Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:08

N0a schreef:
Ik moet zeggen dat het op de webcams van Bloemendaal, Zandvoort en Scheveningen er wel rustig uit ziet gelukkig :)

Net op het nieuws dat ze alle parkeerplaatsen hebben afgesloten.

Wij zaten in de auto toen de telefoons opeens flink begonnen te gillen, wat een herrie whahah. Schrokken beide. Maar wel goed dat ze er een bericht uit gedaan hebben. Vrees alleen dat het niet gaat helpen.
Mijn moeder zei al vanmorgen, was iemand op tv die het idd wel mee vond vallen. Ze waren gezond, aten gezond dus hun kregen het niet. En ik denk dat er heel veel mensen rondlopen die dat denken........

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:11

Electra63 schreef:
Je valt in herhaling met je lock-down.
Dat is alleen maar uitstel.

Misschien moet je even goed gaan lezen hoe dat precies werkt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:11

Apart ik moest net rond de 40 euro afrekenen en moest toch echt mijn pincode invoeren. Zit bij abn dus ook geen kleine bank.

En de supermarkt aanpassen door maar een aantal mensen naar binnen te laten vindt ik een prima idee, nog beter als iedereen in de wijk dan een soort bon zou krijgen wanneer je mag gaan om grote rijen buiten te voorkomen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:13

moonsparkle schreef:
Apart ik moest net rond de 40 euro afrekenen en moest toch echt mijn pincode invoeren. Zit bij abn dus ook geen kleine bank.

En de supermarkt aanpassen door maar een aantal mensen naar binnen te laten vindt ik een prima idee, nog beter als iedereen in de wijk dan een soort bon zou krijgen wanneer je mag gaan om grote rijen buiten te voorkomen.

Voor ABN Amro geldt dat je je pincode in moet voeren bij een bedrag boven de25 euro

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:14

Electra63 schreef:

En jij niet met jouw alleen maar uitstel?!

Ja, het is inderdaad uitstel.
Echter niet ´alleen maar´. De gevolgen van niet genoeg vertragen, niet geneg uitstellen kan je zien in Italie en daar is het ergste nog niet bereikt.

Vertragen/uitstellen is verder conform wat de WHO stelt als op praktijkbewijs gebaseerde beste aanpak. Weet NL het beter dan de WHO?

Hier inmiddels bijna 400.000 tests uitgevoerd.
De positief getesten gaan in in principe in hotels in quarantaine.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:14

Petpa schreef:
moonsparkle schreef:

Voor ABN Amro geldt dat je je pincode in moet voeren bij een bedrag boven de25 euro

Ja maar ik las hier berichten dat het verhoogt was :+ ik ga naar even kijken op de websites van de banken

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:15

Huertecilla schreef:
Weet NL het beter dan de WHO?

Daar erger ik mij ook zo aan. Nederland probeert het op zijn eigen manier.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:16

Petpa schreef:
moonsparkle schreef:

als je al weet dat je boodschappen gaat doen en je met pin moet betalen, neem je toch een handschoen mee of een eigen doekje... own safe first, waarom dat van een ander af laten hangen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:17

Wanneer je de pin niet aan wil raken installeer dan applepay op je telefoon. Hoef je alleen je telefoon maar aan te raken. En dan desinfectiedoekje over handvatten voor je ze aanraakt en thuis heel goed je handen wassen. Ook je sleutels even het doekje erover voor je in de auto of je stuur van de fiets . En wil je het helemaal zeker doen, thuis je gezicht even wassen nadat je boodschappen hebt gedaan . Is even wennen maar zo simpel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:18

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Misschien moet je even goed gaan lezen hoe dat precies werkt.

Misschien moet jij eens wat meer naar artsen en deskundigen luisteren. ;)
Een lock-down is hier nog niet nodig.
De ziekenhuizen kunnen het nog aan.
De gevolgen van een lock-down zijn te groot.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:18

Ehm, nee, want wat Nederland dowt is volledig gericht op vertragen ("flatten the curve"), alleen niet op uitstellen.
Omdat NL er vsnuit gaat dat ze op dit moment voldoende vertragen om de gezondheidszorg bij te benen.
Of dat juist is, kunnen we over 2-3weken pas concluderen.

Edit: als reactie op HC

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:19

Je kunt nu 4x los van elkaar een bedrag pinnen zonder je pin in te moeten voeren. Is het bedrag dus boven de 25 euro zul je altijd een pin in moeten voeren.

moonsparkle

Ja dat van die handschoenen is wel een goede tip, neem ik volgende keer wel mee :) had ook niet verwacht zoveel te gaan halen maar dan hoef ik nu voorlopig even niet meer te gaan.

Applepay is neem ik aan voor alleen voor iPhone?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 22-03-20 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:
Weet NL het beter dan de WHO?

Daar erger ik mij ook zo aan. Nederland probeert het op zijn eigen manier.

Dat is helemaal niet waar.
Nederland volgt gewoon de WHO.
Maar je moet wel de richtlijnen helemaal lezen en niet een stukje ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:20

Je weet de fout in die redenatie wel, Electra? Als we merken dat het niet meer gaat dan zijn we te laat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:20

Electra63 schreef:

Huertecilla schreef:
En jij niet met jouw alleen maar uitstel?!

Ja, het is inderdaad uitstel.
Echter niet ´alleen maar´. De gevolgen van niet genoeg vertragen, niet geneg uitstellen kan je zien in Italie en daar is het ergste nog niet bereikt.
Vertragen/uitstellen is verder conform wat de WHO stelt als op praktijkbewijs gebaseerde beste aanpak. Weet NL het beter dan de WHO?
Hier inmiddels bijna 400.000 tests uitgevoerd.
De positief getesten gaan in in principe in hotels in quarantaine.

En zo werkt het ook. Een lockdown van ca een maand zorgt ervoor dat je weer grip krijgt op het virus. De mensen die verschijnselen krijgen moeten worden getest en geisoleerd en de mensen met wie ze in contact zijn geweest ook.
Het virus kan zich alleen vermenigvuldigen in een nieuwe gastheer. Door een lockdown gaat veel van het virus al "dood" cq dooft uit. Door testen en isoleren pak je de rest aan.
Daar moet alle focus op gericht zijn. Alleen IC capaciteit vergroten is dweilen met de kraan open.

MarlindeRooz

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:22

Als mensen op het werk de pin niet aan willen raken, dan deel ik het bedrag wel voor ze op. Bijvoorbeeld 2x 20 euro. Kleine moeite, maar ik werk in een frietzaak. Dus kan sowieso wat vrijer zijn qua kassagebruik dan een supermarkt. En indien nodig kunnen wij zelfs een tikkie versturen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:22

Sowieso zitten er nog wel heel wat stappen tussen hoe het nu is en een lockdown.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:23

Maar ik denk wel dat het tijd is voor wat verdere stappen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:24

Ik ga uit van de deskundigheid van de medici in Nederland.
Daar heb ik het volste vertrouwen in

Wel mag er van mij meer maatregelen en handhaving komen om samenscholing te voorkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:25

NL neemt nu (nog steeds) halfbakken maatregelen.
In ons omringende landen wordt veel getest. Maar NL spant vanaf het begin het paard achter de wagen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:26

Miepmiept schreef:
Sowieso zitten er nog wel heel wat stappen tussen hoe het nu is en een lockdown.

Ik ben van mening dat ze die stappen maar moeten overslaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:27

Babootje schreef:
NL neemt nu (nog steeds) halfbakken maatregelen.
In ons omringende landen wordt veel getest. Maar NL spant vanaf het begin het paard achter de wagen.

Maar het gaat hier niet slechter dan in andere landen.

En ook in andere landen houdþ men zich niet aan de lock-downs.
Ik zag Spanjaarden met geiten aan een riem :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:27

bigone schreef:
Wanneer je de pin niet aan wil raken installeer dan applepay op je telefoon. Hoef je alleen je telefoon maar aan te raken. En dan desinfectiedoekje over handvatten voor je ze aanraakt en thuis heel goed je handen wassen. Ook je sleutels even het doekje erover voor je in de auto of je stuur van de fiets . En wil je het helemaal zeker doen, thuis je gezicht even wassen nadat je boodschappen hebt gedaan . Is even wennen maar zo simpel.

Klopt, hier ook heel blij met Apple Pay. Niet iedereen heeft een iPhone of Watch, maar ook andere telefoons hebben die mogelijkheid.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:28

Electra63 schreef:
Ik ga uit van de deskundigheid van de medici in Nederland.
Daar heb ik het volste vertrouwen in

Dat lijkt me sowieso beter dan in je vrije tijd hobby viroloog worden en vingertje wijzen naar mensen die zelf even buiten gaan wandelen op een rustig plekje.

De gevolgen van de vorige maatregelen zijn nog nieteens duidelijk, want dat is nog te kort geleden.