'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:34

annastasia schreef:
volgens jullie is vegetarisch/ veganistisch zijn alles. De mensen die vlees eten zijn ''slecht''
Vaak gebasseerd op dingen die in nederland al jaren verboden zijn, en of filmpjes en andere verhalen/artikelen uit het buitenland.
En zolang onwaarheden worden verkondigd dan kan ik daar niet tegen (met mij meerdere)
Hoe jij aan je realiteit komt weet ik niet, maar die is niet gebaseerd op alles wat hier in nederland speelt/ is toegestaan.

Dat iets verboden is betekent helaas niet dat het niet gebeurt... Denk maar eens aan de schrikbarende wantoestanden bij Friesland Vee een paar maanden geleden, onderzoeken naar hoeveelheden antibiotica en salmonella in vlees, en dergelijke. Dat is recent, en Nederlands. En helaas, de realiteit.
Daarbij komt dat we vlees eigenlijk helemaal niet nodig hebben, dus ik vraag me af waarom mensen dieren laten lijden voor voedsel; iets wat je ook gewoon van een plant kan eten. Ik zeg niet dat alle vleeseters überslecht zijn, volgens mij zegt niemand dat hier in dit topic. Wel vind ik het jammer dat veel mensen denken dat alles altijd netjes volgens de regels gebeurd, denken dat alle dieren in Nederland het 100% oké hebben, en alleen maar het goedkoopste stukje vlees uitzoeken in de supermarkt. Die scheiding Nederland/buitenland is ook niet zo makkelijk te trekken. Als wij hier snacks eten van in het buitenland mishandelde dieren zijn wij nog net zo schuldig, als wanneer ze uit Nederland waren gekomen. En het vlees dat hier in de schappen ligt komt echt niet allemaal uit Nederland.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:39

Dat is ook mij punt altijd: grond je uitspraken altijd op waarheid, niet op reclamecampagnes, beelden van -tig jaren geleden of buitenlandse wantoestanden.
In de veehouderij zijn er dingen verbeterd, maar dat neemt niet wég dat het 100% kan worden goedgepraat. Bij lange na niet. Maar kijk eerst rond naar de huidige situatie, spreek geen mensen na voordat je wat roept waarmee je ook boeren kwetst die super hun best doen, maar de stempel van 'slecht' krijgen opgedrukt.
Want als vleeseter én boerendochter heb ik ook vaak het gevoel dat het nooit goed genoeg is, wat je ook doet, wat je ook aanpast, hoe goed je je dieren ook verzorgt (met inachtneming van het economische aspect: soms moet je een koe gewoon afvoeren) en hoe je de melkveehouderij ook promoot.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:50

arnjojo schreef:
Hahaha sommige mensen weten het verschil gewoon niet!! Laat die maar lekker in de waan met mooie kalven verhaaltjes en vragen... Niet reageren! Trouwens ik lust niet eens melk!! Dus tja kun je daar wat van maken of ik vegetarier of veganist ben? Nee want ik eet gewoon vlees.. Helaas. Grappemaker! Waarom zou een vegetarier geen melk mogen drinken.. Ik begrijp de cloe niet.. Het gaat hier om VLEES hoor! en sommige ook andere dierlijke producten..

Hmm ga ik er toch nog op in hahaha.

waarom grappenmaker? was toch een aardige serieuze vraag van mijn kant, alleen word ie niet serieus genomen door jou als vleeseter Clown
ik weet trouwens heel goed het verschil tussen vegatarisch en veganistisch... maar in sommige gevallen kijk ik dan weer verder als jullie denk ik... Bloos
zoals dit; een koe geeft geen melk zonder dat ie gekalft heeft Knipoog en waar beland dat kalfje op den duur eigenlijk in de helft van de gevallen? juist bij de slager omdat ie overbodig is!
en daar doelde ik dus ook op...

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:17

Gelukkig hebben we tegenwoordig gesekst sprema, kans op vaarsjes groter, dus geen zielige stiertjes meer Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:32

rebati schreef:
Gelukkig hebben we tegenwoordig gesekst sprema, kans op vaarsjes groter, dus geen zielige stiertjes meer Knipoog

maar het zijn niet alleen de stiertjes die bij de slager belanden Clown
ookal gebruiken ze gesekst sperma dan nog heb je overbodige dieren om het zo maar te zeggen Clown dat blijf je gewoon houden aangezien een boer nooit zoveel vervangers nodig heeft voor zijn veestapel (en de koe die vervangen word gaat ook naar de slager) hoe je het ook wend of keert er zal altijd geslacht worden bij de melkveehouderij...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:34

rebati schreef:

Lijkt me al een hele vooruitgang, wordt dit in de praktijk al veel gebruikt?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:36

Charaz schreef:
Lijkt me al een hele vooruitgang, wordt dit in de praktijk al veel gebruikt?

ik vind het in de praktijk tegenvallen... aangezien niet iedere boer van al zijn koeien persee koekalfjes wil hebben Knipoog

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:59

Nee, het wordt vooral gebruikt bij de goeie koeien,omdat er nogal een prijskaartje aan hangt..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:08

gesekst sperma kost al gauw het dubbele van een gewoon rietje.
Daarnaast als iedere koe een vaarskalf krijgt heb je gauw je stal te vol en moet er alsnog wat weg.
Daarnaast is de omzet&aanwas op dat moment ook erg laag.
En een stierkalf brengt meer op als een vaarskalf in de verkoop. Bovendien is het erg duur om al het jongvee op te fokken als je ze toch niet allemaal nodig hebt, en is de export ook niet meer wat het geweest is.
Verder zou je kunnen besluiten om bij een goede koe een rietje gesekst sperma te gebruiken, om de kans op een vaarskalf te vergroten en bij alle andere koeien een BB in te doen, zodat deze bij verkoop meer opbrengen

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:42

Gesekst spema is inderdaad erg ongeveer dubbel zo duur. Ook zijn de bevruchtingsresultaten niet zo als gewoon sperma. Zit een bewerking aan. Geadviseerd is om dat op pinken te gebruiken. Meestal wil je juist van een goede koe een koekalf. En van een pink weet je vaak niet of ze 'goed' gaat worden: hoe komt ze het kalven door? hoe veel melk geeft ze en met welke gehalten (eiwit) en hoe ontwikkelt ze zich, tot een mooie koe?
En bij ons is het dan ook vaak nog dat zo'n goede koe meerdere inseminaties nodig heeft om drachtig te worden... Qua vruchtbaarheid zit er bij ons nog voldoende ruimte voor verbetering (is 2,2 inseminatie/koe waar 1,5 streefgetal is, dus tsjah...)

Wij gebruiken het thuis niet, gewoon omdat je met coventioneel sperma 50% kans hebt op een koekalf. En het zou betekenen dat we met 120 koeien, als we elk jaar 25% vervangen (dus oude koe weg, jonge vaars erbij in aangezien we op dit moment niet groeien) 30 vaarzen 'nodig' hebben. Dus 30-40 vaarskalfjes hebben we 'nodig'.
Als we gewoon sperma zouden gebruiken, heb je kans op zo'n 45-50 vaarskalfjes (50% vaarskalf (reken ik optimistisch), paar tweelingen en wat doodgeboren kalveren/uitval). Dat betekent dat je makkelijk kunt selecteren: van 'slechtere' koeien vaarskalfjes verkopen of extreem kleine kalveren.
Het is namelijk zonde om de opfokkosten te betalen voor een vaars die daarna z'n geld niet opbrengt.

Meestal is het dan ook een optie om zo'n slechtere koe te insemineren met vleesras (wil je dat? afkalfgemak/bijkomende problemen: zware geboorten, melkziekte (koe kan rond kalven niet opstaan), aan nageboorte blijven staan --> baarmoederontsteking en kans op andere ziekten?). Maar fokkerij is onduidelijk: goed x goed betekent niet automatisch goed. Slechte koe x goede stier kan ook een topkoe opleveren. Dat weet je niet van te voren.

Ik verwacht eigenlijk wel dat drachtige vaarzen wel weer veel gaan opbrengen, dit jaar, aangezien veel boeren nu aan het uitbreiden zijn. Maar hoe is dat over zo'n 3 jaar (tijd van dracht + 2 jaar opfok), misschien is de markt/vraag naar vaarzen dan wel extreem slecht.

Stierkalveren worden als restproduct gezien, aangezien je er als melkveehouder niet veel aan hebt. Bij ons worden er 2 stierkalfjes per jaar aangehouden, voor eigen gebruik als dekstier of verkoop. Deze zijn van de echt goede koeien: koeien die een goede melkproductie combineren met weinig kosten (bijv. ziekte/inseminatie) en mooi exterieur. De rest wordt verkocht, gaat met de kalverhandelaar mee en belandt in het vlees. Het is niet anders...

Misschien schiet ik nu wel erg in verdediging, maar vind dat dat soms ook wel mag Ja

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:46

Ik heb het geprobeerd maar kon het niet volhouden!

Alles wat je bijna eet is van vlees! Toen ik eraan begon wist ik er ook te weinig over. Zelfs chips wordt in dierlijke vetten gebakken.

Weet iemand een website, die je goed kan voorlichten wat je wel en niet kan eten ?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:47

Ik denk dat Fitch wel een site weet. PM haar eens Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:27

Meissie17 schreef:

Alles wat je bijna eet is van vlees! Toen ik eraan begon wist ik er ook te weinig over. Zelfs chips wordt in dierlijke vetten gebakken.

Weet iemand een website, die je goed kan voorlichten wat je wel en niet kan eten ?

Erh... dierlijke vetten is heel iets anders dan vlees. Vork
Als je geen dierlijke producten gebruikt ben je een veganist,en geen vegetariër.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:43

oude collega van me, at geen vlees maar ook geen kaas omdat daar weer stremsel in zat, en geen gelatine. Wel dronk hij melk.
Wat zit daar dan weer voor verschil in. Dit zijn ook dierlijke producten

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:56

Vegetarier = geen vlees
Veganist = helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen leer.
Jouw college zit daar ergens tussen in. Snap zijn keuze wel. Want voor stremsel moeten ze een koe slachten toch?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:54

Meissie17 schreef:

Bij dit soort vragen krijg ik ongewild het gevoel dat mensen het vegetarisme zien als een soort geloof is waartoe je je kan bekeren.

Het vegetarisme is geen geloof, je hoeft niet op te zoeken wat wel een niet kan. Zoals dit topic mooi illustreert, zijn er bijna evenveel gradaties van vegeratiër/veganist zijn als er varkens in een transportwagen passen. Knipoog Bepaal lekker zelf wat voor jou haalbaar is. Als dat voor jou betekent dat je overstapt van 1 keer naar 4 keer per week vegetarisch koken, dan is dat al heel wat. Ja Laat je vooral niet beïnvloeden door opmerkingen over niet consequent genoeg zijn of hypocriet zijn enzo. Dat soort opmerkingen komen gewoonlijk van niet-vegetariërs. Knipoog (zie ook mijn berichtje op pagina 8 van dit topic). En als je op die manier niet in een hokje past, dan bedenk je toch gewoon zelf één? De part-time vegetariër!

Maar je wilde graag een site. Als het is om je verder te informeren en op basis daarvan voor jezelf keuzes te maken, dan verwijs ik je graag naar een Belgische vereniging die ook een leuke nieuwsbrief heeft: EVA vzw http://www.vegetarisme.be/

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:06

Oh, en voor recepten kan je altijd eens kijken op www.odin.nl waar je recepten kan zoeken op basis van ingredienten (dus op basis van wat je nog in de koelkast hebt liggen Lachen ).

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:11

Ik weet genoeg over wat voor een leven die dieren hebben, dus wie ben jij om te zeggen dat wij vleeseters er minder verstand van hebben dan jij, als vegetariër. Ik vind vlees echter véél te lekker om te laten liggen, dus doe ik het ook niet! (ik eet wel alleen biologisch vlees en melkproducten en scharreleieren)

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:18

Spekkiejnfu, aan wie is jouw berichtje gericht?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:31

Wat een onzin!!! Het maakt niet uit wat je bent! Ik heb een goede vriendin twiggy die vegetarisch is en ik ben een vleeseter! En nee ze beweerd echt niet beter te zijn omdat zij nu vegetarisch is en ik niet. Tuurlijk geven we wel elkaar meningen. En uiteraard probeer je als vegetarier mensen bewust te maken van dit goede doel! Maar nee ook ik blijf het eten en voel me absoluut niet aangevallen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:36

Nou ik heb nog nooit gezeur gehad over het feit dat ik vegetariër ben. Nu heb ik ook gewoonweg geen keus, want ik ben allergisch voor vlees.

En TS: als iemand jouw keuzes niet accepteert, jammer dan en laat het lekker. Als jij echt vegetariër wil zijn dan doe je dat toch gewoon, maakt niet uit wat te rest vind toch.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:38

arnjojo schreef:
Wat een onzin!!! Het maakt niet uit wat je bent! Ik heb een goede vriendin twiggy die vegetarisch is en ik ben een vleeseter! En nee ze beweerd echt niet beter te zijn omdat zij nu vegetarisch is en ik niet. Tuurlijk geven we wel elkaar meningen. En uiteraard probeer je als vegetarier mensen bewust te maken van dit goede doel! Maar nee ook ik blijf het eten en voel me absoluut niet aangevallen!

Auw mijn oor! Knipoog Ik ben blij dat jij je niet aangevallen voelt.
Maar ik vraag me af of je het topic een beetje bestudeerd hebt alvorens dit neer te pennen. Je bericht lijkt een beetje uit de lucht te vallen. Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:40

Lachen tja fanatiek he Haha! haha. Ja ik heb het van voor tot achter bij gehouden!

Was trouwens doelend op die gene met die fjord op de foto Haha!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:49

Aha, bedoel je spekkiejnfu?
En wat zij zei, was dat een reactie op een bericht van jou?

Ja sorry, ik vind het even heel verwarrend worden. Knipoog

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:11

Neeeee, mijn bericht was een reactie op de tekstschrijver Clown om verwarring te voorkomen