Yentaah schreef:Ik zie net deze foto, nog nooit over nagedacht[ [url=m/Mv0OrF.jpg]Afbeelding[/url] ]
okay deze was dus nog nooit tot me door gedrongen
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Indy_Mouse_9 schreef:Oh, zo heb ik er ook nog een!
Ik was op de site van Drops op zoek naar breipatronen, dus daar door de lijst aan het klikken. Maar overal stond onder 'naar patroon'. Dus ik dacht verward, wat raar toch, dat het allemaal nare patronen zijn! Zouden ze geen makkelijke patronen hebben?
Toen drong het tot me door dat de tekst 'naar patroon' het linkje was dat je moest klikken om naar het patroon te gaan...
theadora99 schreef:Sheran schreef:Gisteren in de bus naar een concert in Maastricht staken we een rivier over. Toen ik me afvroeg welke rivier dat was viel ineens het kwartjeNooit bij nagedacht.
Net als dat Overijssel begint als je over de IJssel gaat.. dat duurde bij mij ook lang hoor
theadora99 schreef:Sheran schreef:Gisteren in de bus naar een concert in Maastricht staken we een rivier over. Toen ik me afvroeg welke rivier dat was viel ineens het kwartjeNooit bij nagedacht.
Net als dat Overijssel begint als je over de IJssel gaat.. dat duurde bij mij ook lang hoor
Shadow0 schreef:En Rotterdam ligt (oa) aan de Rotte, en Amsterdam aan de Amstel.
En '-drecht', '-tricht' en '-trecht' zijn termen voor doorwaadbare plaatsen. (En dat komt blijkbaar weer van 'traiectum' https://nl.wikipedia.org/wiki/-drecht )
Shadow0 schreef:Hoe weten ze dat eigenlijk, dat die afkomst zo verschillend is? Het is toch vrijwel onmogelijk om taalinvloeden uit te sluiten bij plaatsen die zo dicht bij elkaar liggen, en in klank exact hetzelfde zijn? Is het niet veel waarschijnlijker bijvoorbeeld dat 'Traiectum' verworden is tot -trecht juist door de wisselwerking met de Frankische versie? (Dat lijkt mij eigenlijk het meest waarschijnlijk, nu ik erover nadenk.)
Maar ook, hoe zou je als taalwetenschapper uberhaupt kunnen bepalen hoe dat precies verlopen is? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er genoeg bewijsmateriaal is om het een of het andere aan te kunnen tonen.