Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:52

sureido schreef:
83, hier heb je je antwoord toch al?
Waarom zou je op die leeftijd nog je levensjaren verpesten met niemand meer zien.

....en waarom dan wel 5 -12 jarigen voor de risicogroepen vaccineren?? 8)7

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:56

Ik word steeds gefrustreerder van die inhoudsloze opfokposten om niet te vaccineren. Mensen raken van alles kwijt, hele leven stort in, en dat door een paar dwarsliggers... Als je kritisch hebt op vaccinatie en dat post, doe het dan met inhoud maar hou gewoon op met die stemmingmakerij.

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:07

Nou, inderdaad. Hup, met zijn allen vaccineren en boosteren en misschien blijft het dan voor de zorg behapbaar. Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen in een pandemie zo hun kont tegen de krib gooien. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:08

bigone schreef:
HC ...., das wappie taal.

Hoppa ~~}>

en zo zet jij jezélf weer helder in devoor-alles-of-niets oogkleppenhoek.

Er is meer :)*

Maar goed, we zullen nog éven wachten.
Alweer.
Komen we er wéér achter dat het toch nét even anders was.
Ondertussen nu een jaar later weer net voor kerst.
Mét vaccins.
Mét de meerderheid gevaccineerd. In Denemarken zelfs iedereen.
En???

Ja, ja... Nu nog één keer. Met zijn allen...

Fijne dag verder.
Sterkte aan iedereen.

@Sheran; Léés eens!! Ik schrijf keer op keer heel genuanceerd en met inhoud. Vaccineren is _/-\o_ Doch geen oplossing.
Het polariserende elk skeptisch woord in de tegen-hoek gooien zou minstens zo frustrerend kunnen zijn voor alle net wat genuanceerder denkenden.
Neem die kindervaccinatie. dat is met ruim inhoud zinloos. Dat jij dat niet wil lezen, niet wil accepteren, tja...
Ondertussen, wát is er nu bereikt met dat op alleen vaccineren hameren? Kijk naar Denemerken. Iedereen gevaccineerd daar. En? Is het daar opgelost??

Ja, vaccineren is +:)+
Het koopt tijd.
Het dempt de snelheid waarmee mensen het virus oplopen en de effecten ervan.
Én het houdt ons in het drijfzand als er niets méér gedaan wordt.
Wat dan heb ik al meermalen geschreven. Onderbouwd.
Ga ik niet herhalen. Tant pis.

Wederom, fijne dag verder. Sterkte.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:10

HC ik léés maar ik zie ' 8)7 ' en dat is toch wel een van de minst constructieve smileys die er zijn. In een retorische onliner.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:11

Zullen we gewoon ophouden een groep te zoeken om als schuldige aan te wijzen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:12

Nou nee. De meeste mensen die op de IC liggen zijn ongevaccineerden. Kun je niet willen horen maar het is zo. En door hen zitten wel nu in de oliebol.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:13

Fitzroy schreef:
Nou nee. De meeste mensen die op de IC liggen zijn ongevaccineerden. Kun je niet willen horen maar het is zo. En door hen zitten wel nu in de oliebol.

Heb je de memo gemist over hoe het gaat in landen met een (nog) hoger vaccinatiegraad?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:15

Ik kan er toch niet bij hoe in 5 minuten uitgelegd wordt dat we in harde lockdown gaan omdat Ome Kron zoveel andere mutatie is dan eerdere varianten waardoor een doorgemaakte besmetting en vaccinaties ons niet gaan helpen. Daarom is harde lockdown de enigste optie in combinatie met het boosteren van de eerder ontvangen (maar niet tegen Ome Kron werkende) vaccinatie.....

Hoezo helpt boosteren wel als er eerst gezegd wordt dat de ontwikkelde vaccins niet afdoende werken tegen omikron

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:17

dierenfan schreef:
Ik kan er toch niet bij hoe in 5 minuten uitgelegd wordt dat we in harde lockdown gaan omdat Ome Kron zoveel andere mutatie is dan eerdere varianten waardoor een doorgemaakte besmetting en vaccinaties ons niet gaan helpen. Daarom is harde lockdown de enigste optie in combinatie met het boosteren van de eerder ontvangen (maar niet tegen Ome Kron werkende) vaccinatie.....

Hoezo helpt boosteren wel als er eerst gezegd wordt dat de ontwikkelde vaccins niet afdoende werken tegen omikron

Omdat niks doen nog minder helpt en we niet in 2 weken een perfect werkende vaccinatie hebben. En omdat alle ziekenhuizen vol zijn moeten we in lockdown.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:28

Ik blijf liever een tijdje op de achtergrond in afwachting van een aangepast vaccin die wel tegen de Omikron variant werkt dan dat ik in Januari eerst nog een booster prik ga halen die amper beschermt. Ik laat me graag vaccineren, maar die vaccins zijn nu ook weer geen snoepjes. Dan desnoods maar 1 of 2 maandjes zonder QR code.

Daarnaast weten we nog niet eens of Omikron wel zo kwaad is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:31

Loretta schreef:
Ik blijf liever een tijdje op de achtergrond in afwachting van een aangepast vaccin die wel tegen de Omikron variant werkt dan dat ik in Januari eerst nog een booster prik ga halen die amper beschermt. Ik laat me graag vaccineren, maar die vaccins zijn nu ook weer geen snoepjes. Dan desnoods maar 1 of 2 maandjes zonder QR code.

Dat kan, alleen als iedereen zo denkt wordt het wel lastig als iedereen ook zorg wil als ze toch wel erger ziek worden dan gedacht. Want de zorg is vol en overspoeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:32

dierenfan schreef:

Er is al een aantal keer uitgelegd waarom twee prikken onvoldoende is, onvoldoende betekent niet dat ze niets doen.
Je afweer neemt in de loop van de tijd af, net als bij de griepprik.
De mate van ziekworden van Omikron na basisvaccinatie is nog niet bekend want je T cellen kunnen het virus ook opruimen.
Maar je kunt wel het virus oplopen verspreiden en neem je de booster dan verklein je de kans om er ziek van te worden met 75 % bvb in geval van AZ vaccin. Dat is direct onderzocht en bewezen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:34

Loretta schreef:

Dat zou een oplossing kunnen zijn wanneer je je twee maanden compleet af kunt zonderen want Omikron is 3 tot 5 keer zo besmettelijk als Delta dus nogal moeilijk om te ontlopen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:38

Fitzroy schreef:
Nou, inderdaad. Hup, met zijn allen vaccineren en boosteren en misschien blijft het dan voor de zorg behapbaar. Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen in een pandemie zo hun kont tegen de krib gooien. :n

Maar ook het feit dat veel mensen niet (willen) begrijpen wat een booster inhoudt.

Lees echt op zoveel plekken: ik laat echt geen booster zetten, het is gewoon hetzelfde middel als de andere twee spuiten!!!
Ja Gerda, dat is ook de bedoeling van een booster….

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:39

verootjoo schreef:
Loretta schreef:

Dat kan, alleen als iedereen zo denkt wordt het wel lastig als iedereen ook zorg wil als ze toch wel erger ziek worden dan gedacht. Want de zorg is vol en overspoeld.

Als ik zolang thuis blijf is de kans op ziek worden ook ja veel kleiner dan dat ik me in de drukte waag met een vaccin die nauwelijks bescherming biedt tegen de Omikron variant.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:41

Mij valt op social media vooral op men nu veel naar mensen met overgewicht loopt te vinger wijzen. Ook de antivaccers. Juist zij.

Ik vraag me af hoe snel Duitsland en Belgie gaan volgen in strengere aanpak aangezien er veel Nederlanders hun vertier over de grens gaan zoeken. Lekker shoppen..eten...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:43

Ja maar het is met een vaccin wat volgens onze leiders niet werkt tegen omicron….
Behalve als je nog niet geënt bent. Dan ineens werken ze wel.
Ze strooien zelf met tegenstrijdige berichten en gaan dan janken dat mensen denken Laat nog maar ff.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:44

Needje schreef:
Ja maar het is met een vaccin wat volgens onze leiders niet werkt tegen omicron….
Ze strooien zelf met tegenstrijdige berichten en gaan dan janken dat mensen denken Laat nog maar ff.

Misschien dat die mensen niet kunnen lezen? Vaccins werken namelijk wel alleen niet voldoende naarmate je eerder gevaccineerd bent.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:47

Popstra schreef:
Ik vraag me af hoe snel Duitsland en Belgie gaan volgen in strengere aanpak aangezien er veel Nederlanders hun vertier over de grens gaan zoeken. Lekker shoppen..eten...

Wij hebben woensdag weer een persconferentie hoorde ik. Ben benieuwd :P
Ik zou zeggen voor degenen die nog over de grens wat gezelligheid willen opzoeken, haast u langzaam want ik voel de verstrengingen al aankomen :+

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:53

Needje schreef:

Op het virus zitten een soort staafjes. Die staafjes binden zich vast aan cellen. Bij elke virusvariant zijn die staafjes uniek. Dus de deltavariant heeft net wat andere staafjes dan de omnikron-variant. (Of hoe je omnikron ook schrijft.)

Bij een vaccin is het de bedoeling dat het vaccin de cellen maakt waarop de staafjes passen. Dan koppelt het virus zich aan die cellen, en dat is wat je wilt om niet of minder ziek te worden.

Maar de werking van een vaccin vermindert in de loop der tijd. Dat geldt voor elk vaccin. Of dit nu griep is of covid.

Bij een booster 'booster' je eigenlijk weer die afweer. En ondanks dat de staafjes van omnikron niet perfect passen op de cellen in de booster, is het voor omnikrom wel moeilijker om zich te verspreiden. Ze botsen steeds tegen het vaccin aan. Tegen cellen waar ze zich misschien wel aan kunnen koppelen.

Is het een beetje duidelijker zo?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:57

Mizora schreef:
bigone schreef:
Misschien onderstaand opiniestuk onder de neus drukken, in maart 2020 zat hij precies goed en hij en veel anderen hopen toch echt dat hij er nu naast zit. Geplaatst vlak voor er bekend werd dat er spoedoverleg kwam.

https://www.grutjes.nl/2021/12/en-toen- ... jk-paniek/

Op sommige stukken zit hij denk ik wel raak, aan de andere kant slaat hij de plank flink mis.

Hij gaat uit van 3% van de mensen worden opgenomen, dat ligt waarschijnlijk rond de 2.5%, maar goed, dat is nog iets om over te discussieren. Verderop in zijn verhaal vergeet hij echter één belangrijk ding mee te nemen: de besmetting loopt niet volledig exponentieel op. Het eerste gedeelte wel, maar daarna is het niet logisch dat het op vol tempo door gaat. Mensen worden heel voorzichtig en het zou mij heel sterk verbazen als meer dan 5% van de Nederlandse bevolking per dag besmet zou raken (dat betekent overigens alsnog dat iedereen in 20 dagen tijd besmet raakt).

De afgelopen 2 maanden zijn er zo'n 1 miljoen mensen positief getest, gezien het percentage positieve testen is dit waarschijnlijk het dubbele. Dat betekent dat 2 miljoen mensen heel recent nog besmet zijn geweest en waarschijnlijk voldoende afweer hebben, de helft daarvan zullen kinderen zijn (dus sowieso weinig kans op opname). 1.5 miljoen mensen zijn de afgelopen 2 maanden met de booster gevaccineerd en ook zij zullen, in ieder geval tegen ziekenhuisopname, voldoende afweer hebben, dit is ook de groep die de meeste kans op ziekenhuisopname heeft. Er zijn zo'n 12.5 miljoen volwassenen in Nederland, dus nog zo'n 10 miljoen volwassen blijven over die in het slechtste scenario 3% risico lopen op ziekenhuisopname. Dat komt neer op 300.000 mensen totaal.

Hij heeft het over 112.000 mensen die per dag half januari opgenomen worden in het ziekenhuis. Samen met de aanloopdagen ervoor, heb je precies 1 zo'n dag voordat je op de volledige ziekenhuisopname zit. Dat is uiterst onwaarschijnlijk.

Mensen overlijden lang niet altijd als ze niet opgenomen worden op de verpleegafdeling, maar het zou mij niet verbazen als de helft overlijdt. De groep die eigenlijk op de IC terecht zou moeten komen, overlijdt wel (vrijwel) allemaal zonder ziekenhuiszorg. Totaal kom je dan op het overlijden van ongeveer 2% van de bevolking uit met de cijfers van de klassieke en de alfa-variant (de delta-variant was wat agressiever, maar de omicron-variant zou juist weer wat minder agressief moeten zijn, dus waarschijnlijker zoals de klassieke variant).

Met 12.5 miljoen volwassenen, waarvan de zwaksten al geboosterd zijn en dus nog ruim 1 miljoen recent besmet/antistoffen aangemaakt, zou dat dus gaan om 200.000 doden (extra) totaal. Dat is enorm veel, maar absoluut niet de 112.000 doden die hij vanaf half januari per dag berekent.

Je doet een paar aannames die niet kloppen:
- we weten niet of omicron wel of niet minder agressief is dan de delta variant, precies zoals hij schrijft in het stuk. Er is domweg te weinig over bekend om die aanname te kunnen doen
- voor de omicron variant is het recent doorgemaakt hebben van een delta besmetting geen enkele belemmering, dus die twee miljoen mensen kunnen zo weer herbesmet worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:58

Ondertussen in Zuid Afrika.

https://www.flaironline.nl/nieuws/eerst ... t-omikron/

Ik ben wel een beetje moe van alle paniek. Vooral als je dan leest dat het in Zuid Afrika allemaal wel mee valt. Zeker als je bedenkt dat ze dar een veel lagere vaccinatiegraad hebben. Natuurlijk blijft er nog veel onzeker. Maar om dan gelijk weer in een paniek modus te schieten.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-12-21 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:59

Loretta schreef:
Ondertussen in Zuid Afrika.

https://www.flaironline.nl/nieuws/warm- ... e=Facebook

Ik ben wel een beetje moe van alle paniek. Vooral als je dan leest dat het in Zuid Afrika allemaal wel mee valt. Zeker als je bedenkt dat ze dar een veel lagere vaccinatiegraad hebben. Natuurlijk blijft er nog veel onzeker. Maar om dan gelijk weer in een paniek modus te schieten.

Ik denk dat je link niet klopt :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:02

Aangepast