Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:40

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Hoeslaken gaat om het matras. Een dekbedovertrek gaat om je dekbed heen.

En een molton ook over je matras, maar onder het hoeslaken :)

Tenzij het een molton hoeslaken is... :D
Dus hier ligt soms een gewone molton op het bed en soms een moltonhoeslagen. Met daaroverheen een gewoon hoeslaken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:19

Als er in een paarden paspoort bij kleur staat "dark brown mgb" wat wordt er dan precies bedoeld?

Sheran

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:22

Hebben jullie tips voor kleding die heeel warm is, maar toch representatief voor binnen? Ik heb nu gewoon wollen truien (echt wol) met wollen onderlaag, maar hoe dikker de trui hoe onprofessioneler het staat. En een gewone sjaal en polswarmers zien er al helemaal raar uit. Heb naar elektrische kleding gekeken maar dat is ook niet representatief :))

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:45

Sheran schreef:
Hebben jullie tips voor kleding die heeel warm is, maar toch representatief voor binnen? Ik heb nu gewoon wollen truien (echt wol) met wollen onderlaag, maar hoe dikker de trui hoe onprofessioneler het staat. En een gewone sjaal en polswarmers zien er al helemaal raar uit. Heb naar elektrische kleding gekeken maar dat is ook niet representatief :))

Zouden truien van mohair of merinowol iets zijn? Die staan vaak wel vrouwelijk en zijn goed warm. Daar dan wel iets onder, shirts van 95% katoen en 5% elasthan zijn ook warm.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:56

Sheran schreef:

Hoe representatief moet het zijn?
Bijvoorbeeld een mooie wollen jurk?
Zoiets bijvoorbeeld, en dan met een zwarte thermolegging en laarzen (met een hakje) eronder:
https://www.esprit.nl/p/shirtjurk-met-p ... #cgid=1599
Desnoods doe je er nog een thermoshirt onder.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:03

En thermo kleding onder je gewone kleding? Ik heb het zelf nooit echt koud, maar als je gaat voor een thermoshirt, een normaal lange mouwenshirt en een blazer/trui oid, dan denk ik niet dat je het nog koud hebt. Eventueel nog een thermolegging onder de spijkerbroek aan en dikke sokken in schoenen die een maatje te groot zijn?

En anders misschien even kijken of je qua eten iets kan eten waar je lijf meer energie uit kan halen? En af en toe de bloedsomloop stimuleren door een rondje te lopen?

Of denk ik dan te makkelijk als 'warmbloedig' persoon?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:08

Wollen inleg zooltjes voor je schoenen en dan schoenen met wol aan de binnenkant.

Thermo kleding onder al je kleding.

Heb ik het goed onthouden dat je voor de klas staat?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:56

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:04

Sheran schreef:

https://www.dilling.nl/

Dit is echt een heel fijn merk, mooie spullen en goede kwaliteit wol. Van ondergoed tot mooie klassieke vesten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:44

Nikass schreef:
Als er in een paarden paspoort bij kleur staat "dark brown mgb" wat wordt er dan precies bedoeld?

Niemand die dit weet? Ik dacht op bokt moet dit wel bekend zijn!?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:13

Nikass schreef:
Nikass schreef:

Is dat niet zoiets als schimmel bruin geboren? En dan in een andere taal?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:38

Nikass, ik had al zitten zoeken, maar kon het niet vinden. Uit welk land komt het paspoort? Misschien geeft dat nog een aanknopingspunt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:50

Jet schreef:
Nikass, ik had al zitten zoeken, maar kon het niet vinden. Uit welk land komt het paspoort? Misschien geeft dat nog een aanknopingspunt?
Land icm stamboek zou fijn zijn om te weten idd. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:59

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:01

Jet schreef:
Hier kom ik het wel tegen: https://online.equipe.com/en/competitions/45701/horses . Dat is volgens mij Deens. Maar ook daar kom ik er niet achter wat mgb betekent.

Het is kennelijk Noors.

Heeft hij een bles? Ik zou me voor kunnen stellen dat het staat voor "med gjennomgående bles": met doorlopende bles.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:46

Urbanus schreef:
Sheran schreef:

https://www.dilling.nl/

Dit is echt een heel fijn merk, mooie spullen en goede kwaliteit wol. Van ondergoed tot mooie klassieke vesten.

Bedankt iedereen voor de tips! Ik licht deze er even uit, want via bokt had ik vorig jaar deze ontdekt en ze zijn heel mooi en prettig. Ik draag ze als ondershirts nu, scheelt toch een beetje!

Ik sta inderdaad voor de klas. Vrij koude lokalen en ik ben toch al een koukleum. Misschien ga ik nog wel een fijne mooie wollen jurk naaien voor deze winter!

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:32

Waarom wordt er zo gehamerd op ‘je moet een x tijd niet rijden op je paard als hij net verhuisd is’ maar verhuizen we wel massaal onze paarden om een wedstrijd te rijden? Een paard weet het verschil toch niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:11

Mkango schreef:
Jet schreef:
Land icm stamboek zou fijn zijn om te weten idd. :j

Nederlands gefokt, Zangersheide paspoort
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-22 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:14

MaiMai schreef:
Jet schreef:
Hier kom ik het wel tegen: https://online.equipe.com/en/competitions/45701/horses . Dat is volgens mij Deens. Maar ook daar kom ik er niet achter wat mgb betekent.

Het is kennelijk Noors.

Heeft hij een bles? Ik zou me voor kunnen stellen dat het staat voor "med gjennomgående bles": met doorlopende bles.

Nou Noors lijkt me echt niet logisch?
Hij is een schimmel, bruin geboren idd, maar ik ben heel benieuwd waar die afkorting precies voor staat.
Ik bel anders wel met Zangersheide, maar ik dacht gewoon dat het op bokt algemeen bekend zou zijn haha

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:19

Afbeelding

Weet iemand welk merk dit is, en waar je het koopt?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:37

Nikass schreef:
Nikass schreef:

Bedoel je misschien MBG ipv MGB? Ik denk namelijk 'May become gray'. Als ik hier kijk https://studbook.zangersheide.com/nl/veulen-inschrijven staat daar bij kleur namelijk 'kan schimmel worden' en onderaan ook 1x 'May become gray'.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:19

Nee, als het een Zangersheide paard is dan snap ik dat het geen Deens/Noors/Zweeds kan zijn. Dat was meer omdat ik die afkorting ook bij een startlijst o.i.d. tegenkwam, bij een ander paard.

Wat Bowo zegt klinkt ook logisch.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:37

Bowo schreef:
Bedoel je misschien MBG ipv MGB? Ik denk namelijk 'May become gray'. Als ik hier kijk https://studbook.zangersheide.com/nl/veulen-inschrijven staat daar bij kleur namelijk 'kan schimmel worden' en onderaan ook 1x 'May become gray'.

Ik ga het even checken, want ik denk dat dit het moet zijt! Thanks! Dit kán niet missen!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:27

Ik heb t/m 17 november bevallingsverlof. Vanaf 18 november t/m 31 december verlof. Dit heb ik in februari al doorgegeven/aangevraagd. Dit is goedgekeurd. Mag mijn werkgever me dan toch verplichten om een cursus te volgen? Deze is op 17 of 18 november. Ik mag dan wel zelf kiezen welke dag me beter uitkomt.... Het is niet super handig gepland, en in principe kan ik wel regelen dat ik kan gaan, maar mag mijn werkgever dit wel vragen van me?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:32

iirrssjjee schreef:
Ik heb t/m 17 november bevallingsverlof. Vanaf 18 november t/m 31 december verlof. Dit heb ik in februari al doorgegeven/aangevraagd. Dit is goedgekeurd. Mag mijn werkgever me dan toch verplichten om een cursus te volgen? Deze is op 17 of 18 november. Ik mag dan wel zelf kiezen welke dag me beter uitkomt.... Het is niet super handig gepland, en in principe kan ik wel regelen dat ik kan gaan, maar mag mijn werkgever dit wel vragen van me?

Dat hangt af van wat voor soort verlof dit is.
Voor ouderschapsverlof gelden bijvoorbeeld weer andere regels dan voor zwangerschaps- en bevallingsverlof, en ook weer andere dan voor 'gewoon' vakantie.