draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:45

Fiffill schreef:
Verder vind ik mensen hun eigendommen vernielen nog altijd vandalisme. :n

Vind ik ook... ik ben de braafste broeder denkbaar.
Maar voor bontjassen maak ik graag een uitzondering.....

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:51

Zo te lezen heb ik niet veel gemist.
Bokt 2010, de TS, heeft een ban, wie is de volgende die onbeschoft is tegen medebokkers.
Ze was een schaduwaccount las ik, wie is ze echt?

Ik draag bont, ik heb met bont gewerkt.
Ik ken nertsenfarms, ook uit de laatste jaren.
Ik eet vlees, voor zover ik het lekker vind.
Ook draag ik leer en gebruik leer.
Daarbij ben ik een enorme dierenliefhebber en vanwege mijn oude en huidige beroep kan ik veel dieren helpen.

Wie dit allemaal anders doet en anders wil is mij prima.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:51

Ninx schreef:
De consument moet misschien meer dan 5x zoveel betalen voor een product van een gerenommeerde producent dat 'relatief eerlijk' vervaardigd is. Dat wil die consument niet.
Alles moet zo goedkoop mogelijk vervaardigd worden, en dus wordt het meeste bont verwerkt in lage lonen landen waar er vrijwel geen regels zijn voor het welzijn van dieren.
De wortel van het kwaad is dus de consument... daar begint de ellende.

Weet jij wel wat een echte bontjas kost? 'Goedkoop' is iig niet het woord wat nu in mij opkomt. :n
Als het bont verwerkt moet worden in lage-loon-landen en er zijn geen regels betreffende dierenwelzijn, dan is mij toch duidelijk wat er moet gebeuren? Zorgen dat er regels komen! En streng controleren dat ze nageleefd worden.
En als die acties als gevolg hebben dat de bontjassen duurder worden, tja dan is het zo. Dan wordt het maar weer een luxeproduct voor de rijken onder ons ipv iets wat iedereen zomaar kan aantrekken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:54

Nou ja, nu zijn die jassen het domein van veel volkse Sjonnies en Anita's zie ik op straat.
In 't Gooi zag je het sowieso al veel helaas.
Je kunt een jas die geheel uit bont bestaat nu al kopen voor een bedrag tussen de €600- en €900,-... dat noem ik goedkoop (wordt overigens belachelijk veel winst op gemaakt).

Lynn_Nikita

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:56

sommige personen worden wel erg persoonlijk hier zeg
tjeszus het is een discussie, geen: ik ram mijn mening door je strot topic

nou ninx jij bent er op tegen prima
maar dat geeft jou niet het recht hier persoonlijk te gaan doen tegen mensen, of vandalisme te plegen, zoals met spuitbussen mensen bekliederen

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:57

Bont is altijd duur geweest en zal duur blijven.
Al zijn er diverse bontsoorten die in de goedkope categorie vallen, zoals konijn.
Maar ik heb nog nooit een 'Anita' met een Ocelot zien lopen.

Het is een luxe product wat in ons land niet noodzakelijk is.
Om dragers ervan te gaan veroordelen gaat een beetje ver.
Ik ken geen mens die zijn hele leven niets heeft gedaan wat eigenlijk niet zou mogen of kunnen.
Mogelijk worden sommige mensen geconfronteerd met hun tekortkomingen en gaan van zich af roepen.
Prima.

Zit Ninx misschien bij dezelfde club als bokt2010?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:57

Moggsy schreef:
Zo te lezen heb ik niet veel gemist.
Bokt 2010, de TS, heeft een ban, wie is de volgende die onbeschoft is tegen medebokkers.
Ze was een schaduwaccount las ik, wie is ze echt?

Ik draag bont, ik heb met bont gewerkt.
Ik ken nertsenfarms, ook uit de laatste jaren.
Ik eet vlees, voor zover ik het lekker vind.
Ook draag ik leer en gebruik leer.
Daarbij ben ik een enorme dierenliefhebber en vanwege mijn oude en huidige beroep kan ik veel dieren helpen.

Wie dit allemaal anders doet en anders wil is mij prima.

Dat zal ik wel worden denk ik....
Maar goed, ik doe mijn best enigszins binnen de lijntjes te kleuren.

Een vraag: zie jij ook in dat bontproductie in het buitenland (wat overigens het overgrote deel van het bont is dat je op straat ziet) er barbaars aan toe gaat?

Nog een vraag: vind jij dat iedereen iedere dag ongelimiteerd vlees zou moeten eten, of mag dit best gematigd worden en mag er een eerlijker prijs voor neergeteld worden door de consument?

Dan nog een vraag: hoe gaan die twee dingen samen? Enthousiast vlees, leer en bontgebruiker en groot dierenliefhebber? Ik ben ook een groot liefhebber van mijn vrienden, maar ik eet ze niet op...

Last but not least: hoe help je dieren dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:00

Lynn_Nikita schreef:

maar dat geeft jou niet het recht hier persoonlijk te gaan doen tegen mensen, of vandalisme te plegen, zoals met spuitbussen mensen bekliederen

In hoeverre vind je dat ik persoonlijk ben geworden? Anders gezegd: kun je me een quote voorleggen die jij te ver vind gaan? Wellicht heb je gelijk en dan kan ik dat evt rectificeren.

Op Bokt iemand met een spuitbus te lijf gaan wordt lastig... maar daarbuiten, wie weet.
Misschien heb ik het recht niet iemand met een spuitbus te lijf te gaan, maar wat geeft iemand het recht een dier zijn pels van zijn levende romp te trekken en het op zijn hoofd te zetten in een samenleving waar het ons aan niets ontbreekt en we het absoluut niet nodig hebben?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:01

niet alleen de bont productie in buitenland gaat er soms barbaars aan toe, zo zijn het wel meer dingen, slachten van diern, het vervoer ervan, eet jij nooit in een restaurant of fastfoodketen, kant en klaar eten? weet jij precies waar je vlees of leren kleding vandaan komt?

iedereen die vlees wil eten, mag dat
waarom matigen? we zijn alles eters, ook vleeseters dus
wel zou er beter gecontroleerd moeten worden op het houden van en sl;achten van dieren

vrienden eten en vlees eten, wat een domme combinatie, we zijn geen canibalen
al zou ik me kunnen voorstellen, dat je in situaties waarin je moet overleven, zoals een vliegtuigramp de zwakken uitschakeld om te overleven

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:02

Ninx schreef:
Lynn_Nikita schreef:

In hoeverre vind je dat ik persoonlijk ben geworden? Anders gezegd: kun je me een quote voorleggen die jij te ver vind gaan? Wellicht heb je gelijk en dan kan ik dat evt rectificeren.

Op Bokt iemand met een spuitbus te lijf gaan wordt lastig... maar daarbuiten, wie weet.
Misschien heb ik het recht niet iemand met een spuitbus te lijf te gaan, maar wat geeft iemand het recht een dier zijn pels van zijn levende romp te trekken en het op zijn hoofd te zetten in een samenleving waar het ons aan niets ontbreekt en we het absoluut niet nodig hebben?

dat recht hebben mensen niet maar het gebeurd wel, wie geeft mensen het recht om andere mensen te martelen en te vermoorden
is niet ok, maar gebeurd wel, wat mogen wij daaraan terug doen?
is het dan meteen goed als wraak genomen word?
en niet elk bont product is een tegen de muur gegooide wasbeer die levend gevild word
mijn laarzen bv, waren stukjes bont, van konijnen, waarvan OOk het vlees werd gebruikt
zo zijn er nog wel meer voorbeelden
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-01-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:03

en persoonlijk worden, bedoel ik mee dat je mensen persoonlijk aanspreekt en nogal aggresief/ doordringend te woord staat
dat sommige mensen bont dragen, of vlees eten, hoeft niet jouw levenswijze te zijn
laat ze dan
waarom blijf je zo doorgaan, denk je dat door deze discussie ineens iedereen vegetarier word, en al het bont weggooid?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:04

Hebben we het hier verdorrie weer over kannibalisme.
Wat lopen er hier voor figuren rond.

Vraag 1: ja in de Aziatische landen zijn er wrede praktijken.
Maar ik kan moeilijk overal voor op het strijdtoneel klimmen.

Vraag 2: iedereen moet zelf weten hoeveel vlees men eet.
Goed vlees mag van mij duur zijn.

Vraag 3: Als je het hele topic had doorgelezen en dat zou je eigenlijk moeten doen voor je aan het eind gaat zitten schreeuwen dan had je geweten in hoeverre iemand dierenliefhebber kan zijn en van alle 'verbodene' gebruik kan maken.

Vraag 4: para veterinair met vele licenties.
Huidig, inspectie dierenbescherming met gedegen achtergrond.
Ruim 15 jaar eigen dierenambulance.

En voor de rest gaat het je geen bal aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:07

Lynn_Nikita schreef:
dat recht hebben mensen niet maar het gebeurd wel, wie geeft mensen het recht om andere mensen te martelen en te vermoorden
is niet ok, maar gebeurd wel
en niet elk bont product is een tegen de muur gegooide wasbeer die levend gevild word
mijn laarzen bv, waren stukjes bont, van konijnen, waarvan OOk het vlees werd gebruikt

Ja, er gebeurt zoveel dat afgrijselijk is. Maar als ik dat percentage aan ellende ook maar met 0,00001% omlaag kan brengen door mijn keuzen en wijze van consumeren, dan is dat toch al winst?
Of moet ik dan maar bergen vlees gaan eten, alleen nog maar de auto pakken voor alles, altijd het licht aanlaten in huis, de cv altijd aanlaten, mijn vuil nooit scheiden omdat meer mensen dat doen EN HET NU EENMAAL GEBEURD? Dat is toch oliedom?
Het bont dat je op straat ziet is veelal afkomstig van vossen en wasberen uit lage lonen landen, anders was het niet te betalen voor de mensen die het dragen.

Hoe weet je dat zo zeker van de konijnen op je laarzen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:10

Lynn_Nikita schreef:
en persoonlijk worden, bedoel ik mee dat je mensen persoonlijk aanspreekt en nogal aggresief/ doordringend te woord staat
dat sommige mensen bont dragen, of vlees eten, hoeft niet jouw levenswijze te zijn
laat ze dan
waarom blijf je zo doorgaan, denk je dat door deze discussie ineens iedereen vegetarier word, en al het bont weggooid?

Jep, ik hoop inderdaad dat meer mensen zullen gaan matigen en een eerlijker prijs voor hun consumptiegoederen willen gaan betalen.
Bewuster consumeren, daar pleit ik voor... absoluut.
Ik kan mensen niet 'laten', omdat ik de stellige indruk krijg dat veel mensen OF van sommige zaken geen weet hebben OF niet goed nadenken... wie weet helpt een pittige post dan nog eens.
Waarom is ts eigenlijk geband?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:11

Tja ik ben zelf een man, maar vind bont wel knap.
Nertsen jassen, omgekeerd schaap, sjaals van vossen, konijn of noem het op, ik denk dat mijn zussen ze wel in hun garderobe hebben hangen.

Echt bont is ecologischer dan nep (chemisch opbouw) en is bovendien ook warmer.

Dierenwelzijn is idd een ander bijhorend item dat er direct aan gelinkt wordt en is mijn inziens maar net wat je instelling en mindset hieromtrent is.
vb
Kippen, varkens, koeien etc kweken om op te eten is goed (vergeet er niet bij te zeggen hoeveel daarvan verspilt wordt) maar dieren fokken voor een vacht of pels dan weer niet.
Laatst bijgewerkt door bulck op 13-01-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:12

Ninx schreef:
Lynn_Nikita schreef:
is niet ok, maar gebeurd wel

Ja, er gebeurt zoveel dat afgrijselijk is. Maar als ik dat percentage aan ellende ook maar met 0,00001% omlaag kan brengen door mijn keuzen en wijze van consumeren, dan is dat toch al winst?
Of moet ik dan maar bergen vlees gaan eten, alleen nog maar de auto pakken voor alles, altijd het licht aanlaten in huis, de cv altijd aanlaten, mijn vuil nooit scheiden omdat meer mensen dat doen EN HET NU EENMAAL GEBEURD? Dat is toch oliedom?
Het bont dat je op straat ziet is veelal afkomstig van vossen en wasberen uit lage lonen landen, anders was het niet te betalen voor de mensen die het dragen.

Hoe weet je dat zo zeker van de konijnen op je laarzen?

omdat ik ze zelf verkocht en weet waar ze vandaan kwamen
daarbij zie je aan veel bontsoorten van welk dier ze afkomstig zijn en vaak staat het op een label erbij
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-01-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:12

Van mij mogen mannen bont ook mooi vinden hoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:14

Moggsy schreef:
Hebben we het hier verdorrie weer over kannibalisme.
Wat lopen er hier voor figuren rond.

Vraag 1: ja in de Aziatische landen zijn er wrede praktijken.
Maar ik kan moeilijk overal voor op het strijdtoneel klimmen.

Vraag 2: iedereen moet zelf weten hoeveel vlees men eet.
Goed vlees mag van mij duur zijn.

Vraag 3: Als je het hele topic had doorgelezen en dat zou je eigenlijk moeten doen voor je aan het eind gaat zitten schreeuwen dan had je geweten in hoeverre iemand dierenliefhebber kan zijn en van alle 'verbodene' gebruik kan maken.

Vraag 4: para veterinair met vele licenties.
Huidig, inspectie dierenbescherming met gedegen achtergrond.
Ruim 15 jaar eigen dierenambulance.

En voor de rest gaat het je geen bal aan.

1: het meeste bont in de winkels tegen een 'consumentvriendelijke prijs' komt nu eenmaal uit China... en wordt dus in NL gedragen. Daartegen ageren is dus best zinvol.
2. Helaas mag iedereen dat zelf weten. Maar wat mij betreft gaat de prijs fors omhoog. Een vleestax. Vanwege het feit dat het zeer belastend is voor het milieu, en omdat de boer en zijn dieren het dan een stuk beter kunnen krijgen. De prijzen van supermarktvlees zijn niet reëel. Los daarvan is dat vlees geen vlees meer, en erg ongezond. Je kunt nog beter een haas in het veld schieten.
3. daar zal ik overheen gelezen hebben... ik zal nog eens kijken.
4. DB... hulde voor jou. Evengoed maak je je bij je collega's vast niet immens populair wanneer je iedere dag lappen vlees wegkauwt in een grote bontjas.... :D ;)

Bal? Gehaktbal? Hihi! Volgens mij was er geen rest en zijn we redelijk up to date hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:16

bulck schreef:
Nertsen jassen, omgekeerd schaap, sjaals van vossen, konijn of noem het op, ik denk dat mijn zussen ze wel in hun garderobe hebben hangen.

Dierenwelzijn is idd een ander bijhorend item dat er direct aan gelinkt wordt en is mijn inziens maar net wat je instelling en mindset hieromtrent is.
vb
Kippen, varkens, koeien etc kweken om op te eten is goed (vergeet er niet bij te zeggen hoeveel daarvan verspilt wordt) maar dieren fokken voor een vacht of pels dan weer niet.

Is ook niet goed. Althans niet op de huidige schaal en intensiteit waarop dat plaatsvind.
Nepbont is niet erg warm. Nu wordt het meeste bont gebruikt als 'versiering' en daarvan krijg je het ook niet warmer.
Er zijn echter genoeg textiele vindingen die zeeeeeeerrrrr warm zijn. Wat denk je dat ze dragen op poolexpedities?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:17

Moggsy schreef:
Van mij mogen mannen bont ook mooi vinden hoor.

Mijn man zou mijn pootjes breken denk ik... 'figuurlijk gesproken'

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:19

Bij de AID en de DB happen we heerlijk weg hoor.
En van bont schuwt men echt niet.
Daar lopen geen brallers omdat ze het beter denken te weten, men weet wat er gaande is en men is zeer realistisch.

Dus Aziatisch, China is Azie.
Daar is overigens bij echt bont uit een bontzaak makkelijk achter te komen.
Je zult bij je poging tot het topic lezen wel zien dat ik in mijn jongere jaren bontwerkster ben geweest.
Ach, wat zeg ik nu, moet op mijn woorden letten.

En gelukkig heb ik een lieve man, die breekt van niets en niemand pootjes.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:20

Ik heb een body met konijnenbont. Opzich ben ik absoluut tegen bont, enkel konijnen niet omdat ze ook worden opgegeten.
Dieren die enkel voor pels gebruikt worden vind ik wel heel erg en dat zou ik niet kunnen dragen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:21

Ninx schreef:
bulck schreef:

vb

Is ook niet goed. Althans niet op de huidige schaal en intensiteit waarop dat plaatsvind.
Nepbont is niet erg warm. Nu wordt het meeste bont gebruikt als 'versiering' en daarvan krijg je het ook niet warmer.
Er zijn echter genoeg textiele vindingen die zeeeeeeerrrrr warm zijn. Wat denk je dat ze dragen op poolexpedities?

Zeg toch nergens dat er niets warmers bestaat, maar wel tov nepbont. Maar textiel is dan weer meer vervuilend, dus uit ethisch ecologisch standpunt ook te bevechten.

Ach ieder draagt wat hij of zij wil.
Bont mag voor mij absoluut blijven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:21

Ninx schreef:
Lynn_Nikita schreef:
laat ze dan

Jep, ik hoop inderdaad dat meer mensen zullen gaan matigen en een eerlijker prijs voor hun consumptiegoederen willen gaan betalen.
Bewuster consumeren, daar pleit ik voor... absoluut.
Ik kan mensen niet 'laten', omdat ik de stellige indruk krijg dat veel mensen OF van sommige zaken geen weet hebben OF niet goed nadenken... wie weet helpt een pittige post dan nog eens.
Waarom is ts eigenlijk geband?

Op jouw manier gaan er echt niet meer mensen vegetarisch eten of geen bont meer dragen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:23

Moggsy schreef:
Bij de AID en de DB happen we heerlijk weg hoor.
En van bont schuwt men echt niet.
Daar lopen geen brallers omdat ze het beter denken te weten, men weet wat er gaande is en men is zeer realistisch.

Dus Aziatisch, China is Azie.
Daar is overigens bij echt bont uit een bontzaak makkelijk achter te komen.
Je zult bij je poging tot het topic lezen wel zien dat ik in mijn jongere jaren bontwerkster ben geweest.
Ach, wat zeg ik nu, moet op mijn woorden letten.

En gelukkig heb ik een lieve man, die breekt van niets en niemand pootjes.

Het meeste bont dat je op straat ziet komt daar niet vandaan.

Dat men bij de AID en DB bont uit dit soort landen niet schuwt en lekkere goedkope supermarktbieflappen wegkauwt lijkt mij sterk, maar als het zo is... zou dat zeeeeeeerrrrr teleurstellend zijn.
Dat je refereert aan mij als zijnde een braller en betweter mag uiteraard, maar heb je zelf enig idee hoe het eraan toe gaat in de grootschalige veeteelt en bontindustrie in Aziatische landen? En is het dus gebral en nitwitterig wanneer ik dat incorrect vind?