Fiffill schreef:Verder vind ik mensen hun eigendommen vernielen nog altijd vandalisme.
Vind ik ook... ik ben de braafste broeder denkbaar.
Maar voor bontjassen maak ik graag een uitzondering.....
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ninx schreef:De consument moet misschien meer dan 5x zoveel betalen voor een product van een gerenommeerde producent dat 'relatief eerlijk' vervaardigd is. Dat wil die consument niet.
Alles moet zo goedkoop mogelijk vervaardigd worden, en dus wordt het meeste bont verwerkt in lage lonen landen waar er vrijwel geen regels zijn voor het welzijn van dieren.
De wortel van het kwaad is dus de consument... daar begint de ellende.

Moggsy schreef:Zo te lezen heb ik niet veel gemist.
Bokt 2010, de TS, heeft een ban, wie is de volgende die onbeschoft is tegen medebokkers.
Ze was een schaduwaccount las ik, wie is ze echt?
Ik draag bont, ik heb met bont gewerkt.
Ik ken nertsenfarms, ook uit de laatste jaren.
Ik eet vlees, voor zover ik het lekker vind.
Ook draag ik leer en gebruik leer.
Daarbij ben ik een enorme dierenliefhebber en vanwege mijn oude en huidige beroep kan ik veel dieren helpen.
Wie dit allemaal anders doet en anders wil is mij prima.
Lynn_Nikita schreef:sommige personen worden wel erg persoonlijk hier zeg
tjeszus het is een discussie, geen: ik ram mijn mening door je strot topic
nou ninx jij bent er op tegen prima
maar dat geeft jou niet het recht hier persoonlijk te gaan doen tegen mensen, of vandalisme te plegen, zoals met spuitbussen mensen bekliederen
Ninx schreef:Lynn_Nikita schreef:sommige personen worden wel erg persoonlijk hier zeg
tjeszus het is een discussie, geen: ik ram mijn mening door je strot topic
nou ninx jij bent er op tegen prima
maar dat geeft jou niet het recht hier persoonlijk te gaan doen tegen mensen, of vandalisme te plegen, zoals met spuitbussen mensen bekliederen
In hoeverre vind je dat ik persoonlijk ben geworden? Anders gezegd: kun je me een quote voorleggen die jij te ver vind gaan? Wellicht heb je gelijk en dan kan ik dat evt rectificeren.
Op Bokt iemand met een spuitbus te lijf gaan wordt lastig... maar daarbuiten, wie weet.
Misschien heb ik het recht niet iemand met een spuitbus te lijf te gaan, maar wat geeft iemand het recht een dier zijn pels van zijn levende romp te trekken en het op zijn hoofd te zetten in een samenleving waar het ons aan niets ontbreekt en we het absoluut niet nodig hebben?
Lynn_Nikita schreef:dat recht hebben mensen niet maar het gebeurd wel, wie geeft mensen het recht om andere mensen te martelen en te vermoorden
is niet ok, maar gebeurd wel
en niet elk bont product is een tegen de muur gegooide wasbeer die levend gevild word
mijn laarzen bv, waren stukjes bont, van konijnen, waarvan OOk het vlees werd gebruikt
zo zijn er nog wel meer voorbeelden
Lynn_Nikita schreef:en persoonlijk worden, bedoel ik mee dat je mensen persoonlijk aanspreekt en nogal aggresief/ doordringend te woord staat
dat sommige mensen bont dragen, of vlees eten, hoeft niet jouw levenswijze te zijn
laat ze dan
waarom blijf je zo doorgaan, denk je dat door deze discussie ineens iedereen vegetarier word, en al het bont weggooid?
Ninx schreef:Lynn_Nikita schreef:dat recht hebben mensen niet maar het gebeurd wel, wie geeft mensen het recht om andere mensen te martelen en te vermoorden
is niet ok, maar gebeurd wel
en niet elk bont product is een tegen de muur gegooide wasbeer die levend gevild word
mijn laarzen bv, waren stukjes bont, van konijnen, waarvan OOk het vlees werd gebruikt
zo zijn er nog wel meer voorbeelden
Ja, er gebeurt zoveel dat afgrijselijk is. Maar als ik dat percentage aan ellende ook maar met 0,00001% omlaag kan brengen door mijn keuzen en wijze van consumeren, dan is dat toch al winst?
Of moet ik dan maar bergen vlees gaan eten, alleen nog maar de auto pakken voor alles, altijd het licht aanlaten in huis, de cv altijd aanlaten, mijn vuil nooit scheiden omdat meer mensen dat doen EN HET NU EENMAAL GEBEURD? Dat is toch oliedom?
Het bont dat je op straat ziet is veelal afkomstig van vossen en wasberen uit lage lonen landen, anders was het niet te betalen voor de mensen die het dragen.
Hoe weet je dat zo zeker van de konijnen op je laarzen?
Moggsy schreef:Hebben we het hier verdorrie weer over kannibalisme.
Wat lopen er hier voor figuren rond.
Vraag 1: ja in de Aziatische landen zijn er wrede praktijken.
Maar ik kan moeilijk overal voor op het strijdtoneel klimmen.
Vraag 2: iedereen moet zelf weten hoeveel vlees men eet.
Goed vlees mag van mij duur zijn.
Vraag 3: Als je het hele topic had doorgelezen en dat zou je eigenlijk moeten doen voor je aan het eind gaat zitten schreeuwen dan had je geweten in hoeverre iemand dierenliefhebber kan zijn en van alle 'verbodene' gebruik kan maken.
Vraag 4: para veterinair met vele licenties.
Huidig, inspectie dierenbescherming met gedegen achtergrond.
Ruim 15 jaar eigen dierenambulance.
En voor de rest gaat het je geen bal aan.
bulck schreef:Tja ik ben zelf een man, maar vind bont wel knap.
Nertsen jassen, omgekeerd schaap, sjaals van vossen, konijn of noem het op, ik denk dat mijn zussen ze wel in hun garderobe hebben hangen.
Echt bont is ecologischer dan nep (chemisch opbouw) en is bovendien ook warmer.
Dierenwelzijn is idd een ander bijhorend item dat er direct aan gelinkt wordt en is mijn inziens maar net wat je instelling en mindset hieromtrent is.
vb
Kippen, varkens, koeien etc kweken om op te eten is goed (vergeet er niet bij te zeggen hoeveel daarvan verspilt wordt) maar dieren fokken voor een vacht of pels dan weer niet.
Ninx schreef:bulck schreef:Tja ik ben zelf een man, maar vind bont wel knap.
Nertsen jassen, omgekeerd schaap, sjaals van vossen, konijn of noem het op, ik denk dat mijn zussen ze wel in hun garderobe hebben hangen.
Echt bont is ecologischer dan nep (chemisch opbouw) en is bovendien ook warmer.
Dierenwelzijn is idd een ander bijhorend item dat er direct aan gelinkt wordt en is mijn inziens maar net wat je instelling en mindset hieromtrent is.
vb
Kippen, varkens, koeien etc kweken om op te eten is goed (vergeet er niet bij te zeggen hoeveel daarvan verspilt wordt) maar dieren fokken voor een vacht of pels dan weer niet.
Is ook niet goed. Althans niet op de huidige schaal en intensiteit waarop dat plaatsvind.
Nepbont is niet erg warm. Nu wordt het meeste bont gebruikt als 'versiering' en daarvan krijg je het ook niet warmer.
Er zijn echter genoeg textiele vindingen die zeeeeeeerrrrr warm zijn. Wat denk je dat ze dragen op poolexpedities?
Ninx schreef:Lynn_Nikita schreef:en persoonlijk worden, bedoel ik mee dat je mensen persoonlijk aanspreekt en nogal aggresief/ doordringend te woord staat
dat sommige mensen bont dragen, of vlees eten, hoeft niet jouw levenswijze te zijn
laat ze dan
waarom blijf je zo doorgaan, denk je dat door deze discussie ineens iedereen vegetarier word, en al het bont weggooid?
Jep, ik hoop inderdaad dat meer mensen zullen gaan matigen en een eerlijker prijs voor hun consumptiegoederen willen gaan betalen.
Bewuster consumeren, daar pleit ik voor... absoluut.
Ik kan mensen niet 'laten', omdat ik de stellige indruk krijg dat veel mensen OF van sommige zaken geen weet hebben OF niet goed nadenken... wie weet helpt een pittige post dan nog eens.
Waarom is ts eigenlijk geband?
Moggsy schreef:Bij de AID en de DB happen we heerlijk weg hoor.
En van bont schuwt men echt niet.
Daar lopen geen brallers omdat ze het beter denken te weten, men weet wat er gaande is en men is zeer realistisch.
Dus Aziatisch, China is Azie.
Daar is overigens bij echt bont uit een bontzaak makkelijk achter te komen.
Je zult bij je poging tot het topic lezen wel zien dat ik in mijn jongere jaren bontwerkster ben geweest.
Ach, wat zeg ik nu, moet op mijn woorden letten.
En gelukkig heb ik een lieve man, die breekt van niets en niemand pootjes.