Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:dwaallicht schreef:
Zegt de Bijbel, die door de mens geschreven is, en dat moet je dan maar net geloven
Nou ja, als jij denkt dat wij net zo zijn als God dan is de mens dus niet alleen onfeilbaar maar ook alwetend en dat ben jij niet volgens mij?
Daarnaast, als we onfeilbaar waren zou er ook niet zoveel oorlog gevoerd worden.
Shadow0 schreef:Ik denk dat de mens allang veel meer is dan een kuddedier. Zo ongenuanceerd ligt dat allemaal niet. Wij zijn deels kuddedier, maar ook 'dieren' die individuele relaties aan gaan, en dat is echt niet alleen omdat de kerk dat zo voorschrijft. Die neiging om als tweetal op te treden is evengoed deel van ons wezen. De mens reduceren tot alleen maar een 'kuddedier' is bijna net zo simplistisch als alles te reduceren tot de zondeval, vind ik tenminste.
Shadow0 schreef:Ik denk dat de mens allang veel meer is dan een kuddedier. Zo ongenuanceerd ligt dat allemaal niet. Wij zijn deels kuddedier, maar ook 'dieren' die individuele relaties aan gaan, en dat is echt niet alleen omdat de kerk dat zo voorschrijft. Die neiging om als tweetal op te treden is evengoed deel van ons wezen. De mens reduceren tot alleen maar een 'kuddedier' is bijna net zo simplistisch als alles te reduceren tot de zondeval, vind ik tenminste.
anneliesdj schreef:Pinguins schiet mij als eerste te binnen
Mloei schreef:Indd ik geloof ook niet in de regels die mensen elkaar opleggen. Maar de bijbel is door God geïnspireerd en door de HG ingegeven. Dit betekend dat de bijbel wel door mensen is geschreven, maar het toch de woorden van God zijn. Het is juist fascinerend dat na zoveel 1000 jaar de bijbel nog bijna geen verschil toont met de eerder geschreven teksten. Deze waren in het hebreeuws later in het Grieks en Latijns. Dat wij nu nog een bijbel hebben waar hetzelfde in staat is wel heel bijzonder! God waakt hier dan ook zeker voor. Hij vond de bijbel compleet en daarom is de bijbel ook helemaal af. Dus als het Gods woorden zijn waarom geloof je er dan niet in?
Mloei schreef:Indd ik geloof ook niet in de regels die mensen elkaar opleggen. Maar de bijbel is door God geïnspireerd en door de HG ingegeven. Dit betekend dat de bijbel wel door mensen is geschreven, maar het toch de woorden van God zijn. Het is juist fascinerend dat na zoveel 1000 jaar de bijbel nog bijna geen verschil toont met de eerder geschreven teksten. Deze waren in het hebreeuws later in het Grieks en Latijns. Dat wij nu nog een bijbel hebben waar hetzelfde in staat is wel heel bijzonder! God waakt hier dan ook zeker voor. Hij vond de bijbel compleet en daarom is de bijbel ook helemaal af. Dus als het Gods woorden zijn waarom geloof je er dan niet in?
Dan nog iets, wij zijn niet net zo als God. Wij zijn zeker niet alwetend. We zijn inderdaad naar Zijn beeld geschapen, maar door de zondeval is de zonde in de wereld gekomen en daardoor maken wij wel fouten/doen wij zonden. God doet dit echter niet. Hij is volmaakt.
anneliesdj schreef:Pinguins schiet mij als eerste te binnen
FahyaFemke schreef:Mloei schreef:Indd ik geloof ook niet in de regels die mensen elkaar opleggen. Maar de bijbel is door God geïnspireerd en door de HG ingegeven. Dit betekend dat de bijbel wel door mensen is geschreven, maar het toch de woorden van God zijn. Het is juist fascinerend dat na zoveel 1000 jaar de bijbel nog bijna geen verschil toont met de eerder geschreven teksten. Deze waren in het hebreeuws later in het Grieks en Latijns. Dat wij nu nog een bijbel hebben waar hetzelfde in staat is wel heel bijzonder! God waakt hier dan ook zeker voor. Hij vond de bijbel compleet en daarom is de bijbel ook helemaal af. Dus als het Gods woorden zijn waarom geloof je er dan niet in?
Dan nog iets, wij zijn niet net zo als God. Wij zijn zeker niet alwetend. We zijn inderdaad naar Zijn beeld geschapen, maar door de zondeval is de zonde in de wereld gekomen en daardoor maken wij wel fouten/doen wij zonden. God doet dit echter niet. Hij is volmaakt.
Ok ik geloof aan de ene kant wel dat God behoed dat de bijbel hetzelfde blijft
toch blijft de twijfel om de hoek kijken.
want zoals jij schrijft:
"....na zoveel 1000 jaar de bijbel nog bijna geen verschil toont..."
BIJNA - kan heeuull veeul schelen in deze discussie
maar dan komt je maar al te gelovige zin:
"Dus als het Gods woorden zijn waarom geloof je er dan niet in?" - en DAT is geloof.
Maar geloof blijft moeilijk:)
Ik geloof overigens absoluut niet dat fouten maken zonde maken is. van je fouten leer je.
KiWiKo schreef:anneliesdj schreef:Pinguins schiet mij als eerste te binnen
pinguins doen het ook stiekumecht............ niks monogaam aan, en daarnaast zijn pinguins geen kuddedieren........... maar solitair levend
net zoals zwanen............ solitair levend en zich zo nu en dan aansluitend in groepen........
wij mensen zijn echte kuddedieren................... als de leider zegt rechsaf........ gaan we er gewoon achteraan
KiWiKo schreef:otters zijn solitair......... wolven zijn niet monogaam dat weet ik heel zeker