Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:29

Dat vacuum tussen 'ik vertrouw op de autoriteiten' en van de kant van de autoriteiten 'we geven mensen eigen verantwoordelijkheid' heeft al heel wat problemen op z'n naam staan.
Nou geef ik zonder meer toe dat de communicatie niet optimaal is. Maar daar komt de eigen verantwoordelijkheid kijken: er is meer dan genoeg informatie, binnen en buiten Nederland, om tot de conclusie te komen dat de regels die Nederland heeft ingesteld niet genoeg zijn maar hooguit een basis waarbovenop we zelf behoorlijk terughoudend moeten zijn in alles wat je buiten de deur doet.

MoniqueT

Electra63 schreef:
Ik zag Spanjaarden met geiten aan een riem :D

Die zie ik hier in het dorp al jaren elke dag, dus zo vreemd is dat niet :-) Onze buurman hoedt zijn geiten ook in de omringende percelen, die eten het onkruid onder de bomen vandaan. Hij heeft ze zelfs altijd los bij zich, 7 stuks, ze luisteren perfect naar hem. Maar zijn wandelmaatje komt altijd met 2 geiten uit het dorp onze kant op, keurig aangelijnd.

Maar zelfs dat mag nu niet meer hier ...

Electra63

Shae schreef:
Electra63 schreef:
Ik ga uit van de deskundigheid van de medici in Nederland.
Daar heb ik het volste vertrouwen in

Dat lijkt me sowieso beter dan in je vrije tijd hobby viroloog worden en vingertje wijzen naar mensen die zelf even buiten gaan wandelen op een rustig plekje.

De gevolgen van de vorige maatregelen zijn nog nieteens duidelijk, want dat is nog te kort geleden.

Ik ga zo misschien ook even een half uurtje wandelen. Op doktersadvies.

verootjoo

sureido schreef:
Suzanne F. schreef:
Soms denk ik weleens; had maar gewoon niets gedaan. Gewoon alles open gelaten en door laten gaan. Dan hadden we nu heel Nederland besmet gehad, (tien)duizenden doden maar waren we er wel vanaf geweest. Maar ja, dat is weer zo onethisch natuurlijk. Want je had massa crematies gehad en heel veel zieken die niet naar de ziekenhuizen hadden gekund. Maar dan waren we er wel veel sneller doorheen. Ik begrijp best dat de overheden voor helse dilemma’s staan. Wat is nou wijsheid? Wat is ethisch verantwoord en wat niet. De zwakkeren opofferen voor de sterke? De economie boven de ethiek? Je moet toch ergens offers brengen. Mensen brengen ze zelf niet, dat blijkt maar weer. Ik vraag me af hoe het er nu uit had gezien als we niks hadden gedaan.

Soms heb ik hier ook al over nagedacht.

Jullie zijn toch niet serieus? En hoe denk je dat ons land er dan uit had gezien daarna :x

Sunnda

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:
Weet NL het beter dan de WHO?

Daar erger ik mij ook zo aan. Nederland probeert het op zijn eigen manier.

En terecht.
Want de ideale lockdown krijg je niet en zolang dat het geval is blijft het zich verspreiden+je hebt er aan 1 genoeg om het hele proces weer opnieuw te beginnen.

Italie: 43000 man in 1 week die zich niet aan de lockdown hielden. Daar zit echt wel een besmette bij.
Frankrijk: de buitenwijken van Parijs houden hun eigen regels en daar heeft de politie al niets te vertellen.

Dus je volledige lockdown is alleen een gevoelskwestie en in de praktijk gaat het nooit werken. En dan heb je NL schoon, gaat schiphol open en voor je het weet begin je paar maanden later aan een nieuwe ronde, want mensen raken ook niet immuun als ze niet met het virus in aanraking komen.

Anoniem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:31

Ik lees op de NOS app dat er vandaag geen nieuwe maatregelen vanuit het kabinet worden verwacht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:32

En die foto's van superdruk op straat vind ik ook reuze meevallen.
Iedereen weet dat als je een paar mensen fotografeert die keurig anderhalve meter uit elkaar staan van groot genoege afstand, het lijkt alsof ze hutje mutje staan.

Hier zijn ook veeel wandelaars en fietsers, maar niemand zoekt elkaar op en iedereen houdt genoeg afstand.
Op een enkele dwaas na, maar die houd je altijd. Die gaan ook stiekem naar buiten bij een lockdown.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:32

Electra63 schreef:

Hier is het zonnetje heerlijk en staat er een fris windje. Dat helpt echt even tegen muren die op je af dreigen te komen. <3

En blije vogeltjes die je laten horen dat moeder aarde best wel zonder ons kan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:33

Shadow0 schreef:
Dat vacuum tussen 'ik vertrouw op de autoriteiten' en van de kant van de autoriteiten 'we geven mensen eigen verantwoordelijkheid' heeft al heel wat problemen op z'n naam staan.
Nou geef ik zonder meer toe dat de communicatie niet optimaal is. Maar daar komt de eigen verantwoordelijkheid kijken: er is meer dan genoeg informatie, binnen en buiten Nederland, om tot de conclusie te komen dat de regels die Nederland heeft ingesteld niet genoeg zijn maar hooguit een basis waarbovenop we zelf behoorlijk terughoudend moeten zijn in alles wat je buiten de deur doet.

Dat is JOUW conclusie en jij bent geen medicus of expert toch?
En je hebt niet de verantwoordelijkheid voor de economie. Nu is dat voor sommigen een vies woord. Maar als je bedrijven en mensen financieel deze tijd door wil helpen, moet een deel van de economie gewoon doordraaien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:33

Citaat:
Ja, het is inderdaad uitstel.
Echter niet ´alleen maar´. De gevolgen van niet genoeg vertragen, niet geneg uitstellen kan je zien in Italie en daar is het ergste nog niet bereikt.
Vertragen/uitstellen is verder conform wat de WHO stelt als op praktijkbewijs gebaseerde beste aanpak. Weet NL het beter dan de WHO?
Hier inmiddels bijna 400.000 tests uitgevoerd.
De positief getesten gaan in in principe in hotels in quarantaine.

"Zo werkt een crisis", halve geruchten worden koeien van 'waarheden'.

Italië: daar werd helaas geblunderd. Iemand met corona werd twee (of was het drie?) keer weggestuurd.
Tegen de tijd dat hij getest werd en Italië dus de eerste officiële besmetting had, waren er al heel veel mensen besmet.

Dat is toch net iets anders dan 'te weinig inzetten op vertragen'.

En nee, Nederland claimt niet 'het beter te weten dan de WHO'.

Het is reuze menselijk om iemand de schuld te willen geven bij dreiging of ellende, maar het lost niets op.

Babootje

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:34

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:35

Shae schreef:
Electra63 schreef:

Hier is het zonnetje heerlijk en staat er een fris windje. Dat helpt echt even tegen muren die op je af dreigen te komen. <3

En blije vogeltjes die je laten horen dat moeder aarde best wel zonder ons kan.

Het wnadelen is niet psychisch nodig maar lichamelijk. :D
Ik werk al de hele week vanuit huis en ik beweeg daardoor nu te weinig.

Loretta

Shae schreef:
Dat lijkt me sowieso beter dan in je vrije tijd hobby viroloog worden en vingertje wijzen naar mensen die zelf even buiten gaan wandelen op een rustig plekje.

De gevolgen van de vorige maatregelen zijn nog nieteens duidelijk, want dat is nog te kort geleden.

Zodra je berichten en artikleen deelt over kritische virologen uit binnen en buitenland word je gelijk neergezet als hobby viroloog is mijn ervaring. Of er wordt van alles bij gehaald waarom de viroloog in kwestie niet deugt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 22-03-20 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

In Italië zien correspondenten die verslag doen van de situatie elke dag nog overvol openbaar vervoer omdat er wel gewerkt moet worden . Nu pas sluiten ze ook fabrieken die niet nodig zijn voor een aantal dagen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:38

brokjes schreef:
Ik lees op de NOS app dat er vandaag geen nieuwe maatregelen vanuit het kabinet worden verwacht.

Balen, zou graag maatregelen zien tegen samenscholing zien en voor supermarkten zodat je op anderhalve meter van elkaar kunt staan.

Maar ik ga er vanuit dat beslissingen elke dag worden afgewogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:39

Babootje schreef:
Dit is dus wat men doet met de richtlijnen van het RIVM
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3725877 ... -mondkapje

Waar staat dat de who het gebruik van mondkapjes verplicht ??

Heeft iemand die hier zegt dat NL afwijkt van de regels van de WHO zelf de website van de who gelezen?? Of is het nu cool om NL te bashen oid ? Doe gewoon je best, vermijd mensen en laten we niet verzanden in negatief doomdenken... :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:39

bigone schreef:
In Italië zien correspondenten die verslag doen van de situatie elke dag nog overvol openbaar vervoer omdat er wel gewerkt moet worden . Nu pas sluiten ze ook fabrieken die niet nodig zijn voor een aantal dagen.

Lijkt me een heel moeilijk besluit om te nemen, want je maakt de hele economie eigenlijk kapot als je alles een aantal dagen dicht gooit. Ik vind het ergens ook wel apart dat het openbaar vervoer nog zo vol is terwijl de ziekenhuizen de druk nu al niet aankunnen. Het openbaar vervoer lijkt me dan echt een broeiplek voor het Coronavirus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:41

Huertecilla schreef:
Weet NL het beter dan de WHO?

Loretta schreef:
Daar erger ik mij ook zo aan. Nederland probeert het op zijn eigen manier.

Sunnda schreef:
En terecht.
Want de ideale lockdown krijg je niet en zolang dat het geval is blijft het zich verspreiden+je hebt er aan 1 genoeg om het hele proces weer opnieuw te beginnen.

Dan snap je nog steeds niet wat het doel is van een lockdown.

In Italie overigens luisterde men in het begin ook niet. En de economie draaide door want de wintersportgebieden daar bleven open. Onder andere hebben we daar nu ook onze ellende van.
Zelfs na de complete lockdown luisterden mensen niet direct tot het echt heel heel erg werd.
Moet dat hier dan ook. Moeten we daar dan geen lering uit trekken met zn allen.
Zelfs met een complete lockdown krijg je een periode dat mensen nog niet luisteren.
Dat effect moet je wel meenemen in je besluit. Nu krijg je maatregeltje bij maatregeltje en blijven mensen denken dat het allemaal nog wel kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:43

Cer schreef:
Babootje schreef:
Dit is dus wat men doet met de richtlijnen van het RIVM
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3725877 ... -mondkapje

Waar staat dat de who het gebruik van mondkapjes verplicht ??

Heeft iemand die hier zegt dat NL afwijkt van de regels van de WHO zelf de website van de who gelezen?? Of is het nu cool om NL te bashen oid ? Doe gewoon je best, vermijd mensen en laten we niet verzanden in negatief doomdenken... :)

Dat staat er toch niet? Hier staat wat mensen doen met de richtlijnen van het RIVM.
"Wij houden ons aan de richtlijnen van het RIVM dus "mag" jij geen mondkapje op".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:43

Electra63 schreef:
Dat is JOUW conclusie en jij bent geen medicus of expert toch?

Het is ook de conclusie van buitenlandse wel-medici en experts.

Citaat:
En je hebt niet de verantwoordelijkheid voor de economie. Nu is dat voor sommigen een vies woord. Maar als je bedrijven en mensen financieel deze tijd door wil helpen, moet een deel van de economie gewoon doordraaien.

Ik hoop dat werkgevers beseffen dat als er iemand op het werk besmet raakt met Corona, zeker als dat vermijdbaar was, die werkgever daar gewoon aansprakelijk voor gehouden kan worden. En ik steun de vakbond die die rechtzaken gaat voeren, waar er mensen ziek worden / hun werk kwijtraken voor niet zo belangrijke dingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:46

Loretta schreef:
Zodra je berichten en artikleen deelt over kritische virologen uit binnen en buitenland word je gelijk neergezet als hobby viroloog is mijn ervaring. Of er wordt van alles bij gehaald waarom de viroloog in kwestie niet deugt.

Dat bedoelde ik nu precies met mijn vraag of hier nu nog mensen zitten die vinden dat het allemaal wel meevalt :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:47

verootjoo schreef:
Jullie zijn toch niet serieus? En hoe denk je dat ons land er dan uit had gezien daarna :x

Het gaat ook volledig voorbij aan:
- dat aan covid-19 sterven heel langzaam stikken is
- dat het medisch personeel ook ´uitgedund´wordt
- dat bij een instort gezondheidssysteem geen énkele patient goed geholpen kan worden, mensen massaal sterven aan andere dingen, een beenbreuk ook niet geholpen kan worden

Ondertussen leeft NL twee weken in het verleden van deze pandemie door alleen mensen met symptomen te testen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:47

Shadow,
Jouw mening is sowieso altijd gekleurd met betrekking tot werkgevers.
Ik begrijp ook, dat je geen vertrouwen hebt in Nederlandse medici ? Best triest vind ik dat.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:48

https://www.nu.nl/coronavirus/6039417/w ... -niet.html

De gezondheidsorganisatie WHO heeft zondag gewaarschuwd dat lockdowns het coronavirus niet verslaan. "Het gevaar van lockdowns treedt op als alle maatregelen worden opgeheven. Dan kan het virus opnieuw opduiken", aldus expert noodsituaties Mike Ryan.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:51

Huertecilla schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat ook volledig voorbij aan:
- dat aan covid-19 sterven heel langzaam stikken is
- dat het medisch personeel ook ´uitgedund´wordt
- dat bij een instort gezondheidssysteem geen énkele patient goed geholpen kan worden, mensen massaal sterven aan andere dingen, een beenbreuk ook niet geholpen kan worden

Ondertussen leeft NL twee weken in het verleden van deze pandemie door alleen mensen met symptomen te testen.

Waarom heb je zo weinig vertrouwen in een overheid die je vanaf een afstandje volgt dat je verwacht dat het gezondheidssysteem instort?

Er wordt juist vooruit gedacht door patiënten alvast te verplaatsen, zodat er meer ruimte is op IC's en de werkdruk onder zorgmedewerkers daardoor ook wat verdeeld wordt.