Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siets

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobilist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:48

Huertecilla schreef:
PinkyBubble schreef:
Vergeet de vastvriezende piercings niet Clown Duivel (net gehoord op radio 538) lol!!!

Helemaal niet zó'n rare opmerking.
Bij extreme koude kan je beter je eventuele (trouw)ringen af doen. Het is ook niet voor niets dat er horlogebandjes zijn met onder het metalen huis doorlopende stof; die zijn dáár ooít voor bedoeld. Om het metaal van de huid te houden om bevriezing te voorkomen.
Bij -15 onder een jas is het bij een horloge niet zo dramatisch, maar in de open lucht met eventueel een briesje erover bevriest een metalen ring door je neus eerder dan je zou verwachten.

hc

Als ik toch over alles zo na zou moeten denken als jij, was ik doodmoe 's avonds Clown

Shadow0

Re: Strenge vorst verwacht ben jij voorbereid als automobili

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:54

Huertecilla schreef:
Wat jou réden ook is Shadow, als jij bij gladheid van de weg schuift is niet de gladheid de oorzaak maar jouw niet aanpassen.
Dat jouw beslissing om je niet voldoende aan te passen als reden heeft dat jij met de auto dóór wil rijden is een risicobeslissing. Jíj calculeert het risico in. Zeur er dan ook niet over en steek je hand in eigen boezem.

Allereerst: ik ben voorzichtig en pas mijn snelheid aan. Ik ben mij zeker wel bewust van de risico's en mijn wat ongeinteresseerde houding t.a.v de levensduur van de motor geldt NIET, heel nadrukkelijk niet de veiligheid.

Maar daarnaast onderschrijf ik de keuze van onze stad om de wegen begaanbaar te maken ipv te verwachten dat iedereen stapvoets rijdt van harte en ben ik helemaal blij dat er hier buitengewoon goed gestrooid wordt. Dat dat de levensduur van een auto beperkt zal mij een zalige rotzorg zijn.
(Een risicobeslissing ja. Autorijden is dat uberhaupt. Dat blijft een afweging. En JA, de stad zou een veiliger zijn als niemand meer met de auto ging. Maar in zo'n stad wil ik niet leven.)

Citaat:
Ik gebruik mijn auto als vervoermiddel. Een vervoermiddel met eigen voor- en nadelen. Één nadeel is het relatief grote gewicht en de grote potentiële schade die het kan aanrichten. De voordelen voor mij zoals comfort, transportsnelheid en het grote laadvermogen zijn voor mij geen reden om ánderen meer risisco te laten lopen

Daarmee hou je natuurlijk vooral jezelf voor de gek. Het feit dat jij je met een auto op de weg begeeft alleen al is een beslissing die risico meebrengt voor anderen. Je kunt ze beperken, je kunt naar eer en geweten proberen daar een goede afweging in te maken, en ik kan dit naar MIJN eer en geweten in elk geval verantwoorden.
Maar je kunt de risico's niet uitsluiten, je kunt alleen maar een keuze maken tussen wanneer het nog wel acceptabel is en wanneer niet. De mensen die mij kennen weten dat ik een buitengewoon voorzichtig persoon ben - maar ook voor mij geldt dat risico's toch gewoon een reeel deel van het leven uitmaken en als jij claimt dat jij nooit iets doet waardoor anderen meer risico lopen is dat simpelweg onwaar - dat is namelijk onmogelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:54

Margreet schreef:
Ik doe liever een anti-slip cursus Clown

Lijkt me leuk om zoiets een keer te doen, maar echt nuttig? Op zo'n baan zijn het allemaal gecontroleerde omstandigheden en je weet wat er komen gaat. In 't eggie is 't onverwachts EN je hebt de routine/reflexen niet (ik slip niet dagelijks tenminste) dus of dan je primaire reactie is wat je op de cursus geleerd is? Twijfelachtig...
Evengoed kan 't ook geen kwaad natuurlijk.

Het is heel zinvol.
De gecontroleerde omstandigheden maken dat je de grenzen kan ontdekken omdat het er overheen gaan niet gelijk escalerende consequenties heeft.
Ik ben tíg jaar terug toen abs op motorfietsen leverbaar werd, een paar keer speciaal daarvoor naar het pvi-circuit in Lelystad gegaan terwijl ik toen nog volop op circuits racete.

Op een anti-slipkursus of een VerhoogdeRijvaardigheidOpleiding kan je leren hoe je wat kan doen en wat de grenzen van remmen/sturen zijn. Of jij het op zo'n kursus geleerde zélf tot een geconditioneerde reflex máákt is iets wat jíj bepaalt.

hc

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:56

Huertecilla schreef:
PinkyBubble schreef:
Vergeet de vastvriezende piercings niet Clown Duivel (net gehoord op radio 538) lol!!!

Helemaal niet zó'n rare opmerking.
Bij extreme koude kan je beter je eventuele (trouw)ringen af doen. Het is ook niet voor niets dat er horlogebandjes zijn met onder het metalen huis doorlopende stof; die zijn dáár ooít voor bedoeld. Om het metaal van de huid te houden om bevriezing te voorkomen.
Bij -15 onder een jas is het bij een horloge niet zo dramatisch, maar in de open lucht met eventueel een briesje erover bevriest een metalen ring door je neus eerder dan je zou verwachten.

hc

Nouja, het ligt er geheel aan wat voor ring je er in heb hangen.. Ik heb alles in chirurgish staal, en dat zou een beetj elullig zijn als het vast zou vriezen,...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:01

Huertecilla schreef:
Op een anti-slipkursus of een VerhoogdeRijvaardigheidOpleiding kan je leren hoe je wat kan doen en wat de grenzen van remmen/sturen zijn.

Van de andere kant: dit levert natuurlijk hetzelfde probleem als verlichting. Doordat mensen de grenzen leren kennen is de kans ook reeel aanwezig dat ze deze grenzen gaan opzoeken 'omdat ze weten wat ze kunnen' terwijl je bij verantwoord verkeersgebruik maar heel zelden in de buurt hoort te komen van die grenzen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:03

Shadow0 schreef:
als jij claimt dat jij nooit iets doet waardoor anderen meer risico lopen is dat simpelweg onwaar - dat is namelijk onmogelijk.

Klopt en dat claim ik dus niet Pling

Je mag er echter niet zomaar overheen stappen omdat jij 'anders net zo goed kan lopen'. Wanneer er mogelijk zúlke gladde plekken zijn dan is er reden om dan inderdaad maar zo langzaam te rijden.
Rij gerust tegen een boom, doch jouw niet zo langzaam wíllen rijden is geen excuus voor een risicobeslissing voor een ander.
De crux is dat het beíden niet de schuld van de gladheid is, maar van joú.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:05

Wat betreft snelheid aanpassen: ik zie mezelf nog niet echt 100 km lopend naar mijn werk afleggen, of even lopend 2 zakken paardenvoer halen...
Nee ik heb de auto omdat ik niet hoef te lopen. De snelheid maakt me niet zo uit.

Ik had het er nog met mijn ouders over, winter 1978 of '79: het ijzelde zo, dat je kon schaatsen op straat. De bus kwam nieteens meer de brug op. Kun je nagaan, als dat nu gebeurt wordt er meteen een actiecomité ingeschakeld, want een dag niet met de bus of auto en dus niet naar je werk etc., dat kan echt niet meer hoor, tegenwoordig

Margreet: ik ben een keer in de slip geraakt en ik had echt géén idee dat ik mijn koppeling in moest trappen om eruit te raken...
Het enige nadeel aan zo'n slipcursus is, dat mensen overmoedig raken... *edit* Shadow zegt dit ook al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:06

Ach HC,het is zinloos met argumenten te blijven komen.
Als ik tegen een boom glijd,door de onoplettendheid/risicogedrag van een ander(of een zwijn,zoals ik al eerder aanhaalde),is dat niet mijn schuld.
Ook als die ander zachtjes rijdt,maar toch net een glad plekje raakt en iets wegglijdt,daardoor tegen mij aanglijdt.
Ik heb het enkele posts hierboven ook al aangegeven,ook al rijd je met 5 km ph door mijn,ongepekelde,straat..dan nog kun je gaan glijden.
maargoed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:12

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Op een anti-slipkursus of een VerhoogdeRijvaardigheidOpleiding kan je leren hoe je wat kan doen en wat de grenzen van remmen/sturen zijn.

Van de andere kant: dit levert natuurlijk hetzelfde probleem als verlichting. Doordat mensen de grenzen leren kennen is de kans ook reeel aanwezig dat ze deze grenzen gaan opzoeken 'omdat ze weten wat ze kunnen' terwijl je bij verantwoord verkeersgebruik maar heel zelden in de buurt hoort te komen van die grenzen.

Klopt; dat is de strekking van mijn Relativiveiligheidstheorie Haha!

Concreet en helder voorbeeld: ABS is Go jij! Go jij! mits je niet door het vermeende gevoel van veiligheid sneller gaat rijden, want dan is het No Cheer

Dat is exáct de valkuil van moderne comfortable autos. Rij je er net zo rustig mee als met een auto van zeg 25 jaar geleden dan zijn ze veel veiliger. Ga je er op basis van de stimuli ervaren grens van incompetentie mee sturen dan vormen ze een gróter risico.

Moraal van dit verhaal: ga een VRO volgen en leer daarvan om béter te rijden en verwar dat niet met snéller rijden. Hoe meer je weet hoe meer je bewust wordt van je beperkingen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:14

Ik wil het bewijs(onderbouwd dus he!dus niet jouw mening)hierover wel eens zien.
Waar heb je dit gevonden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:15

Nicolletje schreef:
Ik had het er nog met mijn ouders over, winter 1978 of '79: het ijzelde zo, dat je kon schaatsen op straat. De bus kwam nieteens meer de brug op. Kun je nagaan, als dat nu gebeurt wordt er meteen een actiecomité ingeschakeld, want een dag niet met de bus of auto en dus niet naar je werk etc., dat kan echt niet meer hoor, tegenwoordig

Ik werkte toen in zuid duitsland en reed de hele winter elke weekeinde naar/van Haarlem met de motorfiets Cool

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:15

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:
als jij claimt dat jij nooit iets doet waardoor anderen meer risico lopen is dat simpelweg onwaar - dat is namelijk onmogelijk.

Klopt en dat claim ik dus niet Pling

Mar je schreef het wel Lachen

Citaat:
Je mag er echter niet zomaar overheen stappen omdat jij 'anders net zo goed kan lopen'. Wanneer er mogelijk zúlke gladde plekken zijn dan is er reden om dan inderdaad maar zo langzaam te rijden.
Rij gerust tegen een boom, doch jouw niet zo langzaam wíllen rijden is geen excuus voor een risicobeslissing voor een ander.
De crux is dat het beíden niet de schuld van de gladheid is, maar van joú.

Als ik tegen een boom zou rijden (die hier verder niet staan, dus dat vermindert het risico Haha! ) dan zou ik dat inderdaad waarschijnlijk als een foute inschatting mijnerzijds beschouwen. Ja Maar dat is niet het hele verhaal en ik zou het leuk vinden als je niet alleen maar een stukje van mijn redenering neemt maar het geheel meeneemt in je reacties Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:19

ALLES is te lopen. Je moet alleen tijd genoeg hebben Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:21

Niet alles Margreet: soms zul je moeten zwemmen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:22

Ja en dat overleef je niet met deze temperaturen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:23

Ik ben goed voorbereid Ja

Loop de straat uit en ga op de fiets. Durf namelijk met de auto de straten hier niet door te rijden, complete ijsbanen zijn dat hier.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:24

Punt Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:26

Shadow0 schreef:
Mar je schreef het wel Lachen

Nee.
Als jij dat wel meent eruit opgemaakt te hebben, dan was ik niet voldoende duidelijk blijkbaar.

Het cruciale verschil is dat jij wil dat ik 'de andere kant' meeneem en ik vind dat ik dat al doe. De beslissing om met de auto te gaan ís al die andere kant Pling
Ik ging en ga daarom ook heel vaak lopen, met de brommer of níet.
Mijn partner is net terug uit NL en is daar met het openbaar vervoer langs vrienden en familie gegaan. Ja, met absurde vertragingen maar wel veilig. Het was mijn eis, een voorwaarde, omdat ze anders van mij niet met zoonlief rond 'mocht' gaan reizen.

hc

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:27

Cyntje schreef:

Loop de straat uit en ga op de fiets. Durf namelijk met de auto de straten hier niet door te rijden, complete ijsbanen zijn dat hier.

ik heb niet eens een auto en rijbewijs dus ik fiets ook..
Mijn voorbereiding is:
Muts op, hadnschoenen aan, en fietsen maar Haha! (ohja en zorgen dat mijn piercings niet bevriezen Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:28

HC>?krjig ik nog de wetenschappelijke onderbouwingen voor je verhalen?
en jouw mening over iets wat ik je nu al 2 keer gevraagd heb?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:30

Anoniem schreef:
HC>?krjig ik nog de wetenschappelijke onderbouwingen voor je verhalen?
en jouw mening over iets wat ik je nu al 2 keer gevraagd heb?

Zou ik in het kort mogen weten waar het over gaat? (gezien ik niet ALLE bladzijdes gelezen heb en ik hier alleen met de mededeling kwam met vastvriezende piercings, en terecht ben gekomen in een ernstig conflikt tusse 2 mensen wat mij erg nieuwschierig maakt *doet overdreven * lol )

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:32

Shadow0 schreef:

Niet iedereen he, ik ken iemand....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:33

IKbenEllen schreef:
Shadow0 schreef:

Niet iedereen he, ik ken iemand....

*proest*

ROFL ROFL Huilen van het lachen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:34

Haha! Goeie oude tijd!
Citaat:
Ik had het er nog met mijn ouders over, winter 1978 of '79: het ijzelde zo, dat je kon schaatsen op straat

En wij op de fiets naar school!In de berm ging dat prima,alleen in de bebouwde kom wat minder Clown

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:38

PinkyBubble schreef:
Cyntje schreef:

ik heb niet eens een auto en rijbewijs dus ik fiets ook..
Mijn voorbereiding is:
Muts op, hadnschoenen aan, en fietsen maar Haha! (ohja en zorgen dat mijn piercings niet bevriezen Clown )

Inderdaad Knipoog ik heb altijd graag gefietst en trek me ook weinig aan van de kou. Ondanks dat we beide ons rijbewijs hebben fietsen we bijna dagelijks. Scheelt benzine, het is goed voor het lijf en je haalt een frisse neus! Vork