@fojoe: Ok, dat wist ik niet

Of is dat misschien als 'vergoeding' voor het feit dat er een dienst voor de overledene georganiseerd wordt? (Weet niet hoe het zit met een kerk 'afhuren' als jullie begrijpen wat ik bedoel)
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Waves schreef:De beste actie zou géén actie zijn geweest.
Actie roept altijd een tegen(re)actie op en dan gáán we weer. Door al de acties en dat gelijk willen halen krijg je juist extremisme en dan wordt het pas gevaarlijk. Als iedereen nou accepteerd dat een ander niet hetzelfde hoeft te geloven als jij is er niks gevaarlijks aan geloven of niet geloven.
Citaat:Ik geloof in God, de Vader, die de hemel en aarde gemaakt heeft.
En in Jezus Christus, zijn zoon, die onze Heer is. Hij werd geboren uit een maagd, die door de heilige Geest zwanger was geworden. Hij heeft onder het regime van Pntius Pilatus geleden, is gekruisigd, gestorven en begraven. Hij is naar het dodenrijk gegaan en op de derde dag weer opgestaan uit de dood. Nu is hij in de hemel, waar hij bij God zit en zal oordelen over ons allemaal.
Ik geloof in de helige Geest. Ik geloof dat alle christenen samen een geheel zijn in de ogen van God. Ik geloof dat God de zonden van mensen kan en wil vergeven. Ik geloof dat we na onze dood weer zullen opstaan en eeuwig zullen leven.
Waves schreef:Waarom niet? Omdat het niet helpt. We willen toch in harmonie met zn allen op 1 aarde wonen? Laten we elkaar dan gewoon respecteren en met rust laten. Zowel de gelovigen als niet gelovigen.
Een goed gesprek is natuurlijk alleen maar goed en kan tot oplossingen leiden als er frictie is maar collectief met billboards en folders gaan smijten dat leidt mijns inziens alleen maar tot meer onbegrip.
Mpepers schreef:Wil je het niet lezen/horen gooi je de folder weg of kijk je niet naar dat billboard. Zo moeilijk is dat niet. Trouwens, ik kijk ook vaak bewust NIET naar de billboards van mc donalds; veel te bang dat ik weel ga voor nog een big tasty....
Mpepers schreef:Waarom voelen gelovigen (even iedereen over een kam geschoren) zich toch vaak zo aangevallen als er mensen zijn die anders over dit soort dingen denken?? Prima dat gelovigen geloven, prima dat humanisten hun kijk op de zaak willen laten zien!
Wil je het niet lezen/horen gooi je de folder weg of kijk je niet naar dat billboard. Zo moeilijk is dat niet. Trouwens, ik kijk ook vaak bewust NIET naar de billboards van mc donalds; veel te bang dat ik weel ga voor nog een big tasty....
Ik ben het ook erg eens met de post van Celticpony op blz. 1
En by the way ook met de leus van de humanisten!
Blue_Eyes schreef:@Ididit:
Hoe sta ik tegenover de Islam (want 'jullie' wordt al zo... ik kan niet zo goed voor andere mensen spreken...
Ik persoonlijk denk dat ze iets belangrijks over het hoofd zien, of eigenlijk dat niet, maar dat ze het ontkennen. Namelijk de dood en opstanding van Jezus, en het feit dat we daardoor bij God kunnen komen en dat God ons onze zonden vergeven heeft. Dat ontkennen zij ten stelligste. Jezus kennen ze wel, maar dan als profeet.
Aan de andere kant denk ik dat moslims vaak veel beter dan een atheist/agnost/whatever begrijpt hoe het voelt om zo'n soort geloof te hebben dat je er alles voor zou geven. Hoe het voelt om van God te houden, zeg maar, zoals eerder in deze discussie voorbij kwam.
Je tweede punt vind ik echt heel moeilijk te beantwoorden. Misschien zou je dat kunnen lezen uit mijn vorige alinea, maar dat is dan meer echt voor het 'voordeel' van de christen. Maar of het voor de persoon zelf in dit leven echt uitmaakt, dat weet ik niet. En ik weet ook niet of het dan uitmaakt in hoe God over hem denkt.
Breghje schreef:Blue_Eyes schreef:@Ididit:
Hoe sta ik tegenover de Islam (want 'jullie' wordt al zo... ik kan niet zo goed voor andere mensen spreken...
Ik persoonlijk denk dat ze iets belangrijks over het hoofd zien, of eigenlijk dat niet, maar dat ze het ontkennen. Namelijk de dood en opstanding van Jezus, en het feit dat we daardoor bij God kunnen komen en dat God ons onze zonden vergeven heeft. Dat ontkennen zij ten stelligste. Jezus kennen ze wel, maar dan als profeet.
Aan de andere kant denk ik dat moslims vaak veel beter dan een atheist/agnost/whatever begrijpt hoe het voelt om zo'n soort geloof te hebben dat je er alles voor zou geven. Hoe het voelt om van God te houden, zeg maar, zoals eerder in deze discussie voorbij kwam.
Je tweede punt vind ik echt heel moeilijk te beantwoorden. Misschien zou je dat kunnen lezen uit mijn vorige alinea, maar dat is dan meer echt voor het 'voordeel' van de christen. Maar of het voor de persoon zelf in dit leven echt uitmaakt, dat weet ik niet. En ik weet ook niet of het dan uitmaakt in hoe God over hem denkt.
Wat voor mij echt niet te begrijpen is, is de dikgedrukte zin. Tuurlijk is dat jou persoonlijke mening in dezen, maar waarom zou een ander niet stomweg iets anders kunnen geloven dan jij doet? Waarom is het zo moeilijk te bevatten dat er meerdere geloven zijn, dat er niet één geloof is maar dat iedereen zelf mag uitmaken wat en hoe hij/zij het al dan niet geloof beleeft? Waarom zouden we volgens jou allemaal in God moeten geloven en niet naast elkaar meerdere geloven kunnen hebben? Ik vind dat heel erg moeilijk te verteren, omdat het mij belemmert in mijn vrijheidsprincipe.
Blue_Eyes schreef:Ik denk wel dat we even een deel van het billboard vergeten. Er staat namelijk op: 'er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!'
Dat eerste deel is - en dat is weer voor mezelf gesproken - voor mij niet kwetsend. Maar ik vind het wel vervelend als mensen insinueren dat ik zelf niet durf te leven of dat ik niet geniet van mijn leven. Dat is namelijk echt je reinste onzin.
Mpepers schreef:Het doet niets af aan de waarheid van de leus. Alleen jij als gelovige voelt deze insinuatie waarschijnlijk... Bovendien moet je waarschijnlijk ook wel toegeven dat er een heleboel gelovigen zijn die zelf niet meer echt nadenken maar klakkeloos doen wat "hoort" of geschreven staat... Ik vind het trouwens wel fijn voor je dat jij dat schijnbaar niet doet en ook mooi.
Citaat:Ik ben zeer christelijk opgevoed maar voel mijzelf geen christen, wel ben ik voor mijn gevoel een 'anders' gelovige, ik geloof dat er 'iets' is maar kan dat iets niet benoemen. De bijbel zie ik als een boek waaruit iedereen wijze lessen kan trekken, net als de Koran, de Torah etc...het ligt aan de manier waarop je de verschillende teksten interpreteert en het niet letterlijk neemt.
Persoonlijk voel ik mij van beide kanten (de anti darwinfolder of het reclamebord langs de weg) niet gekwetst oid, wat ik al zei: waarom zou de een wel mogen en het ander niet.
Ididit schreef:Het is vervelend dat de gelovigen hier op bokt zich zo aangevallen voelen. Er wordt nergens gezegd dat alle gelovigen direct extremistisch zijn daarin.