Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:04

rien10 schreef:
Ouders van tegenwoordig (bblleeh, rot term) werken alle twee 40 uur per week. Kinderen worden door de BSO opgevoed. Ik vind dat geen goede zaak.
Zodra de ouders thuis zijn, zijn ze moe. Geen tijd en of aandacht voor de kinderen.
Gechargeerd, ik weet het, maar vaak gebeurt dit wel.

Dat is dan wat gechargeerd maar een kern van waarheid zit er wel in.

Want net als dat je "opgedrongen wordt" dat ziekmelden not-done is moet je tegenwoordig nog meer overal bij zijn, aan alles mee doen en alle trends volgen.
Dat is dan ook niet per se van deze tijd, het is van alle tijden, maar de snelheid waarmee social media het je door de strot probeert te wringen, dat is voor geen zinnig mens meer bij te houden.

En ja, die ouders hebben (bijna) geen keuze dan beide fultime baan want anders is een beetje huis onbetaalbaar. Diezelfde prijzen die door allerlei "belanghebbenden" omhoog gejaagd wordt en kopers die bijna geen andere keuze hebben dan mee te gaan in die idioterie.
Totdat over twee - drie jaar (of wellicht iets langer) de huizenmarkt weer op z'n platte bakkes flikkert, zoals dat elke 10 - 15 jaar gebeurt, dan zijn het diezelfde hardwerkende ouders die de rekening betalen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:16

rien10 schreef:
Verootjoo er is van alles mis met verhaal halen. Verhaal halen is not done, moet niet, is belachelijk.
In gesprek gaan met de betreffende leraar, concierge of wat dan ook is prima. Maar dat is geen verhaal halen.
Google: Wat is verhaal halen?
om genoegdoening te zoeken voor grieven. compensatie, genoegdoening of herstel voor onrecht, letsel, enz . verlichting van armoede of gebrek .

In de praktijk: Vader gaat naar school "Hoe haal jij het in je botte harses om Chayendey Jaxx straf te geven als hij zijn woede koelt op de stoelen in de klas en daarbij Vlinder een gebroken arm geeft!?"

Nou zo verhaal halen ken ik niet hoor := maar goed ik woon dan ook niet in hartje Rotterdam, daar zal het vast anders gaan.

Verhaal halen vat ik op in de letterlijke zin des woords: je gaat het verhaal van de meester/juf halen.
Op normale toon ja.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:16

ikke schreef:
rien10 schreef:
Ouders van tegenwoordig (bblleeh, rot term) werken alle twee 40 uur per week. Kinderen worden door de BSO opgevoed. Ik vind dat geen goede zaak.
Zodra de ouders thuis zijn, zijn ze moe. Geen tijd en of aandacht voor de kinderen.
Gechargeerd, ik weet het, maar vaak gebeurt dit wel.

Dat is dan wat gechargeerd maar een kern van waarheid zit er wel in.

En ja, die ouders hebben (bijna) geen keuze dan beide fultime baan want anders is een beetje huis onbetaalbaar. Diezelfde prijzen die door allerlei "belanghebbenden" omhoog gejaagd wordt en kopers die bijna geen andere keuze hebben dan mee te gaan in die idioterie.
Totdat over twee - drie jaar (of wellicht iets langer) de huizenmarkt weer op z'n platte bakkes flikkert, zoals dat elke 10 - 15 jaar gebeurt, dan zijn het diezelfde hardwerkende ouders die de rekening betalen!

Het gaat om 14% als je de cijfers erbij zoekt. Dus 85% heeft wel een keuze. Zie eerdere bericht.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:53

UO (die volgens mij echt unpopular is :') ): mensen die alle dieren willen redden zijn vervelend..

Uiteraard is er niks mis met een huisdier of paard redden dat van jou is, maar dieren uit de natuur gaan vaak met een reden dood en dat is natuurlijk ook goed voor de natuur.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:01

_chou schreef:
UO (die volgens mij echt unpopular is :') ): mensen die alle dieren willen redden zijn vervelend..

Uiteraard is er niks mis met een huisdier of paard redden dat van jou is, maar dieren uit de natuur gaan vaak met een reden dood en dat is natuurlijk ook goed voor de natuur.

Ik ben het hiermee eens. Hoe krom het ook klinkt van iemand die geen vlees eet, want zielig. :o

Maar bvb mensen die bergen verzetten om een dier in leven te houden die eigenlijk heen leven meer hebben... nee, sorry, kan niet imo

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 20:49

_chou schreef:

Wat mij betreft een realistische gedachte waar ik het ook mee eens ben. En ik heb in vogelopvang gewerkt waar we echt ons best deden om zo veel mogelijk kneusjes te redden :D maar inderdaad je moet niet alles willen redden, mensen blijven soms zo lang door gaan dat het imo ook gewoon niet diervriendelijk meer is. Houden van, is ook loslaten.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:19

_chou schreef:

Ja!! En mensen die tientallen, soms honderden zwerfhonden per jaar (dan al niet onder de noemer "stichting") naar Nederland halen die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn om in een huis te leven..

rien10

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:34

Sterker nog, er wordt in sommige landen gewoon gefokt voor zielige export verhalen. Alles is vraag en aanbod, ook krepeer hondjes. Niet doen, niet uit het buitenland halen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:48

Silenna schreef:
_chou schreef:

Ja!! En mensen die tientallen, soms honderden zwerfhonden per jaar (dan al niet onder de noemer "stichting") naar Nederland halen die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn om in een huis te leven..

Ja ook dit :n
Mijn buurman had er zo een gekregen in corona tijd, man van richting de 80 zonder ervaring met honden. Die hond was half wild, altijd angstig en uitte dat agressief, het dier beet mensen en honden, ontsnapte ook... En liep dan los door de woonwijk, dat is meerdere keren gebeurd. Grommen en dreigen naar alle mensen die die tegen kwam, met een oude man erachter die dat totaal niet aan kon. Als ik die hond buiten zag, bleef ik binnen.
Ik blijf dat echt triest vinden, voor mijn buurman en ook voor die hond. Zo'n werkwijze daar is zo'n dier toch helemaal niet mee geholpen? Het is dat niemand aangifte heeft gedaan van alle bijtincienten, anders had hij alle stress van het reizen, verhuizen en in angst moeten leven misschien nog voor niks moeten doorstaan ook, ivm euthanaseren. Het dier is uiteindelijk met de gebruiksaanwijzing en al verplaatst naar een gedragstherapeut die het dan mag gaan oplossen. Zo'n verhaal heeft toch alleen maar verliezers... Had zo'n dier in het land van herkomst dan op een diervriendelijke wijze geëuthanaseerd denk ik dan. Moet je kijken wat een leed dat dier is aangedaan, ik vind dat niet onder redden vallen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 06:16

Ik snap dat hele redden ook niet.

Zeker niet van die traumatische hondjes.
Ken plekken waar een hond zo bang was voor mannen, dat het meer dan een jaar heeft geduurd dat het diertje niet in de stress schoot als ze alleen thuis was met de man des huizes en nog wel langer voordat die man des huizes het hondje ook kon uitlaten.
Kennelijk is liefdevolle stress minder erg voor zo'n diertje ofzo.

Maar echt rillend van angst, niet eten, urine laten lopen...
Dan denk ik echt, zou het dier zelf nu zo blij zijn dat het "gered" is?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 07:22

Volledig mee eens maar dat is dan gedrag. Ik vind dat je “fysiek gezien” ook niet alles moet willen redden. Zag eens een verhaal van een paard die uit een brandende stal gehaald was en onder de brandwonden zat en die gingen ze dan ‘redden’. Of honden die van achter verlamd zijn en waar een rolstoeltje achter gehangen wordt. Dat vind ik ook behoorlijk egoïstisch want dat doe je volgens mij echt alleen omdat je er zelf geen afscheid van kan nemen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:25

Of berghondentypes hierheen halen en die verkopen als gezellige knuffelbeer die alle mensen en andere honden leuk vindt. Die dan plaatsen in een drukke omgeving waar die hond vanalles gaat lopen verdedigen en toch andere mensen/honden niet zo leuk blijkt te vinden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 08:33

Jildau schreef:
Volledig mee eens maar dat is dan gedrag. Ik vind dat je “fysiek gezien” ook niet alles moet willen redden. Zag eens een verhaal van een paard die uit een brandende stal gehaald was en onder de brandwonden zat en die gingen ze dan ‘redden’. Of honden die van achter verlamd zijn en waar een rolstoeltje achter gehangen wordt. Dat vind ik ook behoorlijk egoïstisch want dat doe je volgens mij echt alleen omdat je er zelf geen afscheid van kan nemen.

Ik zag pas voorbij komen dat ze in de VS serieus een paard hadden met een geamputeerd been die een prothese had. Had zogenaamd geen pijn volgens diverse mensen, maar dier liep zo kreupel als wat. Maar hij kon nog dekken, dus mensen die het er niet mee eens waren en zeiden dat zij paard ingeslapen hadden waren ineens de dierenmishandelaars.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:25

Eens, ik zie soms echt schrijnende dieren langs komen waar bergen voor worden verzet, enorm veel geld in wordt gestoken, met kleine kansen en ellelange herstel en leed.... en dan denk ik, was het niet veel humaner het diertje uit hun lijden te verlossen...... soms gaan ze na alle ingrepen alsnog dood, en dat vind ik echt erg.... misschien fijnndat ze nog even een tijdje wat liefde hebben kunnen voelen, konden kroelen. Maar verder is het lijden alleen maar verlengd ....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:30

Vrienden van mij hebben zo'n rolstoel voor de hond, een mopshond die last heeft van de heupen. Ze hebben het dier laten opereren en dat is mislukt. Ik had het niet gedaan zo'n rolstoel, vraag me echt af of het wel gelukkig is. Er zijn ook genoeg mensen die niet willen leven als ze verlamd raken, dat zal dus bij honden net zo zijn. Zeker nu een bekende van mij eindelijk na jaren vechten euthanasie heeft gehad omdat ze na een ongeluk in een rolstoek terecht kwam. Eindelijk rust.
Een paard met protese vind ik dus ook echt niet kunnen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:40

Een paard met een prothese kan denk ik ook niet of bijna niet pijnvrij zijn, met al het gewicht wat er nonstop pp staat en de druk die er extra op komt bij alle bewegingen. Een mens kan nog gaan zitten of liggen om uit te rusten, een paard niet. En als het al zou gaan liggen of zitten om die druk te ontlasten... wat een pijn moet dat doen als het weer omhoog moet komen. Brr...
Nee ik geloof zoiets niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:49

Telpeva schreef:
Een paard met een prothese kan denk ik ook niet of bijna niet pijnvrij zijn, met al het gewicht wat er nonstop pp staat en de druk die er extra op komt bij alle bewegingen. Een mens kan nog gaan zitten of liggen om uit te rusten, een paard niet. En als het al zou gaan liggen of zitten om die druk te ontlasten... wat een pijn moet dat doen als het weer omhoog moet komen. Brr...

:j

Nee, dat doe je voor jezelf, niet voor het paard.
En natuurlijk kan hij er best gelukkig uitzien, ja een dier zal het ermee moeten doen en om te overleven laten ze zich niet van de slechtste kant zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:51

Telpeva schreef:

En je hebt bij mensen ook nog die fantoompijn in de geamputeerde lichaamsdelen. Zou dat bij dieren ook zo zijn? En wat denk je van littekens waat die prothese op zit? Paard liep evht slecht en dan dus ook nog laten dekken. Is volgens mij jaar ofzo daarna alsnog ingeslapen, maar dan vanwege koliek. En de voorstanders riepen heel hard dat het niks met elkaar te maken had en dier nog tijd gelukkig en pijnvrij is geweest. Maar daar geloof ik niet in, pijnvrij zeker niet en dat geeft stress. Plus je weet niet of die stress en minder beweging niet meegespeeld hebben in de koliek

Rolstoel denken dieren niet over na, denk ik. Die hebben dat besef niet. Dan is zo'n rolstoel beter als hond gewoon zich voort laten slepen, want met rolstoel kan die iig weer rennen enzovoorts. Die denken echt anders en staan anders in het leven dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk/te maken germie. Een dier denkt niet 'ik zou willen dat ik dood was'
Al zou ik dus geen rolstoel voor hond nemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 09:56

Of zo'n kat die alleen maar kan liggen wiebelen en niet zelf kan lopen, plassen en doen. Ook wat dingen over te volgen op instagram, ik kan daar echt niet naar kijken.......dat doen mensen echt alleen maar voor zichzelf.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:14

Niet helemaal on topic, fantoompijn is sowieso echt, daar heb ik laatst toevallig nog wat over gelezen dat men daar nog steeds onderzoek naar doet en dat ze denken er een oplossing voor te hebben. Wat ik eruit begreep kan zoiets ontstaan door een verkeerde genezing van de aangedane zenuw, en dat ze dit tegenwoordig kunnen oplossen door opnieuw te opereren. Een kennis van mij met een verlamming heeft dit ook, het komt niet alleen voor bij amputaties. Hij kan het aangedane lichaamsdeel niet bewegen, maar ervaart wel heel erge zenuwpijn er in. En aan de buitenkant zie je daar helemaal niets van...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:22

Nou, vreselijk lijkt me dat. En als mens kan je nog snappen hoe het komt en alles. Niet dat het het makkelijker maakt, maar een dier kan je dat niet uitleggen en als zij dat ook ervaren? Lijkt me best moeilijk. Katten en honden lijken heel goed weg te komen met 3 poten, maar een paard heeft die prothese nodig en dat vind ik gewoon echt veel te ver gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 11:18

_chou schreef:

Alleen is de mens ook gewoon natuur. En als het ene dier het andere tegenkomt en denkt 'jou ga ik helpen' is dat ook gewoon het lot, de natuur, met een reden, de voorziening of hoe je het ook wilt noemen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:04

Gini schreef:
_chou schreef:

Alleen is de mens ook gewoon natuur. En als het ene dier het andere tegenkomt en denkt 'jou ga ik helpen' is dat ook gewoon het lot, de natuur, met een reden, de voorziening of hoe je het ook wilt noemen.

Echt niet mee eens. We zijn als mensheid volledig doorgeslagen in de maakbaarheid van het leven. Alles is mogelijk met de hedendaagse geneeskunde, dus alles moet ook maar gedaan worden, aldus het groeiende god-complex.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:13

Iedereen speelt god. Jij ook als je zegt dat dier X vast geen leuk leven meer gaat hebben met aandoening Y. Dan beslis je ook in de plaats van het dier. Als je muizengif strooit of mollenvallen zet, ... allemaal keuzes die je maakt in de levensloop van wilde dieren.
Laatst bijgewerkt door Gini op 11-10-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:13

Gini schreef:
_chou schreef:

Zo gewoon natuur is de mens niet… wij staan met z’n allen bijzonder ver van de natuur af :=