Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:56

Wat fijn zo'n schema. Rutte werd er ook naar gevraagd bij Een Vandaag, of er voor ons land niet een schema kan komen om de mensen perspectief te geven..Maar ze willen er niet aan hier. Hij blijft erop hameren dat het echt nog niet goed gaat. Niet goed genoeg om meer duidelijkheid te kunnen geven in ieder geval. Ik merk zelf ook dat ik snak naar meer lichtpuntjes. Zal vast niet de enige zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:00

Ik snap het wel hoor, de nederlandse infectie curve blijft nog wat hangen namelijk.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:02

Zodra hier het confinement versoepeld is, gaan we als het mooi weer is met goeie vrienden buiten eten. We hebben hele grote tafel dus elk paar kan aan de kop van de tafel zitten met 2 meter ertussen.
Ik weet nu al hoe ik het ga doen zodat er geen contact mogelijk is onderling en alleen ik na afloop met handschoenen aan het bestek en servies kom om op te duimen als de gasten vertrokken zijn.
In de caravan kunnen onze gasten dan naar de wc zodat zij niet binnen hoeven te komen. We zijn er zo aan toe na 2 maanden thuis zitten en niemand zien.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-05-20 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:02

Volgens mij zei hij niet letterlijk 'we willen er niet aan'... volgens mij zei hij 'zo'n benadering is denkbaar, ik zeg alleen niet dat we die kiezen'...
Ik zit de persconferentie nu terug te kijken (en ik erger me uiteraard weer aan een aantal vragen :') ) en ik verbaas me echt enorm op de comments die nu wel meelopen ... wat een rare gebakjes zitten daartussen zeg..
En Rutte komt op mij nu voor t eerst moe over...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:03

Ik vind alleen, als ze een datum geven, ook al is het voorlopig, dat ik echt veel harder mijn best doe om binnen te blijven onder het mom van: dan hebben we meer kans dat we dan weer normaal zijn. Maar nu denk ik: ja, misschien duurt het wel nog 1 jaar, misschien een maand... geeeen idee. Denk dat ‘t voor mensen gewoon motiverender is.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:04

Maar wat gebeurt er als men zegt 'vanaf 1 juni mag je weer van alles' en dan loopt de r0 op, en dan zeggen ze op 31mei: nee het mag toch niet.
Hoe gaan mensen dan reageren?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:06

Cer schreef:
Maar wat gebeurt er als men zegt 'vanaf 1 juni mag je weer van alles' en dan loopt de r0 op, en dan zeggen ze op 31mei: nee het mag toch niet.

Er word toch overal duidelijk gecommuniceerd dat het alleen gaat als de cijfers goed gaan? :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:06

Ja maar mensen willen wel een datum?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:07

Cer schreef:

Maar er is een enorme tussenweg... Psychologisch gezien hebben mensen hoop nodig om door te gaan. Voor positieve verandering en creatieve ideeën. Alleen maar bang maken en onzekerheid werkt niet. Daar verstijf je van.

Ik mis in NL best wel een blik op een exit.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 01-05-20 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Die exit hangt samen met het aantal IC bedden en de R0, onder andere..
Wat moeten ze daar dan nog over zeggen?

sureido

Ik ook, er word alleen maar heel negatief hier in NL gedaan en als super veel landen in Europa wel al nadenken over een exit vind ik dat best frustrerend.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:09

sureido schreef:
Cer schreef:

Er word toch overal duidelijk gecommuniceerd dat het alleen gaat als de cijfers goed gaan? :+

Maar dat is in Zwitserland ook toch? Onder voorbehoud? Dat staat er toch boven?

Ik denk ook dat het voor veel burgers meer houvast geeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:09

Oh, ja ik ervaar dat helemaal nog niet zo.. :)
Ik vind dat ze voorzichtig doen, en dat we echt wel veel vrijheden hebben nog.. En ze zijn al bezig met dingen versoepelen... dat vind ik lichtpuntjes :j

Je ziet bijv aan dat zwitserland verhaal dat dat als voorbeeld gebruikt wordt als:"ja maar daar gaan ze wel versoepelen" en dan wordt het 'onder voorbehoud van de cijfers' weggelaten. Zo worden die woorden dan weer verdraait.
Hier zeggen ze het misschien andersom, dus eerst de cijfers en dan daadwerkelijk eventueel een versoepeling.
In het geval van 'onder voorbehoud van' vind ik het meer een worst voorhouden (en als het dan toch niet kan, een dooie mus)
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-05-20 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:11

Wij hadden op geen enkel moment landelijke IC stress en de curve is echt extreem gedaald. In Denemarken was sowieso amper wat aan de hand.
Als je dat met NL vergelijkt dan ziet het er inderdaad nog wat onstabiel uit. Ik kan me goed voorstellen dat ze dat nog een weekje willen aankijken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:13

Een datum geeft inderdaad gewoon een horizon, een punt om naar toe te werken of geduldig af te wachten.
Òòk als die datum (regelmatig) verschoven wordt, geeft het houvast.

In Frankrijk kregen we van in het begin datums, die telkens verschoven werden en ook nu nog steeds onder voorbehoud meegedeeld worden.
Maar toch, een datum helpt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:14

Sizzle schreef:
Wij hadden op geen enkel moment landelijke IC stress en de curve is echt extreem gedaald. In Denemarken was sowieso amper wat aan de hand.
Als je dat met NL vergelijkt dan ziet het er inderdaad nog wat onstabiel uit. Ik kan me goed voorstellen dat ze dat nog een weekje willen aankijken.

Dat zeg ik ook niet. Ik vind ook dat versoepelen te vroeg is maar dat is dus voor veel mensen onduidelijk.

Een schema kan mensen wel helpen ook al is het onder voorbehoud.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:15

sureido schreef:
Ik vind alleen, als ze een datum geven, ook al is het voorlopig, dat ik echt veel harder mijn best doe om binnen te blijven onder het mom van: dan hebben we meer kans dat we dan weer normaal zijn. Maar nu denk ik: ja, misschien duurt het wel nog 1 jaar, misschien een maand... geeeen idee. Denk dat ‘t voor mensen gewoon motiverender is.

Ik vind dit niet zo volwassen overkomen eigenlijk. Omdat je geen datum krijgt doe je minder je best om je aan de maatregelen te houden?
Wat gaat er gebeuren als iedereen zo reageert?
Ik zou ook wel een datum willen, maar zie ook hoe fragiel de situatie nu is.

MarliesR schreef:
Bedankt iedereen!
Ze staat er gelukkig zelf wel positief in.

Er positief instaan heeft wel een dubbele lading. :')
Ik interpreteer hem maar positief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:17

Sizzle schreef:

Dat vind ik ook. In onze regio daalt vrijwel elke dag nieuwe besmettingen en gaat ook de opnames in ziekenhuizen en IC achteruit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:19

Als er een fikse verslechtering is, dan is het inderdaad te verwachten dat er geschoven gaat worden.

Ik snap het op zich wel Lenaa_tje :j
Het geeft het gevoel alsof er in over nagedacht is en er mensen actief mee bezig zijn.

Als je naar het bedrijfsleven kijkt dan is dat hoe mensen werken: je zet een natte vinger dead-line die 8x verlengt gaat worden maar zolang die semi-dead-line er is raakt het management niet in de stress.
Geef je geen datum dan wordt men gemiddeld erg onrustig want dan is het niet ‚onder controle‘.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:23

Hier in Frankrijk wordt er heel duidelijk bij gezegd dat als de situatie veranderd de overheid in grijpt groen kan rood worden, rood groen etc. Zelfs nog voor 11 mei als situatie veranderd kunnen wij nog code rood krijgen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:25

Onze exit wordt in stappen aangegeven, maar ik geloof dat sommigen zich niet realiseren dat de eerste drie stappen (van de vier) ongeveer gaan toestaan wat jullie in Nederland gewoon al die tijd al mochten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:39

Citaat:
Inmiddels dus 3 vermoedens:

Uit Wuhan waar het in een lab niet helemaal goed ging.

5 G zendmasten

Boeren

Fout.

Er zijn complottheorieën, maar dat het uit Wuhan komt lijkt min of meer vast te staan.

En in elk geval geldt in Nederland dat het virus flink huishoudt in die gebieden waar veel fijnstof en ammoniak is.

En nee: niet ieder boerenbedrijf levert dit.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:41

Astorga schreef:
MarliesR schreef:
Bedankt iedereen!
Ze staat er gelukkig zelf wel positief in.

Er positief instaan heeft wel een dubbele lading. :')
Ik interpreteer hem maar positief.

:') Haha

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:42

Sizzle schreef:
Als er een fikse verslechtering is, dan is het inderdaad te verwachten dat er geschoven gaat worden.

Ik snap het op zich wel Lenaa_tje :j
Het geeft het gevoel alsof er in over nagedacht is en er mensen actief mee bezig zijn.

Als je naar het bedrijfsleven kijkt dan is dat hoe mensen werken: je zet een natte vinger dead-line die 8x verlengt gaat worden maar zolang die semi-dead-line er is raakt het management niet in de stress.
Geef je geen datum dan wordt men gemiddeld erg onrustig want dan is het niet ‚onder controle‘.

Dit inderdaad! In mijn omgeving merk ik dat mensen onrustig zijn omdat ze het allemaal te vaag vinden. Hier geen ontkenners maar wel mensen die in de problemen zitten vanwege minder werk.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 01-05-20 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:43

Oh Sizzle ik kan natte vinger deadlines echt helemaal niet handelen :')
Ik wil een deadline, daar hou je je aan. Maar wat voor mij wel werkt is bijv. 'als we de tekst van de folder hebben, gaat ie naar de drukker. Als we dan 500 folders hebben, gaan we ze verspreiden..' dat is ook een soort deadline voor mij dan..
Dus als de R0 onder de ..weet ik veel.. 0,5 is en er zijn genoeg beschermingsmiddelen er er zijn max 500 ic bedden bezet, dan kunnen we naar de kapper.. (of zoiets, ik doe maar een gooi).
maar dat werkt inderdaad niet voor iedereen hetzelfde.. ik kan me voorstellen dat harde deadlines die verschoven kunnen worden, voor anderen weer werkbaarder zijn.
(maar als ik dan mn foldertekst klaar heb en ik heb daar hard voor gewerkt maar de drukker is met vakantie zodat de drukpers niet aan kan en de datum dus verschuift dan schijt ik ervan dat ik me uit de naad gerwerkt heb :') . Is uiteraard een slechte vergelijking maar een beetje een idee )
Als je mag gaan zwemmen als het zwembad vol is, en je kunt meekijken hoe hard dat volloopt, dan ga je niet alvast met je badpak voor de deur staan als er maar 1cm water in staat...
Als ze dan zeggen: je kunt over drie dagen zwemmen maar dat is wel afhankelijk van hoeveel water er uit de kraan komt, dan kijk ik liever naar t water dan naar de datum...

Oh, slechte beeldspraak weer zeg :')
maar zoiets..