Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:58

Misschien offtopic, maar kan iemand me het 'verschil' uitleggen tussen de verschillende soorten christenen die er zijn? :o Ik bedoel, Rooms-Katholiek/protestants etc.

@fojoe: Ok, dat wist ik niet :) Maar waarom doen ze dat ook bij een begrafenis? Ik bedoel, ik kan begrijpen dat men geld ophaalt, ik geef ook graag wat, de weinige keren dat ik in een kerk kom, maar tijdens een begrafenis... Lijkt me zo pijnlijk voor de nabestaanden...
Of is dat misschien als 'vergoeding' voor het feit dat er een dienst voor de overledene georganiseerd wordt? (Weet niet hoe het zit met een kerk 'afhuren' als jullie begrijpen wat ik bedoel)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:04

Waves schreef:
De beste actie zou géén actie zijn geweest.

Actie roept altijd een tegen(re)actie op en dan gáán we weer. Door al de acties en dat gelijk willen halen krijg je juist extremisme en dan wordt het pas gevaarlijk. Als iedereen nou accepteerd dat een ander niet hetzelfde hoeft te geloven als jij is er niks gevaarlijks aan geloven of niet geloven.

Volgens mij is deze hele actie al een tegenactie, namelijk op de gigantische borden die al zeker meer dan een jaar langs de snelweg staan (bijvoorbeeld langs de A20 tussen Rotterdam en Gouda) die "God is liefde" verkondigen. Ik ben niet gelovig en elke keer als ik er langs rij voel ik mij hierbij ongemakkelijk. Waarom moet ik hiermee geconfronteerd worden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:06

Mod, bedankt voor het aanpassen van de titel. Het idee was echter 'billboard langs de snelweg mag wel?' ;)

Het verschil tussen verschillende soorten geloven... dat wordt een lang verhaal ;)

Het algemeen is dit:
Citaat:
Ik geloof in God, de Vader, die de hemel en aarde gemaakt heeft.
En in Jezus Christus, zijn zoon, die onze Heer is. Hij werd geboren uit een maagd, die door de heilige Geest zwanger was geworden. Hij heeft onder het regime van Pntius Pilatus geleden, is gekruisigd, gestorven en begraven. Hij is naar het dodenrijk gegaan en op de derde dag weer opgestaan uit de dood. Nu is hij in de hemel, waar hij bij God zit en zal oordelen over ons allemaal.
Ik geloof in de helige Geest. Ik geloof dat alle christenen samen een geheel zijn in de ogen van God. Ik geloof dat God de zonden van mensen kan en wil vergeven. Ik geloof dat we na onze dood weer zullen opstaan en eeuwig zullen leven.

Dat is de basis van alle christelijke geloven. Er zijn aardige verschillen in de interpretatie van allerlei nevenzaken, zoals doop, Maria, gedrag van de gelovigen.

Ididit

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:12

Maar Blue_eyes,

Hoe staan jullie dan tegenover bijvoorbeeld de Islam?
En dan nog, is het beter een geloof (ookal is het niet het christendom) dan geen geloof?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:13

Waves schreef:
Waarom niet? Omdat het niet helpt. We willen toch in harmonie met zn allen op 1 aarde wonen? Laten we elkaar dan gewoon respecteren en met rust laten. Zowel de gelovigen als niet gelovigen.

Een goed gesprek is natuurlijk alleen maar goed en kan tot oplossingen leiden als er frictie is maar collectief met billboards en folders gaan smijten dat leidt mijns inziens alleen maar tot meer onbegrip.

Dat ben ik ook zeker met je eens. Alleen is er nu eenmaal een vrijheid van meningsuiting, en van dat recht mag gebruik gemaakt worden. Als tegen niet mag, mag voor ook niet en dan zouden er eigenlijk weinig discussies meer zijn. Wat ik wel vind is dat idd mensen die zich druk maken alleen om één kant, ook eens de andere kant mogen bezien zonder oordelen. In harmonie leven met zijn allen op aarde zal eeuwig een utopie blijven, domweg omdat de heerstende grootste religies de anderen buitensluiten. Hun geloof is het enige geloof waarmee ze meteen andersgelovigen als ongelovigen bestempelen, en daarmee verdwijnen reeds alle mogelijkheden op vreedzaam samenleven.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:14

Waarom voelen gelovigen (even iedereen over een kam geschoren :o ) zich toch vaak zo aangevallen als er mensen zijn die anders over dit soort dingen denken?? Prima dat gelovigen geloven, prima dat humanisten hun kijk op de zaak willen laten zien!
Wil je het niet lezen/horen gooi je de folder weg of kijk je niet naar dat billboard. Zo moeilijk is dat niet. Trouwens, ik kijk ook vaak bewust NIET naar de billboards van mc donalds; veel te bang dat ik weel ga voor nog een big tasty....

Ik ben het ook erg eens met de post van Celticpony op blz. 1

En by the way ook met de leus van de humanisten!

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:14

en ook nog met Breghje!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:16

Mpepers schreef:
Wil je het niet lezen/horen gooi je de folder weg of kijk je niet naar dat billboard. Zo moeilijk is dat niet. Trouwens, ik kijk ook vaak bewust NIET naar de billboards van mc donalds; veel te bang dat ik weel ga voor nog een big tasty....

Dat zou ik wel willen, maar ja, dan heb ik het alweer gezien, en ga ik er weer over nadenken en dat wil ik helemaal niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:17

@Ididit:
Hoe sta ik tegenover de Islam (want 'jullie' wordt al zo... ik kan niet zo goed voor andere mensen spreken :))...
Ik persoonlijk denk dat ze iets belangrijks over het hoofd zien, of eigenlijk dat niet, maar dat ze het ontkennen. Namelijk de dood en opstanding van Jezus, en het feit dat we daardoor bij God kunnen komen en dat God ons onze zonden vergeven heeft. Dat ontkennen zij ten stelligste. Jezus kennen ze wel, maar dan als profeet.
Aan de andere kant denk ik dat moslims vaak veel beter dan een atheist/agnost/whatever begrijpt hoe het voelt om zo'n soort geloof te hebben dat je er alles voor zou geven. Hoe het voelt om van God te houden, zeg maar, zoals eerder in deze discussie voorbij kwam.

Je tweede punt vind ik echt heel moeilijk te beantwoorden. Misschien zou je dat kunnen lezen uit mijn vorige alinea, maar dat is dan meer echt voor het 'voordeel' van de christen. Maar of het voor de persoon zelf in dit leven echt uitmaakt, dat weet ik niet. En ik weet ook niet of het dan uitmaakt in hoe God over hem denkt.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:18

Tsjah...die big tasty blijft hangen he...? :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:20

Mpepers schreef:
Waarom voelen gelovigen (even iedereen over een kam geschoren :o ) zich toch vaak zo aangevallen als er mensen zijn die anders over dit soort dingen denken?? Prima dat gelovigen geloven, prima dat humanisten hun kijk op de zaak willen laten zien!

Ik ben het ook erg eens met de post van Celticpony op blz. 1

En by the way ook met de leus van de humanisten!

Ik denk wel dat we even een deel van het billboard vergeten. Er staat namelijk op: 'er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!'
Dat eerste deel is - en dat is weer voor mezelf gesproken - voor mij niet kwetsend. Maar ik vind het wel vervelend als mensen insinueren dat ik zelf niet durf te leven of dat ik niet geniet van mijn leven. Dat is namelijk echt je reinste onzin. :)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:22

Blue_eyes: wel een beetje jammer dat je doet alsof alle mensen die niet op een "traditionele" manier geloven in iets dat (volgens mij dan) helaas altijd buiten jezelf en je eigen bereik ligt, niet weten wat toewijding, diepgang en geloof inhoudt... Dit is dus wat mij persoonlijk altijd erg stoort aan mensen die in een god geloven. Altijd die verheven houding, sorry dat ik het maar even zo ongepolijst verwoord.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:24

Waar doe ik dat dan? Edit: ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Het is meer iets waar ik in een aantal discussies tegenaan loop, onder andere in deze. Dat mensen echt proberen te begrijpen wat ik dan bedoel met 'van God houden', maar er zich gewoon geen voorstelling bij kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-02-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:25

Blue_Eyes schreef:
@Ididit:
Hoe sta ik tegenover de Islam (want 'jullie' wordt al zo... ik kan niet zo goed voor andere mensen spreken :))...
Ik persoonlijk denk dat ze iets belangrijks over het hoofd zien, of eigenlijk dat niet, maar dat ze het ontkennen. Namelijk de dood en opstanding van Jezus, en het feit dat we daardoor bij God kunnen komen en dat God ons onze zonden vergeven heeft. Dat ontkennen zij ten stelligste. Jezus kennen ze wel, maar dan als profeet.
Aan de andere kant denk ik dat moslims vaak veel beter dan een atheist/agnost/whatever begrijpt hoe het voelt om zo'n soort geloof te hebben dat je er alles voor zou geven. Hoe het voelt om van God te houden, zeg maar, zoals eerder in deze discussie voorbij kwam.

Je tweede punt vind ik echt heel moeilijk te beantwoorden. Misschien zou je dat kunnen lezen uit mijn vorige alinea, maar dat is dan meer echt voor het 'voordeel' van de christen. Maar of het voor de persoon zelf in dit leven echt uitmaakt, dat weet ik niet. En ik weet ook niet of het dan uitmaakt in hoe God over hem denkt.

Wat voor mij echt niet te begrijpen is, is de dikgedrukte zin. Tuurlijk is dat jou persoonlijke mening in dezen, maar waarom zou een ander niet stomweg iets anders kunnen geloven dan jij doet? Waarom is het zo moeilijk te bevatten dat er meerdere geloven zijn, dat er niet één geloof is maar dat iedereen zelf mag uitmaken wat en hoe hij/zij het al dan niet geloof beleeft? Waarom zouden we volgens jou allemaal in God moeten geloven en niet naast elkaar meerdere geloven kunnen hebben? Ik vind dat heel erg moeilijk te verteren, omdat het mij belemmert in mijn vrijheidsprincipe.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:28

Het doet niets af aan de waarheid van de leus. Alleen jij als gelovige voelt deze insinuatie waarschijnlijk... Bovendien moet je waarschijnlijk ook wel toegeven dat er een heleboel gelovigen zijn die zelf niet meer echt nadenken maar klakkeloos doen wat "hoort" of geschreven staat... Ik vind het trouwens wel fijn voor je dat jij dat schijnbaar niet doet en ook mooi. +:)+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:29

Breghje schreef:
Blue_Eyes schreef:
@Ididit:

Wat voor mij echt niet te begrijpen is, is de dikgedrukte zin. Tuurlijk is dat jou persoonlijke mening in dezen, maar waarom zou een ander niet stomweg iets anders kunnen geloven dan jij doet? Waarom is het zo moeilijk te bevatten dat er meerdere geloven zijn, dat er niet één geloof is maar dat iedereen zelf mag uitmaken wat en hoe hij/zij het al dan niet geloof beleeft? Waarom zouden we volgens jou allemaal in God moeten geloven en niet naast elkaar meerdere geloven kunnen hebben? Ik vind dat heel erg moeilijk te verteren, omdat het mij belemmert in mijn vrijheidsprincipe.

Jij hebt van mij anders de volledige vrijheid om te geloven wat je wilt. Dus van mij geen enkele belemmering.

Maar goed - dat dikgedrukte, of eigenlijk, dat belangrijke wat moslims ontkennen, is voor mij de basis van mijn geloof, dat Jezus is gestorven en opgestaan en dat God onze zonden heeft vergeven. Dat is echt de bottomline. Dat is dus belangrijk voor mij. En als je iets anders gelooft, prima. Ik zal ook geen enkele moslim proberen te be-evangeliseren, of wat dan ook. Ik ga ook hier niet proberen te overtuigen, wel proberen begrip te kweken voor elkaar. Het zou mooi zijn als alle gelovigen naast elkaar zouden leven, no matter what. Aan mij zal het niet liggen. Er werd mij gevraagd hoe ik over moslims dacht. Nou, prima. Dat is wat ik erover denk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:30

Anyway. Ik ga eten koken en ik heb dat kerkblad wat ik aan het maken was ook nog steeds niet af... dus ik ben weer pleitos! :wave:

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:30

Me too, eet smakelijk!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:39

Blue_eyes,

Ik vroeg ook om een mening en hoewel ik totaal jou gedachtengang niet deel/kan begrijpen, snap ik wel wat je bedoeld.

Het punt is hier eigenlijk gewoon, laat elkaar in de waarde. Het eerste bericht in dit topic komt heel aanvallend over op niet-gelovigen, omdat het net lijkt alsof wij de gelovigen niets mogen vertellen, terwijl wij andersom wel vaak 'lastig gevallen' worden met het geloof. Althans, zo ervaar ik de vele foldertjes enz. ondanks mijn sticker op de brievenbus. Maar ja, wij niet-gelovigen hebben dan ook eigenlijk geen boodschap om uit te dragen zoals jullie dat hebben denk ik. Je kan moeilijk alle deuren langs met, ik geloof niets en heb dus ook geen verhaal... Wordt u lid van de club? ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:49

Blue_Eyes schreef:
Ik denk wel dat we even een deel van het billboard vergeten. Er staat namelijk op: 'er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!'
Dat eerste deel is - en dat is weer voor mezelf gesproken - voor mij niet kwetsend. Maar ik vind het wel vervelend als mensen insinueren dat ik zelf niet durf te leven of dat ik niet geniet van mijn leven. Dat is namelijk echt je reinste onzin. :)

helemaal mee eens :)
Kijk, dat mensen niet geloven in (een) god of kan ik prima accepteren hoor, maar zeg niet dat ik niet van het leven geniet, want dat doe ik namelijk wel :)

Mpepers schreef:
Het doet niets af aan de waarheid van de leus. Alleen jij als gelovige voelt deze insinuatie waarschijnlijk... Bovendien moet je waarschijnlijk ook wel toegeven dat er een heleboel gelovigen zijn die zelf niet meer echt nadenken maar klakkeloos doen wat "hoort" of geschreven staat... Ik vind het trouwens wel fijn voor je dat jij dat schijnbaar niet doet en ook mooi. +:)+

Keren we dit even om. Heb hier in dit topic al diverse opmerkingen gezien dat mensen zich ongemakkelijk voelen door (bijvoorbeeld) het billboard langs de A20 R'dam-Gouda waarop staat 'God is Liefde'. Alleen iemand die niet geloofd in God voelt deze ongemakkelijkheid... Is toch hetzelfde?

Ik ben overigens heel erg tegen het tentoonspreiden van whatever je geloofd, of er een God is of niet.. Hoe dan ook zijn er altijd mensen die zich erdoor op de verkeerde manier aangesproken voelen. En dat lijkt me ten alle tijden niet de bedoeling :)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:54

@ ididit
hahah dat is wel een goede..
En ik denk dat het ook overdreven wordt gezegd hier.. Dat er geprobeerd wordt om mensen te 'bekeren' tot het Christendom of om mensen hun levenswijze te laten veranderen (zoals in het begin genoemd werd). Voor de gelovigen is het denk k niet meer dan normaal om hun ideeen te DELEN met anderen. Zo deed Jezus dat namelijk zelf al (staat in de bijbel).

En zelf vind ik ook dat als je er niks mee te maken wilt hebben je gewoon niet naar de Billboard kijkt, of de folder gewoon weggooit, of t persoon dat je wel probeert over te halen tot geloven gewoon afwimpelt :) Niet zo druk om maken dus.
Laatst bijgewerkt door d_ruiter op 27-02-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:54

Al sinds het begin volg ik deze discussie met enig plezier (als dat is toegestaan ;) )

De topicstarter ergerde zich aan het feit dat een folder tegen de evolutietheorie niet zo mogen en kranten en tijdschriftartikelen voor de evolutietheorie wel...
Dit jaar is het 150 jaar geleden dat de het boek On the origine of species is gepubliceerd en is het 200 jaar na de geboortejaar van Darwin, daarom is het jaar 2009 uitgeroepen tot het jaar van Darwin.
Maar een korte verklaring waarom er veel over Darwin in de media verschijnt de laatste tijd.

Dan heb je de kwestie van het bord langs de snelweg: Er is waarschijnlijk geen God, durf zelf te leven en geniet van dit leven

Er wordt hier mijns inziens voorbij gegaan aan het woord waarschijnlijk.
Defenitie van waarschijnlijk (van Dale online): naar ik vermoed, vermoedelijk waar of juist
Ofwel (mijn interpretatie) heeft geeft ruimte aan mensen die deze stelling niet als waar aannemen, in dit geval mensen die wel in het bestaan van God geloven.

Echter al jaren kom ik leuzen (reclameborden, stickers, folders door de brievenbus of uitgereikt op het station etc) tegen waarin diezelfde ruimte niet wordt gegeven aan niet-gelovigen of anders-gelovigen.

Waarom zou het ene wel mogen en het andere niet?
Waarom mag de ene 'groepering' wel zijn mening uitdragen op basis van vrijheid van meningsuiting en een 'andere' groepering niet?

Stukje persoonlijke mening en achtergrond:
Ik ben zeer christelijk opgevoed maar voel mijzelf geen christen, wel ben ik voor mijn gevoel een 'anders' gelovige, ik geloof dat er 'iets' is maar kan dat iets niet benoemen. De bijbel zie ik als een boek waaruit iedereen wijze lessen kan trekken, net als de Koran, de Torah etc...het ligt aan de manier waarop je de verschillende teksten interpreteert en het niet letterlijk neemt.
Persoonlijk voel ik mij van beide kanten (de anti darwinfolder of het reclamebord langs de weg) niet gekwetst oid, wat ik al zei: waarom zou de een wel mogen en het ander niet.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:56

kijk, jij verwoord precies hoe ik ook ben:

Citaat:
Ik ben zeer christelijk opgevoed maar voel mijzelf geen christen, wel ben ik voor mijn gevoel een 'anders' gelovige, ik geloof dat er 'iets' is maar kan dat iets niet benoemen. De bijbel zie ik als een boek waaruit iedereen wijze lessen kan trekken, net als de Koran, de Torah etc...het ligt aan de manier waarop je de verschillende teksten interpreteert en het niet letterlijk neemt.
Persoonlijk voel ik mij van beide kanten (de anti darwinfolder of het reclamebord langs de weg) niet gekwetst oid, wat ik al zei: waarom zou de een wel mogen en het ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:00

Ieder zijn eigen geloof :)
Ik sta ingeschreven als rooms-katholiek, maar ben niet echt gelovig ofzo. Ik geloof dan ook gewoon in de evolutie-theorie. Maar zoals ik al zei, ieder zijn eigen geloof...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:14

Ididit schreef:
Het is vervelend dat de gelovigen hier op bokt zich zo aangevallen voelen. Er wordt nergens gezegd dat alle gelovigen direct extremistisch zijn daarin.

De zichzelf ruimdenkend noemenden vegen zichzélf op die hoop door er met 'ons gelovigen' mee te identificeren :)*

Ze voélen zich aangesproken, voelen zich gekwetst. Welnu, de uitspraken waar het om draait zíjn neutraal. Het 'probleem' raakt nu net exact de kern van het probleem :)*

Het is niet alleen opvallend dat drie grote godsdiensten nauw verwante religies van semitische oorsprong zijn, ze zijn ook de meest agressieve, minst tolerante naar anders denkenden. De expansiedrang van deze drie intolerante godsdiensten = de bedreiging voor de vrije wil van de mensheid.

Die vrije wil is de grote filosofische/humanistische bijdrage van Zoroaster.
De grote drie zijn een enórme stap terug in de menselijke ontwikkeling. Helaas is het onbegrijpelijke simplisme ervan een niet te stoppen golf.
Het christendom is een tragische godsdienst. De 'stichter' was een initiatiefnemer voor meer tolerantie doch in cincilies in de eerste eeuwe na Christus is het christendom door machtspersonen binnen de kerk omgevormd tot wat het nu is.
De verschillende stromingen binnen het christendom en hun ontwikkeling kan je exáct vergelijken met de verschillende stromingen binnen de islam.
Met het judaïsme ligt het wat eenvoudiger. Het Christendom was eigenlijk een stroming (Christus was een Jood en wilde hervormen, vergelijkbaar met Luther) daarbinnen doch is eruit gekegeld.
De grondlegger van het christendom is feitelijk een schoolvoorbeeld van de intolerantie van geloof .... Hij werd voor zijn afwijkende visie letterlijk aan het kruis genageld.

'Waarschijnlijk bestaat God niet' is een poging de vrije wil wat terrein terug te laten winnen.

hc