Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:50

Dat vraagt om foto's :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:53

Gefeliciteerd met de kuikens HopeMyDay :j

Hier nog maar 1 kuiken over... :( Ditmaal wel het dode kuiken gevonden, want het kuiken lag dood in het legnest. Hij zag er verder goed uit, dus ik heb geen idee waar het misgaat.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:58

Century schreef:
Dat vraagt om foto's :D

Morgen krijgen ze een fotoshoot, dan zal ik ze ook met jullie delen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:04

Djoena schreef:
Gefeliciteerd met de kuikens HopeMyDay :j

Hier nog maar 1 kuiken over... :( Ditmaal wel het dode kuiken gevonden, want het kuiken lag dood in het legnest. Hij zag er verder goed uit, dus ik heb geen idee waar het misgaat.

Ik vind kuikens ontzettend spannend. Vorig jaar een 300 uitgebroed. Ene groep ging super, maar een andere groep had dan weer veel sterfte, terwijl de groep erna weer prima ging. Zo gek...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 18:31

Wat raar DMH. Ik broed ook 200 kuikens uit per jaar en heb normaal geen problemen. Heb afgelopen jaar wel Marek gehad bij de kippen die kuikens waren tijdens die extreme hitte. Ik vermoed dat hittestress voor een slechte weerstand heeft gezorgd. Volgens mij is 10% uitval nog wel oke maar ik heb eigenlijk bijna nooit uitval. Klinkt bij jou wel alsof er dan iets rond gaat bij de kuikens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:12

Klopt. Het lijkt een soort snot. Ook coccidiose. Ik behandel ze nu bij uitkomst voor alles waarvoor ik kan behandelen maar alsnog hebben sommige groepen er last van.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:46

Ik behandel mijn volwassen toom altijd preventief tegen snot/infectieziekten/coccidiose voordat de kuikens (na 2 weken in huis) naar de ren verhuizen. Tot nu toe (afkloppen) goed gegaan.
200&300 kuikens noem ik wel getallen hoor.. Ik heb er momenteel 17 (8 van 4 weken en 9 van 2 dagen) en dat vind ik veel :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:51

Dit jaar heb ik er nog geen gehad. Maar vorig jaar had ik wel een handeltje in 1dags kuikens van de ross 308 :) Nu ivm corona mocht ik de eieren niet naar de broeder brengen. Ze verkopen ook het beste in de lente dus dit jaar zullen het enkel diegene zijn van de natuurbroed. Als er iets gaat uitkomen natuurlijk.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 07:15

HopeMyDay schreef:
Ik behandel mijn volwassen toom altijd preventief tegen snot/infectieziekten/coccidiose voordat de kuikens (na 2 weken in huis) naar de ren verhuizen. Tot nu toe (afkloppen) goed gegaan.
200&300 kuikens noem ik wel getallen hoor.. Ik heb er momenteel 17 (8 van 4 weken en 9 van 2 dagen) en dat vind ik veel :') .

Doe je dat omdat het een keer is mis gegaan?

Als ik het zo lees mag ik echt van geluk spreken. Gooi altijd alles zo bij elkaar en heb nooit problemen. 1x snot gehad maar dat was bij en volwassen haan en niemand anders die het kreeg.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:09

Hebben jullie vorig jaar dat artikel gezien over witte kippen die minder vatbaar voor ziektes blijken te zijn na wetenschappelijk onderzoek? Ik zocht het artikel, maar ik kan hem nergens meer vinden :+

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:42

Moonfight schreef:
HopeMyDay schreef:

Doe je dat omdat het een keer is mis gegaan?

Als ik het zo lees mag ik echt van geluk spreken. Gooi altijd alles zo bij elkaar en heb nooit problemen. 1x snot gehad maar dat was bij en volwassen haan en niemand anders die het kreeg.

Het is bij mij enkel misgegaan met het introduceren van nieuwe kippen die blijkbaar al ziek waren toen ze kwamen. Dat waren er 4 waarvan er 2 al gauw dood gingen. De overige 2 leven nog.
Toen werd ook het hele toom ziek maar verder geen sterfgevallen omdat we op tijd gingen behandelen en omdat hun weerstand aardig goed is.
Sindsdien doe ik het met alle nieuwe kippen (volwassen en kuikens) en heb er ook geen problemen mee gehad.

Djoena, ik heb het artikel niet gezien maar hoewel witjes misschien minder vatbaar zijn voor ziekten zijn ze wel slachtoffer nummer 1 bij roofvogels.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:31

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens :j
Wit valt nogal op en hier in het noorden van het land zitten enorm veel roofvogels en vossen/marters.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:15

Djoena schreef:
Wit valt nogal op en hier in het noorden van het land zitten enorm veel roofvogels en vossen/marters.

Hier in het zuiden ook hoor :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:34

Prairy schreef:
Djoena schreef:

Hier in het zuiden ook hoor :)

In het midden ook :') we hebben meerdere witte (meestal hanen) gehad en die waren allemaal na een half jaar opgegeten. Maarja ik heb nu weer een wit haantje (kuiken) en ben nét iets te verliefd om hem weg te doen :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:58

Wij hebben zelf in het midden van het land gewoond tegen Den Treek aan en daar zie je echt veel minder roofvogels :j Als je hier de snelweg opgaat of door de akkers rijdt, dan zie je altijd meerdere roofvogels op de (lantaarn)palen :j Wij stonden er echt van te kijken toen we hier net kwamen wonen. Tegenwoordig vinden wij het al "normaal", Maar als er familie langskomt, hebben ze het er altijd over :)) Hier zie je regelmatig hele groepen door de lucht gaan, vooral natuurlijk als de kuikens oud genoeg zijn en hun eerste jacht meegaan. Prachtig gezicht! :))

Dit is een "normaal" fenomeen hier:
Afbeelding

In het midden van het land hadden wij alleen maar zalmkleurige kippen :j Nog nooit 1 gepakt door een roofvogel of vos oid.

In het zuiden is het in veel gebieden wel vergelijkbaar met hier :j

Edit: stomme typo's
Laatst bijgewerkt door Djoena op 11-05-20 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:02

Wat dat betreft met roofvogels zal het hier meevallen aangezien in de ren een grote pruimenboom staat. Enigste nadeel zijn onder en bovenkant die niet volledig dicht te krijgen zijn. Aan de andere kant zit nu voorop de tuin dus er loop regelmatig volk voorbij. Achterop was het een stuk stiller en rustiger. Boven langs kom er wel een fruitnet of insectennet te zitten tegen eruit springen van de kippen, maar ook om straks de pruimen die vallen op te vangen (bedje is gespreid zullen we maar zeggen vrees alleen dat de kippen door het fruitnet de pruimen alsnog opeten).

Het worden in ieder geval 3 kippen en 1 haan om mee te beginnen. Het liefst Sussex en wil zoveel mogelijk kleurtjes. Ze hoeven niet perse broeds te worden word denk een kwestie van eieren schouwen anders of ze bevrucht zijn kan ze dan ook in de broedmachine stoppen. Na een x aantal kleintjes mag de haan in ieder geval op wintersport (of de kuikens/kippen moeten goed verkopen mag die iets langer blijven). Sussex staan er ook bekend om niet snel broeds te worden wat ik dan ook niet zo heel erg vind. Af en toe een nestje vind ik goed zat.

Gisteren even snel een beetje bezig geweest met het hok, maar de delen zitten weer aan elkaar geschroefd en bij 1 deel is het al gedeeltelijk dicht aan de voorkant. Denk dat ik over het randje heen een plankje zet zo dat een kleine ruimte voor ventilatie open blijf, maar dat het eigenlijk niet er direct erin kan waaien.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:54

Hier eigenlijk nooit uitvallen door ziektes, wel heel veel roofdieren.
Ratten, vossen, marters, roofvogels, word er een beetje moe van..

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:45

Ik verlies de meeste aan los lopende honden en automobilisten.. Er staan bordjes dat er kippen lopen hoor en alle mensen die in de buurt wonen weten ervan. Alleen soms loopt er wel eens iemand langs die de hond los heeft en niet onder controle (het stukje bos waar mijn kippen lopen mag je geen honden los laten lopen).

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:51

Oh! dat is niet tof :n
Lopen ze zelf het erf af?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:55

Djoena schreef:
Oh! dat is niet tof :n
Lopen ze zelf het erf af?

De kippen ja.. ze worden gevoerd door buurtbewoners. Een iemand aan de andere kant van de weg (dus daar komen de aanrijdingen vandaan) en de rest voert achter de ren in het bosje dus daar lopen ze hele dagen te scharrelen. Iedereen vind ze ontzettend leuk en ik heb nooit klachten. Zolang ze op openbaar terrein blijven is het goed. Verder hebben ze een best grote wei en een complete eikenwal tot hun beschikking dus ze komen niks tekort.
Edit: de eikenwal grenst aan het bosje maar is wel eigen terrein. Maar honden lopen vrolijk vanuit het bosje de wei in achter de kippen aan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:58

Ja inderdaad, hebben ze snel door als ze ergens gevoerd worden :D

Ik zei van de week nog tegen mijn man, kippen zijn net katten _O- als ze door de buren gevoerd worden zijn ze vaker daar dan thuis

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:02

Djoena schreef:
Ja inderdaad, hebben ze snel door als ze ergens gevoerd worden :D

Ik zei van de week nog tegen mijn man, kippen zijn net katten _O- als ze door de buren gevoerd worden zijn ze vaker daar dan thuis

Zeker :j ze weten ook op welke tijd ze waar het eten kunnen vinden.
In de middag zitten ze al klaar op ons te wachten, in de ochtend gaan ze naar de overkant (want dan voert de buurman) en de rest van de dag zitten ze in de wal/het bosje te wachten op meer voer. Wij wonen ook niet op dezelfde plek als waar de kippen lopen dus dat maakt ook verschil (100 meter en een viaduct verder).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:03

Mijn kippen werden aldoor de weg opgejaagd door de katten van de achter buren en dan had ik steeds platte kippen. Dus nu maar in een ren

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:23

Mijn hond en onze katten lopen gewoon los tussen de kippen. Vreemde katten en honden moeten echt rennen voor hun leven als onze hond ziet dat ze op ons erf komen of richting de kippen gaan. (Vreemde mensen moeten ook rennen trouwens _O- )

Al zou je het zo niet zeggen :')

Afbeelding
Kop door het kattenluik... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:31

Nou breekt mijn klomp... Wij hebben al eventjes een kip die bij de buren ging slapen ‘s nachts. Sinds enkele weken kwam ze enkel nog terug voor even te eten en ging ze daarna weer bij de buren. Verder niet bij nagedacht. Zie ik net dit voorbij komen. :')
Ze heeft 3 kuikens. Zo meteen maar even de buren appen.

Afbeelding