Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:15

Nog even foto's van donderdag. Hoe ik zie dat er mogelijk een bui ontstaat, zie ik door dit soort wolken. Deze hebben zo'n updraft, dat gaat gigantisch hard. Daaraan kun je zien dat het goed mogelijk is dat een bui kan ontstaan. Deze bui viel uiteindelijk wat om om daarna weer opgepakt te worden door een andere bui, deze is uiteindelijk wel een bui geworden.

Dus als je gaat nowcasten, oftewel gewoon even in de lucht kijken, en je ziet dit soort wolken, wees dan scherp, want dan kan er zo binnen 25 min een onweersbui ontstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:21

Joolien schreef:
Nog even foto's van donderdag. Hoe ik zie dat er mogelijk een bui ontstaat, zie ik door dit soort wolken. Deze hebben zo'n updraft, dat gaat gigantisch hard. Daaraan kun je zien dat het goed mogelijk is dat een bui kan ontstaan. Deze bui viel uiteindelijk wat om om daarna weer opgepakt te worden door een andere bui, deze is uiteindelijk wel een bui geworden.

Dus als je gaat nowcasten, oftewel gewoon even in de lucht kijken, en je ziet dit soort wolken, wees dan scherp, want dan kan er zo binnen 25 min een onweersbui ontstaan.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Is dat op die laatste foto een aambeeld?

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:26

Nog niet, maar hij gaat wel die kant op. Ik kan het niet goed zien, maar ik had het vermoeden dat ie wat uit elkaar viel en nog niet hoog genoeg was voor een aambeeld.
Het is wel dezelfde structuur :j

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:44

Joolien schreef:
Nog niet, maar hij gaat wel die kant op. Ik kan het niet goed zien, maar ik had het vermoeden dat ie wat uit elkaar viel en nog niet hoog genoeg was voor een aambeeld.

Ja ik twijfelde al.. zat te vergelijken met andere foto's van aambeelden. Deze lijkt inderdaad wat minder overtuigend, maar heeft er wat van weg.
Leerzaam en leuk topic dit trouwens! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:46

Oeh krijgen we alsnog onweer vandaag? , de bui van de Noordzee ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:47

Ja maar die trekt noord weg Rebecca. Misschien later op de dag.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 12:52

Wij hebben in het noorden (grens groningen/friesland) wat druppeltjes nadat het een uurtje erg benauwd en wat betrokken werd. Stelt nog niks voor, maar er zit dus wel wat in de lucht!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:05

Op mijn buienalarm gaat het om 3 uur heel hard regenen :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:25

Die wolken zag ik vanmorgen om acht uur, helaas ook weer helemaal opgelost.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:28

bigone schreef:
Vliegen met supercels in de buurt, brrrr. Maar waarschijnlijk maak jij dan de meest spectaculaire foto's, hele fijne vakantie.

Kan best :') Je krijgt wel het effect dat het water later naar beneden valt dan jijzelf. :')
Ik klaag nooit meer over turbulentie nu sinds ik dat heb meegemaakt! Was wel een prachtige lichtshow. <3

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:29

Joolien schreef:

Sluit ik me bij aan :j

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:31

Ik heb het natuurlijk weer voor elkaar :P
5 mei en 5 juni ben ik met Jolien meegeweest. Ik riep toen al dat het op 5 juli weer los mocht gaan omdat dat exact een maand later was en ik daar dan mooi rekening mee kon houden (iedere maand op de 5e vind ik niet verkeerd :) ) Maar nu heb ik dus (net als de vorige keer) een Boktmeeting voor een buitenrit (Nijmegen) gepland staan op de zondag :P Hopelijk zijn we vroeg genoeg. We gaan in de ochtend :)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:32

Spannend!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:38

Animal schreef:
Ik heb het natuurlijk weer voor elkaar :P
5 mei en 5 juni ben ik met Jolien meegeweest. Ik riep toen al dat het op 5 juli weer los mocht gaan omdat dat exact een maand later was en ik daar dan mooi rekening mee kon houden (iedere maand op de 5e vind ik niet verkeerd :) ) Maar nu heb ik dus (net als de vorige keer) een Boktmeeting voor een buitenrit (Nijmegen) gepland staan op de zondag :P Hopelijk zijn we vroeg genoeg. We gaan in de ochtend :)

Dat is idd wel toevallig! Alleen morgen kunnen we niet samen! :P
Buitenrit in de ochtend moet nog wel lukken.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:44

En zeeland krijgt weer niets? Donderdag ook al niets gehad behalve een klein buitje en 3 klappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:57

Nederland is bijna niet te zien onder deze kaart, maar in tegenstelling tot de afgelopen week, stijgen morgen de verwachtingen alleen maar. Gaat zeker interessant worden.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 13:58

Situatie voor vandaag neemt wat af. Maar in Frankrijk zijn de kansen gestegen en die kunnen wel goed doortrekken deze kant op. Dus dan kan het hele land wat krijgen, maar ik verwacht niet dat het erg los gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:05

Joolien
Wij zijn inderdaad er "ondergeschreven"
Wordt er wel een beetje kleurendoof van, wat wil je zo'n klein landje binnen het grote europa.
ben al geen liefhebben van flitsen en knallen en als ik de kleurtjes bezie wordt een grote lightning party.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:07

Hoe laat begint het feest morgen?
en kunnen voor vannacht nog wat verwachten?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:08

Hoe acht je de kansen voor omgeving Zandvoort, Jolien? Ik zit vanavond in een openluchttheater en zit niet op onweer te wachten eigenlijk. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:18

Mooie fotos Magda!!! Het was prijsschieten met al die bliksems!

Kan ik neit zeggen Marleen, kan overal gebeuren. Hou het gewoon goed in de gaten.

Het kan morgen al vroeg in de middag beginnen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:18

JoycexEnya schreef:
Dit topic in mei gevolgd, toen ontstipt teveel lezzen haha.
maar gisteren hadden wij uiteraard onweer. En dacht laat ik het gewoon eens proberen foto's te maken van de bliksem.

En deze moest ik gewoon even laten ziem, ben best trots op mezelf en wil eigenlijk ergens op een open vlakte in me auto uiteraard foto's maken dus misschien morgen bij de paarden.

[ [url=m/YpYhpB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vond onweer altijd dood eng en nog steeds maar ben altijd al bang voor de donder ipv de bliksem :')

Prachtig! _O_ :+:

Joolien schreef:
Moooie foto Joyce! Mooi de rolwolk ook te zien!

Mijn foetuswolk is trouwens erg populair op fb _O-
[ Afbeelding ]

Geef ze ongelijk, wat een aparte wolk. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:19

Joolien schreef:
Mooie fotos Magda!!! Het was prijsschieten met al die bliksems!

Kan ik neit zeggen Marleen, kan overal gebeuren. Hou het gewoon goed in de gaten.

Het kan morgen al vroeg in de middag beginnen.

Bedankt! Het waren er ontzettend veel inderdaad, was constant heen en weer aan het rennen tussen zolder (westen) en tweede verdieping (oosten) om er zoveel mogelijk te kunnen fotograferen. _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:23

Wauw mooie foto's komen er weer voorbij.

Vanavond liever gewoon lekker droog blijven, gaan naar een evenement toe hier in de buurt.
Morgen mag het wat mij betreft lekker los op level 3 *gaat ff weer snel de accu opladen van de camera*

Jolien zei het al op fb, ik hoop dat je nog flink wat te zien krijgt in Duitsland. Geniet lekker van je vakantie