Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:47

_Penotti schreef:
SusanH schreef:
Noord Limburg waar de uitbraak in Limburg volgens mij het meest erg was is niet heel dicht bevolkt.

Volgens mij is dat stukje net zo dicht bevolkt dan net over de grens in Brabant.
Ik denk dat het zuidelijker pas wat minder druk word.

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik vind het dus nog steeds gek dat de uitbraak in Limburg minder is dat in Brabant terwijl daar misschien nog wel meer carnaval gevierd wordt.

Een goede vraag: hoe zit dit...?

Het zou aan de verschillen in carnaval viering kunnen liggen.
De vrienden die ik heb uit het Limburgse hebben het over een feest in je eigen dorp.
Mijn Brabantse vrienden gaan een dagje naar hun eigen woonst, maar daarna een dag Oeteldonk of Lampegat.

En er zijn ook verdenkingen rondom fijnstof en ammoniak.

Zoals ik een stukje hierboven schreef:

In het Eindhovens Dagblad staat vandaag een groot artikel met als titel: 'Carnaval als verspreider virus blijft niet overeind' Het gaat er over dat deze verklaring steeds meer begint te wankelen omdat het op lijkt dat de ellende zich concentreert in het veedichte Oost-Brabant en Noord-Limburg. Hetzelfde gebied als waar de Q-koorts toen flink om zich heen greep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:50

rien10 schreef:
De longarts van mijn man (SFG Rotterdam) zegt: "Ik kan zo mijn patiënten op postcode selecteren. Ik heb hele straten in de regio die patiënt zijn bij mij". Wonen in en rond Rotterdam is ook niet het allerbeste voor je gezondheid.

Dat is niet alleen luchtkwaliteit, ook sociaal economische gezondheidsverschillen. Als je laag opgeleid bent en/of laag inkomen hebt wordt je gewoon gemiddeld minder oud. En heb je gemiddeld veel minder gezonde levensjaren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:53

Maar PSvanLOt, dat carnaval vierende gebied is OOK het veeteelt gebied.
Boeren houden nog steeds erg van carnaval.
Na Carnaval is ook altijd meer griep. Is ook nooit op veeteelt gegooid.

Thioro schreef:
Langs de andere kant: agribashing is nogal in laatste jaren.
Boer kan het nooit goed doen met z'n pesticiden en dierenmishandeling maar ondertussen gaan 'we' wel systematiek voor het goedkoopste stukje vlees of verwegistan-groente in de supermarkt.

Was laatst ook een reportage op het nieuws dat de mensen zich druk maakten over sproeiende boeren en dat zou toch verboden moeten zijn tijdens de lockdown nu de mensen verplicht thuis moeten zitten.
Inclusief dramatisch beeld van moeder met guitig zoontje op een veldweg met een sproeiende boer op de achtergrond.
Ik krijg daar jeuk van (vooral van het mooi staaltje 'journalistiek').
Lockdown of niet, als de boeren niet nù op hun velden zitten is er simpelweg geen oogst.
Nugoed, ze lieten gelukkig ook de andere kant zien erna. Met uitleg, hoe wat en waarom er gesproeid wordt, dat er regels zijn en dat die ook gewoon nageleefd worden. Het is niet omdat je een boer 'iets' ziet uitrijden over z'n veld dat hij in overtreding is.

Al ben ik het er verder wel mee eens dat het niet fout is om dergelijke onderzoeken uit te voeren. Om duidelijkheid te krijgen en bij een onbekend virus als covid is het idd goed om alle puzzelstukjes te bestuderen.

Precies.
Ik ben dat agribashing ook voortaan flink beu.
Met Q koorts ook, de boeren hadden het gedaan, terwijl ze altijd al preventief wilde enten maar niet mochten
Daarnaast is er ook q koorts gevonden bij kinderboerderijen. Maar dat is nooit groot in het nieuws gekomen.
Daar kunnen de mensen het ook opgelopen hebben.
Want het rare is, erg weinig boeren zelf en hun medewerkers hebben de Q-koorts gekregen. Of althans dat ze blijvend ziek zijn.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 01-05-20 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 11:56

safina schreef:
rien10 schreef:
De longarts van mijn man (SFG Rotterdam) zegt: "Ik kan zo mijn patiënten op postcode selecteren. Ik heb hele straten in de regio die patiënt zijn bij mij". Wonen in en rond Rotterdam is ook niet het allerbeste voor je gezondheid.

Dat is niet alleen luchtkwaliteit, ook sociaal economische gezondheidsverschillen. Als je laag opgeleid bent en/of laag inkomen hebt wordt je gewoon gemiddeld minder oud. En heb je gemiddeld veel minder gezonde levensjaren.

Ik woon in een "rijke" gemeente vlak bij Rotterdam. Ook bij ons in de gemeente kan de longarts hele straten noemen die longproblemen hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:01

Voor mij gaat het niet om 'de boer zou fout zijn'.

Wat fout is, echt FOUT is het enorme systeem van overheidssubsidies
(... Nederland is een democratie, dus we hebben allemaal 'boter op het hoofd'... )
gigantische productie
en onder andere een Rabobank die bedrijven dwingt om te groeien, investeren en lenen.

Als je dan op een klein oppervlak agro exporteur wordt, moet dat simpelweg "offers" vragen. (Stankoverlast, monocultuur etc. etc.)

En het is een politieke beslissing dat een individuele boer nu geen vuist kan maken tegen Appie Heyn/Delhaize.
Groen Links wil dit veranderen, maar 'om een of andere reden' wordt het niet opgepikt.

Dus och: er is heel erg veel mis in de agrobusiness, maar ik heb geen zin om de boer de schuld te geven.
Dat is mij veel te makkelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:03

_Penotti schreef:
Want het rare is, erg weinig boeren zelf en hun medewerkers hebben de Q-koorts gekregen. Of althans dat ze blijvend ziek zijn.

Onze kennissen met een geitenboerderij hebben het wel gehad en die waren erg ziek.
MAAR daar werd natuurlijk niet over gepraat. Wij zaten zo dicht bij de familie dat wij het wel wisten, maar dit werd zeker gezien het belang van de sector NIET aan de grote klok gehangen. En dat is logisch. Dus jouw citaat zegt niet alles.
Dus eens dat bashen moet stoppen, en ik vind ook dat elke partij het gunstig voor zich zelf uitlegt, want de kans op q-koorts is erg klein op kinderboerderijen gezien het feit hoe de dieren daar gehouden worden. Dat is gewoon wetenschappelijk bewezen. Ik ben het wel eens met je vaccinatie verhaal. Dat mocht toen niet. Hoe dat nu zit weet ik niet, want ik volg het niet meer.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:07

Blijvend ziek is wat anders dan ziek.

Citaat:
Uit bloedonderzoek van het RIVM bleek dat 83% van de 120 onderzochte geitenhouders en gezinsleden ooit Q-koorts gehad heeft en dat het percentage onder de veeartsen maar een fractie lager lag.

Bij een onderzoek door de GGD bij een zorgboerderij waren zelfs álle werknemers besmet geraakt en 67% van alle bezoekers.

Maar de veehouder heeft het gedaan.
67% van de bezoekers, die komen niet bij een geitenhouder, maar die heeft het uiteindelijk wel gedaan!
Dat is dus wat ik bedoel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:09

_Penotti schreef:
SusanH schreef:
Noord Limburg waar de uitbraak in Limburg volgens mij het meest erg was is niet heel dicht bevolkt.

Volgens mij is dat stukje net zo dicht bevolkt dan net over de grens in Brabant.
Ik denk dat het zuidelijker pas wat minder druk word.

Mijn schoonouders wonen daar, alleen Venray is wat drukker/voller. Maar voor de rest kleine dorpjes.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:10

Thioro schreef:
Was laatst ook een reportage op het nieuws dat de mensen zich druk maakten over sproeiende boeren en dat zou toch verboden moeten zijn tijdens de lockdown nu de mensen verplicht thuis moeten zitten.
Inclusief dramatisch beeld van moeder met guitig zoontje op een veldweg met een sproeiende boer op de achtergrond.
Ik krijg daar jeuk van (vooral van het mooi staaltje 'journalistiek').
Lockdown of niet, als de boeren niet nù op hun velden zitten is er simpelweg geen oogst.
Nugoed, ze lieten gelukkig ook de andere kant zien erna. Met uitleg, hoe wat en waarom er gesproeid wordt, dat er regels zijn en dat die ook gewoon nageleefd worden. Het is niet omdat je een boer 'iets' ziet uitrijden over z'n veld dat hij in overtreding is.

De vraag is niet of de boer nu wel of niet op zijn veld mag werken. De vraag is of het verantwoord is dat er zoveel chemische troep op het land gaat. In andere tijden merken de mensen dat niet omdat ze minder tussen de velden wandelen. Maar die troep komt wel op ons bord. Ons overkomt het vaak dat we rechtsomkeert maken als we ruiken dat er gesproeid is. Want anders kom je met barstende hoofdpijn terug van je wandeling. En zelfs thuis ruiken we het, ondanks dat het dichtsbijzijnde veld zeker 200m veraf is. Ik zou niet graag de boer op die tractor zijn, want die ademt dat de hele tijd in. En dat is niet de schuld van de individuele boer, maar van het feit dat alles heel efficient en heel goedkoop moet.
Dat de regels nageleefd worden, daar twijfel ik niet aan, maar het zijn de regels zelf die niet ok zijn. Voor een deel ook te wijten aan lobbywerk van fabrikanten van chemicalien.
Misschien is het net goed dat mensen nu eens de tijd hebben om te wandelen en die dingen te zien. En er over na te denken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:11

Het gaat hier toch helemaal niet over goed of fout? Het gaat hier om een vaststaand feit wat onderzocht moet worden om in de toekomst beter te kunnen handelen.

En om van carnaval te houden hoef je geen boer te zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:13

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:13

Nee daar hoef je geen boer voor te zijn.
Maar ik denk als je gaat kijken Erp bijvoorbeeld, dat zo hard getroffen is, een heel groot deel in de kroeg links of rechtsom met de agrarische sector te maken heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:15

Sclimpre schreef:
De vraag is niet of de boer nu wel of niet op zijn veld mag werken. De vraag is of het verantwoord is dat er zoveel chemische troep op het land gaat.

Als het daadwerkelijk troep is, wel ja.. Maar is het troep dan?
Want volgens mij mag dat al een heel poosje niet meer...
maar goed, dat heeft weinig met Corona van doen..

Hoewel, ik verwacht nog steeds een gelijk peil van de CO2 uitstoot, gezien de boeren nog wel aan het werk zijn :j Want het stilleggen van vluchten, autorijden en bouwen heeft er significant minder mee te maken natuurlijk :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:19

SusanH schreef:
Mijn schoonouders wonen daar, alleen Venray is wat drukker/voller. Maar voor de rest kleine dorpjes.

Ik zie niet zoveel verschil aan beide zijdes van de grens.
Afbeelding

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:21

Thioro schreef:
Langs de andere kant: agribashing is nogal in laatste jaren.
Boer kan het nooit goed doen met z'n pesticiden en dierenmishandeling maar ondertussen gaan 'we' wel systematiek voor het goedkoopste stukje vlees of verwegistan-groente in de supermarkt.

Als we boeren niet over één kam mogen scheren, doe dat dan ook met consumenten niet. Er zijn er vast genoeg die net als ik geen vlees eten, amper dierlijke producten consumeren en een groot deel van het jaar groenten uit eigen tuin eten.
In mijn omgeving zijn het trouwens vooral degenen die op een boerderij werken die mijn levensstijl niet begrijpen.

Om terug te komen op Corona: Ik lees net dit op nos.nl over een nieuwe ernstige ziekte bij kinderen waarbij het evt verband met COVID-19 nog onderzocht wordt.
https://nos.nl/artikel/2332393-kinderar ... ijten.html

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:42

Nou, de fout ligt niet bij de boeren, die doen gewoon hun werk en dat werk hebben we nodig. De fout ligt bij de consument, die zo min mogelijk wil betalen. En de fout ligt ook bij de overheid, de manier waarop de economie draait, klopt niet. De landbouw en veeteelt in dit piepkleine landje zouden voornamelijk de binnenlandse markt moet bedienen. Maar het beleid is geweest om zo'n groot mogelijke exportmarkt te verwerven. Ergo: een groot deel wat onze boeren produceren gaat de grens over. En dat is wel leuk voor de economie maar niet voor de natuur en de mens. Nederland zou meer in moeten zetten op een diensten/kenniseconomie in plaats van de hele wereld van bloemen, vlees en groenten te willen voorzien. Dus ik denk: kleine en middelgrote boeren gewoon hun laten werk laten doen en voldoende compenseren als ze willen stoppen maar de grote agrobusinesses geleidelijk terugbrengen tot normale proporties danwel opheffen.

Over die kinderziekte: het staat nog niet vast dat die Covid-gerelateerd is, begrijp ik. Want lang niet alle zieke kinderen testen positief. Het lijk op Kawasaki? Het is wel verontrustend in elk geval.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:51

mysa schreef:
De fout ligt bij de consument, die zo min mogelijk wil betalen.

Wie is " de consument"?
Ik ben ook consument, ik koop eens per half jaar ongeveer voor ca €200 vlees bij koopeenkoe/kip/varken...
Dus tja...
Maar goed, volledig offtopic

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 12:53

Ja, je kan je natuurlijk bij alles wel persoonlijk aangesproken voelen.
Maar ik denk dat het heel duidelijk is wat Mysa bedoeld.
De euroknallers bij de supermarkt doen het niet voor niets zo goed.
Als daar niemand interesse in had lag de super wel vol met duurdere bio streekproducten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:08

Penotti, we mogen voeren niet over 1 kam scheren, laten we dat dan met consumenten ook niet doen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:09

_Penotti schreef:
Onderzoek is zeker goed. :j
Maar niet alles op de boer zijn bordje gaan schuiven zoals het afgelopen jaar ook is gedaan. En daar ben ik wel bang voor.
Kijk eens hoe zuiverder de lucht nu is geworden. Dat zal ook niet zo best zijn voor onze longen wat er eerst aan andere troep rond ging.

Iedereen is altijd ziek, behalve de boer zelf.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:11

Ik denk dat iedereen (oh dat mag ook niet) wel begrijpt dat de consument vrij algemeen is en nooit individueel.
Mag ik dat op slakken zout leggen noemen om zo'n algemene uitspraak eruit te pikken.
Maar merk dat wel vaker op bokt, dat alles helemaal uitgemeten precies geschreven moet worden, dat als je het woordje "bijna" oid vergeet of zo dat er altijd wel mensen over struikelen. Kinderachtig. Maar dat is mijn mening. Hoef je het ook niet mee eens te zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:12

Kan het weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp ipv boeren en consumenten?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:16

De boeren moeten natuurlijk ook gewoon zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag. Zelfs al wijs je met een vinger naar de overheid en een naar de consument, dan wijzen er nog steeds twee naar jezelf. Maar dat begint behoorlijk oftopic te worden in een topic over corona.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:17

Waarom offtopic, men denkt toch dat er verband is met boeren en de corona?
Onderzoek daarnaar is zeker goed, maar wel graag ook de rest van de vervuiling meenemen, die nu ineens foetsie is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:19

_Penotti schreef:
Waarom offtopic, men denkt toch dat er verband is met boeren en de corona?
Onderzoek daarnaar is zeker goed, maar wel graag ook de rest van de vervuiling meenemen, die nu ineens foetsie is.

Ja? Heb je daar een linkje van? Ik heb nog nergens over dat verband gelezen :)