Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:00

Hc ik snap het nog steeds niet, was zelfs op het nieuws dat engelsen die op vakantie in het buitenland gaan een dikke boete kunnen krijgen. En heel de wereld heeft een negatief reisadvies dus verzekerd tegen vakantie problemen is er ook niet bij.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:06

karuna schreef:
Hc ik snap het nog steeds niet, was zelfs op het nieuws dat engelsen die op vakantie in het buitenland gaan een dikke boete kunnen krijgen. En heel de wereld heeft een negatief reisadvies dus verzekerd tegen vakantie problemen is er ook niet bij.

Medische behandeling mag wel. Dat was toch ook in het nieuws dat tandartsen spook afspraken hadden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:07

Van Dissel waarschuwt voor een 4e golf als de maatregelen volgende maand te snel worden terug gedraaid. Ik ga hier zo slecht op. Ze gaan nu alles op alles te zetten om zo snel als mogelijk te vaccineren. Ik hoop gewoon dat we in mei en juni veel Janssen zullen krijgen. Hoe hoger de vaccinatiegraad onder de kwetsbaren en ouderen, hoe lager toch automatisch de kans op een nieuwe golf incl. hoge ziekenhuisopnames? Ik vind dit wel een erg voorbarige uitspraak. Je kunt niet altijd maar vast blijven houden aan maatregelen. Zodra de vaccinatiegraad hoog genoeg is op de ziekenhuisopnames niet meer op te laten lopen, zullen ze de boel toch stapsgewijs weer open moeten gooien lijkt me. En als merendeel beschermd is middels een vaccinatie zullen alle maatregelen er wel af gaan toch? Er zal toch een acceptatie moeten komen dat er altijd nog enkele mensen kunnen en zullen overlijden aan corona. De ziekenhuisopnames en sterfte zullen we toch nooit helemaal op 0 krijgen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:08

Ok zover denk ik dan weer niet, ik ga uit van vakantie. Niet de regels zo draaien en wringen dan iemand bewust de boel gaat lopen flessen. Bij het woord toerist verwacht ik iemand die er is om vakantie te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:09

Femke_Tweety schreef:
secricible schreef:
Sizzle schreef:
Volgens dit artikel in de Lancet moeten ook alle covid regels in stand blijven voor de UK versie nadat 85% ingeent is. Ik hoop vooral dat hun modellen ongelijk hebben.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00143-2/fulltext?utm_campaign=tlcoronavirus21&utm_content=158465155#%20

Kom er niet doorheen sizzle. Is dat om de 15% niet gevaccineerden te beschermen?
Want daar vind ik wel wat van...

Even voorlopige eerste indruk.

Ik zou het artikel nog even echt goed moeten lezen, maar zo te zien maken ze een grote virologische denkfout. En had dit artikel wat mij betreft niet door de peer review moeten komen...

Ze lijken er in hun berekeningen van uit te gaan dat het virus zelf net zo aanwezig blijft als het nu ís. En kijken dus naar wat de vaccinaties zouden doen als de infectiedruk ongeveer gelijk blijft met afgelopen jaar.

Maar door het enten gaat die infectiedruk automatisch een stuk omlaag. Is er dus gewoon kortgezegd minder virus in omloop.

Kortom die vaccins beschermen niet alleen rechtstreeks door mensen minder ziek te maken, maar óók doordat er minder ruimte is voor het virus zelf.
Als je die factor volledig mist, dan klopt er uiteindelijk niets van je voorspelling.

Daarnaast lijken ze te zijn uitgegaan van 1 beschermingswaarde. Namelijk van de ongeveer 65%-80 bescherming die niet besmet raken.
Die waarde is niet fout, maar ik zie nergens die tweede waarde terug.

Namelijk dat het deel dat uiteindelijk toch besmet wordt, een veel minder ernstig verloop van de ziekte kent dan degenen die helemaal niet geënt zijn.

Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het alleen vlot doorgelezen heb.

Mocht iemand het wel gedetailleerd lezen, en die twee zaken die ik noem wél terugzien in hun berekeningen, please do let me know.

Het klopt iig niet met jouw theorie. En ook niet met wat ik via andere bronnen zie. Kijk bijv naar Israël. Daar wordt wel versoepeld. En met de cijfers gaat het heel goed wat ik zo kan zien.

En pfff 4e golf? We zitten nog niet eens midden in de 3e.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:10

Karl66 schreef:
Alleen doet van Dissel niet hetzelfde. Hij geeft toe dat het nut kan hebben, alleen volgens de nu bekende informatie te weinig om daar de nadruk op te leggen. Dat is echt anders dan Maurice, die weigert om naar feiten te kijken die niet bij zijn conclusie passen.

Maar er werd ook niet gevraagd om er de nadruk op te leggen, er werd gevraagd om het óók mee te nemen en dat lijkt nu het geval te zijn:"wordt er onderzoek naar gedaan?" antwoord "Nee"
En op de vraag waarom er niet meer gekeken werd naar aerosolen, omdat er nog andere maatregelen wel ingezet zijn de ook niet allesbepalend zijn, maar onder het mom van alle kleine beetjes helpen, werd door Van Dissel ook gezegd dat aerosolen niet het belangrijkst zijn.. wat ik een stom anwoord vond, want dát werd ook niet beweerd...
Als ventilatie een deel kan helpen, dan moet je daar toch aandacht aan besteden?? Ik heb er geen verstand van maar ik kan me voorstellen dat dingen met AERO erin iets doen met lucht..

Citaat:
Ik heb ook nooit gesnapt waarom kinderen geen mondkapje of hoefde.
Omdat er vanaf het begin gezegd werd dat ze niet zo heel erg ziek kunnen worden... :+ (ik heb die redenatie nooit helemaal begrepen trouwens)

Citaat:
Hadden jullie al meegekregen dat de strenge lockdown in Duitsland niet door gaat? Merkel heeft sorry voor de vergissing gezegd.
Oh joh? Maar waarom dan?

Citaat:
Ze kijken gewoon naar die onderzoeken en de conclusies daarvan. En die conclusies zijn dat er niet of nauwelijks winst te boeken valt met luchtfilters. En zoals het er nu uitziet te weinig winst om iets toe te voegen aan de bestaand maatregelen.
Ik had begrepen dat er nog niet veel onderzoek naar gedaan wordt?
Want in de briefing werd gevraagd naar onderzoek met betrekking tot bijv scholen (klaslokalen) waar het virus in een ruimte kan blijven hangen. Maar Van Dissel gaf toen steeds antwoord in relatie tot sporters en zwaar hijgen.... Ik snapte die uitleg niet zo goed..

Citaat:
Er was bij ons net weer een perfect voorbeeld van aerosole besmetting in het leger. Die hebben ontzettend strenge maatregelen, uiteraard steeds met masker en met plexiglas wandjes ertussen met eten. Testen testen testen. Maar toch 75% van de groep van bij 90 man besmet, waarschijnlijk toch te weinig circulatie en te lang in dezelfde ruimte.
Als ik dit dan lees, dan vraag ik me af hoe dat dan precies zit met aerosolen en of het nu wel of niet handig is om daar meer onderzoek naar te doen?

Citaat:
namelijk als je de aerosolen aanpakt, dan is het probleem opgelost. Waarbij hij voor het gemak maar vergeet dat het grootste deel van de verspreiding in ieder geval niet door aerosolen is

Ik dacht meer dat Maurice het belang van aerosolen en luchtreiniging aan wil tonen. Niet dat het perse het grootste probleem is, wel dat het een groot probleem is. Of het nu wel of niet het grootste of een groot probleem is, met een virus wat door de lucht gaat, lijken luchtstromen mij best belangrijk. Maar ik kreeg het idee dat het RIVM er echt helemaal niks mee wil, ook niet een beetje..

En kinderen in een supermarkt word ik soms echt doodsimpel van... waar wij vroeger in het karretje moesten zitten (voor zolang dat past) krijgen ze nu hun eigen minikarretjes om ze maar een beetje zoet te houden.. Maar, er is altijd een goed verhaal als kinderen los door een supermarkt rennen :j Want lastig, vrijheid, drukte, stress weetiktallemaal... :')

En ik snap niet zo goed wat Kuipers en Gommers nu met de vaccinatiestrategie willen.. De gezondheidsraad bepaalt toch hoe dat gaat?

Citaat:
Van Dissel waarschuwt voor een 4e golf als de maatregelen volgende maand te snel worden terug gedraaid
ik begrijp ook niet zo wat hij nu precies wil. De meeste kwestbaren zijn toch al een heel eind onderweg qua vaccineren?
Als ze dan zelf ook een beetje opletten die laatste periode, dan hoeft die 4e golf toch heel niet zo groot te worden? Ook als het wat beter weer wordt? (wat waren de besmettingen in April/Mei vorig jaar? (ik kan me die periodes niet meer zo goed herinneren.. er was toch een zomerperiode dat het terugliep met besmettingen?)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:12

@Susanh Ik noem dit ook de 4e. Van Dissel ook.

De media om de een of andere mij onduidelijke reden de 3e

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:13

Cer nog lang niet de helft van de risicogroep is geent. :n het zal eerder hooguit 20?% zijn misschien. De oude leeftijdsgroep is een aardig eind op weg de jongere risicogroep beginnen ze nu pas de hoog hoog risico te eten.

secricible

April zaten we met samengeknepen billen de ICstand te bekijken. Mei kwam er iets verbetering. Vanaf Juni versoepeling.

En er zijn helaas ook nog genoeg kwetsbaren niet gevaccineerd.

Roodvos

Vayo schreef:
Als ik kijk naar de mensen die laks omgaan met de regels, zijn het verbazingwekkend juist met regelmaat de ouderen die gewoon met zijn tweeën komen, mondkapje onder de neus en die lak hebben aan de afstand.

Zonder het goed te willen praten wil ik toch wel even enige nuance aanbrengen.
- Ouderen zijn vaak brildragend en mondkapje + bril = beslagen brillenglazen = niets meer zien. Daarmee is het niet ok dat ze dit doen, maar wel begrijpelijk.
- Duidelijke instructie hoe zo'n ding op te zetten, zeker voor brildragenden ontbreekt. Er zal vast wel iets ergens op internet staan, maar waarom niet dagelijks een spotje van de Rijksoverheid op tv, een poster bij de ingang van elke winkel en een huis-aan-huis flyer.
- Als we het met zijn allen stug een mondkapje noemen, kan je mensen niet kwalijk nemen het ook als mondkapje te dragen. Dan moeten we het een mond-neus-masker noemen, waarbij dan ik elk geval duidelijk is waar het voor bedoeld is.
- Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om je aan te passen. Dat heeft met het ouder wordende brein te maken. Maar ook: dingen die je 70-80 jaar zo gedaan hebt zijn moeilijker aan te passen dan na 30 jaar of 3 jaar. Het is extra lastig bij de gewone dingen, omdat je brein daar op de automatische piloot gaat en je daarmee voor de gek houdt. Het is een beetje als die persoon die 3 maanden na een verhuizing na het werk ineens voor het oude huis staat ipv het nieuwe huis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:22

Femke_Tweety schreef:

Ah ok.

Ik verwacht ook wel dat we net als vorig jaar tot juni iig moeten wachten voor er echt versoepeld kan gaan worden. Maar hoop toch wel na de zomer niet weer een golf te krijgen, omdat vaccinatie dan echt effect gaat hebben.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:22

Gisteren een nieuwe bril gekocht met meteen instructie voor veilige doekjes (ook voor de dure glazen) met Anti-fog effect. En ja hoor. Supermarkt zit naast de opticien, dus meteen boodschappen gedaan, zonder beslagen glazen!

De scheerschuimtip ik al eens genoemd, maar toen werd mijn kop er door sommigen afgebeten vanwege die dure glazen, maar is volgens de opticien ook veilig. Alleen zijn die voorverpakte doekjes makkelijker in mijn tas dan een bus scheerschuim.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:24

MoniqueT schreef:
Gisteren een nieuwe bril gekocht met meteen instructie voor veilige doekjes (ook voor de dure glazen) met Anti-fog effect. En ja hoor. Supermarkt zit naast de opticien, dus meteen boodschappen gedaan, zonder beslagen glazen!

De scheerschuimtip ik al eens genoemd, maar toen werd mijn kop er door sommigen afgebeten vanwege die dure glazen, maar is volgens de opticien ook veilig. Alleen zijn die voorverpakte doekjes makkelijker in mijn tas dan een bus scheerschuim.

Mijn opticien zegt nog steeds dat, dat geen optie is voor mijn glazen met mijn coating.
Ik betaal 800 euro voor een bril dus ik ga daar dus echt vanuit.
Ik heb (al sinds augustus) dus ook wat van die doekjes gratis gekregen van m’n opticien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:39

Femke_Tweety schreef:

Nee hoor, er wordt gepraat over ´nog een vierde golf´ bovenop de derde golf die voorzien wordt in april.
https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1026 ... ierde-golf

De doorrekeningen zijn wel met veel onzekerheden omgeven. Het is nog niet bekend wat het weer gaat doen en ik mag toch aannemen dat er deze zomer goed gevaccineerd zal zijn/worden!!?? Ik snap hem dus niet helemaal. Nog besmettingen, mensen in het ziekenhuis en zelfs sterfte kan ik inkomen ... maar een nieuwe golf? Hij wilt dat de maatregelen niet te snel afgebouwd worden. Als het samenvalt met flinke aantallen mensen die gevaccineerd zijn, moet het volgens mij toch prima kunnen zonder een golf te veroorzaken. Kijk eens naar Israel!!!

Ik vind dit ook helemaal niet slim dit soort onzekere berichten openbaar te maken. Mensen hebben perspectief nodig en dit motiveert niet erg en geeft misschien zelfs het gevoel ´het maakt toch allemaal niet uit wat we doen´. Ik ga het in ieder geval naast me neer leggen, want ik vind dit wel erg negatieve berichten en bij mij werkt dat vaak averechts.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:42

karuna schreef:

Binnen de EU is het vliegverkeer toegestaan incl. voor toerisme mits met PCR.
De reiziger neemt zelf het risico mbt reisverzekering.

UK is geen EU. Mag dus (nog) niet.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:51

Nu heeft Ollongren ook Corona. En de afgelopen dagen heel veel mensen gezien. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:51

Ja volgens mij hebben we nu een uitdaging in het kabinet...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:52

Bloodymary schreef:
Nu heeft Ollongren ook Corona. En de afgelopen dagen heel veel mensen gezien. :')

En ze is nog wel in het tweede kamer gebouw geweest vanmorgen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:54

Ojee. Ollongren heeft echt veel mensen gezien idd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:57

En was vrijdag in de Ministerraad met Mona Keijzer. Snap niet dat ze daarna al die bijeenkomsten door hebben laten gaan, toen die zaterdag positief getest was. Aan "het volk" wordt dat toch ten strengste afgeraden.

MarlindeRooz

Straks heeft ze het van Baudet. :=

purny

SusanH schreef:
Ojee. Ollongren heeft echt veel mensen gezien idd.

Dat snap ik dus niet. Zij heeft een voorbeeldfunctie. Hoe zullen andere mensen hier mee omgaan?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:02

Ik vind dat wel een dingetje als ik het volgende lees. "Zij zijn langer dan een kwartier in dezelfde ruimte geweest. Weliswaar op afstand en inachtneming van de corona regels, maar alle lijsttrekkers en het halve kabinet zijn bij haar in de buurt geweest."

Werk zoveel mogelijk thuis, zoveel mogelijk via de telefoon, beeldbellen of skype en beperk je contacten. Dit moet toch ook zo geregeld kunnen worden dat zij kunnen videobellen in een extra beschermde online omgeving?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:05

Schijnbaar gelden bepaalde adviezen en regels, blijf thuis met klachten, werk zoveel mogelijk thuis en ga in quarantaine tot je de uitslag hebt niet voor het kabinet maar wel voor ons.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:06

Nou ja we zijn ook niet helemaal vergelijkbaar met het kabinet...
Geen idee wanneer deze mevrouw klachten gekregen heeft en of ze doorgewerkt heeft met klachten.. staat dat in het stuk?