Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:05

Nee, dat heb ik niet. Ook in België hangen er een hele hoop regels aan. Ik snap het wel hoor, maar het is onbetaalbaar als particulier.

Ik vind het wel spijtig. Idem met vlees van eigen dieren. Van mij mag er gerust een wet komen dat je bv x aantal dieren per diersoort aan naasten mag verkopen. Stel nu 50 kippen/konijnen, 2 schapen, 1 varken etc.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:25

Century schreef:
Met die verkoop van eieren, hebben jullie dan ook een kipnummer enzo? Ik zie nog best wat regels hier staan: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... eg-mag-dat

Nee joh, tuurlijk niet, doe niet zo gek :') :+ had ik nog nooit van gehoord.

Ik heb ze 10 voor 2,50 staan. Komt op zich genoeg volk hier langs, misschien dat ik het straks nog aan pas, ik zie het wel.

Vond het gewoon irritant haha haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:26

lizy29 schreef:
Prairy schreef:
Ik heb concurrentie, en ze spelen vuil haha, 10 eieren voor 1,50.

Zijn daar vrij nieuw komen (in?) wonen, zijn al tig keer langs ons gelopen, zeggen niks en nou dus dit.
It's on :+

Dus jij gaat nu al hun eieren opkopen en dan bij jou voor het dubbele verkopen :)* :Y)

Heb ik serieus wel aan gedacht even :') maar het is maar 100 meter lopen ofzo, denk dat dat vrij snel opvalt :+

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:00

Geeft toch niet. Zij hebben het geld wat ze wilden en jij kan extra eitjes verkopen. Win-win situatie.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:38

Century schreef:
Met die verkoop van eieren, hebben jullie dan ook een kipnummer enzo? Ik zie nog best wat regels hier staan: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... eg-mag-dat

Nee, maar hier is het heel normaal om ze aan de straat te verkopen en daarnaast koopt de politie hier net zo lief :') er is bijna geen controle op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:21

Ik zet hier ook rustig confituur en fruit langs straat. Enkel met vlees adverteren wij niet. Wie ons kent weet ons wel te vinden :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:17

Mijn ingemaakte eieren gaan ook als zoete broodjes :=

Ik heb ook geen nummer oid :)

Ik heb net de eerste laag witte beits op het hek en de stal geschilderd :j we zijn er nog lang niet, maar het is al een hele verbetering zo :j de rest van de stal wordt antraciet grijs (net zoals het kippenhok en de tafel) en al het hekwerk in de weide en de deuren van de stal zullen ook nog wit worden :j

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:10

Dat ziet er heel strak uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:25

Ziet er fris uit!

Hier zijn wij (of nou ja, vriend) bezig aan de nieuwe konijnen/kippen tractors. Afmeting is 2 meter lang, 1 breed en 90 hoog. Ze moeten 70 worden. Was een kleine misrekening van mij met daarbovenop een misrekening van vriend _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:59

Wel heel gaaf zeg! :))

Mijn vorige konijnen bleven zichzelf steeds uitgraven... wij hadden geen gaas op de bodem gedaan _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 23:10

Afbeelding
Aardbeien oerwoud in plaats van onkruid oerwoud.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog lang niet klaar, maar de eenden kunnen er niet meer erin lopen. *\o/*

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:46

Wat zijn jullie allemaal goed bezig. Leuk om te zien zeg.

in het kader van zelfvoorzienend worden heb ik net weer een poging tot zelf kaasmaken gedaan. Kaas staat nu onder de pers. zo leuk om te doen. Ik volg de online workshop van de vlielander kaasbunker op facebook. echt een aanrader (kan ook met melk uit de supermarkt)
Van de overgebleven wei ga ik zo pannenkoeken maken denk ik. ook voor het eerst. ben benieuwd.

in mijn moestuintje gaat het nog niet geweldig. Ik had snijbonen gezaaid, maar daar kwam van alles op behalve snijbonen. Bedje is nu dus weer mooi zwart en poging 2 zit in de grond.
in het kasje had ik courgettes geplant die eerst op de vensterbank hadden gestaan, maar er zijn nu al een paar keer bladeren afgebroken. Door de wind kan eigenlijk niet, dus ik vrees dat er toch stoute beestjes in de kas zitten. Ik heb gelukkig nog wel wat plantjes in de vensterbank, die bewaar ik nog even een week of 2 tot echt na de ijsheiligen. misschien dat ze dan wat sterker zijn.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:00

Kaas maken staat ook op mijn lijstje van to-do :j maar ik weet niet of ik het ga redden dit jaar :+

Mooi Marcella!

Hier een klein dompertje.... Wij zouden de stal grijs maken, maar de beits die wij hebben gebruikt voor het kippenhok is niet meer leverbaar hier en overal uitverkocht :( We hadden de grijze beits van de Action en hij is niet meer na te bestellen en ik had nog 4 potten nodig...

Afbeelding
Deze was het.... :(

Dus nu zal hij waarschijnlijk groen worden. Ook mooi, maar anders dan ik in mijn hoofd had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:14

Ah zonde! Kan hier momenteel ook niet kijken voor jou want winkels zoals de action mogen nog niet open gaan hier.

Sinds gisteren is er hier een kip broeds. Ik ben benieuwd hoe goed ze het gaat volhouden. Het is een witte Mechelse koekoek dus niet de beste broeders. Maar ze mag het rustig proberen van mij :) Juist nog kijken hoe ik kan voorkomen dat andere kippen eieren bij haar blijven leggen.

Als dit lukt heb ik een mooi mixje van witte mechelse koekoek, gewone mechelse koekoek, sasso en 1 legkip met een mechelse koekoekhaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:38

Ik heb de Action nu een mail gestuurd via de website en ik hoop stiekem dat ze toch nog 4 blikken kunnen leveren :j

Spannend! Hier ga ik zo het hok checken, ik verwacht dat er al kuikens uit zijn gekomen :))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:45

Kom helaas zeer weinig tot niet bij de winkels op het moment anders had ik hier bij de action even gekeken. :=

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:39

Lief van jullie, thanks <3

De eerste twee kuikens zijn uit het ei, zo cute!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle twee kruising Australorp groot/Wyandotte kriel := en ik hoorde nog een kriel ei piepen. De rest is nog niet aangepikt. Het zijn trouwens twee nesten. De broedse dames gaan hier altijd samen liggen en brengen de kuikens samen groot _O-

Verder ben ik nog druk geweest met schilderen. Ik heb nu al geen zin meer :+ verbouwen en schilderen geeft altijd zo'n zooi :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De witte paaltjes krijgen ook nog planken :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:03

DMH, anders de eitjes merken waar ze nu op zit? Als er iets bijgelegd word dan kan je die makkelijk weghalen.

Djoena, gefeliciteerd met de kuikentjes! Hopelijk volgen er meer!

Wij hebben sinds gisteren 2 bijvolken staan ipv eentje. Ze wilde gaan zwermen dus toen moesten wij opeens met haast het volk splitsen. Nu een aantal dagen afwachten of het gelukt is.

Afbeelding

De bijen doen het wel lekker! Ze hadden laatst wat lege ramen gekregen en die waren nu al grotendeels uitgebouwd en vol honing

Afbeelding

Verder hebben we dit weekend bij de hele kas volgeplant <3

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:29

Mijn kas is leeg geroofd door een muis denk ik... Alle gaatjes die ik gemaakt en gevuld, en weer dicht gedaan had, zijn nu allemaal kuiltjes...

Vandaag heb ik de pompoenen die ik in de kas voorgekweekt had, bij de bomen in het voedselbos geplant, hopelijk gaat dat lukken, grond gemengd met compost om het een boost te geven.

En de hennep die ik gezaaid gaat is al gekiemd, wat gaat dat snel! Ik had nog wat in een emmer zitten met aarde om nog te zaaien en kwam er vandaag achter dat dat ook al gekiemd was :+ dus nog maar snel uitgestrooid op hoop van zegen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:47

Ah die kuikens! Echt te aandoenlijk.

Gaaf ook met die bijen, dat staat hier op termijn ook nog op de planning.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:35

Hier ook :D Maar eerst genieten van mijn moestuinborder, en zeven kippen. Ziek kipje Eris lijkt beter te worden, ze gebruikt haar linkeroogje weer normaal en rechteroogje half. Ze loopt nog wel makkelijk tegen dingen op en merkt de andere kippen soms te laat op, maar dat lijkt me wel logisch als ze maar 1.5 oog heeft.

Ben je nu alles kwijt in je kas, Prairy? Hier ook al wat schade door muizen, maar met name kapotgebeten verpakkingen.

Djoena, schattige kuikens. En wat een nette hekken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:01

Ik vroeg me af wie van jullie werkt met de 'no dig' methode van groenten verbouwen? Of de Ruth Stout methode?

Lijkt toch echt vele malen minder zwaar qua arbeid en heeft veel opbrengst als ik alle enthousiastelingen mag geloven!

https://www.youtube.com/watch?v=A9Wq32IRrPQ

1 van de vele voorbeelden....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:15

Wij hebben ook bijen gehad maar die hadden weinig geluk bij ons. Eerste volk is gevlucht omdat er te veel hoornaars zaten, die hebben later zelfs een nest gemaakt in de bijenkast.
Die daarna zijn doodgegaan door late vorst
Die daarna zijn gewoon gevlogen.

Maar er zit elk jaar wel weer een volkje in de kast. De kast staat alleen bij ons andere huis dus geen idee hoe het er nu bij staat, als hij leeg is mag hij mee hierheen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:34

Ons verf geluk is ECHT op _O-
Nu is de groene verf bij de action ook niet meer leverbaar _O- Ik was er nu zo klaar mee dat ik naar de speciaalzaak ben gereden en daar antraciet grijze verf heb gehaald.... en meteen 30 liter _O- _O- _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:35

palousa_boy schreef:
Wij hebben ook bijen gehad maar die hadden weinig geluk bij ons. Eerste volk is gevlucht omdat er te veel hoornaars zaten, die hebben later zelfs een nest gemaakt in de bijenkast.
Die daarna zijn doodgegaan door late vorst
Die daarna zijn gewoon gevlogen.

Maar er zit elk jaar wel weer een volkje in de kast. De kast staat alleen bij ons andere huis dus geen idee hoe het er nu bij staat, als hij leeg is mag hij mee hierheen.

doe je ook de honing oogsten?