Ik heb vorig jaar het boek Een gelukskind van Thomas Buergenthal gelezen.
Zeer, zeer indrukwekkend. Thomas Buergenthal heeft in Auschwitz gezeten én de dodenmars naar Sachsenhausen overleefd. Hij is nu de hoogste rechter bij het internationale gerechtshof.
Ook een indrukwekkend boek is Anna Boom een nederlandse vrouw die de oorlog in Hongarije heeft meegemaakt en die per toeval een grote rol bij het redden van vele levens heeft gespeeld.
Citaat:Van de 10 Duitsers waren er 9 lid van de nsdap of hadden familie daarin zitten...dat ze niet aktief aan de vervolging meededen oke, maar ze wisten er wel van en hebben geen hand uitgestoken om er tegenin te gaan
De stiefvader van mijn vriendin (nu 82) heeft bij de Hitlerjugend gezeten. Zeker in het begin, wisten ze (de jongeren) niets van wat er allemaal gebeurde en al helemaal niet waarom de oorlog ging.
Al je vrienden zaten bij de Hitlerjugend en er werden veel spannende, interessante dingen voor ze georganiseerd.
Toen er in de jaren daarna informatie door kwam sijpelen, wilden én konden de meeste van die jongens/jonge mannen niet geloven dat er überhaupt KZ-Lager waren en al helemaal niet wat daar gebeurde

Hij woonde op het platteland waar ze van de oorlog opzich niet zoveel merkten en toen hij en z´n vrienden er achter kwamen dat de "geruchten" wel degelijk de waarheid waren, was het erg moeilijk om "zomaar" uit de Hitlerjugend te stappen. De kans dat je dan aan het front gestuurd werd, was zeer groot.
Wel hebben hij, z´n broer en z´n moeder (zijn vader was overleden) vanaf dat moment onderduikers in huis genomen die op doorreis waren.
Begrijp me niet verkeerd: omdat ik F. toevallig heel graag mag, wil dat niet zeggen dat ik het met zijn gemaakte keuzes eens ben!! Ik kan alleen een aantal keuzes wel begrijpen.
Mijn vader (geb. in ´21) heeft zelf in Gouda in het verzet gezeten (zijn naam wordt zelfs vermeld in een boek over Gouda ten tijde van WO II, wat na de oorlog verschenen is), dus ik weet heel goed wat die mensen allemaal hebben doorgemaakt.
Mijn moeder (geb. in ´31) heeft de oorlog in A´dam doorgebracht en daar dus ook de hongerwinter meegemaakt.