Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:01

lenaa_tje schreef:
@sheran niet helemaal waar een basisschool klas wel. Dat komt natuurlijk door dat daar de 1,5 meter verplichting niet is maar ook al weet je dat je kind niet in aanraking is geweest met, quarantaine geldt als nog.

Tenzij er met cohorten ofzo gewerkt wordt toch? Maar ik dacht dat basisschool wel in quarantaine moest omdat de 1,5m dus niet gewaarborgd is en je dus een erg grote kans hebt om langere tijd binnen 1,5 van iemand te zijn geweest?

Op mijn school gaat afstand houden overigens ook erg lastig hoor, de leerlingen kruipen steeds in je aura. Erg vervelend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:02

Bij de UK variant (en dat is nu >80%) moeten bij ons dan ook de ouders en andere gezinsleden in quarantaine.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:04

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:
@sheran niet helemaal waar een basisschool klas wel. Dat komt natuurlijk door dat daar de 1,5 meter verplichting niet is maar ook al weet je dat je kind niet in aanraking is geweest met, quarantaine geldt als nog.

Tenzij er met cohorten ofzo gewerkt wordt toch? Maar ik dacht dat basisschool wel in quarantaine moest omdat de 1,5m dus niet gewaarborgd is en je dus een erg grote kans hebt om langere tijd binnen 1,5 van iemand te zijn geweest?

Op mijn school gaat afstand houden overigens ook erg lastig hoor, de leerlingen kruipen steeds in je aura. Erg vervelend.

Dan moet je dan in de pauzes ook waarborgen.. om die reden zit mijn vriendin haar klas nu toch in quarantaine. Tijdens het buitenspelen is de afstand er niet. Maar zal ook weer beleid zijn van de school.

Vervelend dat je leerlingen slecht afstand houden. Van docenten vind ik het prima, in de klas van elkaar ook maar daar buiten in de pauze... ze negeren volop alle afgezette delen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:05

Sheran, volgens de website van de rijksoverheid ben je bij langdurig contact op 1.5 m afstand of meer een overig contact. Je hoeft dan niet in quarantaine en ook niet te laten testen zolang je geen klachten hebt.

Maar idd wat Lenaa_tje zegt. Een basisschoolklas weer wel. Ondanks dat mijn dochter aan de andere kant van de klas zat, dan het besmette klasgenootje en ze nooit met hem speelt moest ze wel in quarantaine. Ze gaf zelf aan op meer dan 1.5 m afstand gebleven te zijn. Op onze school werken ze in kleine groepjes om het overzichtelijk te houden. Maar toch de hele klas in quarantaine.

En mijn oudste haar korfbalteam was helemaal raar. Eén kind bleek besmet tijdens de training. Korfbal, dus een teamsport. Wel buiten. En ze hebben een uur getraind. Niemand van de ouders is gebeld door de GGD. Eén ouder heeft wel de GGD gebeld en het verhaal uitgelegd en zij kreeg als antwoord dat ongeacht de afstand het team in quarantaine moest? Maar niemand heeft dit officieel via de GGD of de ouder van het besmette kind gehoord. Als de GGD het druk heeft met bron- en contactonderzoek willen ze positief getestte mensen wel eens een link sturen om door te sturen naar hun nauwe contacten. Daar staat dan alle info in. Maar de ouders hebben niks gehoord. Geen idee dus hoeveel er in quarantaine zijn gegaan, Ik geloof maar 2. Mijn dochter was er die dag niet.

En die jongste moet misschien weer in quarantaine. Een kind van haar team is vandaag getest. Dinsdag heeft ze er nog mee getraind.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:08

bigone schreef:
Het is wel apart dat ze de besmettingen gevonden door BCO niet vermelden , juist dat zou nog enige indruk kunnen maken over hoe het snel kan ontsporen.

Snelheid van ontsporen:

Ik kan wel een kort uitwerkingetje maken met de huidige R0. (Tussen 1.14 en 1.18, laten we voor t gemak even 1.16 pakken)
En een 'generatietijd' van 5 dagen.
Hoever je dan bent 1 maand verder (6x die 5 dagen)

Stel we starten met
100 besmette mensen.Die besmetten er gezamenlijk
Stap 1
116. Die 116 besmetten er gezamenlijk
Stap 2
135. Die weer
Stap 3
156. Die 156 besmetten er
stap 4
181. Die bedmetten er 181x1.16 =
Stap 5
210 en die op hun beurt
stap 6
244.

Die oorspronkelijke honderd zijn dan dus in een maand tijd de bron voor

116+135+156+181+210+244=

totaal in een maand 1042 mensen.

Start 100.
R0 van 'maar' 1.16
'doorgeeftijd' 5 dagen
Levert in een maand 1042 besmettingen.

Uiteraard zijn die 1042 niet tegelijkertijd besmet of ziek, een deel geneest heel snel. Een deel zal asymptomatisch zijn.
Een deel fiks ziek.
Een kleiner deel ziekenhuis.
Een nog kleiner deel IC.
En van die 1042 zullen er waarschijnlijk een paar overlijden.

Gewoon even met simpele rekensommen.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 25-03-21 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:10

Dat mis ik trouwens op de website van de rijksoverheid of GGD. Hoe zit het met besmettingen bij een balsport, waarbij je wel 1.5 m afstand kunt houden? Of minder dan 15 min binnen 1.5 m bent. En ook nog eens buiten. Maar dan wel met je handen aan de bal zit. Handen worden overigens ontsmet bij aanvang en vertrek en thuis gaan ze direct handen wassen, iets drinken en direct douchen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:14

Wat vinden jullie ervan dat pfizer hun vaccin gaat testen op kinderen? (Bron Nu.nl). Ik vind het ongelooflijk. Waarom niet eerst op volwassen die er zelf mee instemmen de lange termijn afwachten. Voor kinderen is het zo goed als ongevaarlijk! Wat als ik mijn dochter van 8 hieraan mee laat doen en over tien jaar blijkt ze er iets aan over te houden. Hoe kijkt mijn kind dan naar mij? Dat ik haar voor iets dat niet gevaarlijk voor haarzelf was als proefkonijn heb laten dienen? Ik vind het onbegrijpelijk...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:14

Vayo schreef:
Dat mis ik trouwens op de website van de rijksoverheid of GGD. Hoe zit het met besmettingen bij een balsport, waarbij je wel 1.5 m afstand kunt houden? Of minder dan 15 min binnen 1.5 m bent. En ook nog eens buiten. Maar dan wel met je handen aan de bal zit. Handen worden overigens ontsmet bij aanvang en vertrek en thuis gaan ze direct handen wassen, iets drinken en direct douchen.

Ik weet dat wij als school sport lastig vinden, verschillende afdelingen en klassen maar buiten school ook nog verschillende scholen.
Moet zeggen wij hebben daar wel meer last mee dan andere scholen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:15

Anna79 schreef:
Wat vinden jullie ervan dat pfizer hun vaccin gaat testen op kinderen? (Bron Nu.nl). Ik vind het ongelooflijk. Waarom niet eerst op volwassen die er zelf mee instemmen de lange termijn afwachten. Voor kinderen is het zo goed als ongevaarlijk! Wat als ik mijn dochter van 8 hieraan mee laat doen en over tien jaar blijkt ze er iets aan over te houden. Hoe kijkt mijn kind dan naar mij? Dat ik haar voor iets dat niet gevaarlijk voor haarzelf was als proefkonijn heb laten dienen? Ik vind het onbegrijpelijk...

Het Pfizer vaccin wordt toch gewoon gebruikt nu? Ik noem dat niet testen op volwassenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:17

Anna79 schreef:

Tja, uiteindelijk ontkom je met de meeste dingen uiteindelijk niet aan testen. Ik neem aan dat ze beginnen met 12-16 (mondige groep) en dan jonger gaan. Er zullen zat mensen zijn die graag willen dat hun kind ingeent wordt. Ik heb daar niet echt iets over te ‚vinden‘. Blijkbaar is de aanvraag door de ethische commissie goedgekeurd.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-03-21 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:17

En ook bij kinderen is het volgens mij niet verplicht.
Er zijn veel kinderen jonger dan 18, die fors in de risicogroep vallen. Voor die kinderen is het heel waardevol om een vaccin te krijgen dus ik zie zeker wel de meerwaarde.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:19

Ik denk ook dat er inderdaad zat kinderen zijn die wel ingeënt willen worden. Als ik kijk naar m’n eigen klassen wel. Onderzoek is dan ook goed.

nynke55

Zijn er vaccins waar bij op lange termijn schadelijke effecten optraden?

Anoeska27

Sizzle schreef:
Anna79 schreef:

Tja, uiteindelijk ontkom je met de meeste dingen uiteindelijk niet aan testen. Ik neem aan dat ze beginnen met 12-16 (mondige groep) en dan jonger gaan. Er zullen zat mensen zijn die graag willen dag hun kind ingeent wordt.

Nee, ze beginnen jonger.

Uit het AD:
Het coronavaccin van Pfizer en BioNTech wordt ook getest op kinderen. Gisteren hebben de eerste proefpersoontjes een inenting met het middel gekregen. De jongste deelnemers zijn zes maanden oud, laat Pfizer weten.

Aan de eerste test doen 144 kinderen mee. De ontwikkelaars willen weten of het veilig kan worden toegediend en wat de goede samenstelling van een dosis is. De volgende stap is kijken hoe het afweersysteem reageert op het middel en hoe goed het dus beschermt tegen het coronavirus. Aan die proeven zullen ongeveer 4500 kinderen meedoen. In de tweede helft van dit jaar moet het onderzoek klaar zijn.

Zebrastreep

Anna79 schreef:

Je kan ook nee zeggen is niet zo dat het moet het vaccineren. Volgens mij mogen ouders totdat hun kind 18 is daar over beslissen.

Maar wel heel eerlijk ik heb pfizer gehad (ben 23) en ik voel mij heel veilig met dit vaccin. Tuurlijk is het even spannend maar dat had ik ook met een hepatitis vaccinatie gevonden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:20

Niets geks aan.

Na miljóenen volwassenen waar het bijzonder weinig problemen geeft, vind ik het niet meer dan logisch dat ze nu op jongere leeftijden gaan testen.

Die vraag is ongetwijfeld ook neergelegd bij het medisch ethische comité dat over goed- of afkeuring van testen op mensen gaat. En zal daar positief advies gekregen hebben.

Hoe denk je anders dat medicijnen voor kinderen ooit op de markt komen?

Iedere enting, ieder antibioticumkuurtje, iedere hoestdrank die jij jouw kinderen ooit gegeven hebt of zal geven, zal toch eerst onder zeer gecontroleerde omstandigheden uitgetest zijn op kinderen....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:20

Anna79 schreef:

Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. Juist omdat kinderen er vaak maar mild ziek van zijn, op enkele uitzonderingen na. En zelfs aardig wat kinderen zijn slechts wat verkouden of hebben geen symptomen. Als kinderen gevaccineerd gaan worden is het meestal niet ten behoeve van hun gezondheid, maar vooral ten behoeve van de gezondheid van anderen. Mijn kinderen ga ik ook niet laten vaccineren mocht die mogelijkheid er komen. Ik kan me wel voorstellen dat het fijn is voor kinderen met onderliggend lijden en risicogroepen. Ik denk zelf dat er weinig ouders zullen zijn die hun kind tegen corona laten vaccineren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:22

Bij ieder onderzoek ben je afhankelijk van ‚pioniers‘ die het wel aandurven. Wees blij dat ze voor een ander de kooltjes uit het vuur halen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:24

Maar als ik even naar mijzelf kijk ik val ook niet in de risicogroep en heb het toch gedaan. Ik heb het meer gedaan zodat ik kan laten zien het vaccineren is veilig, maar ook omdat min stagebegeleidster zei van ik heb mijzelf afgevraagd wil ik nog 5 jaar zo leven op deze manier? Nee, dus ik laat mij vaccineren zodat alles weer normaal kan worden als ik daarbij kan helpen doe ik dat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:27

Sizzle schreef:
Bij ieder onderzoek ben je afhankelijk van ‚pioniers‘ die het wel aandurven. Wees blij dat ze voor een ander de kooltjes uit het vuur halen.

Dit even als voorbeeld (niet echt te vergelijken natuurlijk..) bij het ook invoeren van de hpv prik werden niet direct alle meiden ingeënt.
Als ik nu kijk gaan ze vrijwel allemaal

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:35

nynke55 schreef:

Ik kan me alleen de narcolepsie bij h1n1 bedenken en die is discutabel.
En ongetwijfeld in andere tijden dat er verhalen bekend zijn.
In zoverre is het ook niet heel logisch: een vaccin is een eenmalige "opdrachtgever" aan je lijf om iets te doen en daarna te verdwijnen. Dus een schadelijk effect zou dan ook vrij snel moeten ontstaan, tenzij die opdracht iets triggert in je lijf dat pas na langere tijd bekend of herkent wordt.
Maar de gedachte van een vaccin is niet om maanden in je lijf te zwerven en daar dingen te doen.

nynke55

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:59

Ik kan me ook geen lange termijn effecten herinneren, de narcolepsie was toch ook niet op lange termijn? Ik ga even googlen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:46

nynke55 schreef:

Human papillomavirus.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 01:53

_O- Die supermarkttest en dat je dan een pak koeken krijgt als je je netjes gedraagt. En dan die vrouw: “ze zijn niet te vreten”.
Oh, veeg me op.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 07:30

Huertecilla schreef:
nynke55 schreef:

Human papillomavirus.

Ook die zijn niet officieel aangetoond.
Deze vind ik wel moeilijk. Ik ken namelijk wel meiden die nog kampen met extreme vermoeidheid. Maar er is geen officieel verband.
Dit is wel een aantal keer onderzocht.