Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:33

MarlindeRooz schreef:
Aanrader: lees het boek “ik weet je wachtwoord”. Wedden dat velen van jullie betrokken zijn geweest bij een datalek en dus makkelijk te hacken zijn. :D

Is zelfs een check voor :D.
https://haveibeenpwned.com/

Heel handig, krijg je ook een seintje als je gehacked bent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:25

Vayo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nee ze zijn toch niet binnen 1,5 meter geweest. Dus ze hoeven eigenlijk geen test te doen. Dat ze het wel doen is juist extra verstandig.

Ik vraag me af of wij gewone burgers dat tegenwoordig ook kunnen. Een test laten inplannen zonder dat je klachten hebt en zonder dat je een nauw contact bent geweest.

Nou toevallig ben ik zo iemand.

Iemand op kantoor is besmet. Ik ben hooguit 5 minuten in 1 ruimte met hem geweest om een kop thee te pakken onze afstand was zeker 3 meter. In die ruimte waren ook andere collega's aanwezig op min 1,5 meter ruimte. Maar 1 van deze werkt mij in dus wellicht dat we wel eens iets te dicht bij elkaar zaten.
We zitten nu allemaal thuis en ik moet zaterdag voor test, dat is dan de 5e dag.
Ik werk wel bij een overheids instelling dus wellicht dat ook nog iets uitmaakt.

Ik heb nergens last van....behalve verveling en rugpijn maar dat is al jaren zo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:13

secricible schreef:
https://nos.nl/artikel/2374063-notities ... lders.html

Mooi voorbeeld dat illustreert waarom een formatie dus niet digitaal zou moeten. Stel je voor dat daar een datalek ontstaat. Ditzijn de consequenties van een paar zinnen.

Maar gek genoeg is dit het gevolg geweest van fysiek vergaderen en stukken niet goed opbergen.
Ik snap wel dat er enorm uitgekeken moet worden met e.e.a. via de digitale weg. Maar ik vraag me af of het echt niet zo goed beveiligd kan worden dat het mogelijk is. Lekken kunnen altijd ontstaan, ook n.a.v. een fysieke vergadering. En het lijkt me dat notulen van de ministerraad ook goed afgeschermd digitaal bewaard worden?

Wellicht dat er eens gekeken kan worden wat wel geschikt is om digitaal te gaan doen i.p.v. fysiek. De ministerraad gaan ze nu overigens wel tijdelijk digitaal doen. Dus blijkbaar is dit toch een optie.
Dan hadden de uitslagen van de verkiezingen zeer zeker digitaal gevolgd en gevierd kunnen worden.

Cowgirl, oh dus dat kan wel! Het zal misschien ook net zijn wie je spreekt bij de GGD. Een vriendin van mij wilde preventief mee laten testen toen haar zoontje op dag 5 getest werd wegens een besmet klasgenootje. Ze moest echt moeite doen, omdat ze het eerst niet nodig vonden. Ze gaf aan hooikoorts te hebben en enkel een jeukend gehemelte te hebben. Ze vonden het eigenlijk echt niet nodig, maar ze bleek toch echt positief.

Hier net klaar met werken en sommige cliënten hebben inmiddels hun tweede vaccinatie. Dat geeft mij echt een heel veilig gevoel. Ik al langere tijd beschermt en zij nu ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:25

Vayo schreef:
Maar gek genoeg is dit het gevolg geweest van fysiek vergaderen en stukken niet goed opbergen.
Ik snap wel dat er enorm uitgekeken moet worden met e.e.a. via de digitale weg. Maar ik vraag me af of het echt niet zo goed beveiligd kan worden dat het mogelijk is.

Jahoor, dat kan prima. Het vereist vooral een soort algemeen bewustzijn, en de discipline om geen hoekjes af te snijden. (Dus een goed opgezet rechtensysteem waarin iedereen een eigen account krijgt met de juiste rechten, en niet dat iedereen maar gewoon onder een algemeen account in kan loggen.)

Verder wordt dit zo groot, niet vanwege het lek maar omdat er iets naar buiten gekomen is dat absoluut niet hoort: dat men via de formatie een volksvertegenwoordiger persoonlijk weg wil werken. Dat is wat de ophef veroorzaakt. Als het niet naar buiten was gekomen, was het nog steeds wel schadelijk geweest.

Naast dat overleggen wel absoluut veilig zouden moeten zijn tegen hacks, is de andere kant ook dat als je een integere bestuurder zou willen zijn, je ook steeds kunt verantwoorden waarom je bepaalde dingen niet openbaar zou willen hebben. En dat het overgrote deel gewoon te verantwoorden en uit te leggen is, zonder al te veel extra moeite. (Dat er op vlakken van internationale veiligheid, of terrorismebestrijding of gecoordineerde aanpak van georganiseerde misdaad dingen niet zomaar openbaar kunnen is logisch. Maar er zijn veel meer onderwerpen waar de afwegingen geen verrassing zouden moeten zijn en er dus helemaal niets te lekken valt.)

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:34

Ik ga altijd later naar de andere kant kijken, dan valt het kwartje pas...
Maar je wil ook idd niet dat er dingen gehackt gaan worden. Dus bepaalde overleggen snap ik nu dat ze dat liever niet digitaal doen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:45

Het werkt ook raar met die quarantaine hoor! Wat ik laatst al zei klasgenoot positief getest 2 dagen daarvoor nog les gehad en in een lokaal gezeten maar volgens de ggd hoefde er niemand verder in quarantaine want we hadden 1,5 meter afstand gehouden. Er is verder ook niemand ziek geworden gelukkig.

En ik heb de quarantaine alsnog gedaan. Mocht bijv wel naar stage maar in goed overleg. Voor de rest ben ik alsnog thuis gebleven. School wou wel dat we kwamen maar ik zei al ik zie dat niet zitten en achteraf was school het daar wel mee eens. In eerste instantie ook niet eens... Slber had nogmaals ggd gebeld en zeiden weer nee quarantaine is niet nodig.

Ik snap er soms niks meer van

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:06

Zebrastreep schreef:
Het werkt ook raar met die quarantaine hoor! Wat ik laatst al zei klasgenoot positief getest 2 dagen daarvoor nog les gehad en in een lokaal gezeten maar volgens de ggd hoefde er niemand verder in quarantaine want we hadden 1,5 meter afstand gehouden. Er is verder ook niemand ziek geworden gelukkig.

En ik heb de quarantaine alsnog gedaan. Mocht bijv wel naar stage maar in goed overleg. Voor de rest ben ik alsnog thuis gebleven. School wou wel dat we kwamen maar ik zei al ik zie dat niet zitten en achteraf was school het daar wel mee eens. In eerste instantie ook niet eens... Slber had nogmaals ggd gebeld en zeiden weer nee quarantaine is niet nodig.

Ik snap er soms niks meer van

Het is ook raar hoor. Maar goed ik houd mij maar aan de regels van mijn werk en ook op stal wilde ze graag dat is eerst een test deed.
Maar ik mag zondag wel mijn dienst bij de dierenambulance draaien. Dan zijn we wel al na de 5 dagen en heb ik hopelijk de uitslag. Als ik toch klachten krijg word het anders natuurlijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:30

Het was bij ons ook zo dat we het pas wisten na 5 dagen (over communicatie gesproken) dus iedereen was al 2 dagen naar stage geweest. Moet niet denken aan wat er was gebeurd als iedereen besmet was geraakt. Was je zo 1000 man verder -O-

Ik voelde mij al extreem banketstaaf dat ik in de supermarkt was geweest terwijl ik nog echt van niks wist. Snap dat docenten hun telefoon in het weekend uit hebben maar de klasgenoot had best wel mogen zeggen dat ze klachten had. Misschien paniek om niks, maar anders hadden we echt een mega uitbraak gehad op ook zorginstellingen.

Voor de klasgenoot wel heel triest ze is net nieuw in de klas en er ook erg ziek van wat ik begreep.

Aantal hadden wel een test laten doen maar negatief gelukkig. Ikzelf dacht ik wacht wel de 10 dagen af. Heb al vaak gehoord dat mensen de 5de dag negatief zijn en de 7de dag alsnog positief zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:38

Dat zijn nu eenmaal de regels van de ggd en dus overheid. Zit je op 1,5 meter ben je dus niet in direct contact geweest dus hoef je niet in quarantaine.
Ook zit je nog aan privacy regels vast. Je mag alleen vertellen om wie het gaat via ggd of als de gene expliciet aangeeft dat het gedeeld mag worden.

Zelfs van collega’s hoeven wij niet te weten of die Corona heeft. Ook daar moet de persoon in kwestie toestemming voor geven. Zijn toch medische gegevens

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:16

lenaa_tje schreef:
Dat zijn nu eenmaal de regels van de ggd en dus overheid. Zit je op 1,5 meter ben je dus niet in direct contact geweest dus hoef je niet in quarantaine.
Ook zit je nog aan privacy regels vast. Je mag alleen vertellen om wie het gaat via ggd of als de gene expliciet aangeeft dat het gedeeld mag worden.

Zelfs van collega’s hoeven wij niet te weten of die Corona heeft. Ook daar moet de persoon in kwestie toestemming voor geven. Zijn toch medische gegevens

Gelukkig mag ik dan zelf nog bepalen wat ik doe qua quarantaine. Voelde beter om het wel te doen. Zal je zien dat er alsnog iemand ziek was geworden op de achtste dag.

Ik werk met mensen die een hele zwakke gezondheid hebben , vader die in de risicogroep zit ( woon nog thuis) en oma die we graag nog even zo lang mogelijk bij ons willen houden nu het nog kan.

En daarnaast had ik net de week ervoor familie die door corona bijna zijn overleden dus het schoot bij mij ook in het verkeerde keelgat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:20

Zebrastreep schreef:
lenaa_tje schreef:

Gelukkig mag ik dan zelf nog bepalen wat ik doe qua quarantaine. Voelde beter om het wel te doen. Zal je zien dat er alsnog iemand ziek was geworden op de achtste dag.

Ik werk met mensen die een hele zwakke gezondheid hebben , vader die in de risicogroep zit ( woon nog thuis) en oma die we graag nog even zo lang mogelijk bij ons willen houden nu het nog kan.

En daarnaast had ik net de week ervoor familie die door corona bijna zijn overleden dus het schoot bij mij ook in het verkeerde keelgat.

Dat is helemaal prima, die keuze mag je maken maar om die verantwoordelijkheid bij je school
te leggen is niet terecht. Die ligt niet bij je school maar bij de ggd. Je schrijft toch ook niet dat je het raar vindt dat je werkgever het risico neemt jou te laten werken?
Daarbij kan je ook stellen dat die 1,5 meter dus blijkbaar wel ergens een werking doet.
Al zou ik graag zien dat iedereen die dat toch wil zich snel kan laten testen maar dat is blijkbaar nog steeds een experiment. Schiet niet echt op.
Maar goed blijkbaar kan het.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:41

Zebrastreep schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat is helemaal prima, die keuze mag je maken maar om die verantwoordelijkheid bij je school
te leggen is niet terecht. Die ligt niet bij je school maar bij de ggd. Je schrijft toch ook niet dat je het raar vindt dat je werkgever het risico neemt jou te laten werken?
Daarbij kan je ook stellen dat die 1,5 meter dus blijkbaar wel ergens een werking doet.
Al zou ik graag zien dat iedereen die dat toch wil zich snel kan laten testen maar dat is blijkbaar nog steeds een experiment. Schiet niet echt op.
Maar goed blijkbaar kan het.

Ik leg de verantwoordelijkheid er niet perse neer. Maar wel op het stukje dat we maar moesten komen ik ben enorm bang voor ziektes dus voor mij zou dat geestelijk zoveel spanning opleveren dat ik een paar dagen alleen mij daar teveel op focus. En mijn slber weet dat ook dus het voelde gewoon heel naar dat ik wat dat betreft niet serieus was genomen , om een wel serieus iets.

School neemt het ook allemaal niet zo nauw heb mij al vaker onveilig gevoeld door andere medestudenten en vind het wel de verantwoording dat erop gewezen wordt. Nu zijn ze weer streng na dit gebeuren dus het was voor hun ook wel een wake-up call. Eerste weken was het ook veel strenger wat dat betreft en werd je het gebouw uitgestuurd bij het overtreden van de regels.

Als mensen zonder mondkapje door school lopen omdat ze het maar onzin vinden , vindt ik wel dat school daar deels een verantwoording voor heeft. Ze worden niet eens meer verwijderd terwijl ik op een school zit met gezondheidszorg en welzijn met mensen die allemaal een stageplek hebben met mensen waar 1,5 meter vaak niet mogelijk is.

Wat stage betreft heb ik al vaker gehad en vraag dit ook aan de eigenaren hoe hun daar tegen aan kijken. Als hun zeggen kom maar , heb ik zoiets van tja dan is het zelf weten maar heb ik er wel alles aan gedaan door te informeren hoe het zit. Iedereen is nu ook gevaccineerd dus aan de ene kant snap ik het dan ook wel weer dat het 'veiliger' is. Daarin tegen op school wil eigenlijk niemand gevaccineerd worden omdat ze denken dat het onveilig is. En snel testen wordt ook drama zoveel mensen die er een heel groot ding van maken omdat ze eigenlijk niet zo goed durven te testen. School gaat dan leeg lopen ben ik bang aan de reacties te horen van studenten. ( deze mensen laten zich ook buiten school niet testen trouwens)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:45

Zebrastreep: ik snap je zorgen goed hoor.

En Lenaatje: als de regels-zijn-regels zo goed zouden werken zouden we deze discussie niet hebben, maar er worden dus heel veel mensen ziek. Het testen en traceren zouden moeten werken om te zorgen dat corona niet verder verspreid worden. Maar er is zo'n gat in de tijd dat heel veel mensen het wel degelijk door kunnen geven. Als het weer eens over beleid gaat: dit zijn dingen waar het beleidsmatig anders kan, en waar individuen weinig grip op hebben. (Behalve zich nog langer afzonderen terwijl er niks structureel verandert en de situatie niet verbeterd.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:51

Ook al zouden de bewindslieden waar het nu om gaat volgens de officiële regels niet in quarantaine hoeven. Het toont imo 2 dingen aan:
- de regels zijn heel ingewikkeld en niet te volgen.
- ze geven door het niet te doen een verkeerd signaal af tegen de bevolking, waarvan is aangetoond dat het draagvlak voor de maatregelen in rap tempo afneemt. Dus ook al hoeft het officieel niet, het was slim geweest om toch wel in quarantaine te gaan. Of in ieder geval veel duidelijker dan nu is gebeurd uit te leggen waarom zij niet hoeven, en vele anderen die in soortgelijke situaties zitten wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:52

Shadow0 schreef:
Zebrastreep: ik snap je zorgen goed hoor.

En Lenaatje: als de regels-zijn-regels zo goed zouden werken zouden we deze discussie niet hebben, maar er worden dus heel veel mensen ziek. Het testen en traceren zouden moeten werken om te zorgen dat corona niet verder verspreid worden. Maar er is zo'n gat in de tijd dat heel veel mensen het wel degelijk door kunnen geven. Als het weer eens over beleid gaat: dit zijn dingen waar het beleidsmatig anders kan, en waar individuen weinig grip op hebben. (Behalve zich nog langer afzonderen terwijl er niks structureel verandert en de situatie niet verbeterd.)

En ik weet dat jij graag ziet dat alles weer dicht is waar ik daar juist anders over denk.
Ook met besmettingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:54

SusanH schreef:
Ook al zouden de bewindslieden waar het nu om gaat volgens de officiële regels niet in quarantaine hoeven. Het toont imo 2 dingen aan:
- ze geven door het niet te doen een verkeerd signaal af tegen de bevolking, waarvan is aangetoond dat het draagvlak voor de maatregelen in rap tempo afneemt. Dus ook al hoeft het officieel niet, het was slim geweest om toch wel in quarantaine te gaan. Of in ieder geval veel duidelijker dan nu is gebeurd uit te leggen waarom zij niet hoeven, en vele anderen die in soortgelijke situaties zitten wel.

Ik vind dat dus dubbel. De enige reden dat ze in quarantaine moeten is het voor dat ze de test uitslag hebben.
Daar kan je wat van vinden, prima.
Dan moeten de regels aangepast. Iedereen testen, ook wanneer 1,5 meter in acht is genomen.
En dan krijg je de discussie dat mensen zich niet om de haverklap willen laten testen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 25-03-21 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:55

Ik zou ook zoiets hebben doe maar test ook op 1,5 meter. Die Britse variant pakt ook wel op 5 meter afstand en ook nog buiten ( binnen de familie ook het geval).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:56

Gelukkig heb ik pas 1 dag in quarantaine moeten zitten... en dat was niet leuk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:59

Zebrastreep schreef:
Ik zou ook zoiets hebben doe maar test ook op 1,5 meter. Die Britse variant pakt ook wel op 5 meter afstand en ook nog buiten ( binnen de familie ook het geval).

En die vind ik ook moeilijk, die Britse variant.
De uitbraak in het umcg heeft best schade aangebracht bij de mensen die naar huis waren gestuurd en hun familie. En die werden niet meegenomen in de telling van die uitbraak.
Maar zolang de overheid daar geen regels aanpast kan je er niet vanuit gaan dat je werkgever je dan toestaat om toch in quarantaine te komen.
Gewoon gezien acht ik die kans op besmetting verder ook niet heel groot.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:28

lenaa_tje schreef:
Zebrastreep schreef:

En die vind ik ook moeilijk, die Britse variant.
De uitbraak in het umcg heeft best schade aangebracht bij de mensen die naar huis waren gestuurd en hun familie. En die werden niet meegenomen in de telling van die uitbraak.
Maar zolang de overheid daar geen regels aanpast kan je er niet vanuit gaan dat je werkgever je dan toestaat om toch in quarantaine te komen.
Gewoon gezien acht ik die kans op besmetting verder ook niet heel groot.

Door de uitbraak in het UMCG zijn mijn opa oma en tante besmet geraakt. Buurvrouw lag er op dat moment en zou worden geopereerd aan haar hart. Werd naar huis gestuurd en besmette haar man. Haar man weer mijn opa en oma en mijn opa en oma weer mijn tante. De buurman is er aan overleden....

Mijn oma was echt kantje boord maar zou niet eens willen weten hoe groot het wel niet eens is geworden. Hier uit 1 iemand al 5 anderen besmet en 1 overleden. Bah als die 50 mensen die het in het UMCG hebben opgelopen misschien allemaal gemiddeld 5 mensen besmetten zit je zo al op 250 mensen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:31

Hier ook inderdaad 2 leerlingen (onafhankelijk van elkaar) besmet door familie leden die dus net ontslagen waren uit het umcg.
Wonder boven wonder heeft zich dat niet verspreid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:51

Het is wel apart dat ze de besmettingen gevonden door BCO niet vermelden , juist dat zou nog enige indruk kunnen maken over hoe het snel kan ontsporen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:53

bigone schreef:
Het is wel apart dat ze de besmettingen gevonden door BCO niet vermelden , juist dat zou nog enige indruk kunnen maken over hoe het snel kan ontsporen.

Volgens mij worden er nog steeds alleen steekproeven gehouden bij het vinden van de Britse variant.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:55

SusanH schreef:

Ben het niet helemaal daarmee eens, niemand hoeft in zo'n situatie toch in quarantaine, officieel?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:57

@sheran niet helemaal waar een basisschool klas wel. Dat komt natuurlijk door dat daar de 1,5 meter verplichting niet is maar ook al weet je dat je kind niet in aanraking is geweest met, quarantaine geldt als nog.