Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:46

Tsja, je bent onschuldig zolang je schuld niet bewezen is :j
Gelukkig maar, anders zaten de gevangenissen bomvol met onschuldige mensen.

Ik denk dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg, want iedereen kan een potentiële verdachte zijn.
Maar ik blijf hopen dat ze de daders te pakken zullen krijgen.

mackkwek

Re: Duinbranden in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:51

Update 19.45 uur
Wij zijn blij met alle aangeboden hulp van vrijwilligers. Nu de avond valt is er echter geen hulp nodig, ivm de veiligheid.

De noodverordening blijft voorlopig van kracht, morgen wordt deze opnieuw bekeken.

De twee mannen die zondag werden aangehouden voor de brand in het duingebied, zijn vanavond vrijgelaten. Meer informatie hierover op de site van de politie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:53

Arabesk schreef:
die twee verdachten weer op vrije voeten

http://www.politie.nl/Noord-Holland_Noord/

goh dat had ik niet verwacht :7 :x

SCHANDALIG DIT ZEG!!

Citaat:
De mannen werden bij het strand in Bergen aan Zee aangehouden omdat ze met zwarte vegen op handen en gezicht het strand verlieten en naar brand roken. Uit onderzoek is gebleken dat de twee geholpen met een tractor die pech had op het strand. De twee mannen liepen hierbij zwarte vegen op handen en gezicht op. Doordat zij op het strand in de rook van de omvangrijke duinbrand stonden, roken zij naar brand.

Kom je helpen met een trekker, word je een nacht in de cel gesmeten!!!

Geen BBQ's meer aansteken en naar Schoorl komen, voor je het weet ruik je naar brand en zit je in de cel?!?!?!?

Zit je bijna 24 uur in de cel, onschuldig! En maar gewichtig doen in de pers over 'nee in het belang vh onderzoek geen mededelingen'
WELK ONDERZOEK?

Mensen oppakken om de bevolking tevreden te houden???????? :( Bang dat er opstand uitbreekt in Schoorl??

Ik hoef geen politieacademie te volgen om te kunnen verzinnen dat een pyromaan niet met vegen op z'n smoel de duinen uitkomt 8)7 Dan was ie zondagmiddag toch al gepakt door omstanders, want het was behoorlijk druk. Dan valt iemand wel op, op een fiets met zwarte vegen in z'n gezicht.

Wat een afgang dit 8)7

je zit je onnodig op te fokken om niets... dat er continue brand word gesticht is strontvervelend en die gek moet zo snel mogelijk gepakt worden. Maar dat is niet eenvoudig. Hij kan namelijk overal zijn in het gebied en je kunt niet op elke drie centimeter een agent zetten.. Ik vind je ontzettend kinderachtig afgeven op de politie en zou zeggen: doe het zelf beter als je het zo goed weet.
Vind het behoorlijke topicverpesting en ontzettend triest.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:57

Ik begrijp de reactie van Arabesk prima, tis al 2 jaar aan de gang en nog hebben ze niemand. Dan pakken ze eindelijk na 2 jaar eens iemand op en duurt het 1 dag! voor ze erachter zijn dat die 2 alleen maar helpen bij een kapotte tractor. En ondertussen maar schermen met een onderzoek, dat dus erg snel klaar had kunnen zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:03

Siersma schreef:
Ik begrijp de reactie van Arabesk prima, tis al 2 jaar aan de gang en nog hebben ze niemand. Dan pakken ze eindelijk na 2 jaar eens iemand op en duurt het 1 dag! voor ze erachter zijn dat die 2 alleen maar helpen bij een kapotte tractor. En ondertussen maar schermen met een onderzoek, dat dus erg snel klaar had kunnen zijn.

het gebeurt geen 365 keer 2 dagen per jaar.... ik hou het als ik dit zou doen ook net zo lang vol als deze pyromaan en dat lukt iedereen met een beetje hersens... het is namelijk helaas niet zo dat je iemand met een enorme jerrican ziet zeulen en een aansteker in zijn hand...
Hij kan overal heen waar hij wil... ga jij hem vangen?
Ik begrijp de frustraties best.. maar je geeft op de verkeerde af. Zij doen net zo goed hun best en willen dit ook niet. De kapotte tractor is nog heelmaal niet duidelijk hoe dat zit. Bepaalde omstandigheden kunnen maken dat iemand langer vast mag zitten en dat kan best het geval zijn... je weet er niets van.. waarom wel oordelen.. vind het nogal dom staan..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:05

overigens heb ik dus niets tegen jullie en begrijp het best... maar vind de reacties nogal kinderachtig richting de politie... je hoeft idd namelijk niet de politieacademie gedaan te hebben om te weten dat een pyromaan vinden heel moeilijk is. Zeker in zo'n enorm gebied...
Hoop net zo goed als jullie dat hij of zij zo snel mogelijk gepakt worden. :)

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:06

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:14

Er gingen weer heel veel brandweerauto's met gillende sirenes richting wielerbaan waar ze zich verzamelden. Grote kans dat die in colonne richting duin zijn gegaan. Echt diep triest dit...

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:34

Even een vraagje tussendoor, ik zou op 22 mei een strandrit maken bij manege poelenburgh met een groep meiden.
Ik snap dat er op dit moment geen ritten zullen zijn, maar als er vanaf nu geen branden meer uitbreken/aangestoken worden, is het dan mogelijk dat die rit gewoon doorgaat? Of blijft het gebied voor een langere tijd afgesloten?
Misschien dat er mensen zijn die in de buurt wonen die weten hoe dit vorig jaar is verlopen?

Edit: Ik heb namelijk absoluut geen kennissen die iets meer verstand hebben van brand dan de gemiddelde mens en ik ken ook niemand in de buurt dus ik kan zelf geen inschatting maken.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:53

21.50 uur
Het plan voor de komende nacht is:

tot 02.00 uur:
Inzet gericht op het blussen, door brandweermensen uit Utrecht, Midden West Brabant, Limburg Noord, Twente en 80 mensen van defensie. Zij lopen het gebied na met scheppen en zwepen.

van 02.00 tot 07.00 uur:
Inzet gericht op controleren en beheersbaar houden, door brandweermensen uit Brabant Zuidoost en 50 mensen van defensie.

van 07.00 tot 12.00 uur:
Inzet pelotons Veiligheidsregio Utrecht en Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland en 160 mensen van defensie. Vanaf 06.30 uur starten de 2 Cougarhelikopters weer en de 2 Chinooks vanaf 11.00 uur.

van 12.00 tot 17.00 uur:
Inzet pelotons Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland en Gelderland Midden. Daarnaast 160 mensen van defensie (tot 18.00 uur).

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:04

labyrinth schreef:
Even een vraagje tussendoor, ik zou op 22 mei een strandrit maken bij manege poelenburgh met een groep meiden.
Ik snap dat er op dit moment geen ritten zullen zijn, maar als er vanaf nu geen branden meer uitbreken/aangestoken worden, is het dan mogelijk dat die rit gewoon doorgaat? Of blijft het gebied voor een langere tijd afgesloten?
Misschien dat er mensen zijn die in de buurt wonen die weten hoe dit vorig jaar is verlopen?

Edit: Ik heb namelijk absoluut geen kennissen die iets meer verstand hebben van brand dan de gemiddelde mens en ik ken ook niemand in de buurt dus ik kan zelf geen inschatting maken.

Volgens mijn vader blijft het bos nog drie dagen afgesloten. Dus 22 mei moet geen probleem zijn. Maar ik ben bang dat er voor die tijd nog wel wat branden zullen zijn.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:12

23.00 uur
Rond 22.30 uur heeft de brandweer het sein brandmeester gegeven. Met het aanwezige materiaal en hoeveelheid menskracht verwacht de brandweer de brand onder controle te houden en uit te krijgen. Wanneer de brand helemaal geblust zal zijn, is nu nog niet bekend. Het terrein blijft niet toegankelijk en de noodverordening blijft van kracht.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:20

wat super dat er brandmeester is *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* ik zat net nieuws te kijken en ik dacht echt al van jeetje zou t nog goed komen zouden ze de brand onder controle gaan krijgen...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:28

Wat zal dat een opluchting geven. Maar voor hoelang. Je wordt er toch moedeloos van.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:32

Dat is zeker goed nieuws zeg!!!! Super!!

Toen ik aan kwam rijden op stal zag ik de blusheli's al hangen boven de duinen... ik schrok er gewoon van hoe dichtbij het eigenlijk is. Ik had les vanavond en rond 20.45 hoorde ik de chinooks boven de binnenbak heen wegvliegen, die waren gestopt me blussen voor de avond. Heel raar om dat allemaal zo van dichtbij mee te maken. Ik hoop maar zo dat die gek nu eindelijk eens ophoudt of snel opgepakt wordt!! Het is nu echt gewoon genoeg geweest :(

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:39

labyrinth schreef:

Ik zou gewoon tegen die tijd even contact opnemen met Manege Poelenburgh :) die weten dan wel hoe de situatie dan is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:56

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:01

Doodzonde, er is zóveel afgebrand!

laurenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 05:32

Helaas... werd vanmorgen alweer wakker van de vele brandweerauto's die in alle haast voorbij kwamen

Citaat:
Prio 1 (Index: Rood) (NB: zeer_grote_natuurbr.) (NB;: grip 1) Camping de Lepelaar WESTERDUINWEG - N502 15 SINT MAARTENSVLOTBRUG Duinbrand CLG7275

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:27

Ik lees al een poosje mee, maar houdt het dan nooit op zeg?
Sterkte voor iedereen die daar in de buurt woont en hulde aan alle brandweermannen, defensie en noem maar op.
Hier vanuit Ede zijn ze ook bij jullie aan het blussen geweest. :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:54

laurenta schreef:
Helaas... werd vanmorgen alweer wakker van de vele brandweerauto's die in alle haast voorbij kwamen

Citaat:
Prio 1 (Index: Rood) (NB: zeer_grote_natuurbr.) (NB;: grip 1) Camping de Lepelaar WESTERDUINWEG - N502 15 SINT MAARTENSVLOTBRUG Duinbrand CLG7275

Gaan we weer!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:12

Die brand van vanmorgen zou alweer meester zijn, of zelfs al uit.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:33

ik snap niet hoe mensen zo'n mooi stukje natuur kunnen verbranden verschrikkelijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:40

gekvanfleur schreef:
overigens heb ik dus niets tegen jullie en begrijp het best... maar vind de reacties nogal kinderachtig richting de politie... je hoeft idd namelijk niet de politieacademie gedaan te hebben om te weten dat een pyromaan vinden heel moeilijk is. Zeker in zo'n enorm gebied...
Hoop net zo goed als jullie dat hij of zij zo snel mogelijk gepakt worden. :)

Ik ben zó boos. zó boos! Natuurlijk snap ik dat het oppakken heel heel moeilijk is. Dát zeg ik ook niet.

Maar weet je wat het is? Na 2 jaar en 70 branden verder, is er nu behalve angst, frustratie en verdriet nog iets bijgekomen;

Angst om onschuldig opgepakt te worden. Je kunt nu kennlijk in de cel gesmeten worden een hele nacht en pas de volgende dag gaan ze verhoren en kom je na bijna 24 h pas weer op vrije voeten. Hoe met dat voor die jongens gevoeld hebben?

Heb je geholpen met een trekker die water haalt voor het blussen van de brand, word je 24 uur vastgezet!!! De sfeer in Schoorl is al om te snijden, als je in het bos loopt kijkt iedereen elkaar aan 'ben jij het?' en als er dan iemand de politie belt zit je dus zomaar vast om niks. Neem vooral geen deodorant in je tasje mee, voor je 't weet ben je verdacht. Ga niet met zwarte strepen over je gezicht op het strand staan, voor je het weet ben je verdacht. Straks ben je lekker aan het fietsen in de duinen, valt je ketting eraf, zet je 'm erop heb je zwarte handen en daar ga je.

Daar ben ik boos over. Niet over dat ze niemand pakken, dat is gewoon een onmogelijke opgave, maar dat ze nu dus maar gewoon op basis van bijna niks mensen in de cel gooien. Dat vind ik walgelijk :r

Ik ben nu wel even helemaal klaar met bokt. :wave:

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:21

Geen ruzie maken hoor!
Beide reactie waren wat gefrustreerd en uit een ander oogpunt. Kan gebeuren. Nu dat iedereen z'n zegje gedaan heeft.

Arabesk, ik begrijp je frustratie en boosheid wel hoor. Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt dat er niet meer mogelijkheden worden aangegrepen om hem / haar / hen te pakken te krijgen.

Het goeie nieuws is dat het sein brandmeester eindelijk gegeven is en dat het nablussen eindelijk is begonnen. De wind is ook een klein beetje gaan liggen, dus dat is positief.