Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:06

Ik vind het ook wel bijzonder dat de premier getest is maar niet thuis bleef in afwachting van de test. Geen goed voorbeeld...
Hij zou niet in quarantaine hoeven omdat hij niet binnen 1,5 m is geweest. Als dat de regel is zouden er ook geen hele klassen naar huis worden gestuurd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:09

Cer schreef:
Nou ja we zijn ook niet helemaal vergelijkbaar met het kabinet...
Geen idee wanneer deze mevrouw klachten gekregen heeft en of ze doorgewerkt heeft met klachten.. staat dat in het stuk?

Want het virus is minder besmettelijk als het om het kabinet gaat?

BigOne

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:11

We zullen de komende dagen zien hoeveel er positief zijn, nu zullen ze wel allemaal dubbel getest worden .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:11

Ik vraag me inderdaad af hoe het zit met dat testen en de afslag thuis afwachten en tot die tijd geen bezoek ontvangen.

Normaal ga je in quarantaine als je een nauw contact bent geweest (15 min of langer binnen 1,5 meter van een besmet persoon of bij extra risico als een besmet persoon in je gezicht heeft geniest oid.). Je laat je dan testen vanaf dag 5 of je houdt 10 dagen quarantaine aan. De uitslag dien je thuis in quarantaine af te wachten. Ook als je laat testen vanwege klachten ga je in quarantaine tot de uitslag van je test.

Maar zij ´moesten´ (stond in een nieuwsbericht) zich laten testen. Ze waren én geen nauw contact én ze hadden geen klachten. Omdat ze geen nauw contact waren hoefden ze niet in quarantaine. Wel moet je je gezondheid 14 dagen extra in de gaten houden. Of het dan sowieso én helemaal binnen die 14 dagen verstandig is om veel mensen te zien is natuurlijk ook al een punt van discussie.

Geldt dan het verplicht thuis moeten afwachten van de uitslag niet? Als je niet in quarantaine hoeft en je je laat testen zonder klachten?
En kun je als gewone burger je nu tegenwoordig eigenlijk laten testen als je geen klachten hebt en je ´slechts´ een overig contact was??
De leus is toch ´denk je aan testen, laat je testen´? Moet je een testuitslag dan niet per definitie thuis in zelf quarantaine afwachten?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-03-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:14

Nee ze zijn toch niet binnen 1,5 meter geweest. Dus ze hoeven eigenlijk geen test te doen. Dat ze het wel doen is juist extra verstandig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:15

MarlindeRooz schreef:
Nee ze zijn toch niet binnen 1,5 meter geweest. Dus ze hoeven eigenlijk geen test te doen. Dat ze het wel doen is juist extra verstandig.

Ik vraag me af of wij gewone burgers dat tegenwoordig ook kunnen. Een test laten inplannen zonder dat je klachten hebt en zonder dat je een nauw contact bent geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:16

MarlindeRooz schreef:

Maar dan heb je je laten testen en blijk je positief te zijn. Maar je gaat toch tussen moment van testen en de uitslag naar het werk?
Dat klopt toch niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:17

Wij burgers kunnen gewoon een online afspraak maken.. misschien moet je een klacht aanvinken die je niet hebt... maar het kan wel denk ik :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:18

Ik vond dat ook juist heel verwarrend. Normaal is het een test én quarantaine of geen van beide. Maar ik begreep idd dat dit extra was en eigenlijk testen ook niet nodig was volgens de richtlijnen.

Wat mij betreft hele kabinet en mensen er omheen nu even naar huis e n over 5dgn testen.

Vayo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik vraag me af of wij gewone burgers dat tegenwoordig ook kunnen. Een test laten inplannen zonder dat je klachten hebt en zonder dat je een nauw contact bent geweest.

Was hier iig geen probleem toen ik belde.
Situatie rondom mijn zoontje was wat verwarrend dus wilde gewoon voor de zekerheid een test op dag 5. Werd gewoon ingepland.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:18

Vayo schreef:
Ik vind dat wel een dingetje als ik het volgende lees. "Zij zijn langer dan een kwartier in dezelfde ruimte geweest. Weliswaar op afstand en inachtneming van de corona regels, maar alle lijsttrekkers en het halve kabinet zijn bij haar in de buurt geweest."

Werk zoveel mogelijk thuis, zoveel mogelijk via de telefoon, beeldbellen of skype en beperk je contacten. Dit moet toch ook zo geregeld kunnen worden dat zij kunnen videobellen in een extra beschermde online omgeving?

Volgens rivm zijn ze safe. Aerosolen spelen echt geen rol van betekenis.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:19

Jorritsma vind het ook niet nodig om in quarantaine te gaan. Ze heeft al die dagen samen met Ollongren al die gesprekken gevoerd in 1 ruimte...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:21

Maar vayo, pretendeer je nu echt dat de formatie wel via een skypeverbinding had kunnen gaan?

Ik ben pro thuiswerken, maar er zijn grenzen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:21

Bloodymary schreef:
Jorritsma vind het ook niet nodig om in quarantaine te gaan. Ze heeft al die dagen samen met Ollongren al die gesprekken gevoerd in 1 ruimte...

Ongelooflijk

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:22

secricible schreef:
Maar vayo, pretendeer je nu echt dat de formatie wel via een skypeverbinding had kunnen gaan?

Ik vind dat de gesprekken met het omt gewoon via een beveiligde verbinding kan gaan.

Vayo

mag schreef:
Ik vind het ook wel bijzonder dat de premier getest is maar niet thuis bleef in afwachting van de test. Geen goed voorbeeld...
Hij zou niet in quarantaine hoeven omdat hij niet binnen 1,5 m is geweest. Als dat de regel is zouden er ook geen hele klassen naar huis worden gestuurd.

Je hebt daar wel een punt. Mijn dochter is 10 en zich enorm bewust van corona. Zij heeft laatst in quarantaine gezeten, omdat een klasgenoot besmet was. Eer dit aan het licht kwam (klasgenoot was al dagen ´ziek´ thuis voor hij eindelijk getest werd) zaten de kinderen al op dag 6 van de quarantaine. Dus ik kon direct een testafspraak inplannen voor de volgende dag en de dag daarop zouden we de uitslag krijgen.

Mijn dochter speelt nooit met dat kind. Zat er niet bij in het groepje en niet bij in de buurt. Ze heeft aangegeven alle dagen veel meer dan 1,5 meter afstand te hebben gehouden van dat kind. Mijn dochter had geen klachten. En toch moest ze 1.5 meter afstand houden van ons huisgenoten en in quarantaine tot ze de uitslag van de test had.

Prima wij willen geen risico lopen. Het had de kabinetsleden wel gesierd om de uitslag thuis af te wachten. Dat iets niet hoeft, betekend niet dat je het niet hoeft te doen om een beeld van ´ik neem mijn verantwoording´uit te dragen. Als je je laat testen, dan doe je dat omdat je weet dat er een heel klein risico is dat je besmet kunt zijn. Waarom die dag of 2 dagen niet thuis afwachten?
We weten dat het bij kinderen soms moeilijk is om ten alle tijden die afstand te bewaren en in te schatten, maar bij volwassenen ook. Als ik beelden zie van overleggen binnen het kabinet, zie je ook regelmatig dat er echt wel twijfelgevalletjes zijn.

MarlindeRooz

Zo werkt dat niet Purny. Ook in het bedrijfsleven vinden belangrijke gesprekken nog steeds vaak fysiek plaats.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:23

secricible schreef:

Dit inderdaad.

Het maakt volgens mij niet uit wat ze wel of niet doen, bij sommige mensen kunnen ze het toch niet goed doen. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:24

Als ze afstand gehouden hebben, en hun handen gewassen en niet in hun gezicht gezeten hebben, is het besmettingsgevaar niet zo heel groot toch? Dus sja..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:25

En dan vinden ze het gek steeds meer mensen zich niet meer aan de maatregels houden!? 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:25

purny schreef:
secricible schreef:

Ik vind dat de gesprekken met het omt gewoon via een beveiligde verbinding kan gaan.

Maar waarom is jouw werk zo belangrijk dat je wel naar kantoor moet en de regering maar gewoon via een beveiligde verbinding? Met het risico dat het toch gehackt wordt of niet werkt en noem maar op?

Ja, nu ben ik ervoor dat ze thuis blijven tot ze allemaal de uitslag hebben. Maar er is al vaak zat voorbij gekomen dat mensen niet willen of hoeven testen als ze niet binnen 1,5 meter bij elkaar geweest zijn. Maar nu is het ineens een grote schande?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:26

Ik had het overigens wel verstandig gevonden die 2 dagen thuis te blijven en formatiegesprekken toen even stil te leggen. Just to be sure.

Maar een formatie via beeldbellen. Ik denk dat ik dan geëmigreerd was :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:26

SusanH schreef:
Vayo schreef:
Ik vind dat wel een dingetje als ik het volgende lees. "Zij zijn langer dan een kwartier in dezelfde ruimte geweest. Weliswaar op afstand en inachtneming van de corona regels, maar alle lijsttrekkers en het halve kabinet zijn bij haar in de buurt geweest."

Werk zoveel mogelijk thuis, zoveel mogelijk via de telefoon, beeldbellen of skype en beperk je contacten. Dit moet toch ook zo geregeld kunnen worden dat zij kunnen videobellen in een extra beschermde online omgeving?

Volgens rivm zijn ze safe. Aerosolen spelen echt geen rol van betekenis.

Ik ga er nog altijd vanuit dat ze dat wel doen. Maar mínder dan in het allereerste begin van de pandemie gedacht werd.

Ik vind de keuzes van onze bewindslieden op dit moment dan ook wat bijzonder.

Quarantaine en testen lijkt mij.

Indien er echt een face to face spoedoverleg móét in die 5 dagen, echt móet, dan desnoods een uur van tevoren 3 sneltests ertegenaan gooien.

Maar goed. Ben eigenlijk eerst ook wel benieuwd wat het hele verhaal is, want media kan er wat wat van als het gaat om halve verhalen verspreiden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:27

Popstra schreef:
En dan vinden ze het gek steeds meer mensen zich niet meer aan de maatregels houden!? 8)7

Jaaa, daar is hij weer! :') Zo voorspelbaar sommige reacties.

MyWishMax schreef:
Maar waarom is jouw werk zo belangrijk dat je wel naar kantoor moet en de regering maar gewoon via een beveiligde verbinding? Met het risico dat het toch gehackt wordt of niet werkt en noem maar op?

Ja, nu ben ik ervoor dat ze thuis blijven tot ze allemaal de uitslag hebben. Maar er is al vaak zat voorbij gekomen dat mensen niet willen of hoeven testen als ze niet binnen 1,5 meter bij elkaar geweest zijn. Maar nu is het ineens een grote schande?

Helemaal met bovenstaande eens.
Laatst bijgewerkt door Ann op 25-03-21 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:28

Ik vind het storender dat mensen hun kinderen meenemen naar de supermarkt dan dat zij zo doen tijdens de formatie. Dat is ook iets wat niet mag. :=

Die mensen worden beter getest en in de gaten gehouden dan de gemiddelde burger hoor.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:29

Cer schreef:
Als ze afstand gehouden hebben, en hun handen gewassen en niet in hun gezicht gezeten hebben, is het besmettingsgevaar niet zo heel groot toch? Dus sja..

De Jonge was zaterdag getest omdat hij een melding via de app had gekregen dat hij langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een besmet persoon was geweest.