Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:33

Majabeestje schreef:
Nope, alles behalve introvert :D
Enorme flapuit ook.
Maar bepaalde types maken die opmerkingen vaak. Hoe zichzelf ze zijn, lekker gek, spontaan, zo ben ik nou eenmaal, doe gewoon mijn ding..
Blerg :')

Van dat volk dat dat soort teksten gebruikt om géén moeite te hoeven doen om zich aan te passen aan anderen, sociale situaties of minimaal gewenst sociaal gedrag bedoel je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:34

Oh, ik voelde me niet aangesproken! ;) Maar goed onthouden. Ik reageerde alleen omdat ik dat ook maar een rare opmerking vind, want er staat gewoon een eisenlijst tegenover om hier te mogen blijven en een uitkering te ontvangen als vluchteling, als je al hier mág blijven. Iedereen die hulp nodig heeft hier in NL zou dat moeten krijgen, of je nu hier geboren bent of hierheen gevlucht bent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:37

Tiggs schreef:
Dit zal wel heel unpopular zijn, maar wees blij dat we hier iets als sociale huur kennen (en dan ook nog huurtoeslag!).

Ik kan er vooral slecht tegen als mensen hierover klagen die 'geen zin hebben om een opleiding te volgen' of 'ik ga toch dierverzorging doen, want dat vind ik leuk' en dan later klagen dat ze alleen een baan bij de supermarkt kunnen vinden waar ze het minimumloon verdienen en/of er na 3 jaar uitgeknikkerd worden.

Van mij mogen die opleidingen en ook de opleiding paardenhouderij geschrapt worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:44

purny schreef:
Tiggs schreef:
Dit zal wel heel unpopular zijn, maar wees blij dat we hier iets als sociale huur kennen (en dan ook nog huurtoeslag!).

Ik kan er vooral slecht tegen als mensen hierover klagen die 'geen zin hebben om een opleiding te volgen' of 'ik ga toch dierverzorging doen, want dat vind ik leuk' en dan later klagen dat ze alleen een baan bij de supermarkt kunnen vinden waar ze het minimumloon verdienen en/of er na 3 jaar uitgeknikkerd worden.

Van mij mogen die opleidingen en ook de opleiding paardenhouderij geschrapt worden.

Dat waren in mijn tijd al de studeren om werkloos te worden opleidingen.

Magrathea

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:36

Voor iedereen die denkt dat overal eenkindspolitiek dé oplossing is: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
Naast dat het echt mensonterend is om onze problemen te projecteren op derdewereldlanden (want laten we wel wezen, het is de Westerse levensstijl die aan de grondslag ligt van de milieu- en klimaatproblematiek, niet het aantal kinderen per gezin in Afrika) is het ook nog eens een ineffectieve aanpak. Al ben ik wel echt 100% voorstander van het gratis uitdelen van anticonceptie in dergelijke landen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:06

Magrathea schreef:
Voor iedereen die denkt dat overal eenkindspolitiek dé oplossing is: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
Naast dat het echt mensonterend is om onze problemen te projecteren op derdewereldlanden (want laten we wel wezen, het is de Westerse levensstijl die aan de grondslag ligt van de milieu- en klimaatproblematiek, niet het aantal kinderen per gezin in Afrika) is het ook nog eens een ineffectieve aanpak. Al ben ik wel echt 100% voorstander van het gratis uitdelen van anticonceptie in dergelijke landen.

Ho ho! Mijn opmerking is uit verband getrokken. Wat ik wilde aangeven met die link, is dat de groei in Europa afneemt. De groei zit nog wel in Afrika en Azië. Als je effectief wat wilt doen aan de omvang van de wereldbevolking, zul je daar naar moeten kijken. Maar "veel kinderen" is een gevolg van allerlei factoren en daar is geen eenvoudige oplossing voor.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:16

beert schreef:
Magrathea schreef:

Ho ho! Mijn opmerking is uit verband getrokken. Wat ik wilde aangeven met die link, is dat de groei in Europa afneemt. De groei zit nog wel in Afrika en Azië. Als je effectief wat wilt doen aan de omvang van de wereldbevolking, zul je daar naar moeten kijken. Maar "veel kinderen" is een gevolg van allerlei factoren en daar is geen eenvoudige oplossing voor.

Gewoon zakje dr om en dan komen er geen kinderen hoor. Als dat in armere landen geregeld kan worden. Dan heb je problemen als Aids ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:33

Als dat ‘gewoon’ zo eenvoudig was , was het ook geen probleem natuurlijk he ;)

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:36

verootjoo schreef:

Nee maar ik vind het zo jammer dat het dus een probleem is terwijl het zo gewoon is en zo makkelijk. Dat bedoel ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:43

Maar zo simpel ligt het niet, want kinderen zijn daar vaak oudedagvoorziening en de sterfte is nog steeds hoog. Mensen zullen eerst een goede basis van welzijn moeten hebben, wil het aantal kinderen afnemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 21:49

Je realiseerd je ook dat een groot deel van de kinderen ter wereld niet uit vrijwillige sex is ontstaan?
De tegenstander „uitfokken“ gebeurd helaas vaker dan je zou willen weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:03

MaTuMi schreef:
verootjoo schreef:

Nee maar ik vind het zo jammer dat het dus een probleem is terwijl het zo gewoon is en zo makkelijk. Dat bedoel ik.

Maar het is dus niet zo gewoon en zo makkelijk. Dat bedoel ik ;)

Het leven is daar zo anders dan hier. Je hebt je kinderen nodig voor inkomen, en hulp op je oude dag en moet garantie hebben dat er een paar overleven tot ze je kunnen verzorgen, dus je hebt er genoeg nodig.
Daarnaast is er in sommige delen van de wereld geen anticonceptie verkrijgbaar, is het not done om het toe te passen of zijn er veel verkrachtingen met als doel kinderen te maken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:11

Ben benieuwd of deze ook niet zo populair is hier: ik vind dat er helemaal niks is met de term 'laagopgeleiden'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 00:38

__Sannne schreef:
Ben benieuwd of deze ook niet zo populair is hier: ik vind dat er helemaal niks is met de term 'laagopgeleiden'.

Mwah, op zich is het wel een beetje een ouderwetse term, maar het alternatief waar nu mee geschermd wordt ("praktisch opgeleid") vind ik de lading absoluut niet dekken. Alsof universitaire en HBO studies nooit praktisch zijn, kijk alleen al naar de geneeskundige takken, dat is één en al praktijk.
Ik gebruik zelf liever gewoon de termen "universitair opgeleid" of "mbo opgeleid", mooie middenweg lijkt me ;) en dekt de lading nog perfect ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 07:42

Ik vind het laagopgeleide vs praktisch opgeleide gebeuren geneuzel in de marge.

Het is net zo goed aan devaluatie onderhevig. Want in de praktijk zal praktisch opgeleid al snel gewoon hetzelfde betekenen als laagopgeleid.

De naam mag voor mij echt wel veranderen hoor. (Het gaat me niet om de terminologie anzich)

Maar wat denk ik beter zal helpen denk ik is echt meer waardering krijgen voor de mensen waar we het over hebben. En zorgen dat ze betere opleidingskansen hebben gedurende hun werkende leven opdat ook zij kunnen “doorgroeien”.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:25

NatasjavE schreef:
Ik vind het laagopgeleide vs praktisch opgeleide gebeuren geneuzel in de marge.

Het is net zo goed aan devaluatie onderhevig. Want in de praktijk zal praktisch opgeleid al snel gewoon hetzelfde betekenen als laagopgeleid.

De naam mag voor mij echt wel veranderen hoor. (Het gaat me niet om de terminologie anzich)

Maar wat denk ik beter zal helpen denk ik is echt meer waardering krijgen voor de mensen waar we het over hebben. En zorgen dat ze betere opleidingskansen hebben gedurende hun werkende leven opdat ook zij kunnen “doorgroeien”.

Maar waarom moet iedereen doorgaan met leren? Als je nou ontzettend goed keukens kunt plaatsen en dat doe je met plezier en verdient er je boterham mee. Waarom is dat dan niet voldoende?

Ik ben HBO afgestudeerd maar vond er geen klap aan. Het studeren niet en de banen niet. Nu ben ik werkzaam bij een kaasboerderij en maak ik kaas en ik ben prima op mijn plek en vind het goed zo. Ik hoef geen opleidingskansen tijdens mijn werkzame leven en ik denk dat het ook geaccepteerd moet worden dat niet iedereen het type is om altijd maar te leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:35

Ik denk dat Natasja meer doelt op bijscholen / up to date blijven met je eigen gebied, nieuwe technieken leren enzo. Niet per se opklimmen naar leidinggevende bijvoorbeeld

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:38

Nergens om hoor, maar hoe kun je nu niet zien dat de term laagopgeleid toch wat denigrerend is? Het woordje laag of lager zit er zelfs letterlijk in. Dan is het toch niet meer dan logisch dat er naar vervanging van zo'n term gezocht wordt. En ja natuurlijk is het alleen het beestje een andere naam geven, maar soms is dat nodig.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 02:49

Mavelle schreef:
Nergens om hoor, maar hoe kun je nu niet zien dat de term laagopgeleid toch wat denigrerend is? Het woordje laag of lager zit er zelfs letterlijk in. Dan is het toch niet meer dan logisch dat er naar vervanging van zo'n term gezocht wordt. En ja natuurlijk is het alleen het beestje een andere naam geven, maar soms is dat nodig.

Tja, ik heb die term werkelijk nog nooit als iets negatiefs gezien totdat er in het nieuws zo over gehuild werd. Ik vind het onzin betutteling dat het ineens een andere naam zou moeten krijgen. Iets met druk maken om dingen die ertoe doen enzo.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 03:15

__Sannne schreef:
Mavelle schreef:

Tja, ik heb die term werkelijk nog nooit als iets negatiefs gezien totdat er in het nieuws zo over gehuild werd. Ik vind het onzin betutteling dat het ineens een andere naam zou moeten krijgen. Iets met druk maken om dingen die ertoe doen enzo.

Nou zeg dat, ik word een beetje moe van dat gemiep om alles.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 06:05

Hoezo is ‘lager’ denigrerend? Het is toch wat het is?
Hbo is lager dan universiteit, en mbo is lager dan hbo en niet opgeleid is lager dan mbo. Dat is een feit.
Maar er is niks mis mee, de mbo’ers/lager opgeleiden zijn de basis van de maatschappij. Zonder mbo’ers draait er niks, worden er geen huizen gebouwd, ligt er niks in de winkel, wordt er geen brood gebakken, wordt je haar niet geknipt, worden de ouderen niet verzorgd, etc.
Er zijn veel meer lager opgeleiden nodig dan universitair opgeleiden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:17

Is mbo al lageropgeleid? Ik denk dan eerder aan schoolverlaters.
Maar negatief vind ik de term niet. Als je wilt kun je doorleren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:21

De m staat voor middelbaar (beroeps onderwijs), dus dat is niet laag.
Laag water is toch ook niet slecht, lage sokken ook niet. Is toch gewoon wat het is. Het had ook kort onderwijs kunnen heten aangezien de opleidingen minder lang duren. Door er een ander naampje op te plakken veranderen de werkzaamheden toch niet en dus de inhoud toch niet?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:34

Ik snap het aan de ene kant wel, laagopgeleid klinkt nou niet bepaald heel leuk. Aan de andere kant, ik heb zelf 2 MBO opleidingen afgerond maar ik ben nog nooit 'laagopgeleid' genoemd en ik heb het zelf ook nooit zo genoemd. Ik ben gewoon MBO geschoold. Ik ga na de zomer HBO doen, ook daar heb je de keuze voor als afgestudeerde MBO'er.

Ik vind de term laagopgeleiden ook helemaal niet hetzelfde als MBO. Een bouwvakker of timmerman is toch compleet anders opgeleid dan bijvoorbeeld een stewardess of verpleegkundige? Zijn allemaal MBO geschoolde beroepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:09

Maar idd al dat geneuzel om woorden/termen..
Zoals laatst in de tweede kamer.
Er wordt gezegd dat politiebureaus niet voldoende bemand kunnen worden, waarop een minister reageert “bemenst!” 8)7