Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:05

Captain schreef:
Kom even binnen vallen..

Mijn vriend en ik zijn op vakantie, nu een week weg. We zijn 1 dag in Duitsland geweest, 4 dagen in Oostenrijk, nu in Italie en gaan maandag naar Zwitserland. Maar nu zijn er nieuwe maatregelen..

Citaat:
De Zwitserse overheid heeft besloten per 28 september opnieuw reisbeperkingen in te stellen voor reizigers uit Nederland omdat het aantal besmettingen in Nederland is toegenomen. Bij aankomst in Zwitserland geldt voor reizigers uit Nederland de verplichting 10 dagen in thuisquarantaine te gaan. De kleurcode van het land wordt op 28 september daarom aangepast van ‘geel’ (let op: veiligheidsrisico’s) naar ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). In Zwitserland is in de kantons Genève, Friburg en Vaud het aantal besmettingen met het coronavirus ernstig gestegen. Na een verblijf in deze kantons gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine.

Wij zullen maar 2 dagen in Zwitserland zijn, dus die 10 dagen quarantaine kunnen dan helemaal niet.
En geldt dit ook voor Nederlanders die uit andere landen op doorreis zijn en niet direct uit Nederland komen? Weet iemand hoe dit zit? Ik heb het hotel ook al een berichtje gestuurd maar nog geen reactie. Overigens gaan wij niet naar een van kantons benoemd in bovenstaand bericht..

Zwitserland overslaan en terug naar Nederland rijden? Hotel annuleren, vragen om een voucher?

Proberen toch de grens over te komen en die 2 dagen de vakantie afmaken? Als jullie nog welkom zijn in het hotel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:14

Getup schreef:
Hoe bedoel je?

ja, ze doen het weer :Y)

Ik vind het bizar, dat als je iets rood classeert, je er geen consequenties aanhangt. Hebben gewoon belgische gasten in het hotel, en als ik vanauit Luxemburg naar Belgie ga, moet ik alleen iets invullen als ik langer als 48h in Belgie verblijf.
Dus waarom rood?

Hier in Luxemburg zeggen veel mensen: muur om Luxemburg en zelf alles er omheen rood classeren, niets meer zomaar binnen laten. Maar de mensen zelf kunnen er niets aan doen, dat hun regering ( welke trouwens :D ) beslissingen neemt....

mooiste is ok, dat dat woensdag aangekondigd wordt: vanaf vrijdag 16u is Luxemburg rood voor Belgie..

ik zou meer voor een systeem zijn ( of is dat er al?) waar Europa wijd gebieden aangegeven worden met meer als x besmettingen per 100.000 inwoners.

Ik denk dat Belgie gewoon veel meer besmettingen heeft dan Luxemburg. Heel ons land kleurt bijna donkerrood van de overschreden alarmdrempels := Wordt bij ons wel uitgedrukt in x-aantal besmettingen per 100.000 inwoners trouwens :P

Vandaar een gevalletje pot verwijt de ketel... :D

Regering, of beter gebrek eraan, is hier inderdaad al dik anderhalf jaar een dingetje :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:17

Getup schreef:
zo waar..

Sizzle, klopt het, dat zwitserland Nederland ( en Luxemburg uiteraard weer) op de zwarte lijst heeft staan?

Belgie heeft Luxemburg op rood staan. vanaf gisteren 16u. Maar er verandert amper wat.

Ja, NL, BE, en Luxemburg. Wij zijn net weer op tijd weg :+
NL zit haast dubbel over de toegestane aantallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:17

Wat ik zo grappig/bijzonder vindt: van het RIVM mag ik nog wel naar Belgie reizen. Maar van Belgie mag ik uit provincie Utrecht niet naar Belgie gaan. Of ja, mag wel. Maar dan moet ik eerst in quarantaine.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:22

Captain schreef:
Kom even binnen vallen..

Mijn vriend en ik zijn op vakantie, nu een week weg. We zijn 1 dag in Duitsland geweest, 4 dagen in Oostenrijk, nu in Italie en gaan maandag naar Zwitserland. Maar nu zijn er nieuwe maatregelen..

Citaat:
De Zwitserse overheid heeft besloten per 28 september opnieuw reisbeperkingen in te stellen voor reizigers uit Nederland omdat het aantal besmettingen in Nederland is toegenomen. Bij aankomst in Zwitserland geldt voor reizigers uit Nederland de verplichting 10 dagen in thuisquarantaine te gaan. De kleurcode van het land wordt op 28 september daarom aangepast van ‘geel’ (let op: veiligheidsrisico’s) naar ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). In Zwitserland is in de kantons Genève, Friburg en Vaud het aantal besmettingen met het coronavirus ernstig gestegen. Na een verblijf in deze kantons gaat u bij terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine.

Wij zullen maar 2 dagen in Zwitserland zijn, dus die 10 dagen quarantaine kunnen dan helemaal niet.
En geldt dit ook voor Nederlanders die uit andere landen op doorreis zijn en niet direct uit Nederland komen? Weet iemand hoe dit zit? Ik heb het hotel ook al een berichtje gestuurd maar nog geen reactie. Overigens gaan wij niet naar een van kantons benoemd in bovenstaand bericht..
dat in quarantaine gaan is advies. Niet verplicht. In NL dan he uit code oranje
Ik zit ook in Duitsland. Niemand die controleerd waar wij precies uit NL vandaan kwamen hoor! Zouden ook 10 dagen in quarantaine moeten zitten als we uit zuid, Amsterdam en weet ik veel zouden komen.
Plus die regels nu bijna dagelijks veranderen. Niet te doen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:25

Nou ja ik hou me er wel aan, helemaal vanwege werk. Vind niet dat ik het kan maken.

Popstra

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:32

Ja maar als je weg gaat terwijl er nog niks loos is en 2 dagen later besluit men dat het code weet ik veel is dat is dan toch niet te doen!?

Voor mij overigens was dit de rede ik dit jaar niet op vakantie wilde. Juist omdat men die regels zomaar in ene veranderd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:34

Hoeveel risico loop je, denken jullie, als je samen met iemand een paar uur gaat wandelen? Wel anderhalve meter afstand en wel buiten, maar ik hoorde laatst op tv dat een gesprek voeren mogelijk al kan zorgen voor besmetting, ook als je dat op voldoende afstand doet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:35

Nikass schreef:
Hoeveel risico loop je, denken jullie, als je samen met iemand een paar uur gaat wandelen? Wel anderhalve meter afstand en wel buiten, maar ik hoorde laatst op tv dat een gesprek voeren mogelijk al kan zorgen voor besmetting, ook als je dat op voldoende afstand doet.

Ik denk dat hier niet echt een duidelijk antwoord op komt.
Zolang jullie beide geen klachten hebben zou het (denk ik) mee moeten vallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:36

Idd dat is waarom ik nu van het najaar ook niet weg wil.

Buiten wandelen kan prima imo. Buiten is de kans op besmetting echt nihil.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:49

Daarom zijn we ook met de auto gegaan, zodat we gewoon direct naar huis kunnen en niet afhankelijk zijn van luchtvaartmaatschappijen. Ik wacht even bericht van het hotel af, anders gaan we na Italië direct door naar huis.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:55

Na al zn 10x ingelogd te hebben op coronatest.nl

Zojuist de uitslag NEGATIEF *\%/*

Gewoon een verkoudheid dus. Heerlijk om mijn vrijheid weer terug te hebben!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:19

In Zwitserland is 10 dagen quarantaine wel verplicht en een test vervangt niet de quarantaine plicht. Uiteraard kun je altijd de boel omzijlen/besjoemelen dat lijkt me duidelijk.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:27

Nikass schreef:

Dat kan gewoon denk ik
Anders kun je niets meer
Zie je helemaal geen mensen verder?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:28

Als je niet rechtstreeks uit Nederland komt maar al 'n week aan 't reizen bent in de regio, zou je dan ook in quarantaine moeten? Ik zou het hotel even mailen hoe zij er in staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:43

tokedri schreef:
Nikass schreef:

Dat kan gewoon denk ik
Anders kun je niets meer
Zie je helemaal geen mensen verder?

Jawel, maar zo min mogelijk. Ik woon samen en mijn vriend valt in de risico groep. Vandaar dat ik heel voorzichtig ben. Ik werk al sinds eind februari fulltime thuis. Ik doe wel boodschappen (met mondkapje) en loop over straat (waar ik ook wel eens kort een praatje maak met mensen) en ik zie mijn schoonzusje af en toe.
Verder spreek ik met niemand af. Maar af en toe samen wandelen doe ik nog wel (ik ken veel hondeneigenaren en kom ze tijdens het wandelen met mijn honden tegen) maar nu de tweede golf een feit is vraag ik me af of ik daarmee teveel risico neem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:47

Iemand trouwens een website waar je echt goede wasbare mondkapjes kunt kopen? Ik zie het er wel van komen dat we mondkapjes moeten gaan gebruiken in de openbare ruimte. Dus ik wil graag online bestellen. Maar ik vind het lastig te beoordelen waar je nu het beste terecht kan hiervoor.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:54

SusanH schreef:
Iemand trouwens een website waar je echt goede wasbare mondkapjes kunt kopen? Ik zie het er wel van komen dat we mondkapjes moeten gaan gebruiken in de openbare ruimte. Dus ik wil graag online bestellen. Maar ik vind het lastig te beoordelen waar je nu het beste terecht kan hiervoor.

Hema heeft ook wasbare, met Takkie <3 En op Zalando kun je ook wasbare krijgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:54

Ik vind die van de Stropdassenwinkel het fijnst!

Wat wandelen betreft, dat zou ik wel doen als je beiden geen klachten hebt. Het risico op besmetting lijkt me heel klein, terwijl wandelen wel goed is voor je fysieke en mentale gezondheid.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:56

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:01

Ik zoek ook wasbare mondkapjes die fijn zitten en niet te lelijk zijn....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:36

mvdende schreef:

Al die boktbagger over je heen voor niets :+ :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:38

Fijn, dat is goed nieuws Mvdende.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:40

Las gisteren trouwens dat als je opgenomen wordt voor een (geplande) operatie en je test is positief dat dit als covidziekenhuisopname telt
Vind dit best misleidend
Is in Belgie ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:41

besita schreef:
mvdende schreef:

Al die boktbagger over je heen voor niets :+ :D

Laat maar gaan. Inderdaad deze keer niets aan de hand.

Maar was de uitslag positief geweest, dan had ik toch hetzelfde gedaan.

Ik ga ook niets veranderen, je kan moeilijk 365 dagen per jaar, continu voor 9 dagen vers eten in huis hebben. Dat zou betekenen dat je iedere dag boodschappen moet doen voor 1,5 week later....