Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:52

Jis_ schreef:
Babootje schreef:
Zijn hier trouwens nog mensen die vinden dat het allemaal wel meevalt?

Op bokt weet ik niet maar velen in Nederland wel ben ik bang,

[ [url=m/BcMaFy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8Sf50P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo erg.
Die lui daar op de markt zouden van mij ter plekke dood neer mogen vallen.
Helaas werkt dat zo niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:53

Anderhalve meter stand dat kan bij de supermarkt hier ook niet, maar ik heb toch eten nodig, van mij mogen ze dan ook handhaven op afstanden in de winkels.

Shae

purny schreef:
De enigste keer dat ik buiten kom is als ik boodschappen moet doen. En dat is 2 keer per week. Voor de rest blijf ik binnen.

Ik hoop dat dit de ogen opent van veel mensen

Als jij dat doet is dat natuurlijk prima, maar op een rustige plek wandelen of hardlopen is gewoon goed voor je.

Voor sommige mensen zelfs beter: even een beetje uitwaaien en zien dat de wereld echt niet instort van een virus. De natuur gaat gewoon lekker door. <3

Moon_light94

Ik hoop idd op een samenscholingsverbod. Dan hoeven we geen complete lockdown, maar kunnen we wel dit soort idioten aanpakken.

Denk ook wel dat het daarvan gaat komen.

Loretta

AmyII schreef:
Pindabear schreef:
Wij kregen ook de emergency alert. Hopelijk gaan bij de mensen die alle regels aan hun laars lappen dan eindelijk hun ogen open.

Waarschijnlijk niet, de bootcampers in de Amsterdamse parken wanen zichzelf onsterfelijk, daarbij zal het ze aan hun reet roesten of hun bejaarde benedenbuurvrouw het overleeft: als zij dood gaat kunnen ze de begane grond erbij kopen tenslotte...

Maar de WHO waarschuwt ook dat jongeren niet onverwoestbaar zijn. Voorzichtigheid is wel het verstandigste.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:56

Pandora2 schreef:
In België 586 nieuwe besmettingen en 8 doden ;(

lijkt iets te stabiliseren. Okal is dat niet te zeggen van een dag natuurlijk. Maar gisteren 558 besmettingen.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:56

Ik snap eigenlijk niet waarom veel productiebedrijven nog doorgaan... Als ik dalijk weer 100% klachtenvrij ben, ben ik verplicht om daar met 50 man een paar designlampjes te staan maken. En nog met het OV ook, want 20km ga je niet fietsen met longen die aan het herstellen zijn. Geen rijbewijs, niemand kan me brengen/halen.

Is dat dan echt nodig? Houd dan de noodzakelijke producties open, en sluit de rest... Of ben ik de enige die zo denkt?

Ik merk dat ik dit echt lastig vind. Ik ben net ziek geweest. Corona symptomen. Maar niet getest, dus of dat het was, geen idee. Mijn longen zijn nu zwak, dus stel dat het geen corona is geweest, en ik krijg het eroverheen, denk ik niet dat ik dat doorkom zonder ziekenhuisopname. Ik heb wel een fijne werkgever die flexibel is, dus daar valt het natuurlijk mee te bespreken.. Maar ik voel zelf wel de plicht om te komen werken straks. En die is er eigenlijk ook wel.

Wat zouden jullie doen?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:57

Loretta schreef:
AmyII schreef:
Waarschijnlijk niet, de bootcampers in de Amsterdamse parken wanen zichzelf onsterfelijk, daarbij zal het ze aan hun reet roesten of hun bejaarde benedenbuurvrouw het overleeft: als zij dood gaat kunnen ze de begane grond erbij kopen tenslotte...

Maar de WHO waarschuwt ook dat jongeren niet onverwoestbaar zijn. Voorzichtigheid is wel het verstandigste.

I know, maar die mensen in de parken interesseert het duidelijk niet.
Er was afgelopen week een video van AT5 (kan hem zo snel niet vinden) van groepen mensen die gebruik maakten van de openbare sporttoestellen in de parken, daar werd bijzonder laconiek op de maatregelen vanuit de overheid gereageerd.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:58

mariekeoo schreef:
Pandora2 schreef:

lijkt iets te stabiliseren. Okal is dat niet te zeggen van een dag natuurlijk. Maar gisteren 558 besmettingen.

Dat zijn ook veel minder doden dan gisteren, toch?

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 12:59

Shae schreef:
mariekeoo schreef:
[quote="Pando

Dat zijn ook veel minder doden dan gisteren, toch?[/quote]

Ja gisteren waren het er 30

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:00

djinnie schreef:
Ik vind de maatregelen die NL neemt goed, er wordt keihard gewerkt aan het plan om de ziekenhuizen niet te bedelven onder stromen Corona patiënten, maar er mag van mij wel meer worden afgedwongen.

Want eerlijk is eerlijk, die minkukels die samenscholen op markten, stranden, parkjes, die luisteren toch nergens naar. Ik hoop hard op geen keiharde lockdown, maar ze mogen samenscholingen best strafbaar maken. Zet de BOA's en politie maar in, beboet ze (kunnen we dat geld steken in aanschaffen van extra materiaal) en een ieder die zich misdraagt naar politie of handhavers kan vast wel een plekje krijgen in een detentiecentrum, mondkapjes maken.

Idioten...

Het is niet genoeg en het is te laat. Dat denk ik echt. De boodschap van social distancing is vanaf het begin absoluut onvoldoende geweest voor het overgrote deel van NL. En als je dan na een week al ziet dat het niet werkt, waarom laat je het dan nog een week doorgaan zo? Waarom dan alleen de verpleeghuizen dicht?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:01

moonsparkle schreef:
Anderhalve meter stand dat kan bij de supermarkt hier ook niet,

Kán wel.
Hier mag er maar een beperkt aantal klanten tegelijk de winkel in en als die binnen zijn is het één eruit = één erin.
De rij wachtenden staat keurig op onderlinge afstand.

De cijfers:
28.500 bevestige gevallen.
1720 overledenen.

Het aantal bevestigde gevallen gaat de komende dagen enórm stijgen door het massale testen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-03-20 13:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

AmyII schreef:
Nu zet deze situatie mij wel aan het denken... Mijn pony zijn hoofd moet 2x per week gewassen worden met betadine tegen huidirritatie. Dit doe ik liever zelf, want de staleigenaresse voert al bij (vitamines) en zalft 2x daags met zalf.
Het liefst blijf ik binnen, ook om de bezoekdruk op stal niet te groot te laten worden, maar dan moet de staleigenaresse die vervelende wasklus overnemen (hij gaat enorm in staking namelijk, tot vechten aan toe).

Ik mag toch nog wel naar stal? (Met inachtneming van de maatregelen natuurlijk!)

In NL wel. Tenzij je ziek bent of verkoudsheidklachten hebt.

Electra63

Babootje schreef:
djinnie schreef:
Ik vind de maatregelen die NL neemt goed, er wordt keihard gewerkt aan het plan om de ziekenhuizen niet te bedelven onder stromen Corona patiënten, maar er mag van mij wel meer worden afgedwongen.

Want eerlijk is eerlijk, die minkukels die samenscholen op markten, stranden, parkjes, die luisteren toch nergens naar. Ik hoop hard op geen keiharde lockdown, maar ze mogen samenscholingen best strafbaar maken. Zet de BOA's en politie maar in, beboet ze (kunnen we dat geld steken in aanschaffen van extra materiaal) en een ieder die zich misdraagt naar politie of handhavers kan vast wel een plekje krijgen in een detentiecentrum, mondkapjes maken.

Idioten...

Het is niet genoeg en het is te laat. Dat denk ik echt. De boodschap van social distancing is vanaf het begin absoluut onvoldoende geweest voor het overgrote deel van NL. En als je dan na een week al ziet dat het niet werkt, waarom laat je het dan nog een week doorgaan zo? Waarom dan alleen de verpleeghuizen dicht?

Je valt in herhaling met je lock-down.
Dat is alleen maar uitstel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:02

N0a schreef:
Ik moet zeggen dat het op de webcams van Bloemendaal, Zandvoort en Scheveningen er wel rustig uit ziet gelukkig :)

Er staan borden op alle aanvoerwegen om niet te gaan. Parkeerterreinen zijn afgesloten, hopelijk helpt dat

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:03

moonsparkle schreef:
Ik moest naar de supermarkt en ik keek er al tegenop, maar ik heb het idee dat veel mensen nog niet gehoord hebben van anderhalve meter afstand en daarnaast is dat niet te doen in deze supermarkt. Als er een aan de ene kant van de schappen staat en iemand aan de andere kant maar in hetzelfde pad en je wilt er dan tussendoor dan raak je sowieso één van de twee bijna aan. Daarbij probeerde ik soms te wachten om dan ergens bij te kunnen maar vervolgens staat er bijvoorbeeld bij de koeling al iemand achter me die tegelijk ook de deur openhoud en waar ik omheen moet om er tussenuit te kunnen. Normaal vond ik dat al vervelend maar nu is het toch gewoon gevaarlijk. Daarbij vindt ik het pinnen en de zelf kassa's nu ook niet ideaal, bij de zelf kassa moet je alsnog knopjes op het beeldscherm aanraken en bij pinnen de knopjes van de pin als je meer dan 25,- haalt

Contactloos pinnen is nu toch verhoogd naar € 100? Dat las ik van de week in het nieuws.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:05

Soms denk ik weleens; had maar gewoon niets gedaan. Gewoon alles open gelaten en door laten gaan. Dan hadden we nu heel Nederland besmet gehad, (tien)duizenden doden maar waren we er wel vanaf geweest. Maar ja, dat is weer zo onethisch natuurlijk. Want je had massa crematies gehad en heel veel zieken die niet naar de ziekenhuizen hadden gekund. Maar dan waren we er wel veel sneller doorheen. Ik begrijp best dat de overheden voor helse dilemma’s staan. Wat is nou wijsheid? Wat is ethisch verantwoord en wat niet. De zwakkeren opofferen voor de sterke? De economie boven de ethiek? Je moet toch ergens offers brengen. Mensen brengen ze zelf niet, dat blijkt maar weer. Ik vraag me af hoe het er nu uit had gezien als we niks hadden gedaan.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-03-20 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:05

Pepperrr schreef:
Ik merk dat ik dit echt lastig vind. Ik ben net ziek geweest. Corona symptomen. Maar niet getest, dus of dat het was, geen idee. Mijn longen zijn nu zwak, dus stel dat het geen corona is geweest, en ik krijg het eroverheen, denk ik niet dat ik dat doorkom zonder ziekenhuisopname. Ik heb wel een fijne werkgever die flexibel is, dus daar valt het natuurlijk mee te bespreken.. Maar ik voel zelf wel de plicht om te komen werken straks. En die is er eigenlijk ook wel.

Wat zouden jullie doen?

Je zit nu in de ziektewet dus dat zou ik de komende tijd nog even blijven. Daar kan niemand wat van zeggen.
Zit je in 1 van de cruciale beroepen dan is het andere koek. Maar dan was je natuurlijk al wel getest geweest.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:06

Bloodymary schreef:
moonsparkle schreef:
Ik moest naar de supermarkt en ik keek er al tegenop, maar ik heb het idee dat veel mensen nog niet gehoord hebben van anderhalve meter afstand en daarnaast is dat niet te doen in deze supermarkt. Als er een aan de ene kant van de schappen staat en iemand aan de andere kant maar in hetzelfde pad en je wilt er dan tussendoor dan raak je sowieso één van de twee bijna aan. Daarbij probeerde ik soms te wachten om dan ergens bij te kunnen maar vervolgens staat er bijvoorbeeld bij de koeling al iemand achter me die tegelijk ook de deur openhoud en waar ik omheen moet om er tussenuit te kunnen. Normaal vond ik dat al vervelend maar nu is het toch gewoon gevaarlijk. Daarbij vindt ik het pinnen en de zelf kassa's nu ook niet ideaal, bij de zelf kassa moet je alsnog knopjes op het beeldscherm aanraken en bij pinnen de knopjes van de pin als je meer dan 25,- haalt

Contactloos pinnen is nu toch verhoogd naar € 100? Dat las ik van de week in het nieuws.

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... k-verhoogd

Limiet voor 1 opname blijft 25 euro, maar je pincode is pas nodig bij een totaal van 100 euro nu ipv 50 euro

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:06

Babootje schreef:

Ik vraag me af hoe je vaststelt dat de boodschap van social distancing voor het overgrote deel van NL onvoldoende is. Hier is het uitgestorven en mensen hebben respect voor andermans ruimte. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik geloof echt niet dat dat het overgrote deel is. Dat zijn 'gewoon' kliekjes van een relatief klein clubje mensen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:07

Suzanne F. schreef:
Soms denk ik weleens; had maar gewoon niets gedaan. Gewoon alles open gelaten en door laten gaan. Dan hadden we nu heel Nederland besmet gehad, (tien)duizenden doden maar waren we er wel vanaf geweest. Maar ja, dat is weer zo onethisch natuurlijk. Want je had massa crematies gehad en heel veel zieken die niet naar de ziekenhuizen hadden gekund. Maar dan waren we er wel veel sneller doorheen. Ik begrijp best dat de overheden voor helse dilemma’s staan. Wat is nou wijsheid? Wat is ethisch verantwoord en wat niet. De zwakkeren opofferen voor de sterke? De economie boven de ethiek? Je moet toch ergens offers brengen. Mensen brengen ze zelf niet, dat blijkt maar weer. Ik vraag me af hoe het er nu uit had gezien als we niks hadden gedaan.

Soms heb ik hier ook al over nagedacht.

Tieneke

mariekeoo schreef:
Pandora2 schreef:

Men zei net bij de Zevende Dag dat in het weekend cijfers ook wel vertraging kunnen oplopen. Kan goed zijn dat er morgen ineens veel meer zijn.

Femke_Tweety

Afbeelding

Mag wat mij betreft heel breed gedeeld worden!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:08

Suzanne F. schreef:
Soms denk ik weleens; had maar gewoon niets gedaan. Gewoon alles open gelaten en door laten gaan. Dan hadden we nu heel Nederland besmet gehad, duizenden doden maar waren we er wel vanaf geweest. Maar ja, dat is weer zo onethisch natuurlijk. Want je had massa crematies gehad en heel veel zieken die niet naar de ziekenhuizen hadden gekund. Maar dan waren we er wel veel sneller doorheen. Ik begrijp best dat de overheden voor helse dilemma’s staan. Wat is nou wijsheid? Wat is ethisch verantwoord en wat niet. De zwakkeren opofferen voor de sterke? De economie boven de ethiek? Je moet toch ergens offers brengen. Mensen brengen ze zelf niet, dat blijkt maar weer. Ik vraag me af hoe het er nu uit had gezien als we niks hadden gedaan.

Ik denk dat je dat niet wil weten. En of dat nu beter was geweest voor de economie is maar de vraag. Met zoveel zieken ligt in dat geval de economie ook op zijn kont.
We waren er natuurlijk nog niet vanaf geweest maar zouden er nu middenin zitten. Hoe lang het duurt weet je dan ook nog niet. Er wordt wel vermoed dat mensen immuun worden na een eerste besmetting maar daarvoor is nog niet voldoende bewijs.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 13:08

Ik weet dat ik een hele fijne arts in academisch ziekenhuis heb, maar dat hij in vrije weekend zijn patiënten langs belt om te polsen of geplande afspraak door moet gaan of verschoven kan worden, had ik niet verwacht.

Ik heb nog nooit een nummer gevoeld daar in het grote ziekenhuis!

Hulde! Hem en zijn collega’s sterkte gewenst voor de komende tijd.

Wie last heeft dat er geen doekjes etc liggen bij pinautomaten, zorg voor je eigen doekjes.
Dat is bovendien ook veel hygiënischer. Dan hoef je ook niet te martelen om doekje uit de verpakking te trekken.