Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:16

Het geeft nog geen garantie hoor, en de cape en LI wisselt vaak nog wat, maar om maar even aan te geven dat het behoorlijk heftig kan worden.
Want ik zie net andere kaarten, die geven weer meer kans voor België, dus zeg het maar :')
Supercellrisk voor morgen:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5598D9D5

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:24

Wauw wat een foto's komen er voorbij, vooral blijven posten <3 Met dit soort dingen zou ik zoo graag een penthouse willen met rondom uitzicht :o

Ik ga vaak naar onweer kijken samen met mijn vriend, soms onder de veranda en als het de andere kant op is hangen we samen uit het zolderraam :D Heb dus een hoop gemist want gister was hier niks aan de hand (zuid holland)

Ik heb je FB geliket Jolien, vind het wel leuk om dit soort dingen te volgen! Aangezien jij er verstand van hebt en ik totaal niet, kan ZH morgen ook wat verwachten of heeft het oosten/noorden weer "geluk" ?

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:29

Op dit moment heb jij er net zoveel verstand van als ik, de kaarten zijn net een stell gillende wijven, alles zegt iets anders. De een zegt vanavond en vannacht onweer, de ander morgen in de middag, nog eentje zateradg op zondagnacht, andere kaart nijna niks :=
Dus ik kan er niks over zeggen. misschien vanavond of morgen.

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:32

Haha een stel gillende wijven, ik heb beeld :D Dan blijf ik dit topic goed in de gaten houden :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:44

UK vandaag:

Afbeelding

Ik weet nog niet wat ik doe, verwacht dat het vrij laat pas echt los gaat op dit moment. Dan wil ik eigenlijk niet aan de andere kant van het land in het donker zitten, waar ik de weg niet ken (en alle wegen in bochten gaan en nooit recht-toe, recht-aan!)

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:02

Joolien schreef:
Op dit moment heb jij er net zoveel verstand van als ik, de kaarten zijn net een stell gillende wijven, alles zegt iets anders. De een zegt vanavond en vannacht onweer, de ander morgen in de middag, nog eentje zateradg op zondagnacht, andere kaart nijna niks :=

Ik sta niet raar te kijken als er hier straks wat komt. Er beginnen hier beste wolken te ontstaan. Echt van die grote bloemkolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:02

Foto? :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:05

Oef.. Ik ga de boel dan even goed in de gaten houden. Wil namelijk over een half uurtje op de fiets stappen (10 km). Moet vannacht ook weer terug en hoop al de hele week dat het rustig blijft vanavond/vannacht.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:09

Ik lees al een tijdje mee. Vind het echt super interessant . Gisternacht ging het er hier super heftig aan toe. 1 van mn vogels begon zelfs uit angst te sjilpen arm beest snapte niks van al dat lawaai :D .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:12

hmm…het wordt hier minder zonnig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:14

Kinke schreef:
hmm…het wordt hier minder zonnig

Waar zit jij ook alweer? Hier nog strak blauw!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:18

Severe Weather Europe op Facebook:

Citaat:
High to extreme instability present today over N France, BeNeLux, NW Germany and Denmark with 2000+ J/kg SBCAPE over large areas and peaking at 5000-6000 J/kg SBCAPE. Significant instability may reach also into southern UK. Strong 0-6 km shear, up to 40-50 kt overspreads N France with strong backing surface winds and strongly veering vertical wind profiles boosting SREH3 up to 400 m2/s2. In these conditions any storms that form will become supercells. 0-1 km shear may reach up to 30 kt and tornado threat will be enhanced in this area. Storm initiation is expected late in the afternoon, storm coverage may remain low. More as the setup unfolds.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:19

Hier word de zon ook minder fel en er ontstaan wat wolkjes.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:22

Hier ook wat wolken nog wel aardige zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:28

Joolien schreef:

Variatie op gillende keukenmeiden :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:29

Het trekt hier ook dicht en is benauwd.
Heel af en toe steekt een wind op die heel gauw weer afzwakt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:34

Annash schreef:

Citaat:
High to extreme instability present today over N France, BeNeLux, NW Germany and Denmark with 2000+ J/kg SBCAPE over large areas and peaking at 5000-6000 J/kg SBCAPE. Significant instability may reach also into southern UK. Strong 0-6 km shear, up to 40-50 kt overspreads N France with strong backing surface winds and strongly veering vertical wind profiles boosting SREH3 up to 400 m2/s2. In these conditions any storms that form will become supercells. 0-1 km shear may reach up to 30 kt and tornado threat will be enhanced in this area. Storm initiation is expected late in the afternoon, storm coverage may remain low. More as the setup unfolds.

Kijk... Dit is interessant... :))
Ik begin hoopvol te worden!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:40

Ik kijk al vanaf het begin mee, en vind het erg interessant al die verschillende wolken.
Zelf heb ik gisteravond ook een paar foto's geprobeerd te maken maar er staat vast niks bijzonders op. :(:) Het is trouwens de eerste keer dat ik foto's van wolken maak.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand foto's van de verschillende wolken onder elkaar zetten met de betreffende naam erbij? :o

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:42

Annash schreef:

Citaat:

Euh wat betekent dat? Dat er een supercel/tornado kan komen?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:50

Als alles samenkomt en klopt, zijn supercells mogelijk. Dat is de samenvatting, maar dan moet uiteraard echt alles kloppen. Een supercell kan een tornado produceren, maar dat hoeft helemaal niet. Dat wil niet zeggen dat ze geen schade kunnen aanrichten... zo'n cell kan rustig windsnelheden van 60 mph (en meer) met zich meebrengen, incl hagel -- voor Nederland bv golfbal-grootte. In Amerika heb ik zelf baseball-size hagel gezien (en een golfbal op m'n kop gehad...)

Maar (en dit kan ik echt niet genoeg benadrukken!!!) alles moet kloppen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:59

Ook hier in heiloo word t grijs grauw, vanavond even niet hoor ik wil met paard naar t strand :') :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:01

Ik zie in de verte bewolking. Ik ga heeeeel hard hopen dat die bewolking doorzet en dat het een lekkere verfrissende bui wordt. :j

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:26

Annash schreef:
Als alles samenkomt en klopt, zijn supercells mogelijk. Dat is de samenvatting, maar dan moet uiteraard echt alles kloppen. Een supercell kan een tornado produceren, maar dat hoeft helemaal niet. Dat wil niet zeggen dat ze geen schade kunnen aanrichten... zo'n cell kan rustig windsnelheden van 60 mph (en meer) met zich meebrengen, incl hagel -- voor Nederland bv golfbal-grootte. In Amerika heb ik zelf baseball-size hagel gezien (en een golfbal op m'n kop gehad...)

Maar (en dit kan ik echt niet genoeg benadrukken!!!) alles moet kloppen.

Bedankt voor de vertaling en uitleg!!

Ok, voorlopig is het dus gewoon afwachten hoe en wat, ben erg benieuwd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:27

Ik ook Marina, wat een warmte. T was voorspelt dus ik was voorbereid, maar dan nog. Ik zit binnen met alles dicht. Beneden is t nog te doen, boven is t echt stikbenauwd :n

Ik zal nog even wat foto's van gisteren uitzoeken. :)

Er is een nieuwe waarschuwing bij gekomen voor zondag. :=

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:30

Dan ga ik hard hopen dat het hier morgen toch maar voorbij drijft, mèn wat een ellende vannacht :o
Inslag in een boom vlakbij ons huis, tegelijk flits-BOEM en klapte al het licht uit, dat was even héél hard schrikken rond middernacht :') Gelukkig hadden we alle belangrijke stekkers er al uit en de aardlek die de boel opving, maar dat hoef ik niet nog een keer, de ruiten trilden ervan!
Helaas geen foto's kunnen maken, daar waar ik mijn statief altijd neerzet hebben we momenteel lekkage, dus dat werd hem ook niet -O-

Zaterdagavond heb ik een bbq, maar zit nog te twijfelen of ik wel ga, when the sh*t hits the fan ben ik liever gewoon thuis... :')