Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:46

Yentaah schreef:
Ik zie net deze foto, nog nooit over nagedacht 8)7 [ [url=m/Mv0OrF.jpg]Afbeelding[/url] ]

okay deze was dus nog nooit tot me door gedrongen

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:59

Indy_Mouse_9 schreef:
Oh, zo heb ik er ook nog een!
Ik was op de site van Drops op zoek naar breipatronen, dus daar door de lijst aan het klikken. Maar overal stond onder 'naar patroon'. Dus ik dacht verward, wat raar toch, dat het allemaal nare patronen zijn! Zouden ze geen makkelijke patronen hebben?

Toen drong het tot me door dat de tekst 'naar patroon' het linkje was dat je moest klikken om naar het patroon te gaan...

Hier moest ik even hardop om lachen :')

Saleisha

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:35

Dat laptops en desktops zo heten omdat ze respectievelijk op je schoot en op je bureau staan..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:57

Ik ben eens op zoek gegaan naar hoezen voor om de autostoelen. Stond in de Halfords voor de hoezen en zag overal staan: Seatsavers. Ik vond het maar gek, alleen maar voor Seat auto's en geen andere merken?
Terwijl ik de vraag aan een verkoper stelde ging er een lampje branden _O-

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:28

Ohja van dat soort heb ik er ook wel een paar waar ik pas recent achterkwam:

Breakfast heet breakfast omdat je letterlijk een break neemt van het fasten(vasten) tijdens de nacht

en

Popcorn heet popcorn omdat het corn is dat 'pop't :')

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 08:55

Als het om afko's gaat, zag laatst dat divoza staat voor dieren vogels zaden... Kloenk...

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:29

Moest even aan dit topic denken :')

Afbeelding

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 14:01

Ik kom er achter door dit topic (stukje terug gelezen, begonnen bij pagina 95 ongeveer en toen naar voren geskipt naar 145), dat TEM = Tip Een Mod. Nooit geweten :P

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:56

Rena100 schreef:
Ik kom er achter door dit topic (stukje terug gelezen, begonnen bij pagina 95 ongeveer en toen naar voren geskipt naar 145), dat TEM = Tip Een Mod. Nooit geweten :P

Neeeeeee!!!!! Echt????? Ik dacht in de zin van "temmen".

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:02

XLeandrosX schreef:
Rena100 schreef:

Neeeeeee!!!!! Echt????? Ik dacht in de zin van "temmen".

Hier kaam ik ook echt eergisteren achter...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:14

Wij modjes houden ook van woordgrapjes <<)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 01:26

ojee, TEMmen heb ik ook nooit begrepen :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:33

Gisteren in de bus naar een concert in Maastricht staken we een rivier over. Toen ik me afvroeg welke rivier dat was viel ineens het kwartje :') Nooit bij nagedacht.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:38

Sheran schreef:
Gisteren in de bus naar een concert in Maastricht staken we een rivier over. Toen ik me afvroeg welke rivier dat was viel ineens het kwartje :') Nooit bij nagedacht.

Net als dat Overijssel begint als je over de IJssel gaat.. dat duurde bij mij ook lang hoor

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:55

Sheran schreef:

:)* zo hoorde je dat :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:59

En Rotterdam ligt (oa) aan de Rotte, en Amsterdam aan de Amstel.
En '-drecht', '-tricht' en '-trecht' zijn termen voor doorwaadbare plaatsen. (En dat komt blijkbaar weer van 'traiectum' https://nl.wikipedia.org/wiki/-drecht )

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:37

Sheran schreef:

ik moest hier even goed over nadenken :+

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:47

theadora99 schreef:
Sheran schreef:

Net als dat Overijssel begint als je over de IJssel gaat.. dat duurde bij mij ook lang hoor

Ligt er aan van welke kant je komt :Y)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:28

Het muntje van overijssel... *ploink* die viel héél hard :')

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:37

theadora99 schreef:
Sheran schreef:

Overijssel... omg :') :)* 8)7 :o?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:39

Shadow0 schreef:
En Rotterdam ligt (oa) aan de Rotte, en Amsterdam aan de Amstel.
En '-drecht', '-tricht' en '-trecht' zijn termen voor doorwaadbare plaatsen. (En dat komt blijkbaar weer van 'traiectum' https://nl.wikipedia.org/wiki/-drecht )

Dit leerde ik ok de basisschool. Dus ik vroeg met mijn bijdehandte hoofd hoe ze Zwijndrecht dan verklaarde. Nooit antwoord op gekregen :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:42

Wikipedia zegt dit: "De naam Zwijndrecht is een samenvoeging van het West-Frankische woord 'Suin' (Zwin, Zwijn) en het woord 'drecht' dat niet van het Latijnse trajectum afgeleid is maar van het West-Nederfrankische 'drift van de rivier'. Zwin komt van 'Swinen' en kan worden vertaald als het weglopen van water als in het afnemen van diepte tijdens eb. Drecht betekent oversteekplaats, overvaart of veer. Zwijndrecht betekent dus letterlijk 'getijdengeul waar kan worden overgestoken'. Deze uitleg doet vermoeden dat Zwijndrecht vroeger bij laag water aan Dordrecht vastzat, tijdens hoog water waren beide nederzettingen gescheiden. Een situatie die zou dateren van voor de 12e eeuw. Deze situatie zou hebben bestaan tot aan de Sint-Elisabethsvloed in 1421.
De gelijknamige Vlaamse gemeente Zwijndrecht heeft dezelfde ligging ten opzichte van Antwerpen."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwijndrecht_(Nederland)

Maar zegt ook dat 'drecht' afkomt van een ander woord dan 'trecht'. En dat klinkt wel vreemd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:09

Drecht en trecht hebben inderdaad een andere afkomst, maar een vergelijkbare betekenis. Trecht komt zeer zeker van het Latijnse Trajectum, drecht is een erfwoord (een 'eigen' woord dus, dat al vanaf het begin in onze taal zit).

Ik wist alle bovenstaande 'muntjes-momenten' al toen ik een jaar of acht was. Maar of ik daar heel trots op moet zijn.... ik deed toen in mijn vrije tijd weinig anders dan in de atlas kijken. :+ En o ja, ik ben opgegroeid in Dordrecht (Dordt voor zijn bewoners), en mijn opa heeft ooit uitgelegd dat dat komt van Thure-driht. De Thure was een miniriviertje dat nu deel uitmaakt van de haven.

Zo, zijn jullie ook weer bijgepraat. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:06

Hoe weten ze dat eigenlijk, dat die afkomst zo verschillend is? Het is toch vrijwel onmogelijk om taalinvloeden uit te sluiten bij plaatsen die zo dicht bij elkaar liggen, en in klank exact hetzelfde zijn? Is het niet veel waarschijnlijker bijvoorbeeld dat 'Traiectum' verworden is tot -trecht juist door de wisselwerking met de Frankische versie? (Dat lijkt mij eigenlijk het meest waarschijnlijk, nu ik erover nadenk.)

Maar ook, hoe zou je als taalwetenschapper uberhaupt kunnen bepalen hoe dat precies verlopen is? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er genoeg bewijsmateriaal is om het een of het andere aan te kunnen tonen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:52

Shadow0 schreef:
Hoe weten ze dat eigenlijk, dat die afkomst zo verschillend is? Het is toch vrijwel onmogelijk om taalinvloeden uit te sluiten bij plaatsen die zo dicht bij elkaar liggen, en in klank exact hetzelfde zijn? Is het niet veel waarschijnlijker bijvoorbeeld dat 'Traiectum' verworden is tot -trecht juist door de wisselwerking met de Frankische versie? (Dat lijkt mij eigenlijk het meest waarschijnlijk, nu ik erover nadenk.)

Maar ook, hoe zou je als taalwetenschapper uberhaupt kunnen bepalen hoe dat precies verlopen is? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er genoeg bewijsmateriaal is om het een of het andere aan te kunnen tonen.

De verandering van trajectum naar trecht is ook zonder drecht te verklaren: het woord werd aangepast tot het aan de klankwetten van het (Oud)Nederlands voldeed. Maar het kan natuurlijk een rol hebben gespeeld.

En een taalwetenschapper werkt niet wezenlijk anders dan een andere wetenschapper: hij stelt aan de hand van de feiten een hypothese op die hem het waarschijnlijkst lijkt, die de minste aannames vereist (scheermes van Occam). Dan kan het nog héél anders gelopen zijn, of een beetje anders, maar dat is minder waarschijnlijk.