Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:15

Dat is misschien waar, maar in basis zijn we natuur :D we zijn niet 'gecreeerd uit het niks' ... teminste.. 8-)

Dus alles wat uit ons voortkomt, is ook natuur.. dat kan niet anders..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:36

na·tuur (de; v)
1
alles op aarde wat niet door de mens is gemaakt: de planten, dieren, bergen enz.: wandelen in de vrije natuur; puur natuur gezegd van iets dat of iem. die geheel natuurlijk is

(Woordenboek Van Dale)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:10

Gini schreef:
Iedereen speelt god. Jij ook als je zegt dat dier X vast geen leuk leven meer gaat hebben met aandoening Y. Dan beslis je ook in de plaats van het dier. Als je muizengif strooit of mollenvallen zet, ... allemaal keuzes die je maakt in de levensloop van wilde dieren.

Als je die wolf tegen komt die je opeet, is dat ook een keuze in de levensloop van de wilde dieren en maakt die wolf dus uit dat het voor jou einde oefening is en voor hem een maaltijd.

En nee, dat is niet persoonlijk bedoelt maar het is wel wachten op het moment dat een wolf dat bij een mens doet.....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:21

Hoewel ik zelf een ex-zwerfhondje uit Curaçao heb ben ik het wel met de stelling eens dat sommige mensen te ver ver gaan om dieren te "redden".
Genoeg dieren met trauma's die volgens mij echt geen leuk leven hebben.

Maar UO: dat denk ik soms ook van mensen, daar gaan we misschien soms ook wel erg ver mee..

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:07

UO:
Na afgelopen werkweek op de afdeling in het ziekenhuis is het mij goed duidelijk geworden dat we niet elke zieke patiënt in leven moeten proberen te houden. Een algemeen voorbeeld: ouderen die heel veel medicatie hebben waarin o.a. bloeddruk verhogers maar ook bloeddruk verlagers zitten. Hoe bedoel je tegenstrijdig?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 11:01

"Dieren adopteren"
Stop met het noemen van "Dieren adopteren".
Een dier koop je, of je krijgt het. Je hebt het te leen of te verzorgen.
Mensen adopteer je. Een dier niet. Volgens mij is het wettelijk ook niet eens mogelijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 13:54

Als je op afstand een dier ondersteunt, zou het sponsoring moeten heten. Dat een asiel het adoptie noemt, is nog tot daar aan toe, maar het is eigenlijk bruikleen met een startbedrag en alle kosten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:34

Dieren nog meer als een zaak/product gaan zien, komt de dieren niet ten goede. Laat die menselijke terminologie maar netjes blijven, zou ik zeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:17

Nope. Want het is onjuist.
Ik heb mijn hond gekocht. Ik geef geld, iemand anders geeft mij een goed. Transactie gedaan. Ik ben eigenaar van de hond. Als ik haar geadopteerd zou hebben, wat maakt dat mij dan? Haar moeder? Nou, nee.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:07

Menselijke adopties zijn meestal ook niet echt gratis toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:10

Citaat:
Als Dierenbescherming gebruiken wij de term adoptie om de verplichtingen die een eigenaar voor een dier heeft uit te drukken. Wettelijk gezien kan een dier echter niet worden geadopteerd en dient er te worden gesproken van een koop

En deze ook een mooie
https://www.licg.nl/adoptie-en-herplaatsingscontracten/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:06

rien10 schreef:
Ik heb mijn hond gekocht. Ik geef geld, iemand anders geeft mij een goed. Transactie gedaan. Ik ben eigenaar van de hond. Als ik haar geadopteerd zou hebben, wat maakt dat mij dan? Haar moeder? Nou, nee.

Iemand anders geeft jou een levend wezen met zenuwstelsel en een brein. Geen goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:08

Juridisch gezien is een dier een zaak/goed.

Maar ben op zich niet tegen menselijke terminologie omdat het wel levende wezens zijn die in mijn ogen best anders behandeld mogen worden dan een tafeltje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 12:22

Sheran schreef:
Juridisch gezien is een dier een zaak/goed.

Maar ben op zich niet tegen menselijke terminologie omdat het wel levende wezens zijn die in mijn ogen best anders behandeld mogen worden dan een tafeltje.

Alleen wat koopovereenkomsten betreft. Verder niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:57

Ik trok het nog even na en ik zag dat mijn juridische kennis alweer verouderd was (flink! maar dat is ook niet zo gek :)) ) maar 'tegenwoordig' worden dieren dus wel apart onderscheiden, maar worden de bepalingen die op zaken van toepassing zijn ook op dieren van toepassing gemaakt. Subtiel verschilletje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:02

Dat een mens zelf over zijn leven mag beschikken. We hebben het vaak over dieren humaan laten inslapen, terwijl dood gaan voor mensen soms zo moeilijk, lijdend en mensonterend moet. Zou mooi zijn als er een oplossing kwam voor mensen die het om allerlei redenen niet meer zien zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:08

Sheran schreef:
Ik trok het nog even na en ik zag dat mijn juridische kennis alweer verouderd was (flink! maar dat is ook niet zo gek :)) ) maar 'tegenwoordig' worden dieren dus wel apart onderscheiden, maar worden de bepalingen die op zaken van toepassing zijn ook op dieren van toepassing gemaakt. Subtiel verschilletje.

Tekstueel gezien misschien, in de praktijk gelukkig niet :D.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:54

Wintu schreef:
Dat een mens zelf over zijn leven mag beschikken. We hebben het vaak over dieren humaan laten inslapen, terwijl dood gaan voor mensen soms zo moeilijk, lijdend en mensonterend moet. Zou mooi zijn als er een oplossing kwam voor mensen die het om allerlei redenen niet meer zien zitten.

In NL is dit niet echt een UO denk ik.
Ik vind dat euthanasie veel makkelijker zou moeten worden, zeker ook voor ouderen. Hoeveel ik er niet heb zien wegkwijnen in het verpleeghuis is te triest voor woorden. Mensen zonder familie of kinderen, die alleen nog maar bestonden omdat men er eten in stopte want dood mochten ze ook niet ‘zomaar’. Zonder zingeving in hun leven of de wil om te leven.
Ik hoop op een pil v Drion als ik de 80 nader.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:29

_San87_ schreef:
Sheran schreef:

Hoezo gelukkig niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:38

Niobe schreef:
_San87_ schreef:

Hoezo gelukkig niet?

Het verschil tekstueel is subtiel. Het verschil in de praktijk niet.

Komt erop neer dat een dier voor de wet ook een entiteit is, maar wel eentje die je mag bezitten, verhuren, verkopen. Dat is het het deel 'zaak' dat van toepassing is op een dier. Daarentegen mag je een dier niet verwonden, mishandelen of van zorg ontzien. Wat met een daadwerkelijke zaak, bijv. een auto, prima kan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:42

Ohhh op die manier, dankjewel! Helemaal mee eens ook.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 06:33

Gini schreef:
rien10 schreef:

Iemand anders geeft jou een levend wezen met zenuwstelsel en een brein. Geen goed.

Jawel. Je mag het stom vinden, maar dat is het wettelijk wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 06:58

Zoals hierboven al uitlegegd, neen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 08:52

rien10 schreef:
Gini schreef:

Jawel. Je mag het stom vinden, maar dat is het wettelijk wel.

Wat heeft de dynamiek en betekenis van de Nederlandse taal met wetgeving te maken?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:41

Rien wil je eens uitleggen waarom je daar zo volhardend in bent?