Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:06

Bedankt voor de tips allemaal. Morgen even kijken wat we doen.
Kuikens of laten uitbroeden zijn helaas geen opties(gaat manlief nooit akkoord). Hok afdelen en een nacht buiten is zeker te doen volgens mij.
Bedenk me ook net dat wij nog een hokje hebben waar we ze als kuikens in hadden en voor vervoer gebruiken. Misschien is dat ook een optie ipv bench.
Vind het zo sneu. Ze was de mooiste, lekker op gewicht voor een kriel en nu is ze alleen nog veer en bot.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 09:40

Die van ons krijgen we broeds af door ze in een bench te doen zonder enige vorm van bodembedekking. Meestal ben je met 2 a 3 dagen klaar maar soms is er eentje volhardend en dan zitten ze er wel eens een week in. Elke kip is uiteindelijk broedsaf te krijgen maar je moet wel doorzetten. Dat in koud water en aan de waslijn werkt ook omdat het stress veroorzaakt. Ben ik zelf niet zo'n fan van maar als je kip zichzelf anders doodbroed kan het wel een optie zijn. Succes Veriye!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:21

Hier waren de cochin kriel alleen broedsaf te krijgen door er ieder een ei onder te schuiven. Ook in de bench doen hielp niet. buitensluiten hielp ook niet (ja, van april tot september, maar luikje open was kippen op het nest, ook na een maand alleen s nachts toegang). In een zak vind ik wreed, daar begin ik niet aan. Uiteindelijk voor ons de reden om ze te herplaatsen naar iemand die kuikens leuk vond. 1 a 2x per jaar 1 ei eronder loste het probleem op. Meestal wisten ze het kuiken nog geen dag in leven te houden, 4 kuikens ging wel goed, maar 1 kuiken kreeg te veel aandacht. En anders hoefden we er maar 1 weg te doen als het een haan was.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:26

Heeft er iemand ervaring met de Klaxo witkalk zou namelijk ook goed tegen bloedluis te werken (zou er dood op schuren).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:27

Marcella schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Klaxo witkalk zou namelijk ook goed tegen bloedluis te werken (zou er dood op schuren).

Ik heb het. Breng het op de wanden aan met zo'n verfrollertje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:41

Werkt het ook.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:14

Witkalk helpt tegen bloedluis omdat het alle vocht uit de luizen trekt. Ik heb het 1x op mijn legnesten gedaan toen ik echt een invasie had. Maar na een jaar moet je het wel weer overnieuw doen. Als je het jaarlijks opnieuw aanbrengt dan werkt het erg goed.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:17

Brdankt iedereen voor jullie reacties.
Mizora: het is inderdaad ook een cochin kriel hen.
Wij denken zowiso over na om de kippen te herplaatsen, maar wil ze eigenlijk niet kwijt :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:24

Nou dit zou speciale witkalk zijn waar bloedluis zelfs dood van gaat. Ze schuren zichzelf erop kapot. Voor optimale bestrijding is het normaal dat je ieder jaar opnieuw verft aangezien de kippen het eraf vegen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 12:25

Marcella schreef:
Nou dit zou speciale witkalk zijn waar bloedluis zelfs dood van gaat. Ze schuren zichzelf erop kapot. Voor optimale bestrijding is het normaal dat je ieder jaar opnieuw verft aangezien de kippen het eraf vegen.

Klinkt alsof je zelf al antwoord hebt op je vraag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:26

Hier straks weer roofmijt uitzetten tegen de bloedluizen. Ondingen... Witkalk zal voor het nieuwe hok zijn :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:30

Moonfight schreef:
Marcella schreef:

Klinkt alsof je zelf al antwoord hebt op je vraag :+

Was benieuwd naar de ervaringen van deze witkalk of het echt zo werk. Of dat je gewoon elk soort witkalk kan gebruik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:53

Als je al bloedluizen hebt zou ik met frontline spray behandelen. Daar kunnen bloedluizen absoluut niet tegen en ondanks de hetze, is fipronil voor mensen niet gevaarlijk. Op de hond wordt het dan ook zonder enige aarzeling toegepast en binnen een paar uur weer geknuffeld. De hoeveelheid fipronil in de eieren is dusdanig laag dat je jezelf er niet mee kan vergiftigen. Er zijn wel zelfmoordpogingen mee geweest is landen in opbouw, waar een flinke hoeveelheid fipronil gedronken werd, die steevast resulteerde in volledig herstel na eventueel 1 dag opname.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:59

Hier werkt de Vloer bestrooien met diatomeen aarde prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:17

Ik vond die aarde wel heel erg duur. Tenzij je maar een dun laagje nodig hebt. Idem met die tabakstelen. Als ik elk nest daarmee bestrooi ben ik een godsvermogen kwijt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:57

Witkalk werkt hier prima. Goed in de naden smeren. Die bakjes olie aan de uiteindes van de legstokken werkt ook goed.
Roofmijt heb ik ook een poos geprobeerd, maar dat beviel me niet zo.

Hier maak ik elke week het hok helemaal leeg en neem ik even goed af met water en dettol. Sowieso elke dag haal ik even de uitwerpselen eruit. In de legnesten heb ik nestkruiden, op de wanden witkalk en aan de uiteindes van de zitstokken olie bakjes.

Mijn hok is luisvrij.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:59

Waar halen jullie nestkruiden?

Ik heb nog geen bloedluis gehad zover ik weet, maar mijn hok is ook net niet helemaal tochtdicht en niet interessant voor ze denk ik. Ik gebruik tabaksstelen daarnaast (met speciaal wit poeder dat ze uitdroogt). En Finecto, maar ik begrijp dat dat niet zoveel toevoegt als ze beweren.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:59

Caira schreef:
Hier werkt de Vloer bestrooien met diatomeen aarde prima

Ik heb witkalk en diatomeenaarde en al jaren geen bloedluis/veerluis meer. Het werkt echt goed.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:00

Century schreef:
Waar halen jullie nestkruiden?

Ik heb nog geen bloedluis gehad zover ik weet, maar mijn hok is ook net niet helemaal tochtdicht en niet interessant voor ze denk ik. Ik gebruik tabaksstelen daarnaast (met speciaal wit poeder dat ze uitdroogt). En Finecto, maar ik begrijp dat dat niet zoveel toevoegt als ze beweren.

Die tabakstelen met dat witte poeder kreeg ik zelf last van van mijn luchtwegen, dus die gebruik ik niet meer.

Nestkruiden haal ik bij Junai. Meestal bestel ik dan ook meteen een grote emmer meelwormen, want die zijn daar het goedkoopst.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:06

Ah, ik heb daar recent net besteld (haal daar mijn legkorrel vandaan en insecten), dus bij de volgende keer bestel ik die wel mee. Klinkt interessant.
Ja, dat poeder is wel naar inderdaad. Niet te lang in blijven zitten. Als het erin ligt en niet meer verplaatst wordt is het wel prima.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:04

Ik heb in ons vorige hok wat ik zelf gemaakt heb, nooit last gehad van luis oid, ondanks de kieren, spleten en gaten overal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:08

Prijzig voer bij junai, ik betaal bij van cranenbroek 8,50 voor 20kg. Ze doen het er prima op.

Ik heb hennep gezaaid, heeft iemand ervaring om dat in het hok te gebruiken? Zou schijnbaar ook kunnen. Ik heb het vooral gezaaid om te kijken of ik er goede vezels van krijg om later als isolatie materiaal te gebruiken, en als schaduw voor de oude perenbomen komende zomer, hopelijk helpt het ze wat beter de zomer door als het weer zo gloeiend heet wordt.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:29

Ik heb even een snelle vraag voor de mensen die zelf kuikens uitbroeden.

Het eerste ei is vandaag rond 14:00 uur uitgekomen. Nu ongeveer 4 uur later is ie nog steeds vrij nat alsof ie net uit het ei is. De andere eieren zijn nog niet aangepikt btw. Moet ik hem nu evengoed zo nat laten zitten of kan ie beter over in het hok met de lamp er boven? De vochtigheid is 67% voor het uitkomen van de eitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:32

Vochtigheid mag toch zeker op 70% Het opdrogen duurt vrij lang inderdaad. Je kunt hem rustig 24 uur laten zitten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:32

Gewoon laten zitten, droogt wel op.