet verder, hooguit de vernieling in...

Is toch ook wel duidelijk vaak? :')

Eigenlijk idioot dat ze op die leeftijd hun beroep moeten kiezen voor de toekomst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:47

Yamcha schreef:
Eigenlijk idioot dat ze op die leeftijd hun beroep moeten kiezen voor de toekomst.

Het is nog veel erger - de prestaties op de cito-toets (11-jarige leeftijd) kan al heel wat deuren behoorlijk definitief voor je sluiten :\

Samurai: geconditioneerd gedrag is nou juist niet wat je wilt ontwikkelen bij mensen, je wilt juist die vaardigheden om zelf inschattingen te maken ontwikkelen. Je wilt niet dat je volwassenen krijgt die alleen maar doen wat een ander zegt uit simpele associatie, je wilt dat ze leren zelf verantwoordelijke beslissingen te nemen. En om dat te doen moet je dus ook die dingen aanspreken in hun gedrag - niet conditioneren dus.

Urielle: de kinderen van de marshmallow-test zijn 4. Het is dus ook voor jonge kinderen zeker wel mogelijk om uitgestelde gratificatie te hebben - alleen het is nog lang niet volledig ontwikkeld.

Samurai

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:44

Zeker wil je geen geconditioneerd gedrag, dat had Pavlov al lang voor ons bedacht, toch...

Mensen leren hun hele leven, worden gestuurd door ouders cq opvoeders als ze nog niet de rijping hebben om zelfstandig te functioneren.
En het kan best zijn dat sommigen een tik op de vingers nodig hebben, maar om de vingers (spreekwoordelijk) te breken gaat mij gewoon te ver...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 09:23

Yamcha schreef:

Ik heb pas nog ergens iets gelezen over een onderzoek dat 2 op de 3 mensen na dertigjarige leeftijd iets anders blijkt te gaan doen dan waar ze voor zijn opgeleid. De meesten hadden zich vanuit hun baan door cursussen, opleidingen en maar verder solliciteren in een heel andere richting geloodst.

Samurai

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:41

Urielle, ondanks dat het behoorlijk off topic is, hier is een praktijkvoorbeeld....

Maar terug...imo blijft een tik op de vingers soms nodig, maar vindt dat ouders (of opvoeders) nooit het geduld moeten verliezen en de tik laten ontaarden in slaan.