Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:22

Ik woon hier net een paar maanden en heb dus ook nog geen netwerk hier. Wel heb ik hele lieve buren. Maar ik zou niet zo gauw vragen of ze boodschappen voor me willen doen. Mijn familie woont ongeveer 12 km bij me vandaan, dus die zullen dan de klos zijn.
Ik heb vanmorgen wel wat lang houdbare dingen gehaald voor het geval dat en ook wat extra brood in de vriezer gegooid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:30

Cookies schreef:
Ik woon hier net een paar maanden en heb dus ook nog geen netwerk hier. Wel heb ik hele lieve buren. Maar ik zou niet zo gauw vragen of ze boodschappen voor me willen doen. Mijn familie woont ongeveer 12 km bij me vandaan, dus die zullen dan de klos zijn.
Ik heb vanmorgen wel wat lang houdbare dingen gehaald voor het geval dat en ook wat extra brood in de vriezer gegooid.

Het hoeft toch ook niet heel dichtbij te zijn. Ik zou het geen probleem vinden om vrienden of familie te helpen al wonen ze ver weg. Zo groot is Nederland nou ook weer niet. En zelf zou ik ook eerder een van die mensen vragen dan de buurvrouw, maar als het even snel moet of niet anders kan dan zou ik het wel gewoon doen. Maar ik zou zelf mezelf ook niet zo druk maken om boodschappen. Kan altijd wel voor een dag of wat pasta eten of iets wat ik nog wel uit de kast in elkaar kan flansen of een pizza bestellen. Kan iemand vragen even het hoognodige voor me te halen. En als het echt langer duurt dan zou ik een familielid of vriendin vragen even echt boodschappen te doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:30

In een verzorgingshuis waar iemand werkt die ik ken zijn in een week tijd 20 bewoners besmet en 3 overleden. In een week.. En dan lees ik die walgelijke reacties op Facebook dat corona 1 grote grap is en het een agenda is van de overheid. Zo de neiging om erop te reageren ook al kun je zeker niet discussiëren met die lui omdat de hersenen van die mensen nog ergens thuis onder bank liggen.

Bah doodmoe wordt ik ervan

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:36

Zo denk ik er ook over Jessix. Ik kan met wat ik nu in huis heb het wel zeker een weer uitzingen. En daarna krijgt er iemand van de familie een lijstje, dat vinden ze echt geen probleem. Mocht ik hysterisch zonder koffie komen zitten dan durf ik dat wel aan de buren te vragen of ze een pak voor me meenemen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:37

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:38

Ik kan het met wat ik in huis heb echt maximaal 3 dagen uitzingen :') En dat is inclusief een avondmaaltijd van zelfgepofte popcorn :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:41

AH, jumbo en Coop bezorgen in Ossendrecht.

Maar niet direct dezelfde dag, als je mazzel hebt de dag erna of verderop in de week.

Daarnaast geld een minimum bedrag van €50 en bezorgkosten van €8.

In je eentje kom je niet echt heel snel aan die €50 voor een paar dagen.

Ik twijfel ook aan de "kwaliteit" van de verse producten die je krijgt. Weet niet hoe dat zit met de houdbaarheid?

Want in de supermarkt zelf kan je nog achterin het schap kijken of er versere producten liggen.

Straks bestel je voor zeg 7 dagen verse groenten, moet het allemaal binnen 2 dagen op, anders over datum!?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:46

Ach mvdende, je hebt al lang geleden duidelijk gemaakt dat het allemaal niets voor jou is, dus bespaar je de moeite. :) Hopelijk breek je nooit je been o.i.d. Maar als het wel gebeurd dan zul je zien, dat hulp dichterbij is dan je denkt en je echt niet dood gaat van een paar dagen zonder verse groenten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:49

Zebrastreep schreef:
In een verzorgingshuis waar iemand werkt die ik ken zijn in een week tijd 20 bewoners besmet en 3 overleden. In een week.. En dan lees ik die walgelijke reacties op Facebook dat corona 1 grote grap is en het een agenda is van de overheid. Zo de neiging om erop te reageren ook al kun je zeker niet discussiëren met die lui omdat de hersenen van die mensen nog ergens thuis onder bank liggen.

:(:) Probeer dat soort media te vermijden. Soms is dat gewoon net even te veel... En wat je schrijft, van reageren ga je je ook niet beter voelen. Sterkte voor jou en je kennis die daar werkt. Lijkt me zwaar om dat mee te maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:53

Jessix schreef:
Zebrastreep schreef:

:(:) Probeer dat soort media te vermijden. Soms is dat gewoon net even te veel... En wat je schrijft, van reageren ga je je ook niet beter voelen. Sterkte voor jou en je kennis die daar werkt. Lijkt me zwaar om dat mee te maken.

Gelukkig ken ik niemand die daar woont maar diegene is de moeder van mijn beste vriendin. Vindt het dus voor mijn beste vriendin ook wel spannend dat ze niet ziek gaat worden. Maar gewoon het idee dat je ergens werkt waar het gebeurd lijkt me verschrikkelijk! Is ook echt een van de grootste nachtmerries bij mij op mijn stage dat het virus binnen dringt en overlaat op de bewoners. Helemaal nu het weer op loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:55

Lijkt me sowieso ontzettend heftig om nu met ouderen te werken, ze zijn kwetsbaar, worden weer meer geïsoleerd, alles is anders nu... Zelf moet je veel meer opletten ook.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:57

Zebrastreep schreef:
Gelukkig ken ik niemand die daar woont maar diegene is de moeder van mijn beste vriendin. Vindt het dus voor mijn beste vriendin ook wel spannend dat ze niet ziek gaat worden. Maar gewoon het idee dat je ergens werkt waar het gebeurd lijkt me verschrikkelijk! Is ook echt een van de grootste nachtmerries bij mij op mijn stage dat het virus binnen dringt en overlaat op de bewoners. Helemaal nu het weer op loopt.

Het komt dan al best dichtbij, als ken je daar zelf niemand. En inderdaad, de angst dat het je zelf ook kan overkomen op je stage. Snap best dat dit dan wel even binnenkomt.

We hopen allemaal dat er geen herhaling komt van afgelopen voorjaar (of erger), maar dan moet er wel wat gebeuren nu. Ik hoop maar dat mensen weer wat voorzichtiger worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:09

Loretta schreef:
Kijk ook eens of Jumbo bij jumbo bij jou in de buurt bezorgt

Jumbo hier in het dorp bezorg niet, maar heeft wel pick up point.

Iedereen zeg zo makkelijk dan laat je bezorgen, maar niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden daarvoor. :o

Ben blij dat ik gelukkig financieel goed zit op het moment. Maar verbouw gewoon ook mijn eigen voedsel. Vind ik nog beter heeft niet iedereen er met zijn corona vingers eraan gezeten. :')

Kan er komende maanden in ieder geval tegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:11

Dan ben ik wel weer heel dankbaar voor mijn kleine hechte dorpje hoor. Vanaf begin van corona direct een hulpgroep opgericht die aanbiedt boodschappen te doen voor ouderen, mensen in quarantaine, of zorgmedewerkers.
Hier ook ondertussen ook wel redelijke bezorgmogelijkheden, maar vaak vol en mijn ervaringen zijn echt heel matig met bezorgen en met pick up point.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:13

mvdende schreef:

Maar niet direct dezelfde dag, als je mazzel hebt de dag erna of verderop in de week.

Ik twijfel ook aan de "kwaliteit" van de verse producten die je krijgt. Weet niet hoe dat zit met de houdbaarheid?

Want in de supermarkt zelf kan je nog achterin het schap kijken of er versere producten liggen.

Straks bestel je voor zeg 7 dagen verse groenten, moet het allemaal binnen 2 dagen op, anders over datum!?

Mijn ervaring met AH en Jumbo is dat de groenten van prima kwaliteit zijn. 2 x een misser gehad in 2 jaar. Kreeg mn geld terug. Houdbaarheid van zuivel is ook lang genoeg.

Sommige producten zijn per definitie niet lang houdbaar. Voorgesneden groenten bijvoorbeeld. In plaats van een zakje ijsbergsla kan je beter een kropje nemen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:14

Je kunt ook diepvries of groente in blik kopen he.
Vooral blik is minder lekker, maar wel heel lang houdbaar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:15

Eigenlijk zouden er extra booschappen-bezorg-diensten moeten zijn voor de mensen die het vanwege de Corona situatie nu echt nodig hebben omdat ze A] besmet zijn en je ze dus zoveel mogelijk thuis wilt houden, of B] omdat het risico van winkelen voor hen echt te groot is.

Ik blijf het dubbel vinden dat er best veel...zeg maar.... gezonde jonge mensen gebruik maken van die boodschappen service omdat ze het allemaal een beetje eng vinden. Heel begrijpelijk hoor natuurlijk! Maar als een "Corona-lijder" dan naar de winkel moet omdat er geen bezorgmogelijkheid is.... dan is dat toch jammer....

[edit] Nou juist zo wat jij zegt Secricible :j +:)+
Dat zou je in elk dorp moeten hebben.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:19

Als het moet smaakt groente uit glas ook prima.
Wat rijst/macaroni en een sausje en je hebt alweer gegeten, misschien niet zoals je wenst, maar wel eten.
En je hebt er geen vriezer voor nodig zoals aangegeven werd dat niet iedereen dat heeft.
Weet je dat je netwerk zo klein is zorg je dat je daar voldoende van hebt staan.

Hier zijn bezorgdiensten ook zo gemakkelijk niet, dat is buiten de steden niet vanzelfsprekend. Maar vraag ik de buren weet ik zeker dat ze het doen, andersom ook.
Als niets of niemand wil helpen vraag ik me soms wel af hoe je dan tegenover andere bent als ze je liever laten verhongeren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:25

Nikass schreef:
Hoeveel risico loop je, denken jullie, als je samen met iemand een paar uur gaat wandelen? Wel anderhalve meter afstand en wel buiten, maar ik hoorde laatst op tv dat een gesprek voeren mogelijk al kan zorgen voor besmetting, ook als je dat op voldoende afstand doet.

Als jullie allebei voorzichting zijn dan valt het risico wel mee. Ik zie veel dat mensen samen op het fietspad lopen, de ene rechts en de ander links. Dan moet je daar als fietser tussendoor dan denk ik wel...lastig, je passeert dan beide op een meter zeg maar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:25

Het is alleen iets waar men eerder nooit zoveel rekening mee hield en dat dus ook niet in ons 'systeem' zit. We zijn gewend elk moment van de week boodschappen te kunnen doen. We hebben geen hele voorraadkelder meer. Studenten hebben vaak maar 1 kastje waar alles in moet (en mensen die geen fatsoenlijk huis kunnen huren :') ). Echt een andere manier van leven...

Mijn vraag: zijn er ook 'particuliere' mondkapjes die jouzelf ook een beetje beschermen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:28

Wij doen altijd al boodschappen voor de hele week. En in 1 kastje passen erg veel blikjes en potjes :D
Gezond vers eten niet, dat heeft neer ruimte nodig. Maar een weekvoorraad potjes, al zet je ze onder je bed of op de kast. Ze hoeven niet koel te staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:35

Ik doe eens per 10 of 14 dagen boodschappen. Heb elke dag verse groenten op mijn bord en minstens 2 stukken fruit per dag.
Eet nooit iets uit blik. Wel af en toe diepvriesgroenten.
Ik heb een gewone koelkast met vriezertje in 1.
Gooi nooit eten weg en heb ook nooit dingen die over datum gaan.
Je moet gewoon een klein beetje nadenken en kunnen plannen. Meer is het echt niet. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:48

mvdende schreef:

Dan zorg je dat je voor een aantal dagen eten in huis hebt een buffer is altijd handig.
En als de producten niet vers zouden zijn, waarom word er dan nog zoveel besteld?
Ik lees alleen maar smoesjes

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:48

En tevreden zijn met het eten wat je hebt.. Er zijn zoveel mogelijkheden in dit land. We vergeten soms hoe goed we het hebben

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:49

Vind ik wel knap. Ik hou groente en fruit niet zo lang goed... en ik eet gewoon behoorlijk veel :=